'הדור קיבלוה בימי אחשורוש...'מסר מסתתר(פ"ש)

'הדור קיבלוה, הדור קיבלוה, הדור קיבלוה, בימי אחשורוש...'|מפזם|

 

מכירים את השיר? אז, יודעים מה הכוונה שלו?

אם אתם ממש רציניים – בתגובה הבאה יש מהלך שלם לפורים. ממש יפה! ואל תתייאשו בהתחלה...

 

בכל מקרה, נכתוב פה את הנקודה העיקרית+המסר כמובן...

 

יש סתירה מפורסמת בקבלת התורה, מצד אחד כתוב שעמ"י אמרו 'נעשה ונשמע'(-מרצון) ומצד שני 'כפה עליהם הר כגיגית'(באונס). ולא מובן! באונס או ברצון?

הגמרא במסכת שבת מדברת על הסתירה הזו(בנות, צריך להגיד לכן שוב לא לברוח?) ועונה שהעניין הוא דווקא ב...כן ניחשתם, פורים. ואנחנו ננסה להבין איך בדיוק פורים קשור לקבלת התורה?

 

נחזור אחורה. כשעם ישראל נמצאים בהר סיני הם בשיא הקדושה. עם ישראל בהתרוממות הרוח, ומתוך ההתרוממות הם צועקים 'נעשה ונשמע!!' מה שתגיד – נעשה.

 

והם נכנסים לארץ. המון נביאים בעם ישראל, והכל מעולה!

אבל אז מגיעים לזמנים קשים יותר. עם ישראל חוטאים, וגם חוטפים על זה קשות. ה' מוציא את ישראל לגלות. ופתאום ישראל מתעוררים. ' ה', אנחנו לא רוצים את הדברים אם היא נראית ככה!' אומרים ישראל 'ביקשנו ברית של קרבה! לא של ריחוק! לא התחייבנו למצב של כאלה צרות...'

לא נאריך על תשובת ה'[הביטוי המפורסם 'היו לא תהיה']...נדלג ישר לימי אסתר.

 

בימי אסתר עם ישראל נמצא במצב שונה. ישראל בגלות, עם גזרות שמד רציניות. ופה ישראל במצב חדש. הם כבר לא באורות של הר סיני, הם עוברים גלות קשה מאוד...

ואז ישראל צועקים לה'. ' ה', אנחנו מקבלים עכשיו את התורה איך שהיא! גם בלי האורות והברקים של הר סיני!' עם ישראל כבר מבינים שאיך אומרים? החיים לא כ"כ פשוטים. אבל הם מבינים יותר טוב שאת הקשר שלהם עם ה' – אי אפשר לחתוך! הם מבינים עכשיו שה' נמצא איתם גם בגלות, שלא עזבם, ועכשיו – הם קיבלו את מרות הבורא באמת. בכל צורות החיים, הקלים – וגם הקשים.

וזה בדיוק – 'הדור[חזרו ו] קיבלוה בימי אחשוורוש'

 

המסר שלנו - לפעמים קשה לנו. יש צרות. פרטיות, וגם צרות לכל העם. דווקא הזמן של הצרות הוא הזמן להגיד לה' "אנחנו אוהבים אותך!!! לא עוזבים, הברית תישאר לתמיד גם אם אתה קצת מכאיב לנו..."

 

[אבל, איך כל זה קשור לקשר המיוחד שלנו עם ארץ ישראל תשאלו את הגר"א, או ש...יש פתרון יותר מעניין. זה כתוב בתגובה הבאה:D]

דבר תורה מלא לפורים! במיוחד בשבילכם!מסר מסתתר(פ"ש)

יש פה דבר תורה לפורים. הוא טיפה מורכב, אז כדאי שתתנו לעצמכם כמה דקות. אולי אפילו תדפיסו... וכן, גם בנות יכולות, כרגיל, למרות הגמרא

 

פורים – הדור קיבלוה

 

 

הר"ן בתחילת מסכת מגילה שואל, מדוע חילקו דווקא בפורים את החג לשני ימים, דבר שלא מצינו כמוהו בשאר המצוות ("תורה אחת ומצווה אחת")  הר"ן עונה שהיהודים שבשושן נחו בחמישה עשר והיהודים שיושבים בהרי הפרזות - נחו בארבעה עשר. וכל אחד מהם עשה יום משתה ושמחה ביום אחר.

מוסיף להקשות הר"ן – למי שאומר שהולכים לפי מוקפות חומה מימות יהושע בן-נון הרי הערים הנ"ל אינן דומות לשושן! מה הקשר בין יהושע לימי הנס?

תשובת הר"ן, בשביל לחלוק כבוד לארץ ישראל שהיתה חרבה באותם ימים. ומסביר הר"ן, שאם היו הולכים לפי זמן המגילה עצמה - ארץ ישראל היתה נידונת כלא מוקפת, ולכן הלכו לפי ימי יהושע, ואז א"י נכנסה לגדר "מוקפות חומה".

 

וצריך להבין, מדוע צריך לחלוק כבוד לא"י דווקא במצווה זו?

להסבר הדברים, נביא גמרא במסכת שבת ('כפה עליהם הר כגיגית').

'ויתיצבו בתחתית ההר, אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא '

'מכאן מודעה רבה לאוריתא' – כלומר יש הכרזה הלכתית, שקבלת התורה – היתה בכפיה(כפיה ע"י ההר) ואם יטענו למה אין מקיימים אנו את התורה – נענה שכפוה עלינו.

הגמרא שם ממשיכה "אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב 'קימו וקבלו היהודים', קיימו מה שקיבלו כבר"

הרמב"ן מקשה, מה זה עוזר שאח"כ 'הדור קיבלוה'? הרי מדובר במאות שנים אח"כ! למה היה לישראל חיוב מצוות באותו זמן עד תקופת אסתר? ולמה נענשו כשעברו על מצוות אלו?

 

מסביר הרמב"ן, שבתחילה, למרות שמסרו מודעה, ניתנה הארץ רק בשביל קיום התורה ברצון (ברצון – גם להתחייב!). אומנם, כאשר עברו עם ישראל על קיום התורה והגלם הקב"ה– אז מסרו את המודעה שכפו עליהם והם לא חייבים. אך כאשר חזרו לארץ במי עזרא, שחזרו ממות לחיים- קיבלוה ברצון, וזה מה שנאמר 'הדור קיבלוה - בימי אחשוורוש'.

 

ותמוה הסבר הרמב"ן, צריך להבין איזה מין מודעה היתה בתחילה? קיבלו על עצמם או בכפיה?

אנו רואים שהשימוש הראשון בהחרזת חוסר מחוייבות של ישראל לתורה היה ביציאה לגלות. ושם הנביא אומר 'העולה על רוחכם – היו לא תהיה!' כלומר, 'גם אם תרצו לא לקיים את התורה – זה לא אפשרי!'

מכאן נראה, שהרמב"ן בא לומר שעמ"י מתחילה לא עשו שום מודעה אלא אמרו מעצמם 'נעשה ונשמע'. וצריך לדעת שבזמן יציאת מצרים חיו עמ"י בדרגה מיוחדת, ובתוכם היו המון נביאים (כל הנביאים – כפלים ליוצאי מצרים). המשמעות של נביאים בישראל, היא שדבר ה' גלוי לכולם. ואת ההנהגה הזו – עם ישראל מקבלים מרצון. הם מאוד רוצים אותה ועליה אמרו 'נעשה ונשמע'. אך אחרי החורבן, כאשר עמ"י גולים – הם מוציאים את המודעה. הם פשוט מסבירים – זו לא המציאות שקיבלנו על עצמינו. אנחנו קיבלנו ב'נעשה ונשמע' הנהגה אחרת! לא הנהגה של גלות! אחרי שהאדון גירש את העבד, הוא כביכול לא קשור אליו.

[לסיכום, כל הברית בין ישראל לה' – שייכת דווקא כשהם בארץ, עם הנביאות, ולא בגלות כאשר משתנה המציאות. וזה שלא קיבלו מרצון]

וכאן כמובן, כאשר ישראל מתכחשים לקבלת התורה שלהם, נכנסת תשובת הקב"ה 'וְהָעֹלָה עַל רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן' הקשר שלכם איתי אינו קשר שניתן לניתוק! אולי בכפיה, אבל זה קשר שלא יזוז לעולם!

 

וכך תוסבר מחדש הקבלה מרצון בזמן העליה השניה, עליית עזרא. ופה נתחדש חידוש עצום. בביאה הראשונה לארץ – עם ישראל קיבלו על עצמם דווקא בהתניה שיהיו נביאים ושכינה כמו שהסברנו, אבל הביאה השניה של עזרא היתה קבלה אמיתית. בלי תנאים. קבלה מלאה מרצון.

 

 

הגר"א בפירושו למגילת אסתר כותב כך על הפסוק 'בשושן הבירה':

וכתב זאת להראות גדולת ה' יתברך שסיבב סיבובים לעשות נס לישראל. לפי שמרדכי היה בשושן, כמו שכתוב 'איש יהודי היה בשושן' פירוש שהיה כבר. סיבב הקב"ה והוליך את אחשוורוש לשושן שישב שם ולפיכך אמרו שצריך לקרותה כולה ולכאורה למה לנו? אך שבכל פסוק ופסוק הוא מספר גודל הנס, אך הנס הוא בהסתר פנים – כלומר שסיבב לעשות בדרך הטבע ולא כמו שהיה במצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה. ולפיכך אנו מזכירים בכל יום ובכל יום טוב ושבת נס יציאת מצרים, ואין אנו מזכירים נס זה אף שהנס הזה היה ממיתה לחיים ובמצרים היה מעבדות לחירות וזה מה שכתוב בגמ' במגילה "ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס אמתי? בזמן המן. ולכאורה הוא תמוהה, והעניין כמו שאמרו חז"ל אסתר מין התורה מניין? דכתיב "ואנוכי אסתר אסתיר פני" ולכאורה המאמר הזה אין להבין! מה קשה לו על אסתר משאר הצדיקים?' ועונה הגר"א – 'דהיינו, שבנס שבארץ ישראל אין כ"כ חידוש , ולכך חנוכה לא נס כ"כ כמו פורים אף שהיה נס גדול מאוד, לפי שהיה בזמן המקדש. אבל מה שכתב 'אסתר מין התורה מניין?' פירושו, היכן מרומז שאפילו בהסתר פנים, דהיינו בגלות, עושה לנו נס גדול כזה ואמרו שכתוב 'ואנוכי אסתר אסתיר פני ביום ההוא' פירוש אפילו בשעת הסתר פנים אשלח את אסתר.

[ולפי זה מובן מה שאמר בהמשך ההוא מינא לר' יהושע בן חנניה אתם עם שאדונו החזיר את פניו ממנו! אין עליכם השגחת ה'! וענה לו – עוד ידו נטויה עלינו, שנאמר 'ואנוכי אסתר אסתיר'. הטענה של המין היתה טענה נכונה! לכאורה מהפסוק משמע שאכן ישנו הסתר! אך ר' יהושע בן חנניה ענה לו שעושה לנו ניסים, רק שהם בהסתר]

 

הגמ' במסכת יומא שואלת למה נקראו 'אנשי כנסת הגדולה' כך, ועונה – 'שהחזירו עטה ליושנה'

"אתא משה אמר 'האל הגדל הגבר והנורא', אתא ירמיה ואמר: 'נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו?' לא אמר נורא. אתא דניאל, אמר: 'נכרים משתעבדים בבנין, איה גבורותיו?' לא אמר גבור. אתו אינהו ואמרו: אדרבה, זו היא גבורת גבורתו שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים. ואלו הן נוראותיו - שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות? ורבנן היכי עבדי הכי ועקרי תקנתא דתקין משה! - אמר רבי אלעזר: מתוך שיודעין בהקדוש ברוך הוא שאמתי הוא, לפיכך לא כיזבו בו"

אחרי שעם ישראל מקבלים מרצון את הנהגת הבורא גם בהסתר פנים יכולים לומר אנשי כנסת הגדולה 'אדרבה!!' זוהי ההנהגה האמיתית שקיבלנו עלינו, מתי? במי אחשוורוש. והיתה חביבה עליהם קבלה זו יותר מיציאת מצרים.

 

וכאן נבין את דברי הר"ן מהתחלה – 'כדי לחלוק כבוד לארץ ישראל' במצב הראשוני, זה שקיבלו בו את התורה – אין שום חידוש שצריך את ארץ ישראל! שהרי השגחת ה' ברורה ויש נביאים. אבל ההבנה שיש ערך לארץ ישראל, אפילו בהסתר פנים – זה חידוש! וזה מה שאמרו אנשי כנסת הגדולה! ואדרבא, בצורה החדשה – חביב עליהן יותר.

 

כמו כן אפשר לראות המהר"ל ב'אור חדש' שמסביר את משמעות כפיית הר סיני. המהר"ל משווה בין כפיית התורה לאישה אנוסה, ואת קבלתה מרצון – למפתה, וכתוב – 'לא יוכל לשלחה כל ימיו' כלומר, הקשר ביננו לבין ה', הקשר האמיתי שנמצא גם במקום של הסתר – הוא בימי אסתר ומרדכי.

 

 

שנזכה לקבל את התורה, גם השנה, מרצון

תודה רבה!ריבוזוםאחרונה

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולדאחרונה

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויקאחרונה
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניהאחרונה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים

שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"

(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')

איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?

הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..

כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.

או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
מלאי ביקורת עצמית על עצמינו, אכזבה מעצמינו, תחושת פספוס, כעס על עצמינו על דברים שעשינו/לא עשינו בעבר, רגשי אשמה. או קנאה באחרים והרגשה שאנחנו לא שווים, או שאין לנו מה שצריך להיות, או תחרות עם אחרים והרגשת נחיתות
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים

מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.

בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה

מקומות מהיבטים שונים.

בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.

אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:

"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".

ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים

כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.

משפט נכוןשם פשוט

הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך

זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.

וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.

בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים. 

כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
רטוב לי 🥶⛈️🪖בחור עצוב
מקווה שבינתיים החלפת טיטול, ואתה יבש ונקי 🤭פ.א.
"רטוב הוא לפני שמש"חסדי היםאחרונה
אחד הדברים הכואבים והמבלבלים זה שאתה מנסהחסדי הים

להעניק טוב מופלג היוצא מגדר הרגיל למישהו וזה נראה לאדם המקבל או לצופה מהצד כדבר מוזר. אז כבר פעם הבאה אתה לא יודע אם וכמה להעניק.

גם קשה לדעת למה הם חושבים שזה מוזר. אפשרויות: מסתכלים עליך כאדם מוזר בכללי, או זה לא נהוג המעשה, או הם חושבים שבצורה עקרונית אדם צריך שיהיה לו גבולות לעצמו, או סיבה אחרת לא ידועה.


אני יודע שבפנים אני כן אגואיסט ובעל גאווה גדול, רק אנשים בחיים האמיתיים חווים אותי הפוך, כי במעשים שלי אני מנסה לחפות על משהו בפנים או כי למשל בדיוק התעמקתי במהלך בתהלים, גמרא וזוהר על נדיבות וזה משפיע על מעשים שלי. קשה הדיסוננס הזה ועוד יותר קשה כשאתה מקבל סתירת לחי מהמקבל שהוא מקבל בפועל מצד אחד, אבל מסתכל עליך בצורה מוזרה ואומר לך בפירוש שמה שאתה עושה מוזר.

נדמה לי שהעבודה צריכה להיותמשה

יותר בפוקוס על מה נכון לך (גם רגשית וגם נשמתית) ופחות על מה העולם חושב על זה. רצית לעזור לו? אתה שמח בלעזור לו? הגוף שלך מרגיש טוב אחרי שאתה עוזר לו? מעולה.

 

אתה מרגיש מרוקן? זה סיפור אחר.

הענין שכאשר יש לך אינטראקציה עם מישהוחסדי הים

ביחס נותן ומקבל והסובבים, והם מסתכלים על הנתינה שלך בצורה מוזרה, אז פתאום אתה מעלה ספקות בעצמך האם הנתינה שלך היתה נכונה או לא, או שחרגת.

אתן דוגמא שהיה לי בעבר, לא מה שקרה לי בימים האחרונים. פעם הייתי בדייט ונתתי טיפ נדיב, והבחורה אחרי זה התלוננה שלא הייתי צריך לתת את הטיפ ולא ככה עושים בישראל. הייתי בהלם, כי ברור שאנחנו הלכנו לחתוך. אבל זה כן העלה אצלי שאלות באותו זמן אם נהגתי נכון, ואז עם הזמן זה פשוט התיישב על הלב שעשיתי את הדבר הנכון וצחקתי על זה, אבל באותו זמן זה כן העלה אצלי ספקות.

זה עוד יותר מעלה ספקות כשהמקבל אומר לך שזה לא מקובל ומוזר, אבל לוקח את מה שנתת בסופו של דבר.

לכאורהמשה

זה אומר שפשוט ספגת אליך (אדם רגיש? אני טועה) את התגובה שלה. כלומר בעצם במקום השיפוט שלך אז לקחת את השיפוט שלה על המערכת שלך.

 

זה בסדר לדעת שזה מה שהיא חושבת, בשכל אולי היא צודקת אבל בלב שלך אתה מרגיש פה מתכווץ.

אני רגיש לזולת. אני רוצה שיהיה למיחסדי הים
שאני נותן טוב.
תמיד יהיה את המישהו שיטיל ספק במעשים שלך...בנות רבות עלי

עזוב אותך, תעשה מה שטוב לך ומה שאתה חושב לנכון... אם למדתי משהו בחיים זה לא להתייחס לכל יציאה של מישהו.

לברר את האמתנחלת

עם עצמך. אתה נותן בלב שלם וטוב לך עם זה באמת, אז זה מה שחשוב.

אם זה לחפות, כמו שכתבת, על משהו שאתה לא אוהב בעצמך, הרי אין

זו נתינה אמיתית, ולעתים הזולת מרגיש את זה.

 

הכי חשוב זה לבדוק עם עצמך, למה, ואיך, וכמה - וממה זה נובע,

ולתת ממקום אמיתי באמת, אפילו אם הוא פיצי פיצי - כי זו האמ

שלך (כרגע, מחר, ויותר...). כי הסתירה בין איך שאנחנו, וכמה

אנו רוצים באמת ( כי בדוגמא הזו, לתת) לבין מה שאנו עושים

בפועל, כתוצאה מהרגשה לא טובה עם עצמנו וחוסר רצון

ויכולת לקבל את עצמנו כך! אז אנו מזייפים ולא כל כך חשוב

ובכלל לא חשוב, מה השני חושב; חשוב איך אנו מרגישים

עם עצמנו, בכנות. 

 

לפעמים הולכים לשיעורים שמדברים על חסד ו מידות

נעלות ו"נדבקים" בזה לזמן מה. אבל אחר כך, לפעמים

ההתלהבות הזו נושרת, כי אנחנו עדיין לא שם ולא עובדים

על זה נכון.

 

מאוד קשה לקבל את עצמנו כמות שאנחנו. מאוד.

לפעמים זה מתוך ביקורת שיפוטית וקשה שספגנו

ולפעמים, אולי, אנחנו בעצמנו לא מכירים את עצמנו

כל כך טוב וחיים קצת בדמיונות.

 

חושבת שדיבור על זה, לא רק בפורום (לא מספיק לדעתי)

אלא עם חבר או מישהו/י קרובים שיכולים לשקף את המצב.

גם אז, לצערי, התכונה הזו לא עוברת כל כך מהר...

צריך לדבר עוד, לקרוא דברים בסגנון (ולא דברים

שמעיפים אותנו למעלה ואחר כך גורמים לנו ליפול

בחבטה קשה על האדמה).

 

הדרך של ר' אושר, כך שמעתי, מאוד יכולה לעזור,

כך שמעתי. אבל עם הדרכה, אחרת, אם אנו נוטים

להלקות את עצמנו (למשל), נמצא גם שם את

המקום הזה...

 

הוא מדגיש שכל אדם הוא בעל גאווה, בעל תאווה,

וכו' וכו', ואם יש משהו שאנו עושים טוב, זה כי

הקב"ה עוזר ומרחם עלינו.  אבל זה בקיצור

נמרץ, כי אני לא מכירה היטב את הדרך,

למרות שמכירה אנשים שזה הפך להם את החשיבה

ב350 מעלות. וגם הרגיע.

 

יש אנשים רבים (כולל אני) שסובלים מהדיסוננס

הזה (אמרתי נכון את הדיסוננס הזה?), וזו

חתיכת עבודה וחתיכת כאב.

 

וחושבת לקרוא חומר שמדבר על זה.

 

כמובן ששכחתי, כרגיל, לאמר, שהשאיפה

הזו להיות טוב, לכשעצמה, מראה שאתה

באמת טוב.

 

אגב, ד"ר יחיאל הררי באתר "התבוננות

פנימית", לבטח מדבר על זה.

ויש עוד, כנראה פוסטים, וזומים וכאלה.

 

החיים הם גשר צר, כמו שאמר ר' נחמן,

והעיקר, לא להתפחד כלל.... (לא להפחיד את עצמנו...)

 

זהו זה. שבת שלום לכולכם.

 

כן...נחלתאחרונה

זה נכון, אבל לא לכולם זה כל כך קל. בכלל לא.

תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!

הטוב


מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?

מה מגדיר משהו כטוב?

מה בעצם מיוחד בדברים טובים?

ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?


מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה

זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק

אשמח למחשבות שלכם

את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו

מעניין ממשאוי טאטע!

תודה


האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל

כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי

אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה

כש...נחלת

כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים

לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,

כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.

כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם

לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים

שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו

תמיד בכל זמן ובכל מקום.

את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
אבל אני מנסה למצוא איזה מכנה משותף יותר יסודי ושורשי
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
במו"נ, וגם הוא מודה כשעובדים את ה' ולא עוסקים בפילוסופיה, עושים את זה שהאל ציווה כמבואר במשנה תורה.
בהחלטנחלת

מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.

צריך למצוא אותם.  אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא

הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר.  אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן

כיוון מחשבה...

 

מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,

מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.

הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.  

 

אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר  - עם ביקורת ומחשבה.

להשוות לחכמינו, לדרך התורה.

 

בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.

ועדייןנחלת

מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?

כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
הרצויה לאל.
בתמצותבמשפנחלת

במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.

 

אולי, זה הטוב.

אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
כתובות קיא ע"ב: "וכמו שבקבלת התורה מסרו נפשם בדביקות להשי"ת וירד עליהם ט"ל והחיים, כן האדם בעסקו בתורה לשמה ומיחד כל איבריו וכל עצמות בחינותיו בעין השכלי לאמתות אחדות הבורא יתברך שורש נשמתו אז הטל הוא מחייהו ומתפשט בכל בחינותיו ובכל איבריו חיות פנימי, והוא שאמר הכתוב [דברים ד ד] ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כולכם היום, רצ"ל כולכם כל בחי' רמ"ח איברים ושס"ה גידים מתפשט בהן מצות עשין ולאוין כמ"ש חז"ל את האלקים ירא זו מצות ל"ת ואת מצותיו שמור זו מצות עשה כי זה כל האדם באיבריו וגידיו ומחייה אותם. ומ"ש היום הוא ענין שאמר עולמך תראה בחייך שמרגיש בנפשו חיות פנימי הוא בחינת התחיה אשר יהי' לעתיד נגלה לעין כל."
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקדאחרונה

אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.

אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר

אני שוקל לממן קמפיין שקורא לטרמפיסטים שלי להתקלחזיויק
די איזה סבל 🤢
יש לי רעיון בשבילךדי שרוט
קנה ואן. תתקין מאחורה דוש ותן להם להתקלח. ככה גם תזכה בגמילות חסדים וגם בוזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם.


יש לי כזה. אבל כשניסיתי להציע דבר כזה פעם ראשונה היא חשבה שאני קריפ והוציאה לי צו מעצר. 

גאוני סך הכל😁זיויק
יהודים נלחצים כששולחים אותם להתקלחפשוט אני..
מפחידנחלת

בתחילה לא תפשתי.......מפחיד!

אולי מדובר בתלמידים או בוגרים מישיבת 'שלום בנייך'פ.א.

 

 

 

(מגזין מוצאש, עמ' 18, מקור ראשון, מיום שישי) 

רק אפס יורק ככה לבאר ממנה שתהזיויק
או מעז להתראיין בצהובון מוצשקעלעברימבאר
לא כזה מכירזיויק
כשמוצש כותבים על שלום בנייך, זה מזכיר ליקעלעברימבאר
בעל כרחי את חפי החפיפניק ותורה-מן מהקומיקס של יוסי שחר😅
ווי חפי החפיפניק - נוסטלגיה...אורין
וואו. זו רמה חדשה של טינופת אנושיתנקדימון
איך אין לאדם כזה אפילו גרגיר של בושה!?


זה כאילו הוא הלך לצאט גיפיטי והכניס בקשה "כתוב לי מניפסט שנאה נגד הרב טאו והר המור. כתיב בסגנון רעיל".


איזה גועל נפש.

איזה שטויות מבחילותשוקולד לבן

מאיפה הוא הביא את השטויות האלו?

אני מכירה את הישיבה מקרוב כולל תלמידים שלומדים שם ובוגרים וזו ישיבה שממש מצמיחה את התלמידים שלה, עושה להם כל כך טוב נפשית ומכל הבחינות.

נכון שהתנאים הפיזיים לא מושלמים (בסוף כסף זה מרכיב מאתגר בציבור שלנו, ותנאים טובים זה עניין של כסף) אבל מכאן ועד ההגזמות שהוא כתב הדרך רחוקה מאד מאד.

איך מכירהזיויקאחרונה
אני דווקא אוהב את הביקורת הזאת על הישיבהפשוט אני..

היא כל כך קיצונית וחדה, עד שבעייני היא כלל לא מתיימרת לייצג אמת. כלומר ברור שמדובר בשטויות שנובעות יותר מהמצב הנפשי שלו כשהוא כתב זאת, מאשר מהמציאות בישיבה.

 

זה לגבי הרבה תחומים:

 

אם למשל אני ארצה לתת ביקורת על המנחה שלי בעבודה, אוכל לכתוב:

קשוחה מאוד, לא מתחברת לעובדים שלה, לא מתחשבת בצרכים האישיים שלהם. לצד זאת היא מקצועית לעילא ובעלת ידע עצום בתחום התמחותה.

 

אך אם אני אכתוב:

היא נוראית, צורחת כל היום, מסריחה, מתקלחת פעם בשבועיים, האוכל שלה מריח כמו צואה, השיער שלה נראה כאילו לא חפפה אותו מאז התיכון, היא לא מבינה מה זה בני אדם והאף שלה ממש ענק" - אז ברור שהביקורת אפילו לא מתיימרת להיות עניינית, אלא אני סתם שופך רפש בגלל המון זעם שטמון בי.

 

במילים אחרות:

אני אוהב את הביקורת כי מבחינתי יש בה הרבה כנות. הוא בעצם אומר בכנות, בין השורות, "אל תסמכו עלי. אני פשוט שונא את הישיבה הזאת ואת כל מה שהיא מייצגת". הקיצוניות מעידה על מצבו הנפשי ולא על הישיבה. 

אם הוא היה כותב בצורה עניינית, אז עוד היינו עלולים לחשוב שהביקורת שלו כנה ואמיתית.

הנה פתרון:קעלעברימבאר
נהג ערבי ריסס בושם על יהודים - ונתבע


(מהמצאותיו של פרופסור שפריץ)

יוצא יקרזיויק

אולי יעניין אותך