בית ספר, נועד למטרה אחת:
שאנחנו נצא אל העולם כשאנחנו יודעים דבריים בסיסיים,
לקרוא לכתוב, לעשות תרגילים פשוטים במתמטיקה, קצת על הגוף שלנו, קצת הארץ שלנו ועל העולם,
קצת על המדינה שלנו ועל החוקים.
ויש אחר כך את ההרחבה, איך לכתוב- אבל בלי שגיאות כתיב, איך לכתוב מאמר בצורה בסיסית, לטעום קצת מהעולם לפני שאנחנו יוצאים אליו. ואנגלית, והיסטוריה, ואזרחות, וספרות, ותנ"ך (אם תשאל חלק מהחילונים מבחינתם זה ביזבוז זמן),
ותושב"ע, ואולי גם מחשבת, וגיאוגרפיה, ואולי גם ערבית וצרפתית וספרדית, ומגמות, קולנוע, פסיכולוגיה, אומנות, גרפיקה, ביולוגיה, מחשבים, סינית, בישול,פיזיקה......
ומה עוזר ש"י עגנון או רחל המשוררת או בלפור חקק, הלא לא נלך עם זה למכולת.
ומה עוזר ללמוד היסטוריה של ימי הביניים, הרי לא נלך לעבוד (רוב הסיכויים) במשהו שיצריך את זה.
אבל מלמדים אותנו בכול זאת, כי כן, חשוב ללמוד דברים מעבר שהם לא יניבו כסף אולי, אבל תרבות, עושר בנפש כן.
אז כן, מלמדים בבית הספר ובתיכון דברים גם 'לא חשובים' יחד עם הדברים ההכרחיים.
ומבחני בגרות (וכל הנלווה לזה)
כן, צריך.
תאר לך שלא היה מבחני בגרות, אז בית ספר אחד יחליט לעצמו שהוא ילמד 'בחפיף' את התלמידים, רק כדי לסמן וי או מורה יחיד יחליט את זה לעצמו.
מבחני בגרות נועדו לבדוק 2 דברים,
את הלמידה של התלמיד ואת הלימוד של המורה ובית הספר.
תלמיד יכול לסיים 12 שנים במערכת החינוך רק בישיבה בכיתה בלי ללמוד כלום,
ולצאת אחר כך לשוק העבודה בלי שום.... ידע, הבנה על העולם שבחוץ.. כי הוא לא למד.
או להיפך, מורה יחליט להתעצל, אז כל שיעור הוא ייתן לתלמידים שלו שיעור חופשי או ישלח אותם לשחק בחצר.
מי ידע? אף אחד.
מבחני בגרות נועדו לבדוק את היכולת של התלמיד, ואת בתי הספר.
אם תלמיד אחד נכשל- זה אולי בגלל שאותו תלמיד לא למד היטב, או שהוא פחות טוב באותו מקצוע.
אם תלמידים באופן קבוע מאותה כיתה או אותו בית ספר נכשלים במבחני הבגרות
כנראה שהבעיה היא בבית הספר, ואז בודקים את זה.
מה לעשות, רובנו נוותר אולי לא על כל השיעורים, אבל אולי על חלק אם לא היה מבחני בגרות,
והמבחני בגרות ותעודת הבגרות מחייבת אותנו ללמוד אם אנחנו רוצים את התעודה, גם מקצועות שאנחנו לא ממש אוהבים.
מה בדיוק נוריד?
את כל המקצועות "הלא חשובים"? מהם? ספרות? לשון? היסטוריה? אזרחות? תושב"ע? מחשבת ישראל?
לא נלך איתם הרי להתקבל לתואר ראשון בכלכלה או בעריכת דין או ברפואה,
אבל נהיה אנשים יותר טובים.
ט
מה שכן, שיוצא לפעמים, שתעודת הבגרות נהיית המטרה ולא נתינת והעברת ידע לתלמיד.
וגם, יש עניין להקנות ידע נוסף שלא קשור רק לתעודת הבגרות, ידע לחיים.
ידע בסיסי, על הכלכלה, מה זה בנק, איך עובדים מולו, צרכנות נבונה,
מה זה ביטוח לאומי, מה זה מס הכנסה, מה זה ארנונה, איך מתנהלים בראיון עבודה, שפת גוף,
דימוי עצמי.
יש עניין בבגרויות ובמקצועות "הלא חשובים מבחינת תוצרת", אבל מצד שני יש עניין לא להפוך למכונת בגרויות
אלא למקום להעברת ידע.