אל תתן שיגנבו לך את העבודה!
אסור לתת לבעל תשובה שאחרים יקחו לו את התשובה שלו את הדרך שלו בעבודת ד' את הניגון המיוחד שלו ויכניסו אותו לכלים שלהם.
אם לרב, גדול וחשוב ככל שיהיה יש דרך בעבודת ד' שהיא שלו, אסור לך לאמץ אותה כמו תוכי, אלא אתה צריך את החרות לקרוא בשם ד' ולעבוד את ד', בדרך המיוחדת שלך בהדרכת חכמים ובעצותיהם.
כך לדוגמא: אם אתה רוצה לקיים את העצה של ההתבודדות, אתה לא יכול לעשות את זה כמו שאחרים עושים, אלא רק בדרך שלך
אפשר לשמוע עצות מאחרים איך הם התבודדו, אבל צריך לזכור שזוהי הדרך שהם סללו לעצמם, לפי השייכות הפנימית שלהם לדברים, ולכל אחד יש דרך משלו בהתבודדות.
כך לדוגמא בלימוד: אם אומרים לך שאתה צריך ללמוד משהו, אבל הלימוד הזה מרחיק אותך, אז אתה חייב משהו שהוא מותאם אליך מדבר אליך ומקדם אותך
ועיקר העיקרים: לשמוח במה שיש לך ובמה שאתה משיג ולבוא לד' בדיבור של אמת
הצלחת להניח טלית ותפילין - תשמח. תבוא לד' ותאמר לו: אני שמח שזכית לתת לי טלית ותפילין
למדת פרק משניות (או אפילו משנה אחת) - תשמח
התבודדת חמש דקות - אתה בא לפני ד' ואומר לו: זה יישוב הדעת שלי אני מודה לך עילת העילות על יישוב הדעת - ותשמח בהם באמת באמת
זה הניגון שלך
העולם וההעלם מתלבש גם בין חברים וגם בבית המדרש, ואז נכנסים לראש כל מיני זיופים וחיקויים
החבר הזה מתבודד שעתיים
החבר הזה גומר את כל התהילים
החבר הזה עושה כך וכך
הרב הזה קם חצות
ואתה מתחיל לחשוב שאולי מה שאתה עושה לא שווה כלום, שאולי אם תתחפש למישהו אחר ייצא ממך משהו יותר טוב
שקר וכזב, עצת הבעל דבר
מה שאתה עושה זה מה שאתה יכול, כי אם היית יכול יותר היית עושה יותר
AS SIMPLE AS THAT פשוט כמו שזה נשמע
באוכל כולם יודעים מתי הם שבעים, אף אחד לא מלמד ילד מתי הוא לא יכול לאכול יותר, הוא פשוט מפסיק לאכול.
רק בעבודת ד' אנחנו לא מאמינים בעצמנו, וחושבים שאנחנו יכולים לתפוס מלאכים בכנפיים תוך דקה או חודש או שנה
אתה מתחיל להשוות את עצמך לאחרים
אתה מתחיל לקבל עצות שהם לא מדויקות לך ואז אתה עובד בצורה לא מדויקת
וממילא אנחנו לא מרוצים ממה שאנחנו עושים
כי אחרים עושים יותר
וצריך לשנן עד בלי די את שאומר התם:
"זה מעשה שלו
וזה מעשה שלי
ועוד
מה לנו לדבר מאחרים"
אם אתה נכנס לשדה תשב עד שתרגיש שלא בא לך יותר, זהו, קום ותשמח על מה שעשית עד עכשיו
למדת משניות /גמרא תנ"ך ואתה מרגיש שזהו, אז תעזוב - זה המעשה שלך האמיתי.
יבוא השואל וישאל: אולי זה עצת היצר שמתלבש בעצלות?
ואין ספק שיש כזה דבר בנפש עצלות.
אז גם לזה יש תקווה: צריכים לזכור שד' לא זרק אותנו פה שנתמודד לבד
הוא רוצה שנתייעץ אותו ונתפלל לפניו שיקח מאיתנו את העצלות.
אם אדם מרגיש שאחרי שורה במשנה נמאס לו אז הוא מרים עיניים:
"אבא, אני רוצה יותר, אבל מרגיש שבע, זה עצת הבעל דבר? מה לעשות? האם להמשיך או לא?
בטח בד' שישמע לך ויתן לך כוח או כוח להפסיק.
לפעמים כוח להפסיק בא מהיצר הטוב, כי יצר הגאווה אומר לך: מה אתה מוסגל רק לזה? איך תהיה גדול הדור ושר התורה? תלמד עוד דף גמרא
וככה הוא לוכד אותך בגאווה, ולוכד אותך שכבר אין לך טיפת חיות במה שאתה עושה ואז בר מינן אתה מחפש חיות במקומות טמאים.
אבל אם אתה רוצה לעבוד את ד' ומרגיש שאחרי חמש דקות (או עשר דקות או חצי שעה או חמישים דקות) בשדה נשבר לך, לא נורא- תשמח במדרגתך האמיתי, כי החמש דקות האלו הם אורגנליים שלך, (אין מה להשוויץ בחמש דקות, אבל יש מה לשמוח אם זה מקורי -טוב לאדם בקב שלו מתשעה קבים של חברו)
אז אחרי חמש דקות אתה עובר למשהו שכן מחיה אותך: שמות הצדיקים, מקווה, עלים לתרופה, ימי שמואל, שיחת חברים מחזקת
תבטח בעצמך שזהו הניגון שלך
תשמח ותסמוך שד' מנהל אותך
ולא איזה משגיח או בשר ודם
