איפה רבינו רבי נחמן כותב בעניין הקמע?
איפה רבינו רבי נחמן כותב בעניין הקמע?
כותב בענין: קמעות של ר' יונתן אייבשיץ בחיי מוהרן תסג 'עבודת ה'' עי'ש . במעשה מחכם ותם מספר שהבעל שם נתן לו קמעות . אמר שספרו שמירה בבית חיי''מ שנה
לא נותנים להם מספיק על הראש.
אף פעם לא היו.
ברסלב עובדים עם השכל (הרבה), עובדים עם הלב (כשמצליחים), עובדים עם הגוף (חצות, מקווה, מאכלות, דיבור) כמה שאפשר.
כל העניין של הקמעות, שייך לקבוצות נחשלות ביהדות , לא היית מוצא שמץ ממנו אצל החסידים שמכבר.
אני לא עושה הכללה על הננחים, יש בינהם אנשים משכמם ומעלה, אנשים דגולים, אין ספק,
אבל המוכרים בבאסטות, פונים לקהל שהוא פרימטיבי ונחשל וזה הקהל שרוכש קמעות ומשתמש בהם.
העניין הוא מסחרי לגמרי והוא לא עבודת השם אלא עבודת הקופה הרושמת.
כמו שבחנות "עדן טבע מרקט" מצהירים שהם לא משווקים מוצרים עם כימיקאלים מעוררי תיאבון או עם צבעים מלאכותיים, כך הייתי מצפה מסוחר איכותי של מוצרי ברסלב שונים, שלא יסחור בקמעות.
מעשה מחכם ותם:
ובא הבעל שם ונתן לו קמיעות ושמירות ואמר לו, שעתה לא יפחד כלל
(כנראה שהבעל שם והתם הם מהקבוצות הנחשלות ביהדות)
חיי מוהר"נ
בעניין המחלוקת הידוע שהיה בדורות שלפנינו על הרב הגאון מורנו הרב יונתן (מאייבשיץ) זכרונו לברכה, והיה לפני רבנו זכרונו לברכה הספר שהיה כתוב בו הקמיעות שנתן הרב הנ"ל. והיה כתוב בהם עבדו מביח"ו. והם החולקים עליו היו מפרשים שכונתו עבדו משיחו עין שם. וסיפר רבנו זכרונו לברכה עמנו בזה, ואמר שמזה אין ראיה. ואמר, שאילו היה הוא כותב קמיעות והיו מוצאים היו אומרים בודאי וכו'
(כנראה שגם רבנו לא זילזל בקמיעות)
ספר המידות
סְגֻלָּה לְחֵן: תִּכְתֹּב עַל קְלַף, כֶּסֶף וְזָהָב חֶסֶד וֶאֱמֶת אַלּוּף.
שְׁמִירָה לְיוֹלֶדֶת, שֶׁתִּכְתּב עַל קְלָף פָּסוּק: "ה' רָמָה יָדְךָ בַּל יֶחֱזָיוּן".
ליקוטי מוהר"ן
וכמו שהמשוגעים צריכים להכותם ולשום עליהם שמות, כמו כן ממש התורה שעוסקין הוא בחינת מקלות ושמות, שבזה מכין ומכניעין את היצר הרע ומגרשין מן האדם את השגעון והרוח שטות שנכנס בו, בחינת 'ומחינן ליה באלותא, דחקיק עליה שמות' וכו'
נכון שקמע מוזכר במעשיית החכם והתם , אבן להן לזכור כי כל המעשיות האלו נתרחשו לפני בריאת העולם ואין למתרחש בהן קשר להתנהלות הטכנית של החיים בימינו.
ז"א , גם אם כתוב שם וכתוב שם, שבת הקיסר לקחה טלסקופ ובאמצעותו שרפה את המוח של המלך שטיפס על תורן הספינה, זה לא אומר שאפשר לעשות את זה היום.
מה שכתוב בכמה מקומות לכתוב פסוקים על נייר לא קשור לקמעות, זו בעיה בהבנת הנקרא.
הסטורית, לפחות, היו אנשים שזה היה העיסוק שלהם- כתיבת קמעות וכד'- והכינוי שלהם היה "בעל שם".
אז בסיפור ר' נחמן מתייחס למציאות שהיתה בימיו.
האם ר' נחמן חשב שיש אמת בקמעות? נראה שכן לפי הסיפור.
האם ר' נחמן עודד את חסידיו ללכת עם קמעות ולנהל את חייהם בעזרתם? ברור שלא.
לגבי העובדה שהמעשיות האלה נתרחשו לפני בריאת העולם. אף פעם לא שמעתי טענה כזאת. חדש לי. על מה אתה מסתמך?
אף פעם לא חשבתי בכלל שאלו מעשיות שהתרחשו בפועל, לפחות לא בצורתן הטכנית.
בוודאי שר' נחמן מכוון בסיפורים על כל מה שעובר ועבר על העולם בכלל ועל האדם בפרט. אבל למה לחשוב שלפני בריאת העולם היה חכם ותם ובן מלך ובן שפחה וכו'? לא הבנתי.
כפי שמלמדים רבנו ותלמידיו, ותלמידי תלמידיו עד דורנו זה, יש חילוק גדול בין הסיפורי מעשיות לבין שאר הסיפורים והמשלים שסיפר רבנו
(נראה לי שבפרט בספר חכמה ותבונה של ר' אברהם ב"ר נחמן אפשר לראות זאת)
סיפורי מעשיות אינם משלים אלא הם המהות עצמה, של תהליכים רוחניים שהתחילו טרם בריאת העולם ויסתיימו בסוף התיקון, והם מלובשים בצורה של סיפור. אולי יהיה יותר מדוייק לומר שהם מתרחשים כפשוטם ומה שאנו קוראים "מלך", "בת מלך", "קיסר" וכו' הם בעצם משלים למושגים העליונים האלה.
בכל אופן כפי שכתבת הם לא התרחשו טכנית בצורה גשמית ממש, שהיה איש שהוא מלך והייתה לו בת מלך וכו'.
(אם כי יש חלקים מסיפורי מעשיות שהתרחשו בפועל, למשל בסיפור זבוב ועכביש שהמלך לקח איתו שני אנשים - ידוע שרבנו התייחס לשני אנשים ספצייפים שהלכו איתו לנאווריטש, ואחד מהם נהיה חולה, אז רבנו החזיר אותו ולקח איש אחר במקומו, ניתן לומר בכדי שזה יתאים לסיפור, או למשל מעשה מרב ובן יחיד שיש שאומרים שר' נתן פגש את האבא של הבן יחיד שחזר מרבנו בוכה על מות בנו)
אמרו כאן כמה דברים נכונים, אבל צריך לדייק.
קודם כל, אותם סיפורי מעשיות, לא התרחשו בעולמנו, אלא התרחשו לפני בריאת העולם.
התיאור שנותן רבי נחמן, הוא תיאור סימבולי , של המעשיות, כלומר, של התהליכים שהתרחשו לפני הבריאה.
לכל אחת מהמעשיות, יכולות להיות כמה וכמה התלבשויות באירועים בעבר , בהווה או בעתיד, אבל צריך לשים לב לזה, שההתלבשות, היא התלבשות, היא לא זהה לסימבוליקה , היא יכולה להיות דומה לה, אבל זה לא מחיב.
ודי ברור שמוסכם על כולם פה....
בצורה שבה כתבת קודם היה נראה כאילו אתה טוען שהמעשיות ארעו בצורתן הטכנית לפני בריאת העולם ולכן א"א ללמוד מהן לגבי מציאות טכנית של היום.
כשכתבתי שמעשה מרב ובן יחיד התקיים בפועל ממש, לא התכוונתי שההתלבשות שקרתה במציאות בימי רבנו היא היא המהות של עצם המעשה, אלא זו התלבשות בפועל של אחד מסיפורי מעשיות משנים קדמוניות, שהתקיים גם בעולמנו, להבדיל למשל מבת הקיסר שטיגנה את המוח של הנסיך...
התלבשויות התרחשו ויתרחשו גם בעתיד.
גם הסיפור של בת הקיסר יוצר התלבשויות.
אם אנחנו מדברים על תהליכים רוחניים ועקרונות בבריאה ובאדם שמתלבשים בסיפורי מעשיות-
אז הרי יש דברים שבפועל מתרחשים גם עכשיו- אצל כל אחד מאיתנו, ובעולם הכללי. אולי לכן הסיפורים נוגעים בנו כ"כ ורלוונטיים. לא רק בגלל שיש בהם תיאור של מה שהתרחש בעבר או יתרחש בעתיד,
אלא כי הם מתארים את הנפש של כל אחד בהווה.
הטעות של האנשים, היא להגיד שמעשיה כלשהי מסיפורי מעשיות התרחשה בימיו של רבי נחמן או רבי נתן או מוקדם יותר או מאוחר יותר.
זה לא קרה וצריך להבהיר את זה.
המעשיות עצמן, התרחשו לפני בריאת העולם והן מייצגות תהליכים שמתרחשים כל הזמן.
אם אנחנו ניקח את הדוגמא שהוזכרה כאן, של בת הקיסר ששורפת את המוח של המלך בן המלך, נשאלת השאלה באמת למה ראתה בת הקיסר לעצמה להרוג אותו, הרי מכל הדמויות שהיא נתקלה בהם, הוא היחיד שלא פגש אותה ובכלל לא היה מודע לקיומה.
הסביר הרב בנדל זצ"ל , שהוא היה צריך להיות בגלל שקרא לעצמו "בן מלך" ולמעשה ניסה לטעון שהוא המחליף, של בן המלך הראשון , שהוא החתן האמיתי של בת הקיסר.
וההתלבשות היא בכל אותם רבנים, שבמפורש או בהסתר מנסים להחליף את מקומו של צדיק האמת וכמובן שרבנים כאלו היו ויהיו וגם נמצאים ומה שמתואר במעשייה הוא שהריבונו של עולם, יעניש אותם ויחסל אותם.
13 המעשיות, כולל מעשה מרב ובן יחיד, הם מעשיות משנים קדמוניות, מקודם הבריאה.
ההתלבשויות קרו בעבר, קורות בהווה ויקרו בעתיד כפי שכתבת
אבל יש 2 סוגים של התלבשויות, ושניהם אינם עצם המעשה.
הסוג הראשון - כפי שתיארת את ההתלבשות של מעשה ממלך וקיסר עם בת הקיסר ששורפת את המוח של בן המלך. בפועל - המוח של בן המלך לא נשרף ע"י זכוכית. זהו מעין משל לתהליך שתיארת או לתהליכים אחרים.
הסוג השני - מעשה מרב ובן יחיד - ההתלבשות לפחות בחלקה, קרתה במציאות באותה צורה שמתואר בסיפור - היה רב שהיה לו בן יחיד והרב הזה מנע את בנו מלפגוש את רבנו, ואח"כ הלך הוא עצמו אל רבנו וחזר ממנו בוכה. אבל - גם אירוע זה הוא איננו עצם המעשה אלא רק התלבשות.
צריך להדגיש את העובדה שאין כאן מציאות של מעשיות אלא התלבשות של מעשיות.
התלבשויות יכולות להיות בכל מיני רמות.
יכולה להיות התלבשות כמו שאמרת של הרב והבן היחיד ויכולות להיות וגם ישנן התלבשויות שנראות לנו יותר רחוקות, כמו נגיד שישנן הרבה אגדות , שהן התלבשות של אבדת בת מלך, כמו סיפור סינדרלה לדוגמא או סיפור שלגיה , שכ"א מהם מאמץ עקרונות מתוך המעשיה , כמו שהבת מלך נמצאת במקום שהוא לא טוב , או שמוצאים את בת המלך ואז הנעלמת , או התפוחים שמכשילים את מציאת בת המלך. כל אלו אלמנטים מתוך אבידת בת מלך , שהיא באמת תהליך שקדם לבריאה והוא מתלבש בהרבה מקומות והרבה צורות.
ולא משנה איך אתה קורא לזה.
ואני בכלל לא בטוח שכל הננחים לובשים את זה, יש ננחים לגמרי נורמאלים שזה מגעיל אותם, כמו שזה מגעיל אותי.
אולי הם פשוט מפחדים לעמוד נגד זה, מפחד אנשי הבאסטות.
וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...
יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו
מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?
היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!
אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל! על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.
מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה
אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס"
יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך
להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי
תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס
השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?
לפני שאשלח אגיד מה שאלתי ובקשתי.
1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?
2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .
וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן
אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?
שכוייח...
אף פעם לא הייתי אצל רבנו.
ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..
קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.
ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.
האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?
כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.
רעיונות? מחשבות? הגיגים?
תודה!