איך הבנתם מה שרבינו אומר "לא להחמיר כלל"פשושון
עבר עריכה על ידי פשושון בתאריך י"ט בתמוז תשע"ה 22:30
עבר עריכה על ידי פשושון בתאריך י"ט בתמוז תשע"ה 22:18

כבר מבאר ב"לקוטי תנינא" סימן מ"ד שרבנו, זכרונו לברכה, הזהיר מאד לבלי להחמיר חומרות יתרות בשום דבר, כי 'אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו' (עבודה זרה ג.) ולא נתנה התורה למלאכי השרת (ברכות כה: ) וכו'. ואמר אז: שאיתא שראוי לכל אדם שיבחר לעצמו מצוה אחת, שבאותה המצוה ידקדק הרבה ויקים אותה המצוה עם כל החומרות והדקדוקים (תכב), וכעין שמצינו בגמרא (שבת קיח: ): 'אביך במאי זהיר טפי' וכו'. ואף על פי כן גם באותה המצוה אל יכנס בחומרות של שגעון ושטות ומרה שחורות, רק ידקדק בה בלי שגעון בכל החומרות. אבל בשאר כל המצוות אין צריכין להחמיר כלל. והלואי שנזכה לקים את כל מצוות התורה כפשוטן ממש בלי שום חומרות:
 

 

נראה לי מוזר לפרש שלעשות את עיקר הדין בדיוק...

 

מה יש להסביר?אביגיל.
לעשות בכל הלכה רק את מה שהרב הפוסק שלך קבע שהוא חובה, ולא להחמיר בשום דבר מעבר.
ורק במצווה אחת לדקדק ולהשתפר כל הזמן.
(כשחושבים על זה זה מאוד הגיוני)
לעשות את עיקר הדין ממש? זה מאד מוזר ולא נשמע ליפשושון

אם לפי עיקר הדין אפשר לדבר עד ברוך שאמר אפשר לפטפט?... סתם דוגמא

הממ. לא יודעת מה ההלכות בתפילה,אביגיל.
אבל אני מניחה שזה פשוט לקיים רק את הבסיס של ההלכה. בלי חומרות ובלי הידורים.
רק כשרות רגילה, רק שלוש תפילות ביום, מעשר רק כמה שצריך...

קשה לנו עם זה כי חונכנו לתפיסה של "כל המחמיר תבוא עליו הברכה". כל ההלכה היא סייגים והרחקות והתרגלנו כבר לחשוב שכדי להיות יהודי טוב צריך להקפיד "מעבר".
אבל רבי נחמן בפשטות הגאונית שלנו מסביר פה שצריך להרגיע.

"והלואי שנזכה לקים את כל מצוות התורה כפשוטן ממש בלי שום חומרות"!
רק להגיע למצב של קיום הבסיס ההלכתי זה הישג מטורף! והלוואי שנזכה..
הרב הבין שהתעסקות בחומרה מיותרת תבוא על חשבון מצוה בסיסית אחרת ותגרום לשחיקה. שגם ככה קשה להיות יהודי ולהעמיס עוד מצוות יותר יגרע מיוסיף.

אבל גם מאוד חשוב לזכור "שראוי לכל אדם שיבחר לעצמו מצוה אחת, שבאותה המצוה ידקדק הרבה ויקים אותה המצוה עם כל החומרות והדקדוקים".
רבי נחמן לא אומר להיות חפיפניקים, הוא פשוטמזכיר שאדם שמרסס לכל הכיוונים הרבה פחות יעיל מאדם שמכוון את כל התחמושת שלו לכיוון אחד
מצד אחד אני נוטה להסכים איתך..מצד שני...פשושון

האמת לגבי כשרות רגילה...מממ קשה לי להסכים איתך..

 

אבל לגבי שאר הדברים גם אני בעיקרון הבנתי ככה...

מה הקטע..שכל ברסלבר ששאלתי אמר לי..מה פתאום ודאי שצריך להחמיר

רק לא חומרות שלא כתובות בשום מקום..זה לא להחמיר!

 

אבל אם נדייק במאמר שהבאתי..משמע רק במצווה שבחרתי להחמיר בכל החומרות בלי חומרות שכתובות..

אבל בשאר המצוות לא להחמיר כלל.. אבל עדיין קשה..מה עם "ספק דאורייתא לחומרא" לדוגמא..

או אני יודע שרבינו אמר ללמוד מסילת ישרים..ולפי הספר הזה יש עניין להגיע מתישהו לחסידות ואפילו לפרישות...

 

 

למה? זה הרי כשר, אז למה לא?אביגיל.
אאל"ט זכור לי שגם הרב של הישיבה ברמת גן אמר כמה פעמים שעדיף לאכול רק כשרות רגילה (בעיקר כי זה מחזק את ה"כשרות הציבורית").

הרב כתב בלי חומרות בכלל. נכון, זה חידוש, אבל זה העניין שלו - להאיר לנו נקודות שלא היינו מגיעים אליהם לבד

שים לב, הוא כתב מצוה *אחת*
יש לפעמים רצון להוסיף ולהדר ולהאריך במה שלא צריך, וגם זה סוג של יצר הרע.
כשלימדו אותי את התורה הזאת סיפרו גם על איך בהתחלה רבי נחמן היה מחמיר ומדקדק מאוד בחמץ בפסח, עד שהגיע למצב שאת המים שלו הוא היה שואב מבאר מרוחקת שאף אחד לא משתמש בה, ומרוב החמרות החליט שאולי גם לבאר הזו מישהו השליך פעם חתיכת לחם ונתקע בלי מים לשתות בחג...
ואחרי זה^^ הוא לימד את התורה הזו.

אני באמת לא יודעת איך זה מסתדר עם מסלי"ש, מחילה
שעה ניסיתי להבין מה זה מסלי"ש...חחחפשושון


ספק דאוריתא לחומרא אם אתה מסופק. אם לא, לא צריך לחפש ספקותמבקש אמת


ספק דאוריתא לחומרא אם אתה מסופק. אם לא, לא צריך לחפש ספקותמבקש אמת


ההחמרה נובעת מהבנת המורכבות שבכל דבר. רבנו בעד פשיטותמבקש אמת


מה אתה מתכוון...לא ללמוד פוסקים?פשושון


דווקא התפקיד של הפוסק הוא לפשט את המורכבות ולפסוק מה לעשותמבקש אמת

יש כאלה שלא רוצים פסיקה חד משמעית. אלא לקחת כל נושא על כל מורכבותו = שלל ההיבטים והדעות בעניין.

למה?בת 30

נראה לי שצריך להבחין בין שיטת פסיקה עקרונית- שיש כאלה ששיטת הפסיקה שלהם היא מקלה, כמו הרב עובדיה ויש כאלה ששיטת הפסיקה היא מחמירה, כמו הרב אליהו, לבין החמרות אישיות שאדם לוקח על עצמו עוד ועוד, מתוך לחץ,מתוך רצון להיות צדיק וכו'- גם כשזה בכלל לא נכון לו ובכלל לא מתאים למדרגתו.

 

לגבי שיטת הפסיקה= הרב עובדיה לא חשוד ח"ו בכך שלא הבין את מורכבות הענינים, ובכל זאת הוא פוסק בשיטה מקלה.

פשיטות היא מעלה. לא חיסרון. הרב עובדיה התאפיין בחיתוך ההלכהמבקש אמת

ולא פסיקות כמו: יש דעה כזו ויש דעה כזו ולכן ראוי להחמיר ובמקום הפסד מרובה יש לו לסמוך על המקלים, ואם  יש צרוף של עוד ספק אפשר להקל גם במקום הפסד שאינו מרובה. זה רצון להשאיר את המורכבות ולא לפשט.

די ברור לי, שרבי נחמן לא התכוון שתחפש איפה אתה עושה משהו..אדם כל שהוא

שאתה לא ממש מחוייב בו, כדי להקל.

 

הבעיה אליה הוא מתייחס בליקוטי מוהר"ן [תנינא סי' מד ע"פ הבנתי, ריבוי חששות ומתחים בקיום מצוות, שהאדם מחמיר כי הוא חושש שלא יצא ידי חובה בלעדי זה, וגם אחרי החומרות הוא בספקות שמה עשה לא היה בסדר ולכן לא יצא ידי חובה, ולכן אין לו שמחה וחיות במצוות שהוא עושה.

הנה תשובה מהלוח של ברסלבשפת הנחל
קראתי...אבל זה לא הכי מסתדר ליפשושון

כי כמו שכתוב במה שהבאתי...במצווה אחת ידקדק בה בכל החומרות וכו' ...

ואף על פי כן גם בה לא יכנס בחומרות יתרות...

אבל בשאר המצוות אין צריכים להחמיר כלל!!!  משמע אפילו חומרות שהם לא יתרות...

להחמיר = מעבר לחיובמבקש אמת


לא להחמירנפשי תערוג
לפסוק כשיטה המיקלה
לא. ספק דאורייתא לחומראמבקש אמת


ספק דאורייתא לחומרה זה בפסיקת הלכה, לא?אביגיל.
אני מניחה שהוא התכוון להלכה הבסיסית שהרב של כל אדם פוסק. והרב במילא יתייחס לזה בפסיקה שלו
מי שעושה לו רב יכול לסמוך על כל פסיקותיו ולא צריך להחמירמבקש אמת

עליהם

אבל הוא כותב הפוךנפשי תערוג
לא להחמיר בשום דבר
הוא טועה בניסוח?
להחמיר = מעבר לחיוב. בספק דאוריתא יש חיוב להחמירמבקש אמת


אז למה הוא כתב בשום דבר?נפשי תערוג
לא ידע לנסח את עצמו?
כי הוא לא מדבר על מצב של ספקותמבקש אמת


הוא לא כותב בספקותנפשי תערוג
הוא כותב לא להחמיר בשום דבר
אל תסייג את דבריו
פעמים שמילה אחת משמשת שתי משמעויות ויש להבינה לפי ההקשרמבקש אמת

יש מובן של חומרא כהכרעה בספקות ויש מובן של חומרא כהוספה על מה שאסרה תורה. מי שחושב שיש כח בדברי רבנו לעקור הלכה הוא בבעיה קשה.

אני לא חושב כלוםנפשי תערוג
אבל ממה שהוא כתב יותא מסתבר בדבריי
לפי דבריך היה צריך לכתוב להקלמבקש אמת

במצב של ספק זה להקל או להחמיר. במצב שאין ספק זה להחמיר או לא להחמיר והוא כותב לא להחמיר. והוא לא כותב להקל.

לגבי זה גם אני מסכים..אגב..פשושון

אבל האם בשאר המצוות מה עושים...מחמירים לפי פוסק אחד או עיקר הדין לפי פסיקתו?

מעיקר הדין יכול אדם בכל מחלוקת להקל בדרבנןמבקש אמת

ולהחמיר בדאורייתא. חז"ל המליצו במסכת אבות עשה לך רב והסתלק מן הספק.

קצת יותר מורכב..אדם כל שהוא

יש עוד כללים לפיהם צריך לנהוג במקרה של מחלוקת, כמדומני שהמשמעותי שבהם הוא יחיד ורבים הלכה כרבים.

 

אני מעתיק את דברי הרמ"א [בחושן משפט סי' כה], הכללים מופיעים ביתר פירוט ובשינויים מסויימים בש"ך ביו"ד סי' רמב, ויש שהאריכו הרבה יותר.

 

"ואם הוא בהוראות איסור והיתר והוא דבר איסור דאורייתא ילך לחומרא ואי דבר דרבנן ילך אחר המיקל ודוקא אם ב' החולקים הן שוין אבל אין סומכין על דברי קטן נגד דברי גדול ממנו בחכמה ובמנין אפי' בשעת הדחק אא"כ היה ג"כ הפסד מרובה וכן אם היה יחיד נגד רבים הולכים אחר רבים בכל מקום (רש"בא סי' ר"ג) ואפי' אין הרבים מסכימים מטעם אחד אלא כל אחד יש לו טעם בפני עצמו הואיל והם מסכימים לענין הדין מיקרי רבים ואזלינן בתרייהו (מהרי"ק שורש מ"א) ואם היה מנהג בעיר להקל מפני שחכם אחד הורה להם כך הולכין אחר דעתו ואם חכם אחר בא לאסור מה שהם מתירין נהוג בו איסור (תשו' הרשב"א סי' רכ"ג) כל מקום שדברי הראשונים כתובים על ספר והם מפורסמים והפוסקים האחרונים חולקים עליהם כמו שלפעמים הפוסקים חולקים על הגאונים הולכים אחר האחרונים דהלכה כבתראי מאביי ורבא ואילך (מהרי"ק שורש פ"ד) אבל אם נמצא לפעמים תשובת גאון ולא עלה זכרונו על ספר ונמצאו אחרים חולקים עליו אין צריכים לפסוק כדברי האחרונים שאפשר שלא ידעו דברי הגאון ואי הוי שמיע להו הוי הדרי בהו (מהרי"ק שורש צ"ו):"

דעת הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה היא שלא אומרים הלכה כבתראימבקש אמת

אחר חתימת התלמוד.

הבנתי את הרמבם אחרת..אדם כל שהוא

כאשר הרמב"ם מביא את הכלל ללכת בדאורייתא אחר המחמיר ובדרבנן אחר המקל, הוא כותב - "שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין, אם עד שלא הגיע הדבר להן--בין בזמן אחד, בין בזה אחר זה--אחד מטמא ואחד מטהר, אחד אוסר ואחד מתיר:  אם אין אתה יודע להיכן הדין נוטה--בשל תורה, הלוך אחר המחמיר; ובשל דברי סופרים, הלוך אחר המקל. "

 

לעומת זאת בהקדמה למשנה תורה הוא כותב-

"וכן אם למד אחד מן הגאונים שדרך המשפט כך הוא, ונתבאר לבית דין אחר שעמד אחריו שאין זה דרך המשפט הכתוב בתלמוד--אין שומעין לראשון, אלא למי שהדעת נוטה לדבריו, בין ראשון, בין אחרון."

הוא לא מדבר כאן על מקרה שאין אתה יודע לאן הדין נוטה, ויש חכם מאוחר שראה את דברי הראשון והכריע שלא כדבריו.

 

ובסברא, איני רואה מקום לחלק בעניין הלכה כבתראי בין לפני חתימת התלמוד לאחרי.

אבל הוא בכלל לא מביא את הכלל של הלכה כבתראימבקש אמת


ולגבי הלכה כרבים ראיתי שזה רק אם הרבים נפגשו יחד ודנומבקש אמת

על כל פנים על כל זה יש דעות בראשונים ואני כתבתי את הכללים שמובאים בגמרא המוסכמים על כולם.

יש הבדל בין נפגשו ללא נפגשו [לפחות לחלק מן הפוסקים]..אדם כל שהוא

ואגב, מה שראיתי לגבי סברת הדברים שהיא אותה סברא שעומדת ביסוד הכלל של הלכה כבתראי - שיכול להיות שאם צד אחד היה שומע את דברי הצד השני הוא היה משתכנע.

 

אבל, נראה לי שהמקובל בפוסקים שיש משמעות לרוב גם כשלא ישבו יחד ודנו. [גם אם זה לא אותה משמעות], יכול להיות שיש לזה ראיות מהגמרא. עכ"פ ודאי שדרך הפוסקים - למשל [בית יוסף, משנה ברורה ועוד] לתת לזה משקל רב.

 

ואם אני זוכר נכון לכל הכללים שברמ"א הגר"א מביא מקורות מהגמרא. אכן יש מחלוקות על נקודות מסויימות בדבריו.

 

אני לא בא לתת כללים ברורים בהכרעת ההלכה, ויכול להיות שטעיתי בנקודה כזו או אחרת, אני רוצה שאנשים יהיו מודעים לכך שיש כללים נוספים בהכרעת ההלכה, שצריך להתחשב גם בהם.

מאמר של הרב אלישע אבינר בנושא, עם סיכום שימושי בסופו-אדם כל שהואאחרונה
תקרא את השורה האחרונה שלונפשי תערוג
מצוות התורה כפשוטן
ולמה הוא כותב חומרות *יתירות*?אדם כל שהוא


כל מה שמעבר לעיקר הדין הוא"יותר" מעיקר הדיןנפשי תערוג
ואלו היתרות
להחמיר במחלוקת בדאורייתא זה עיקר הדין..אדם כל שהוא

אא"כ יש לאדם רב שהוא הולך לפיו, ומחמיר ומקל כדעתו בכל נושא, או שיש כללי הכרעה אחרים לגבי אותה מחלוקת שלפיהם אפשר להקל.

הוא כותב את זה?נפשי תערוג
אין ביסוס מדבריו לחשוב אחרת.אדם כל שהוא

ובפרט לאור יחסו להלכה שמוכר ממקורות אחרים.

 

ואם הוא היה אומר אחרת, דבריו היו בטלים מול דברי חז"ל. אבל חבל לדון אותו לכף חובה וליחס לו כוונה כזו.

זאת ההלכה.די"מ


כן. זה חלק ממצוות התורה כפשוטןמבקש אמת


גם אני תהיתי לעצמי... (ל"ת)אריאלניקית גאה

אז מישהו יכול לכתוב כלל ברור ממה שהוא הבין?פשושון

במצווה אחת להחמיר לפי כל הפוסקים...סבבה הבנתי..(אני מקווה)

בשאר המצוות מה? 

 

בקיצור שמישהו יכתוב כלל ברור..

מה ההבדל בין המצווה האחת שבחרתי לשאר המצוות?

בשאר המצוות לנהוג רק איך שההלכה מחייבתמבקש אמת

מה ההלכה מחייבת?

או להחמיר בדאורייתא ולהקל בדרבנן או לבחור פוסק אחד.

הילולת רבנו הקדושאשר ברא
מחפשת מקומות שעושים הילולה לרבנו עם עזרת נשים..
באיזה איזור בארץ?ברגוע
ירושליםאשר ברא
תבדקי על "חוט של חסד"שלג דאשתקד
בעבר היו עושים שמחה גדולה כיאה לחסידי ברסלב. הייתי שם לפני כ20 שנה וזה לא היה בישיבה בשמואל הנביא אלא במקום אחר (והרב ברלנד היה חוגג עם חסידיו במתחם של ישיבת עץ חיים, במרכז העיר). בקיצור כנראה בשל ריבוי המשתתפים הם שוכרים מקומות גדולים שיתאימו לאוכלוסייה
לא רוצה שום קשר לברלנדאשר ברא
התכוונתי לומרשלג דאשתקדאחרונה
שזה בערך מה שעשו הברסלבים. אני מתאר לעצמי שמי שאז הלך לרב ברלנד, היום נמצא אצל הרב הרוש וכדו.
געגועצאצא

וואי אני לא מאמין שאני לא באומן...

יש בי רצון מטורף להיות שם עכשיו

ישר כוח על הזכות להיות בארץ ישראלפשוט אני..
שתזכה שרבנו יזמין אותך אליו בקרוב ממש!אשר בראאחרונה
אומן ראש השנההרשפון הנודד

מי כבר סגר כרטיס ומי עוד עובד על זה?

סבסוד נסיעה לאומן בפעם הראשונהMza
שלום לכולם, בעבר היו כאלה שמסבסדים נסיעה לאומן למי שנוסע בפעם הראשונה)אני נסעתי לפני הרבה שנים עם סבסוד מלא) עכשיו בעלי גם רוצה לנסוע (בפעם הראשונה) ואני מחפשת מי שיסבסד לו.. מכירים מישהו כזה?
מחפשת שיעורים בליקוטי מוהר"ןרק להידבק בצדיק

היי
אני מחפשת סדרת שיעורים בליקוטי מוהרן שמסודרת לפי הסדר של התורות שאפשר לשמוע אותם וללמוד איתם את הס"ק
אם מישהו מכיר רב שיש לו שיעורים אני אשמח לשמוע..
תודה!

ממליץ לקנות דיסק אונקי שיעורים של הרב טייכנרמבקש אמונה

אני קניתי לא מזמן, עולה 180 שקל, ולדעתי, שווה כל שקל!  על כל ליקוטי מוהר"ן מסודר, וגם על חגים.

מסביר הכל ממש יפה וברור ומוריד את הכל למעשה

אני גם חיפשתי שיעורים על הספר מהאינטרנט ולא מצאתי, עד שגיליתי את זה באתר "ברסלב נייעס" 

 

יש שם שיעורים שלו לשמיעה ישירה אבל לא הכל. את יכולה לשמוע ולשפוט אם זה מתאים לך 

להלן קישור שיש בו גם שיעור וגם פרטים על הדיסק אונקי

תורה ה' תניינא 'תִּקְעוּ אֱמוּנָה': שיעור מפי הגר"ש טייכנר #01 |♪ » ברסלב נייעס

 

תודה!רק להידבק בצדיק

השיערים הולכים גם לפי הסדר של התורות?

 

כן. הכל מסודר שם בתיקיותמבקש אמונהאחרונה
אשמח אם אפשר לקשר אותישאלה.אחת

למשאית/ וואן , של נחמנים, עם רמקולים והכל. בשביל חבר.

תודות מראש.

תבוא בזמן רגיל כל ערב למרכזית קשה לפספסכְּקֶדֶםאחרונה
אשמח לשמוע מכם על הסיפור הנלצע

לפני שאשלח אגיד מה שאלתי  ובקשתי.


1 - אשמח לפירוש לסיפור. מה הנמשל?

2- שאלה שתופיע בסוף הסיפור .


וֹד שָׁמַעְתִּי מֵהָאִישׁ הַנַּ"ל שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הַקָּדוֹשׁ שֶׁסִּפֵּר מָשָׁל לְעִנְיַן מַה שֶּׁצְּרִיכִין לְדַבֵּר עִם אֲנָשִׁים בְּיִרְאַת שָׁמַיִם וְזֶהוּ. פַּעַם אַחַת הָיָה גְּבִיר גָּדוֹל שֶׁהָיוּ לוֹ כַּמָּה אֲלָפִים וּרְבָבוֹת. עָשָׂה הֶעָשִׁיר הַנַּ"ל פְּקֻדָּה וְאָמַר כָּל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִלְווֹת מָעוֹת יָבוֹא אֶצְלוֹ וְהוּא יַלְוֵהוּ מִסְּתָמָא הָיוּ עַל זֶה בַּעֲלָנִים [קוֹפְצִים] הַרְבֵּה וּבָאוּ אֶצְלוֹ אֲנָשִׁים הַרְבֵּה וְלָווּ אֶצְלוֹ מָעוֹת. וְהַגְּבִיר הַנַּ"ל הָיָה אֶצְלוֹ פִּנְקָס עַל כָּל הַנַּ"ל. פַּעַם אַחַת לָקַח הַפִּנְקָס בְּיָדוֹ וְהִתְחִיל לְעַיֵּן בּוֹ וְרָאָה שֶׁהוֹצִיא הַרְבֵּה מָעוֹת מְאד עַל עֵסֶק הַהַלְוָאוֹת וְאֵין אִישׁ שָׁם עַל לֵב שֶׁיָּבוֹא לְהַחֲזִיר וְלִפְרעַ לוֹ מַה שֶּׁלָּוָה מִמֶּנּוּ. מִסְּתָמָא חָרָה לוֹ עַל זֶה, וְהָיָה לוֹ עַגְמַת נֶפֶשׁ. בְּתוֹךְ הַלּוֹוִים הַנַּ"ל הָיָה אִישׁ אֶחָד שֶׁלָּוָה גַּם כֵּן אֵצֶל הַגְּבִיר וְאִבֵּד וְהִפְסִיד הַמָּעוֹת בְּאֵיזֶה מַשָּׂא וּמַתָּן עַד שֶׁלּא הָיָה לוֹ מִמָּה לִפְרעַ חוֹבוֹ וְהָיוּ לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה. הַיְנוּ שֶׁהָאִישׁ הַנַּ"ל הָיָה לוֹ יִסּוּרִים גְּדוֹלִים מִזֶּה שֶׁאֵין לוֹ לִפְרעַ חוֹבוֹ. וְהִתְיַשֵּׁב הָאִישׁ הַנַּ"ל בְּדַעְתּוֹ, שֶׁעַל כָּל פָּנִים צָרִיךְ לְהִתְרָאוֹת פָּנִים עִם הַגְּבִיר וּלְסַפֵּר לוֹ כָּל לִבּוֹ, בַּאֲשֶׁר שֶׁהוּא אָנוּס בְּדָבָר וְכוּ'. וּבָא אֵצֶל הַגְּבִיר וְהִתְחִיל לְסַפֵּר לְפָנָיו לִבּוֹ בַּאֲשֶׁר שֶׁאֵיךְ שֶׁקִּבֵּל אֶצְלוֹ מָעוֹת בְּהַלְוָאָה וְהִגִּיעַ זְמַן פֵּרָעוֹן וְאֵין לוֹ מִמָּה לְשַׁלֵּם כִּי הִפְסִיד הַמָּעוֹת וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלָל לָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשׁוֹ מַה לַּעֲשׂוֹת בָּזֶה. וְעָנָה הַגְּבִיר וְאָמַר לוֹ מָה אִכְפַּת לִי הַמָּעוֹת הַמַּגִּיעַ אֶצְלְךָ כִּי מַה נֶּחְשָׁב אֶצְלִי סַךְ קָטָן כָּזֶה שֶׁאַתָּה חַיָּב לִי כְּשֶׁתְּסַלֵּק אוֹ לְהֶפֶךְ נֶגֶד סַךְ הַכּוֹלֵל מֵהַהַלְוָאוֹת אֲשֶׁר עוֹלֶה לַאֲלָפִים וְלִרְבָבוֹת. עַל כֵּן רְצוֹנִי שֶׁתֵּלֵךְ אֵצֶל כָּל הַלּוֹוִים שֶׁלִּי וְתִתְבַּע אוֹתָם וְתַזְכִּיר אוֹתָם שֶׁהֵם חַיָּבִים לִי כָּל כָּךְ מָעוֹת וְלָמָה אֵין מְסַלְּקִין לִי. וַאֲפִילּוּ אִם לא יִפְרְעוּ וִיסַלְּקוּ אֶת הַכּל רַק כָּל אֶחָד יִתֵּן וִיסַלֵּק מְעַט מֵחוֹבוֹ גַּם כֵּן יַעֲלֶה אֲלָפִים פְּעָמִים כְּמוֹ סַךְ כָּל הַחוֹב וְהַלְוָאָה שֶׁלְּךָ. וְהַנִּמְשָׁל מוּבָן מִמֵּילָא וְהָבֵן


אשמח להבין , מה בכך ש1,000,000 שח למשל הם הרבה יותר מהחוב שלי שהוא על סך 300 שח? סוף סוף את החוב שלי לא שילמתי.. וכמובן מה זה אומר ברוחניות?

שכוייח...

אומןאשר ברא

אף פעם לא הייתי אצל רבנו.

ולפני התשובה הייתי בחוץ לארץ..

קשה לי לחשוב על לצאת מהארץ (בכללי) עכשיו אחרי כבר כמה שנים טובים שנהיה לי חיבור חד משמעי עם ארץ ישראל.


ובכל זאת אומרים לי שאצל רבנו זה משהו אחר.

האם זה ממש משהו אחר יותר מלהיות אצל הרשב"י?

כי לרשב"י לקח 17 שנים להזמין אותי בפעם הראשונה ועוד שנתיים בפעם השנייה.


רעיונות? מחשבות? הגיגים?

תודה!

אולי יעניין אותך