חשוב,נא כנסו וקראוהדסדס

מצוטט מערוץ כיכר השבת

איסור לשתות מים בתקופת תמוז: מי שישתה מים מחר יכול למות

על פי ההלכה בשולחן ערוך - מחר, עם חילופי התקופות, המלאכים ששומרים על המים שאנו שותים מתחלפים, וקיימת סכנת מוות לאלו שישתו מים • כל הפרטים והפתרון (יהדות)

לא רבים יודעים, אבל הלכה דרמטית המשפיעה על כולנו עלולה לגרום לסכנת חיים של ממש לאלו שישתו מים מחר (כ"א תמוז ה'תשע"ה) בשעה 14:30. בשעה זו תחל תקופת תמוז בה קיים המנהג קדמונים שלא לשתות מים במשך כל השעה הראשונה שבה מתרחש חילוף התקופה. 

הסיבה לסכנה הגדולה שבשתית המים מחר, מסביר הרב בנימין חוטא (מחבר הספרים "כי בא מועד" ו"כי בא שבת"), היא בשל העובדה שהשנה מחולקת לארבע תקופות, כאשר על כל תקופה מלאך אחר ממונה לשמירת המים שאנו שותים. מידי 91 יום (בקירוב) ישנם חילופי משמרות בין המלאכים, וקיים זמן קצר בו אין מלאך ששומר על המים. ברגע הזה ישנה סכנה גדולה כי המים יורעלו על ידי מלאך המוות (לחלק מן השיטות) או שטיפול לתוכם טיפת דם (לשיטות אחרות). 

מהי תקופה?

התקופה היא מילה נרדפת לעונת השנה, כשחילקו את לוח השנה לארבע תקופות: תקופת ניסן (אביב), תקופת תמוז (קיץ), תקופת תשרי (סתיו) ותקופת טבת (חורף).

בגמרא ישנה מחלוקת וישנה תקופה של רב אדה ותקופה של שמואל, אנו פוסקים לפי דברי הרמב"ם בהלכות קידוש החודש פ"ט ופ"י. 

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

 

 

חילופי משמרות בין המלאכים אורכים שניות ספורות, אך מאחר ולא ניתן לדעת בדיוק מרבי באילו שניות מתחלפים המלאכים, פוסק מרן הגר"ע יוסף כי האיסור לשתות מים הוא חצי שעה לפני התקופה וחצי שעה לאחריה,דהיינו בין השעות 14-15 בצהריים. 

היכן נפסק שלא לשתות מים?

הרמ"א בשולחן ערוך (יורה דעה, סימן קט"ז סעיף ה') פוסק "ומנהג פשוט שלא לשתות מים בשעת התקופה, וכן כתבו הקדמונים, ואין לשנות." הקדמונים אליהם מתכוון הרמ"א, הם האבודרהם, המהרי"ל, המרדכי ועוד

חשוב לדעת כי מדובר בהלכה פשוטה ופסוקה, ולא בדברים מיסטיים בעלמא, ואף מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שידוע היה כמי שהתרחק מפסיקות בעניינים מסטיים, מביא את הדברים להלכה וכך כתב בספרו "הליכות עולם" (ח"ז עמוד קפג): "יש להזהר שלא לשתות מים בעת ה"תקופה" מחשש סכנה. דהיינו, חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה. וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות... וראוי להדפיס בלוחות השנה להודיע על כך. וכתבו האחרונים, שיש לתת ברזל בתוך המים בשעת התקופה. ואין להחמיר אלא במים, אבל בשאר משקים אין לחוש".

וכך הביא בילקוט יוסף  להלכה, ש"יש להזהר שלא לשתות מים בעת התקופה מחשש סכנה, דהיינו חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה, וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות."

"והיה המנהג בירושלים שמכריזים בבתי הכנסת בשבת שלפני התקופה ולהודיע שהתקופה נופלת ביום פלוני שעה פלונית. וראוי להדפיס בלוחות השנה להודיע על כך וכן כתב ה"בן איש חי".

מנהג האשכנזים

למרות שעיקר ההלכה בדברי האשכנזים (הרמ"א שלעיל), בקהילות האשכנזים, לא נהגו בדורות האחרונים את המנהג. בקיצור שולחן ערוך הביא שנוהגים להניח ברזל על המשקים והמאכלים בכל התקופה, ואפילו לא הזכיר את האיסור.

הסיבה לכך היא ככל הנראה מהסייג, שאם מניחים ברזל בתוך המים בשעת התקופה, אין סכנה בשתייתם. מכיוון שבאירופה המים היו מגיעים בצינורות, נמצא הפתרון לשתיית המים גם בתקופה.

מה מקור המנהג?

מקור המנהג מעורפל, אך כבר בתקופת הגאונים (לפני יותר מאלף ומאתיים שנה) הם נשאלו עליו ופסקו לאסור: "ששאלתם על מה שנהגו העם להזכר בשעת התקופה שלא לשתות מים אע"פ שלא ידענו טעם צריכין אנו לחוש שלא על חנם פשט מנהג זה בישראל."

בהמשך מסבירים הגאונים "ויש אומרים לפי שבכל אחת ואחת מארבע תקופות מלאכים ממונים עליהן ובעוד שמתחלפים מלאכים אחרים יתכן שיצא נזק לשום אדם כמו מלך בשר ודם שמת ואח"כ מקימים מלך אחר תחתיו ואינם יודעים הבריות אם יהיה טוב רע."

"ויש אומרים שהוא משום סימנא בעלמא לפי שאינם רוצים להתחיל בראש התקופה במים שהוא דבר הקל. ודמיון לזה מה שאמר דוד הע"ה והורדתם אותו אל גיחון כלומר שתמשך מלכותו אף כאן בעבור שהיא תחלת התקופה עשו זה המנהג."

ר´ דוד אבודרהם מביא טעם למנהג, לפי שבכל אחת מהתקופות הפכו המים לדם: ביאור הפכו המים לדם, בעקידת יצחק טפטפה טיפת דמו של יצחק והתערבבה במי העולם וכן שחיטת בת יפתח וחטא מי מריבה.

בהמשך דבריו הוא אומר כי המנהג בא להחזיר את העם בתשובה: הקדמונים אמרו אלה הדברים להפחיד בני אדם שיראו מהשם ולא יוסיפו הרשעים לרשוע וישובו כדי שיצילם השם מד´ תקופות כי ידוע ידענו כי כל דברי חכמים אמת כאשר הם במשמעם או יש להם סוד סתום כאשר רמזתי מקצת סודם".

מה הפיתרון לצמאים? 

כתבנו למעלה שהאשכנזים בדורות האחרונים לא הקפידו על המנהג ואילו הספרדים עדיין שמרו עליו.

בעניין הפיתרון לספרדים הצמאים, ישנה מחלוקת. הרב חוטא מסביר כי דעת מרן הרב עובדיה יוסף כי  אסור לשתות מים לא מהברז,לא מבקבוקים סגורים, לא מקולר, לא מבקבוקים שנמצאים במקרר ולא משום מקור אחר של מים (שאר המשקאות מותרים חוץ ממים). כלומר, הפיתרון המובא בקיצור שולחן ערוך לפיו כל המים העוברים בצינורות מותרים לשימוש  מאחר ונוגעים בברזל בדרכם לביתנו אינו תקף לדעת הספרדים. 

הפיתרון הוא להתכונן מראש, ולשים חתיכת ברזל במים עצמם ואז יהיה מותר לשתותם גם בזמן חילוף התקופה. 

בזמן ששמים את הברזל טוב  לומר תפילה שתיקן רבי חיים פלאג'י בנוסח הזה: "זכות האמהות ברז"ל (בלהה רחל זילפה לאה) שעמידו י"ב שבטי י-ה, יעמוד לנו להצילנו מכל גזרות קשות ורעות". 

הרב חוטא מצין כי כל האיסור הוא רק רק בשעה האמורה  (14-15), עברה השעה, אפשר לשתות את כל סוגי המים. הסיבה לזה היא ככל הנראה, שהמלאך החדש השומר על המים מוציא את הטיפה המרה מן המים. 

הערה נוספת וחשובה היא לתושבי חוץ לארץ (כאמור), וגם הם הולכים לפי התקופה שלנו בארץ ישראל, וישמרו לפי השעה של חילוף התקופה בארץ ישראל, זאת מאחר - מסביר הרב חוטא - שהמלאכים מתחלפים בארץ ישראל. 

מנגד יש לציין את דעת ר´ חלפון הכהן, מחכמי ג´רבה המציע פתרונות אחרים, וכך השיב כנשאל האם גם ילדים זקנים וחולים חייבים להזהר משתיית המים בשעת התקופה. בשו"ת שואל ונשאל השיב כי יש מספר אפשרויות לשתיית המים:

1. להרתיח את המים, משום שאין חשש במים מבושלים.

2. להוסיף להם מעט מיץ כך שלא יהיו צלולים.

3. לשים אותם בתוך כלי ברזל, שמפיג את הסכנה שבמים.

4. לסגור את המים בחותם.

לפי כל התשובות האלה, נראה שבימינו ניתן למצוא פתרון לשתיית המים, גם ביום חם שכזה.

כל המים שנמצאים בברזים נוגעים בברזל ולכן במים חדשים שיוצאים מהברז אין בעיה. אפשרות שנייה היא שתיית מים מינרלים מבקבוק חדש, שהרי בקבוק חתום אין בגזירה. אפשר להוסיף מעט תרכיז, יין או אפילו תה למים, כך שלא יהיו צלולים. והאפשרות האחרונה היא להרתיח את המים לפני השתייה.

עוד מוסיף הרב כלפון הכהן, כי לאחר תום התקופה, אפשר לשתות מהמים שהיו אסורים וכך נהגו בארץ ישראל, בטורקיה ובצפון אפריקה ורק בארצות אשכנז החמירו לשפוך את כל המים שהיו מגולים או לא רתוחים. 

מאיפה זה צץ פתאום? בחיים לא שמעתי על זה קודם.מוטיבציה
גם אני שמעתי בשם רב חשוב שזה בעיה גגולה מאוד לשתות מים מחרדי"מ
בלי ברכה.
ת מ י ד זה בעיה לשתות מים בלי רשות של בעל בית!נולאית
חחח זה בדיוק הבדיחהדי"מ
אם היית מכירה את הרב היית מבינה כמה זה מתאים לו..
אין לי מושג. גם לי לא זכור, ובכ"ז,מובאים כאן מקורות.ראיתיהדסדס

אח"כ שכבר פרסמו את זה כאן למעלה בהודעה אחרת

יש גם מקורות הפוכים (לא יודע מי כתב קבלתי בוואטצפ)די"מ
על עניין החשש של שתיית מים מחר כפי שפורסם בבהלה טובא ברשתות
אמנם רבים פסקו להיזהר אך אין לשכוח את הדעות החולקות בזה ובאמת שרבים אינם נזהרים ושומר פתאים ה׳ ונזכיר את האבן עזרא שכתב בשם הגאונים בספר העיבור שאין חשש בעצם כי לא נחש ביעקב, אלא הקדמונים תיקנו דברים הללו להפחיד שייראו את ה' ולא יוסיפו הרשעים לחטוא, אמנם בתקון יששכר שואל ולדברי היש מהגאונים ז"ל שאמרו שהקדמונים אמרו דברים הללו להפחיד וכו' תימה גדול איך סבלו בזאת גם החכמים מהש"ס ומקובלים כמה וכמה דורות מעולם ושנים קדמוניות שכולם קול פחד באוזניהם נזהרים ומזהירים חכמים בכל עם הארץ ובהכרזה בבתי כנסיות בקהילות והמוני עם שהדברים נראים מצד עצמם מגומגמים, וכי לא היה לקדמונים ז"ל במה להפחיד המוני עם שייראו מהשי"ת אלא בכך ולא בכמה עונשים באמת שבאו במדרשים... אכן בש"ך ובגר"א הביאו טעם זה, והוסיפו בשם הזוה"ק שבעת התקופה הכרוז יוצא מלמעלה על התשובה, וכן בתשובות הגאונים סימן יד כתב ויש אומרים שהוא משום סימנא בעלמא לפי שאינם רוצים להתחיל בראש התקופה במים שהוא דבר הקל, ודמיון לזה מה שאמר דוד המלך ע"ה והורדתם אותו אל גיחון, כלומר שתמשך מלכותו, אף כאן בעבור שהיא תחילת התקופה עשו זה המנהג, וכן היעב"ץ במור וקציעה סימן תנ"ה מביא בשם אביו החכם צבי שאין לחוש לזה כלל, וכן בשו"ת מלמד להועיל או"ח סי' קי"ג וכן בערוך השלחן סימן תנ"ה סעיף ז' כתבו שאין חשש זה להלכה, ואולי סמכו על מה שהביא המהרש"ם בשם המהרש"ק שבית שדלתות וחלונות קבועים בברזל אין לחשוש לזה, ובימינו כל הבתים עשוים כך, וכן אפשר לסמוך על מה שכתב בשבולי הלקט סימן רי"א שאין תקופה מזקת במקום ישוב, ועיין בספר שמירת הגוף והנפש סימן מ"ז.
מובא פה ספר 'שמירת הגוף והנפש' שמסכם את כל הדעותחסדי הים
ופוסק לא להקפיד, וכן הבאתי אותו לעיל וממנו שאבתי את המקורות שלי.

רק רוצה להעיד פה על הספר הנפלא. הוא עובר על כל מיני דברים שמוזכרים במקורות שהם סכנה או צריך להישמר מהם, רובם סגוליים, והוא דן בכל הסוגיות בהרחבה. יש לו הלכות קצרות, ועיונים.
פשוט ספר נפלא! יש לו סברא ישרה והוא בקיא גדול בענינים אלו. נעזרתי בו כ"כ הרבה.
כדאי לקנות את הספר, ולעיין בו.
איך אפשר לכתוב דבר כזה?נולאית
בס"ד


מלאכים או לא מלאכים, כל הבריאה היא בהשגחת השם, כל הזמן, זה נשמע לי ממש כפירה..

כמו בלעם שרצה לקלל את ישראל כי הוא 'ראה' שלקב"ה יש 'זמן של הסתר פנים' או שהערבים לא רוצים שנתפלל בהר הבית כי הם חושבים שרק שם הקב"ה שומע..

הקב"ה הוא אינסופי ובלתי מוגבל, וכל ניסיון להגביל אותו 'בדעת האדם' זה כפירה בקב"ה,

אנחנו מברכים על המים,
ברוך אתה ה' אלוקינו "מלך העולם"

"שהכול נהיה בדברו".

אז אם כבר, מחר יש שעה אחת שלא השליחים של הקב"ה שומרים על המים, אלא הקב"ה לבדו בעצמו בלי 'מתווכים'.

האם בכלל אפשר לעלות על הדעת שהעולם יתקיים לרגע אחד אפילו ללא השגחת ה'?
אנחנו חיים וקיימים אך ורק מכוחו, מהשגחתו.

אז מחר, בשעה הנקובה בעז"ה אני מתכוונת בלי נדר לשתות מהמים שה' משגיח עליהם וברא אותם ולברך עליהם בשם ומלכות כי לה' כל הארץ והוא אדון עולם.

ערב טוב ובשורות טובות, בעזרת ה'. (אלא מי!)
כתיבה יפה! חיזקת בל"נ גם אני!חסדי הים
אל תעשי את זהאוריה,
"הכל בידי שמים -חוץ מצינים ופחים"-הקב"ה מנהיג את העולםהדסדס

ע"י כללים מסויימים.זה כמו שיאמרו לך לדוגמא:אסור לשבת בחוץ בחורף,כדי שלא תתקררי, ותגידי:"איך אפשר להגיד דבר כזה?השם מנהיג את העולם".

בוודאי שהקב"ה מנהיג את העולם,אך הוא מצווה אותנו להישמר, וכמו שיש חוקים וטבעים גשמיים (להתקרר אם יושבים בחוץ,לקבל הרעלת קיבה אם אוכלים מקולקל וכדו),כך יש גם כללים רוחניים. פה -הרבה רבנים גדולים פסקו להלכה. זה שיש גם פסיקות אחרות?אז שכל אחד ילך לפי רבותיו.

תראינולאית
בס"ד


ההבדל בין הכללים שהבאת, לא לשבת בחוץ בחורף בשביל לא להתקרר לבין לא לשתות מים בשעה מסויימת זה הבדל ענק.
אחד זה משהו שברור וחלק מהנהגת העולם ואם לא לומדים את זה מהורים לומדים את זה לבד
לעומת הדבר הזה שלא ידוע ולא מוכר ולא נשען על משהו ממשי 'בהנהגת העולם הזה' כלומר בדרך הטבע.

ודבר שני, אם זה היה משהו מאת הקב"ה ושה' היה רוצה שנשמור על זה ושזה יהיה במצוות לא תעשה, זה היה מצויין, ובטח שבטח לא היה על זה מחלוקת. שלא נדבר על כך ה 'מנהג' ולא חוק ולא מצווה.

אם אני לא עושה מימונה אני עוברת על מצוות עשה?????

ה' מנהיג את העולם בכמה רבדים,
עכשיו השאלה באיזה רובד את רוצה להימצא
ברובד של הנהגת עם ישראל ובית יעקב

לישראל אין מזל
תמים תהיה עם ה' אלוקייך
כי עיני ה' תמיד בה מראשית השנה ועד סופה
ברוך אתה ה' אלוקינו "מלך העולם"
המחייה בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית
ה' הוא בעל הבית והכל הכל שלו


או ברובד שבהנהגה שלו בלעם בן פעור היה?
שבו ה' בימים מסויימים 'כועס ורוגז' ואפשר 'לעבוד עליו' ולנצל את זה כנגד ישראל
שבו רק בהר הבית ה' 'שומע' ובשאר המקומות הוא לא יכול

הכל נכון אבל...נקודה

בס"ד

 

צריך להבין שהקב"ה ברא את המערכות הנ"ל, 
אם זה מלאכים, אם זה כל צינור אחר,

והגדולה האמתית היא להישאר בפשטות האמונה לאחר שיודעים את המורכבות.

אחד המקובלים אמר "אני מתפלל לדעת זה התינוק".

כי לאחר שידע ולמד ופעל באמצעות כוונות, וייחודים, והבין לעומק את התגלות ה' בעולם,

דרך שמותיו השונים, היה לו קשה לכוון לעצם האלוקות, ללא דרגות,

כמו תינוק מתפלל לה', ויודע שיש ה' אחד וזהו.

מה אם כן המסקנה?

לא ללמוד?

לא.

אלא שהגדולה האמתית היא,

לאחר שאתה יודע שהקב"ה מנהיג את העולם באופן הזה והזה,

אתה מבין שכל אלו זה אלוקות. אין עוד מלבדו בכלל.

אמונה אמתית באחדות ה' היא לא התכחשות לסדר שהבורא ברא,

אלא הבנה עמוקה שזה עוד גילוי אלוקות. 

כמו שכתבת הקב"ה מנהיג את העולם בכמה רבדים, אבל אדם שבאמת נמצא ברובד עליון,

רואה את כל מה שיש מתחת, ומבין ששום רובד לא עומד בסתירה לקב"ה,

אלא זה האופן בו ה' בוחר להנהיג את העולם.

 

אגב, כן גם  ימי סגולה, ומקומות סגולה,

בהר הבית התפילה נשמעת יותר- וודאי!!

אבל זה לא בגלל ששמיעתו של הקב"ה משתנית בין מקום למקום בעולם,

אלא בגלל שבהר הבית יש גילוי אלוקות רב יותר.

ולכן הנשמה של היהודי במקום זה מקבלת כוחות להתגבר ולהתפלל באופן מחובר הרבה יותר,

ואז מימלא לתפילה שלי יש יותר כוח, והיא יותר "נשמעת" - מגיעה למקום נעלה יותר.

 

וכל הנ"ל ניצלוש גמור, כתגובה למה שכתבת, לעצם העניין- גם אני לא נזהרת בעניין המים,

אבל זה בגלל שלהלכה נקבע  שאין סכנה במים העוברים בברזים.

 

[אם זה מובא בגאונים כאחת האופציות להסבר, זו לא "כפירה"..]ד.


בהחלט יכול להיות משהו שגאון אחד אומר שע"פ גאון אחר זה יהיהחכחעחילםכ
כפירה...

לא קראתי את כל השרשור...
רק כשהגאון ההואד.

הוא מתקופת הגאונים - והגאון/ית האחר הוא מפורום צמ"ע, אז עם כל הערכת-האמת לכשרונות המופלאים שכאן, זה עדיין לא שייך..

היא חושבת כמו רב האי גאון שאומר שזה ניחוש.חסדי הים
מעניין אותי כמה אנשים ימותו מחר בין 2 ל3 בצהריים...ותן טל

ובכל מקרה ככה או ככה רובנו המוחלט "מחוסנים" לכאורה כיוון שהמים עוברים בצינורות ברזל.

 

בקיצור, אין צורך להיבהל. אם ה' רוצה שנמות ממשהו רוחני הוא יעשה את זה ככה או ככה, וענייני "קבלות" שונים לא צריכים להדריך אותנו בחיי היומיום.

אולי כל אלהנולאית
בס"ד
שלא ישתו...




ועכשיו אני קולט שגם קיבלתי משהו בקשר לזה בוואטסאפותן טל

רק שזה היה בתמונה שלא טרחתי לפתוח וכמה מילים מתחתיה הסבר, שכעת הבנתי מה הן בכלל, ופתחתי את התמונה וראיתי שזה אכן צילום או העתקה מספר הלכה כלשהו...

 

בקיצור, מעניין, מוזר, מעולם לא שמעתי על זה כמדומני, וכמובן- מעולם עד היום לא מתתי בגלל זה, לא בגילגול הנוכחי שלי לפחות

מי אמר שמתים מזה ישר?אולי זה לא כזה מיידי?הדסדס

במאמר כתוב שרק האשכנזים נדמה לי סומכים על עניין צינורות הברזל. פה גם הרב עובדיה זצוק"ל ,שלא פוסק בג"כ לפי עניינים קבליים כתב להיזהר בזה ומובאים עוד רבנים.

יש מחלה סופנית שכולם מתין ממנהדי"מ
קוראים לה-"החיים"
לא כולם...נקודה

בס"ד

 

אליהו הנביא וזה...

 

כדאי לשים לב להבדל,ד.

בין הכותרת הבומבסטית-עיתונאית שמופיעה בכתבה שמצוטטת כאן, באותיות קידוש לבנה "יכול....." ח"ו.. - 

 

לבין הניסוח המתון ברמ"א בתור "מנהג" - "וכן נהגו ראשונים ואין לשנות" (כלומר, ללא סיבה מובנת).

 

או בדברי הרב יוסף זצ"ל "מחשש סכנה". ולא כתב: מי שישתה עלול למות...  מה הם מנפחים דברים לצורך הכותרת... 

 

ובכלל מובא בהמשך שהאשכנזים לא נהגו כך בדורות האחרונים (בלוח חבד זה דווקא מוזכר דומני).

 

וגם ה"טעם" שמובא בהתחלה, רואים בהמשך שהגאונים כתבו שלא ידעו טעמו. ואח"כ הביאו מס' אפשרויות. שזה רק אחד מהם.

 

 

ובכלל, בסוף מים מברז לכולי עלמא אין בעיה..

 

אז מה הענין לכתוב, "הלכה דרמטית.. עלולה לגרום לסכנת חיים של ממש"?...

 

מסקנה: מנהג זה לא ענין לכותרת עיתונאית.

 

ואם עיתון חושש מהלכה באמת, שעלולה חלילה לגרום לסכנה באמת - ולא רק מנהג שחלק לא נהגו ולא מוגדר כמו שהוא הגדיר - אז מוטב שיחשוש מהלכות שמירת הלשון.. זה יותר מצוי בעיתונות, ורואים לא פעם מה עלול להיגרם כשתקשורת אינה נזהרת בכך.

מפורש בהלכה כי אין לדבר על כך ברבים!גוונא


בגלל זה אף אחד לא שמע על זה?אורה2x
אני לא רוצה לזלזל חלילה
אבל זה נשמע לי כמו הנפצה..
נאמר זאת כךגוונא

"במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור במה שהורשית התבונן אין לך עסק בנסתרות" (חגיגה יג., ספר בן סירא).

וואלה בימנו המים זורמים בברזים !! ככה שהם נוגעים בברזלדור ק.
נוגעים בברזל = בטל האיסור
כך מובא גם במאמר שהיא הביאהד.

מכיכר השבת.

 

הם עשו כותרת "רועשת" - אבל בהמשך כתוב מה שאמרת כעת.

חבל שהמים נוגעים מתכתנולאית
בס"ד

במדבר, פרק כ"ג, פסוק כ"ג


כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל
כעת, יאמר ליעקב ולישראל, מה פעל, אל.




ולצערי הרב כרגע אין לי אפשרות להגיע⭪למעיין,אבל לפחות אני מחכה לשתיים בשביל לשתות איזה כוס מים..

תודה רבה לך ה', על המים הזכים שאתה נותן לי!
זה ענין אחר...ד.

הרעיון שאת רוצה להביא, הוא יפה.

 

אבל אם רואים שיש "הנהגה" כזו, והיא מובאת עוד מזמן הגאונים, ויש אומרים שמה שמאפשר לא לחוש לכך זו הנגיעה במתכת, אז יש כאלה דברים "סגוליים" (וכבר נאמר לעיל, שבפשטות אין הטעם למנהג ידוע; אחרי שאינו ידוע, הביאו גם כמה "סברות". ה"טעם" שאת נתלית בוף הוא רק אחד מהם.. וגם הוזכר שאצל האשכנזים, לפחות חלקם, בדורות האחרונים לא נהגו לחוש לכך).

 

צריך להיזהר שהדגשת ערך אחד לא תבוא על חשבון ערכים אחרים.  אם יש משהו שמובא בקדמונים, אפשר להסתמך על אחרים שאומרים אחרת, אם מוצאים.  אבל לא לצטט פסוק כאילו הוא "סותר את זה". יש בכך יחס לא נכון כלפיהם. גם הם ידעו את הפס', וכנראה חשבו שזו לא סתירה.  יש עוד דברים שנוהגים מטעמים "סגוליים", ואין בהם לא "נחש" ולא "קסם".  הכל תלוי מהיכן זה בא. ויש על כך דיונים.

 

 

 

 

'יש הנהגה כזאת'נולאית
בס"ד


כלומר, יש גאונים שנהגו ויש גאונים שלא נהגו.

אז אני מסתמכת על אלו שלא נהגו.

ועדיין, זה 'מנהג' ו'סגולה' ולא הלכה..
לכן להביא את זה כסכנת חיים אפילו אם מברכים זה נשמע לי מאוד מאוד מוזר...
שלא לדבר על אנשים שמתייחסים על זה כמעט כמו להלכה.
הכוונה,ד.

יש משהו כזה, שהובא כבר בגאונים.  לא יודע אם היו אז ש"לא נהגו", יתכן.

 

וכבר הובא, שבכלל אצל האשכנזים לא נהגו בכך בדורות האחרונים.

 

אני רק הערתי על ה"חריפות" להביא פסוקים מפורשים כנגד.. כי אחרי הכל גם הם ידעו אותם, אז לכבדם.

 

ובוודאי שאת צודקת שאי אפשר לטשטש מדרגות ולעשות מדברים כאילו הם "הלכה גמורה".

 

יש דברים שהם אכן "משום סכנה" (למשל, אכילת דגים וחלב ביחד אצל ספרדים. ויש עוד).  אבל ברור שהאופן שזה הוצג ב"כתבה" שהובאה בראש השרשור הוא מופרז לחלוטין, עיתונאי; בגוף המובאות שם יוצא למעשה כמעט ההיפך כיום.

 

 

היה פעם רב שהגיע לכהן באחת מקהילות ישראל. ביקשו אותו שיכתוב תקנה ב"פנקס הקהילה", כי כך הם נהגו, שהרב כותב.

אז הוא כתב את עשרת הדיברות..

 

שאלו אותו לפשר הענין. ענה שהוא רואה שהם מתייחסים למנהגים שכתובים בפנקס, יותר ברצינות מלהלכות מפורשות - אז הכניס את זה שם..

 

 

 

 

כל מי שיגיד שזה מנהג שטות הבל ואיסור מנחש ומעונןהדרכה
יש לו אילנות אדירים להיסמך עליהם.
(לעומת זאת מצדדי המנהג יש להם להיסמך על "מצא כתוב" עלום ועמום)
לא יאומן, ככל שדבר יותר זר ומוזר ורחוק מההגיון, כך מתייחסים אליו בחרדת קודש יתרה.
היכן ראית שהחכמים שהתירו טענו שהם לא אוסרים משום שזה ניחוש?הדסדס


לא הבנתי את השאלההדרכה
שאלתי היכן מצאת מבין דעות החכמים שהובאו דיעה שטוענת שיש בכךהדסדס

איסור ניחוש? גם הרבנים שהוזכרו שלא אסרו-לא ראיתי שטענו שהם מתירים בגלל "תמים תהיה..."

אם תאמר שלא ראית דיעה כזאת במפורש ספציפית למקרה הזה,אלא שאנחנו יכולים לבוא ולומר שיש כאן איסור ניחוש וכו', אני חושבת שזו יוהרה וחוסר כבוד לבוא מעצמך ולומר את זה על פסקים של תלמידי חכמים 

קודם כל אין פה שום "פסק" אלא מנהג שמובא בקצת ספריםהדרכה
למותר לציין שאין למנהג זה שום מקור תלמודי.
מבין המעטים שהתייחסו למנהג (כי רוב ישראל והפוסקים לא הזכירוהו ולא הכירוהו ר"ל) בין השאר הט"ז בשם ראב"ע כותב בפירוש שזהו ניחוש. ואין ספק שהימנעות מיסטית משתיית מים בזמן מסויים עונה על ההגדרה ההלכתית של מנחש ומעונן. עייני ברמב"ם הלכות ע"ז וחוקות הגויים פרק יא.
(ודרך אגב תקופת תמוז האמיתית חלה כבר לפני שבועיים וכל האיצטגנינים שחושבים שזה היום מסתמכים על חשבון לא מדוייק)
לא צריך להקצין לאף כיוון.ד.

גם אלו שהביאו את המנהג הזה, הם גדולי עולם (כמוזכר: מהרי"ל, אבודרהם, מרדכי, רמ"א וכו').

 

אז מילא כשגדולי-גדולים מתווכחים ביניהם, יכולים בלהט הויכוח לומר מה דעתם על הדעה שכנגד.

 

אבל אנחנו, שסה"כ "מצטטים" - מוטב שגם בדיונים כאלה, נשמור על כבוד החכמים שאמרו, מכל הצדדים. זו בוודאי לא רק "סגולה" אלא ממש הלכה.

 

 

כמובן, לא סותר שאפשר לבקר מה שהופכים ב"כתבות" מסויימות, דברים ש"נהגו העם" ולא ידוע הטעם המדוייק, לכאילו הם הלכות חמורות-שבחמורות הנוהגות בכל ישראל.

 

וכנ"ל - הלוואי היו הפלטפורמות העתונאיות מחמירות בהל' שמירת-הלשון דאורייתא, השייכות לגביהן מאד, לא פחות ממה שמייחסות לדברים מעין אלו.

 

 

להקצין? מנהג שאיש אינו יודע את מקורו, מול איסור דאורייתא חמוהדרכה
בעיניך שיטות שקולות?
(דרך הפוסקים שהזכרת להביא מנהגים ובדרך כלל להצדיק אותם מתוך שיטה של "מנהג אבותינו תורה היא" או "הנח להם לישראל" ויעשו הכל כדי לתרץ מנהג גם אם לכאורה נוגד את דין התלמוד. ולא שהם עצמם הנהיגו אותו מתוך מסורתם או חכמתם. ובמחילה דרך זו גורמת להכנסת והשארת מנהגים שבאמת התחילו על ידי רשעים ועמי הארץ ולמצוא להם צידוקים)
ממש לא מובן:ד.

יש פה ממש גדולי עולם,

 

ואתה אומר עליהם שבהיות ש"דרכם להצדיק מנהגים", ודרך זו "גורמת" לכל מיני דברים - 

 

אז צריך לבטל את דבריהם, "לדלג" עליהם, ולהתייחס כאילו יש "איסור דאורייתא חמור" מול "מנהג" בעלמא, שהרי הצדקותיהם זה סתם "דרכם" ולכל היותר אפשר "ללמד עליהם זכות" שבכלל זה כביכול טחו עיניהם מראות את האיסור-דאורייתא- החמור שהם מתירים..  

 

כלומר: אתה, כביכול, מבין טוב מהם שהם סה"כ הולכים שולל ומוכנים לעבור על איסורי תורה כדי "להצדיק מנהג".

 

כך אתה כותב על מהרי"ל, מרדכי, אבודרהם, רמ"א (לא שאתה רק "מצטט" מישהו מהראשונים/גדולי אחרונים שכותב כך. אלא אתה אומר).

 

בעיני - זה האיסור דאורייתא הכי חמור.

 

[אגב, המרדכי מתייחס ל"תלונות" כאלה כאילו זו דרכו, בתחילת מס' יומא]

 

 

^^^^^^^^^^^^^^נקודה


אני הולך אחרי השוללים שיטה זו מכל וכל וטעמם עימםהדרכה
רבי ההלכה והמחשבה, כמו רס"ג הרמב"ם והנוהים אחריהם.
שנית לצטט מנהג שהובא בספרים שהזכרת ולתלות אותו כדעת אותו מחבר, איננו נכון כיוון שדרכם לציין על המנהגים ולא להתחקות על שרשיהם.
ולדבריך נסתתמו שערי דעה? אסור לסבור צד במחלוקת עקרונית? כל דעה שנכתבה בספר סימן שאין עליה עוררין? במחילה זהו לא כבוד לגדולים הנ"ל אלא התבטלות הרסנית. לחלוק על דעה מסויימת ואפילו בחריפות אינה מורידה מאומה מכבודו של הנחלק (ובכלל מדוע מותר רק להתייחס בכבוד ויראה למנהג שנזכר בספר אבל לא להתייחס באותה יראה לענקים האוסרים ושוללים בחריפות, ומכנים אותו "ניחוש" כראב"ע? החפץ ימלא ידו)
היכן שרואים משהו לא תקין- מוחיםנולאית
בס"ד

וכאן רואים משהו לא תקין, משהו שחשוד כככפירה וכניחוש,
אז דורשים תשובה- לגיטימי.

והתשובות ללמה עושים את זה ממש לא מוסיפות לאמינות של זה וסותרות אפילו


* כי בתקופה הזאת יש זמן קצר שאף מלאך לא שומר על המים

הרב בנימין חוטא
- חשש שמלאך המוות ירעיל את המים (והלא המלאכים הם משרתים של הקב"ה, צבא ה' ואין להם בחירה חופשית וכי יעשה מלאך המוות דבר כזה ברצונו? וכי אדם מת ללא החלטה של ה' בדבר???)
-חשש שתיפול לתוך המים טיפת דם

תשובת הגאונים
- הם לא יודעים מה הטעם של המנהג, אבל מכיוון שפשט בעם ישראל צריכים להבין שלא לחינם פשט מנהג הזה.
(כלומר אין להם מושג, אבל בגלל ששאר העם עושה אז בטח יש סיבה..)
-ואז הם אומרים
'שיש אומרים' ש...
(כלומר הם שמעו את הסיבה ממישהו אחר)
- שזה בגלל חילוף המלאכים
- בגלל סימנים בעלמא, שלא רוצים שהתקופה תתחיל בסימן מים לכן עשו את המנהג.
(אפילו הקדמונים לא יודעים למה, אלא מניחים שבגלל שזה פשט בעם ישראל אולי יש לזה סיבה, וגם הסיבות הם שמעו אותם מאחרים ועדיין מחשיבים את זה למנהג)

ר' דוד אבודרהם
- בגלל שבכל אחת מהתקופות נהפכו המים לדם
- מנהג שהנהיגו הקדמונים שביל שיראו בני אדם מה' שרשעים יפסיקו לרשוע ןישובו אל ה'...
(אם כך, לא מהמלאכים אנחנו צריכים לפחד... אלא מה'..)
-ושדברי חכמים סתומים הם אבל בוודאי יש סיבה
לא ברורהדסדס

מאיפה העזות והחוצפה לכתוב באופן כזה על גדולי עולם.ועוד את זאת שמוחה? אני מוחה על דברייך וחוסר הכבוד לענקי עולם.

לאחרונה אני בשוק מדברים שאני קוראת כאן,השם ישמור:

וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ:

 

 

פירוש רבי עובדיה מברטנורא

הם אמרו שלשה דברים - בדרך ארץ ובמוסרים ובמדות. דאילו בענין האסור והמותר והפטור והחייב, דברים הרבה אמרו. אי נמי, אלו השלשה דברים הוי מרגלא בפומייהו תמיד:

יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך - ואימתי יהא זה כשלא תהי נוח לכעוס, שאם אתה נוח לכעוס אי אפשר שלא תזלזל בכבוד חברך. הרי דבור אחד. ושוב יום אחד לפני מיתתך, הרי שנים. והשלישי, הוי מתחמם כנגד אורן של חכמים וכו':

שוב יום אחד לפני מיתתך - לפי שאין אדם יודע אימתי ימות, יעשה תשובה היום שמא ימות למחר:

והוי זהיר בגחלתן - שלא תנהג בהן קלות ראש לח:

שלא תכוה - שלא תיענש על ידן:

נשיכת שועל - רפואתו קשה, לפי ששיניו דקות עקומות ועקושות וצריך הרופא לחתוך הבשו. באזמל ולהרחיב הנשיכה:

עקיצת עקרב - קשה מנשיכת נחש:

ולחישתן - דיבורן:

לחישת שרף - כהבל היוצא מפי השרף, ששורף בשעה שהוא לוחש. פירוש אחר, השרף הזה אינו מקבל לחש כשאר נחשים, כדכתיב (תהלים נח) אשר לא ישמע לקול מלחשים מ, כך תלמיד חכם אם תקניטנו ותבוא לפייסו אינו מקבל פיוס מא:

פירוש עיקר תוספות יום טוב

(לז) (על המשנה) כשלך. ולא פליג אדתנן לקמן פ"ד מי"ב וכבוד חברך כמורא רבך, דהתם בחברים שהם חברים בתורה. ד"ח. ועתוי"ט:

(לח) (על הברטנורא) וז"ל הר"מ כשתתחבר לחכמים ואל אנשי המעלות אל תתגעגע עמהן ואל תתגאה עליהן, אבל תהיה חברתך להודיע להם שתתקרב בעת שיקרבוך, ואל תוסיף לתתקרב אליהן יותר ממה שיקרבוך שלא תפסיד כוונתם בך ותהפוך אהבתם לשנאה. ולא תגיעך. מהם המעלה אשר תקוה. והמשיל זה במי שמתחמם באש שאם ישב רחוק ממנו יהנה בחומו ואם יוסיף להתקרב ישרף:

(לט) (על המשנה) שנשיכתן כו'. כלומר שפעמים הם מזיקים בפועל שלם, וזהו כמו הנשיכה כו'. ולפעמים שאינם מזיקים בפעולה שלמה, וזהו כמו עקיצה בלבד כו'. ולפעמים שאינם מזיקים כי אם בדבור בלבד וזהו כלחישת השרף. עוד נ"ל שאלו הלשונות הם כינויים לחרמות ונידויים ושמתות דרבנן, שכן מצינו בגמרא בלשון כינוי:

(מ) (על הברטנורא) דקרא דלעיל מיניה מסיים כמו פתן חרש יאטם אזנו:

(מא) (על הברטנורא) ואתה יודע מענין גיחזי שהתריס כנגד רבו אלישע שנפל בוחלי מטונף כהתבאר מדברי חכמים בענין ארבעה אנשים מצורעים, וכן עם אחרים. ובכולן התבאר הנזק שהשיגו. הר"מ:

(מב) (על המשנה) כגחלי אש. אף קלות שבקלות. כי פורץ גדר של חכמים, כגון יחוד של פנויה, שסתם אשה נדה היא. שנאמר תהיה בנדתה, עד שתבא במים, וחכמים גזרו אף אם טבלה, שהרי גזרו על יחוד פנויה ל"ש טהורה ול"ש טמאה. רש"י:

 
 
 "אמר רב יהודה אמר רב כל המבזה תלמיד חכם אין לו רפואה למכתו."
"

 

??הדסדס
עבר עריכה על ידי הדסדס בתאריך כ"א בתמוז תשע"ה 19:34

קראת את דברי עצמך לפני ששלחת אותם? איזה חוסר כבוד משתמע מדבריך לחכמי ישראל.בושה וחרפה,תתבייש לך!

ומה שכתבתי למעלה לנולאית מכוון גם אליך

בכל הכבוד מותר לחלוקהדרכה
ומותר לחשוב אחרת
ומי שמצדד במנהג זה הוא עצמו חולק על ענקים כהרמב"ם והראב"ע, עליהם מותר לחלוק?!
אני לא חלקתי על אף אחד!הדסדסאחרונה

ובטח שלא כתבתי חלילה באופן בקורתי על גדולי ישראל. אם תקרא באחת ההודעות כתבתי שכל אחד ילך לפי רבותיו.

וזה שלהם מותר לחלוק אחד על השני לא מתיר לנו לעשות כך!

מה נראה לך?

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי היםאחרונה
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי היםאחרונה

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוט


אני לא בטוח שנכון לקבוע כזאת עובדה מבלי לבדוקנפשי תערוג

יכול להיות שיש 0.000000000000000000001% שזה לא קיים אצלם

מה שחשבתי גםארץ השוקולדאחרונה
פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוגאחרונה

תלוי איזה סגנון אוהבים

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה

אולי יעניין אותך