@מאיר. על ירידה לאומן.
מה אתם חושבים על אומן?
טוב לרדת?
לא טוב?
אם מאיר יאשר אז אני יפרסם את הש"א שלנו פה חוץ מקטעי אאוטינג. (אהמ אהמ)
רק תעני מה מפריע לך שאנשים הולכים לאומן
באמצע שנה ולמה זה מעורר אצלך אנטגוניזם
כי אנשים עשו ממנו כזה קודש קודשים...
ממש הקב"ה 2!
וזה מפריע לי שזה הפך להיות כבר ע"ז.
שקופצים על גגות ומסכנים ת'חיים שלהם בשביל שירים של רבינו.
אני מכירה כאלה שמרססים ומשחיתים כל חלקה טובה- העיקר בשביל רבינו.
זה מה שאני מכירה בברסלב.
אני מכירה גם פחות קיצוניים אבל מה- רבי נחמן=תורה!
זה נוראי!!!
פשוט האלה הרסו לנו מלא דברים ביישוב אז קשה לי לקבל אותם...
ולא כ"כ יהודית.
בכל מקום יש מטומטמים , אבל בברסלב המטומטמים הם הרוב ולא רק שהם הרוב, הם פחות או יותר כל מה שיש סיכוי שתראי.
יש גם שפויים בברסלב, אבל הם בדרך כלל נבלעים ברקע.
את לא ממש יכולה לפגוש אותם.
וזה מושך מטומטמים.
אביגיל.וכבר על גבול הע"ז. זה לא פוסל את כל הציבור.
סתם אחתיש איסור לצאת מהארץ, חוץ מבשלושה מקרים - פרנסה, בריאות ותורה.
קברי צדיקים לא נכלל באחד מהם לענ"ד.
האוויר מחוץ לארץ שלנו הוא טמא, יש שם חשיפות שונות,
וגם מבחינה אחרת-
השאיפה של רבי נחמן היתה לעלות לארץ, לא?
כשיש עלייה המונית לאומן האוקראינים רק מרוויחים מזה, וככה לעולם הם לא יסכימו להעלות את קברו לישראל.
לדעתי, אם הם יקלטו שאין להם עוד למה 'להחזיק' אותו שם והישראלים ידרשו את עצמותיו, לא תהיה כל בעיה להעלות אותו לארץ, ואז הדיון בכלל לא תקף.
@Tal., מספק אותך?
רציתי תשובה כזאתTal.
יעל
Tal.על ה"שדי חמד" - שמעת?
על ה"ברכי יוסף" (של החיד"א) - שמעת?
על ה"שערי תשובה" שמודפס בצמוד למשנה ברורה, שמעת?
על "כף החיים" - שמעת?
כל אלו, ועוד רבים, התירו יציאה להשתטחות על קברי צדיקים
להביא קישורים, עדיף להביא קישור למקומות בהם הם התירו [לפחות חלק מהספרים מופיעים באתר hebrewbooks] ולא לערכים בויקיפדיה אודותיהם.
אבל לגופם של דברים, ברור לי שיש פוסקים [וכנראה שהם לא מעטים] שהתירו יציאה לקברי צדיקים לחו"ל, ואין לי טענה על מי שסומך עליהם.
שדי חמד מערכת אסיפת דינים אות ארץ ישראל
שערי תשובה - שו"ע או"ח סימן תקסח בסופו
ברכי יוסף שם
כף החיים שם
בס"ד
זה מקדם את הבנאדם בעבודת ה'? יופי לו. בטח זה לא פחות חשוב מפרנסה או נישואין. (ד"א, אותה הטענה נכונה גם לגבי טיול, ומנסיון אישי' אין ספק שזה יכול מאוד לעזור לאדם בעבודת ה' שלו)
בכל אופן, אני לא מרגיש שיש טעם שאני אלך לשם.
אני לא מבין מה טוב ברבי נחמן יותר מבכל רב אחר? מה עושה אותו כזה מיוחד?
חוץ מזה שאני קצת רמבמיסט ולא רואה ערך בללכת לקברים באופן עקרוני (ולא עשיתי את זה כבר אמ.. שלוש שנים) ולכן אני בכלל לא מבין מה אנשים מוצאים בללכת למדינה זרה ולתקשר עם רוחו שכביכול נמצאת שם של רב (בהנחהש..)חשוב מאוד ופורץ דרך כדי לעשות לעצמם חוויה רוחנית מפוקפקת. אני גם לא אוהב לבקש עזרה מאנשים מתים בעבודת ה' שלי. ואני לא צריך שרבי נחמן יוציא אותי מהפאות מגיהנום כי זה נשמע לי ממש נוצרי (רק תגיד שאתה מאמין פעם אחת ביש"ו ואתה בגן עדן). ואני לא מבין מה אנשים מצאו ברבי נחמן וגם אם מצאו משהו בכתביו אני לא מבין למה זה אומר שהם מצאו משהו באישיות שלו (יעני הרוח שנשארת על העצמות) ולמה זה אומר שהם צריכים לתקשר איתה.
וגם אני תלמיד של הרב מלמד ולא עושה ממנו אליל וממש שונא שמחרטטים את המוח על זה שעושים ממנו עבודה זרה.
וגם אני דיי מרגיש יצור שכאני מחפש חוויות רוחניות כאלה. וגם אני לא יודע למה אקסטזה רוחנית מתחברת אוטומטית לאלוקים (כי יצא לחוש כמה פעמים אקסטזה משוגעת ובמבט לאחור אני לא בטוח שזה היה קשור לה', בכל מקרה הכוונה הייתה טובה)
זהו- טונה שאלות שכל הברסלברים מוזמנים להתחיל להתפלמס איתם![]()
וואו! יצאתי עצבני..![]()
הגענו לקטע שכבר אי אפשר להתווכח.
כל אחד והנשמה שלו. יש אנשים (כמוני) שהם חסידים ויש כאלה שבכלל בכלל בכלל לא.
אז בבקשה מכל הליטאים, הרמבמיסטים וכד' לדבר יפה כי גם אם זאת לא הדרך שלכם בעבודת ה' אתם עדיין לא מספיק מוסמכים לחלוק על האר"י והבעש"ט שהם תמכו בכל העניינים של הקברים והנשמות והצדיקים (וכל מה שאתם צוחקים עליו כל הזמן)
פשוט לא במקום הנכון.
אז אתה לא יודע על מה אתה מדבר.
גם אם יש כאלה שטסים לאומן כי הם מחפשים חוויה- זה עדיין לא אומר שזה הענין של ר' נחמן.
ויש הרבה שטסים כי טסים. ולא מחפשים שום חוויה.
תורותיו של ר'' נחמן הן עמוקות, ורחבות, וגדולי ישראל היו לומדים את ספרו. כולל הבבא סאלי וכולל הרב וואזנר וכולל עוד הרבה גדולים וחכמים.
אז לפני שמדברים דיבורי סרק כאלה- כדאי לבחון יותר מקרוב ולעומק על מה בכלל מדובר. כי לא מדובר על אקסטזה רוחנית. מדובר על תורת חיים. תורה עמוקה, יסודית, מקיפה.
ובכלל- זה מאוד מצומצם לבחון אחרים ע"פ אמות המידה שלך בלבד.
מותר לקבל את העובדה שלא כולם הולכים בדרך שלך. ואם טוב לך בדרך שלך אז נהדר, אבל זה לא אומר שדרכים אחרות הן פסולות או פחות טובות.
ואם לי אין בעיה עם זה שאחרים יהיו תלמידים של.....אז למה לאחרים מפריע שאנחנו תלמידים של....?
תבין למה זה נכון...) ואמרתי את כל הטענות שלי נגד ברסלב חלקם נגד אומן חלקם לא. מותר לי להגיד מה יש לי נגד גם עם הרב ווזאנר כתב הסכמה וחילק ליקוטי מוהרן ברחוב. סבבה? תורת חיים זה טוב אבל אני לא אוהב את ה'תורה' של ברסלב. סבבה? עמוקה יסודית זה יפה ואני באמת מאמין שיש דברים יפים ברבי נחמן.
לא מבין בכלל מה זה זה מאוד מצומצם לבחון אחרים ע"פ אמות המידה שלך בלבד.
לא אמרתי שבגלל שזה לא דרך שלי זה רע, אמרתי מה אני רואה רע בדרך, אם אנשים נהנים מזה תפאדלו אין לי בעיה זה בחירה שלכם זכותכם לעשות דברים שאתם רוצים ובשביל זה יש בחירה חופשית. אבל אני יכול לנסות לשכנע.
לבחון דרך אחרת רק ע"פ אמות המידה של הדרך שלך זה מצד אחד מאוד טבעי אבל מצד שני זה לא תמיד נכון.
אני יכולה להיות "ברסלב" אבל להבין ולקבל שיש כאלה שלא, וזה בסדר גמור כל עוד הם בתוך טווח היהדות המקובלת ולא רפורמים או שאר מרעין בישין כאלה.
באותה מידה אני מניחה שגם רמבמיסט מוצהר יכול, או לפחות, כדאי לו, לקבל את העובדה שלא כולם כמוהו, ושיש נפשות שונות ורבות בעמ"י, ויש כאלה שלא מתחברים למה שהוא מתחבר, וזה בסדר. מותר להם.
כמו שכתבת- שהרגשת שלא היית במקום שלך. אז מעולה שמצאת את המקום שלך. יש הרבה כאלה שחיפשו וחיפשו ומצאו את מקומם בברסלב.
יותא מזה לא אאריך וגם לא בטוח שאוכל להגיב, מסיבות טכניות.
כבד ממה שציינת.
מה שאני הבנתי, זה שהנוצרים מאמינים שאותו האיש מתקן את נשמותיהם, וזה תיקון לחטא אדם הראשון.
יש הרבה מאוד שזה מועיל להם לעבודת ה' ולהם כדאי לנסוע לאחרים לא הייתי ממליץ חבל על הירידה והכסף
בס"ד
כך שההבטחות שלו לא שוות מי יודע מה..
בס"ד
הרי כתוב "כי לכלב חי הוא טוב מן האריה המת" (קהלת ט)

לאן ה' שלח אותנו? מי מבטיח שיברך אותנו? לא מלאך ולא שרף ולא שליח, אלא הקב"ה בכבודו.
כשיש מליץ בינך לפני מלך, זה מראה על קירוב או על ריחוק?
זו גם טעות?
אכן נביא ושליח הא-ל.
בס"ד
הגמרא במס' ברכות (דף יח: ) מסתפקת בשאלה האם המתים בכלל יודעים מה קורה בעולם הזה, ואת כבר בטוחה שהם יכולים להשפיע כאן?!
בס"ד
הוא גם אמר שהנשמה שלו היא אחת מהחמש הגדולות ביותר שירדו לעולם..
בס"ד
שמלא אנשים אמרו לו אותו דבר על גדולי הדורות שלפניו.
ואם הוא היה מתנצל וחוזר בו כמו שאת מצפה ממני עכשיו, איפה הייתם כולכם?
אני בטוחה שלא.
שהוא לא יודע באיזו דרך מוליכים אותו, אם לחיי העוה"ב או חלילה...
אז למה שצדיק יאמר: פשיטא שאני אגיע לחיי העוה"ב, ולא עוד אלא שאני מבטיח לך הכל אם.... ?!
דברים תמוהים מאוד.
מה שזכור לי כרגע, שנאמר כן לרבי פרידא. [איני זוכר בוודאות], הבקיאים בחז"ל או בכה עשו חכמינו מוזמנים לתקן/ להוסיף.].
שמא יגרום החטא.
ממה שזכור לי מדובר על עשרה צדיקים ולא יותר, וכל זה אם לא יגרום החטא.
ר' יוחנן דווקא מייצג את המצב הרגיל, שזה כמו כל אדם אחר. אדרבה, ככל שהצדיק במעלה גבוהה יותר כך, הוא ירא יותר.
אני מצטרף לדעה שהמאמר שהבאת מעניין, וגם אני מעוניין במראה המקום המדוייק.
[לא זוכר כרגע בבירור את המקור], שזה בגלל שהוא קיבל החלטה קריטית בזמן החורבן, והוא חשש שהיא לא הייתה נכונה.
"רבי פרידא הוה ליה ההוא תלמידא דהוה תני ליה ארבע מאה זימני וגמר יומא חד בעיוה למלתא דמצוה תנא ליה ולא גמר א"ל האידנא מאי שנא א"ל מדההיא שעתא דא"ל למר איכא מילתא דמצוה אסחאי לדעתאי וכל שעתא אמינא השתא קאי מר השתא קאי מר א"ל הב דעתיך ואתני ליך הדר תנא ליה ד' מאה זימני [אחריני] נפקא בת קלא וא"ל ניחא ליך דליספו לך ד' מאה שני או דתיזכו את ודרך לעלמא דאתי אמר דניזכו אנא ודריי לעלמא דאתי אמר להן הקב"ה תנו לו זו וזו "
ועוד משהו שמצאתי שקשור, במסכת ע"ז דף יח על רבי חנינא בן תרדיון ששואל את רבי יוסי בן קיסמא מה אני לחיי העולם הבא.
א-לוהים זולתך ייעשה למחכה לו.
מה שמסבירים על ר' יוחנן נראה מאוד דחוק. יכול להיות שהיו לו הרהורים על ההחלטה, אבל לא נראה שזה קשור.
הדיון לגבי הגדות רבות, גם קשור לדיון אם ההגדות כפשטן. דעתי כדעת הרמב"ם. דברי ר' יוחנן והמאמר שהבאתי בכותרת תגובה זו, דווקא נראים יותר כפשטן.
אוקי לדעתי ממש לא לנסוע לאומן! יש הרבה צדיקים בארץ ואומן זה לא מה שיעשה את זה! נקודה .
הכוונה שרבנו מוציא בפאות...?
אוי באמת.
איזו תגובה שטחית.
בשביל לשכנע בנאדם צריך ללכת איתו שלב שלב...אבל פה אני רואה מתקפה מכל הכיוונים...
זה מזכיר לי את המשחק הזה שיוצאים לך בובות מכל מיני חורים ואתה צריך לדפוק עליהם עם פטיש
וכן אני בעד לטוס לאומן ואני טס ואמשיך לטוס בעז"ה
אבל זה דיון מה-זה אשכנזי.
עכשיו תזרקו עלי עגבניות רקובות.
וגם אני אשכנזיה, במקור, לפחות...
דיון כ"כ מרוחק, שכלי, קר, בכלל לא מבין את הלב, בכלל לא סופר את הלב, בקושי קולט שיש פה לב...
כי בסך הכל יש הבדל אחד בסיסי בין מי שהוא מאנשי ר' נחמן לבין מי שלא.
מי שהלב שלו מחובר לתורת ר' נחמן, מי שמרגיש שר' נחמן מדבר אליו בנקודות הכי עמוקות ולפעמים כואבות של הנפש, ומי שחב את חייו הרוחניים לר' נחמן- אז בכלל הדיון הזה לא רלוונטי עבורו. דיון חיצוני לגמרי.
ומי שהלב שלו לא אצל ר' נחמן- או שהלב קצת מבוטל בפני השכל או שהלב שלו במקום אחר- אז ממילא לא מבין על מה מדובר.
וכשלא מבינים את הלב, ולא מבינים על מה מדובר אפשר לנאום שעות על חוצלארץ, ועל ע"ז ועל כל הטענות היפות האלה.
אגב, גם אני פעם ידעתי לנאום את הנאומים האלה.
עד שהתעורר לי קצת הלב.
מי שלא מבין- שלא יטוס לאומן, גם ככה צפוף שם..![]()
ומי שמבין- אז ממילא אין לו על מה להדיין...
רק דבר אחד אני לא מבינה- למה כ"כ אכפת לאחרים מה אני או שכמותי חושבים, במה אנחנו מאמינים, ולאן אנחנו נוסעים או לא.
למה תמיד יש דיונים "למה לא אומן", ואין דיונים שנוגעים לאמונות ודעות אחרות?
למה זה כ"כ מפריע למי שלא בענין של ר' נחמן?
מה יש בזה שכ"כ מקפיץ אתכם?
למה היציאה הזו לאומן, של אנשים שזה החו"ל היחיד שלהם, מקפיצה אתכם יותר מאשר יציאה לחוו"ל של המוני דתיים לחופשות ולטיולים?
למה ר' נחמן מקפיץ אתכם כ"כ?
בכל אופן. הרי הדיונים האלה לא עושים שום דבר. משכנעים את המשוכנעים ותו לא.
נתראה באומן.
פשושון- שרשרתי לך בטעות...
מי שהשכל מקרר אותו צריך לדעת איך לחשוב.
אני לומד את כתבי הרמב"ם והוא נוגע בי בנקודות הכי עמוקות ואני לא פוקד את קברו. אין שום קשר בין הדברים.
הדיון מהזווית של עבודה זרה הוא לא דיון חיצוני, אלא הוא נוגע בהבחנה שבין יהדות לדתות אחרות. העובדה שהציון נמצא בחו"ל היא שולית, כשמדברים על ע"ז.
גם בארץ לא חסרים קברי צדיקים וזה לא עושה את זה לפחות חמור.
עבודה שבלב היא דבר חשוב, החשיבה היא דבר חשוב. השאלה על מה ועל מי חושבים ואת מי עובדים, היא שאלה שמבררים בשכל והרגש בא בעקבותיו. תלמוד מביא לידי מעשה, ומעשה לא מביא לידי תלמוד.
אני לא יודע מה ר' נחמן אמר, כי הכל אומרים אחרים בשמו, אבל אנו חבים את חיינו, הרוחניים והחומריים, להקב"ה.
שבת שלפני ראש השנה אנו קוראים באופן קבוע "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' א-לוהיכם". למה להתייצב לפני ר' נחמן?
מי שדן על ע"ז בהחלט מבין על מה מדובר, וכיוון שזה הנושא זה בהחלט מקפיץ.
א. אם אתה אומר שאתה לא יודע מה ר' נחמן אמר כי אומרים הכל בשמו, אז סימן שמעולם לא למדת באופן בסיסי ליקוטי מוהר"ן, שיחות הר"ן וכד'. אלו דברים שר' נחמן אמר, ונכון שר' נתן כתב את ליקוטי מוהר"ן אבל ר' נחמן עוד בהיותו בחיים עבר על הספר ואישר אותו. זה לא שאין שום דבר משמו של ר' נחמן.
אז איך אפשר בכלל להתחיל דיון רציני לגבי X אם צד אחד בכלל לא יודע מה זה הX הזה? הכי קל זה להשתלח (גם אם לא אתה), כמו שאוהבים לעשות בשרשורים כאלה. אבל לרוב אין בכלל דיון אמיתי, ואני גם לא חושבת שיכול להיות כזה בפורום.
כדי להבין מה מקומו של הצדיק בתורה של ר' נחמן לא מספיק שרשור. צריך ללמוד לעומק.
ב. בר"ה מתייצבים לפני ה'. אין פה שאלה בכלל. נכון, וכתבתי את זה בשרשורים אחרים, שיש גבול דק שעובר בין התפילה לה' לתפילה לר' נחמן. אבל זה נוגע לתפילה בקברי אבות וצדיקים באופן כללי, לא רק באומן.
נכון שיש כאלה שלא מבחינים בגבול ושעוברים אותו לפעמים, אבל זו לא סיבה לשלול מבחינה עקרונית את עצם הענין של תפילה על קברי צדיקים, שהוא ענין שקיים ביהדות, גם אם לא כולם מתחברים או מסכימים אליו.
אגב, הדבר המרכזי בעצות של ר' נחמן זה ההתבודדות. ההתבודדות שולחת את האדם ישירות אל הקב"ה, באופן תמידי וכנה. אז באמת קשה לי להבין איך מכלילים וטוענים שיש פה ע"ז.
ג. נכון. שיטת ר' נחמן ושיטת הרמב"ם הן שיטות שונות. אז מה? אסור שיהיו שיטות שונות? ישתבח שמו, יש מליוני יהודים בעולם, ולא כולם בנויים באותה צורה, הגיוני מאוד שיהיו שפע של דעות ושל דרכים רוחניות, בלי שההולכים בדרך אחת יפסלו את ההולכים בדרך השניה.
ונראה לי שלא הבנת למה התכוונתי שכתבתי שיש כאלה שחבים את חייהם הרוחניים לר' נחמן. בוודאי שהכל הוא מה'. אין פה שאלה. אבל יש כאלה שלולא העצות בעבודת ה' ותיקון הנפש של ר' נחמן היו נשארים במצבים נפשיים גרועים מאוד. והודות לתורה של ר' נחמן הם נחלצו ועודם נחלצים כל הזמן מהמקומות הלא טובים שלהם.
האם זה עוזר לכולם? יכול להיות שלא. אני מאמינה שזה כן יכול לעזור לכולם.
האם זה אומר שכולם צריכים להיות ברסלברים? גם לא. כאמור- יש נפשות שונות ולהן צרכים שונים.
האם זה מצדיק את הזלזול הבוטה שנשמע מפי הציבור וגם מפי רבנים שונים לגבי טיסה לאומן ולגבי ברסלב בכלל? ממש לא. אני במקומם הייתי נזהרת מלהתעסק עם ר' נחמן...![]()
תראה אם עוזר.
וגם- אם אתה באמת רוצה להבין, ולא סתם לקנטר, אז פשוט תמצא כמה שיעורים בנושא, ותלמד.
בקבר רחל?
על ציון הרב אליהו?
משהו?
יש לי תחושה שהדיון על ע"ז זה ממש לא מה שמקפיץ את כולם בנושא ברסלב. ע"ז? זה הנושא הכי בוער היום? כשברסלב מוציאה עשרות אלפי אנשים מהרפש הכי גרוע- רפש רוחני, כוונתי- זה מה שיש לאנשים לצעוק? "עבודה זרה"? נו באמת.
יש פה משהו אחר שמקפיץ, שאני לא בטוחה לגמרי מהו.
אולי יש איזה פחד אצל ההנהגה הרוחנית של הציבור הדת"ל (ותלמידיה)?
פחד נסתר מזה שיש פה כוח חזק שמושך אנשים שחונכו על ברכי מיטב המחנכים הדת"ל?
אולי אני טועה. אבל כל שנה, בעליהום הכללי שמתבצע מעל דפי עלוני השבת נגד אומן, זו תחושה מאוד חזקה שמתעוררת אצלי.
אם כבודה של א"י כ"כ חשוב לכולם, למה לא צועקים ככה על תופעת הטיולים בחו"ל שהולכת וגדלה בקרב הציבור הדתי? הרי טיסה לאומן היא לא ממש חו"ל לכיף...תנאים לא משהו, מדינה לא משהו, ובכלל- מי שטס לא טס בשביל ה"חו"ל".
אם נושא הע"ז וקברי הצדיקים כ"כ חשוב לכולם- אז למה לא צועקים על זה לפני ל"ג בעומר, למשל- כשהמונים, הרבה יותר מהטסים לאומן, מגיעים למירון?
לא. יש כאן משהו אחר שמקפיץ.
ואני כותבת את זה מתוך כאב. כי אני מעולם לא טרחתי לפסול ולבקר שיטות אחרות וזרמים אחרים. מה שהרגשתי שלא שייך לי- אז לא שייך לי וזהו, זה לא אומר שזה לא שייך לאחרים.
וזה לא אומר שאנחנו לא לומדים דברים אחרים.
אבל מכאן ועד לצאת בהצהרות גדולות, כלליות, מזלזלות על זרם רעיוני שלם- הדרך רחוקה.
ואיני יודע איך להתייחס אליו.
מפריע לאנשים שהולכים לחפש קודש בחו"ל.
כשאנשים הולכים לטיול בחו"ל, אף שמבחינה הלכתית זה יותר בעייתי, הם הולכים לחפש חול בחו"ל ולכן זה פחות מפריע.
גם לי זה מפריע.
ויש בלבול בענין הזה. יש שיר "עיר הקודש אומן". מכיר? מי ששומע אותו בטוח שזהו, הברסלבירים עברו כל גבול, והם המירו את ירושלים באומן. האמת היא שלא. רק שמי ששר את השיר הזה כנראה זה מקרוב בא, ומושגי הקודש והחול ועוד כמה ענינים לא ברורים לו לגמרי. וזהו.
אני לא חושבת שמחפשים קודש בחו"ל. ובאופן כללי- יש כל מיני טיפוסים ושוגי אנשים שמגיעעים לאומן כך שקשה לדבר בשם כולם. אני אדבר בשמי בלבד. ונראה לישאני מייצגת ציבור די גדול של אנשים שאהבת א"י היא חלק מהם והרבה מהם פועלים למענה.
אז א. לא פשוט בכלל לעזוב את הארץ. זה לא ש"סבבה, יאללה, טסים ואיזה כיף". ממש לא. אוקראינה מקום מגעיל, המקום היחיד שמרגישים בו כמו בא"י זה הציון עצמו.
ב. ח"ו אף אחד לא טוען ששם יש קודש ופה אין. בסופו של דבר הרבה מאוד אנשים טסים, עם כל החוסר נוחות של זה, ועם כל ההוצאות של זה, בגלל סיבה אחת: ר' נחמן אמר להגיע אליו בר"ה. זהו. אם ר' נחמן היה קבור בהר הזיתים- ממש לא היינו מתעקשים לטוס לאומן...
ג. אני מסכימה שיש בזה משהו מוזר. כל שנה כשבעלי טס זה מוזר מחדש. אבל יחד עם המוזרות, יש תחושה של התרוממות רוח גדולה. למה? כנראה שצריך להיות בתוך הענין בשביל להבין את זה...
כשאנשים הלכו לבקש ברכה מהרב אליהו, מהבבא סאלי- זה כן טוב? זה בסדר?
אז מה ההבדל אם הולכים לבקש ברכה מרשב"י או מר' נחמן?
ברמה העקרונית זה אותו דבר- אתה פונה לצדיק שיברך אותך ויפעיל את זכויותיו ב"חלונות הגבוהים" למענך.
א. הקשר לעצמות- שאם זה נראה למישהו נורמלי ותקין ללכת לבקש מצדיק חי ברכה, אז אין סיבה שפתאום יראה לו מוזר לבקש ברכה מצדיק שנפטר.
ב. אם אתה לא מבין מה הענין של הברכות- סבבה. אבל יש עובדות. והעובדות מספרות שברכתם של צדיקים פועלת הרבה. אתה כמובן לא חייב ללכת לבקש ברכה מאף אחד, אבל א"א להתכחש לעובדה שיש משהו בברכות האלה.
ג. מה הקשר של זה לרשע שהופך לצדיק? לא הבנתי. וגם לא כתבתי שום דבר כזה על הבבא סאלי.
יש ענין שהקבר הוא המקום שבו נשמת המת נמצאת לפעמים. (שמעתי מהרב מוצפי, שא"א להאשים אותו בחסידות, שיש זמנים שבהם טוב יותר וטוב פחות להגיע לפקוד קברים, מכיוון שיש זמן (לא זוכרת עכשיו מהו) שבו הנשמות חוזרות למקומן למעלה ואז סתם מיותר להגיע לקבר.)
אם אין שום קשר בין מקום הקבר למקום המת אז מה הענין של העלייה לקבר ואמירת קדיש באזכרות? ומה הענין של תפילה בקברי צדיקים בערב ר"ח?
שוב- אתה יכול לא להתחבר לענין הזה אבל זה נושא שקיים ביהדות. לגמרי קיים.
באופן פרטי- ר' נחמן אמר לביתו בטרם נפטר שאחרי שהוא יפטר מן העולם ,זה יהיה כאילו הוא נמצא בחדר הסמוך.
זה קיים בחז"ל שכותבים שכלב הלך להשתטח על קברי אבות וזה קיים בעוד הרבה מקומות.
ואם זה כמו שאתה טוען אז מה תגיד על מה שאומרים בסליחות ,אלהא דמאיר עננו וכד'?
מתפללים לה' שבזכות הצדיק ישמע את תפילתינו.
מה זה נותן לי? למה לא להגיד "אלוקים" וזהו?
יש פה ענין של אזכרת האבות וזכותם.
כלב- מה פרשנות? אם חז"ל מפרשים כך סימן שהם מכירים בערך של השתטחות על קברי אבות.
כל מקרה- אני פורשת. מאוחר. לילה טוב.
בספרות חז"ל לסוגיה חלו ידיים. מדרש הגדול, לדוגמה, הוא אסופת מדרשים מרשימה שנערכה בתימן ע"י ר' דוד העדני. אמנם רוב מה שיש שם זה מקורי, אבל יש הבלחות של היגדים שהם בהשפעת הספרות הרמב"מית. היה שרשור אחד שדנו בעניין ההגדות, ומישהו הביא מדרש שהיה בו את המשפט: "אין לו דמות הגוף ואינו גוף". ברור שזה ציטוט של הפיוט, שהוא אף מאוחר מהרמב"ם. גם באוספים אחרים שמאוד מקובלים בעולם התורני, יש הרבה דרשות מאוחרות שנבללו יחד עם דרשות חז"ל, ללא שום הערה מקדימה. הרב שלי אמר פעם, שכשהרמב"ם ב"מורה" מצטט מפרקי דר' אליעזר, הוא תמיד מביא סייעתא גם ממקום אחר.
אז ישאל השואל, ובצדק, היאך אני למד תורה מעתה? זו באמת שאלה קשה, אבל אי אפשר להתעלם מעובדות.
לשאלה האם ייתכן שינוי במעלתה של הנשמה בחיי העולם הבא, הרמב"ם מתייחס בפירושו לאבות על המשנה שהעולם הזה הוא כפרוזדור לפני העולם הבא. הוא לא מביא את הדעה התומכת בעילוי נשמה כדעה שיש לה מהלכים בחז"ל. הוא קורא לה "דעת ההמון".
הוא רק אומר באופן כללי שאחרי המוות אין אפשרות להתקדם ולעלות למעלה גבוהה יותר. את הנושא הנדון הוא לא מזכיר.
הם דברים שמפורשים בתנ"ך ובספרי חז"ל המרכזיים.
השפעה רוחנית של בן אדם אחד על בן אדם אחר - זכות אבות, תפילת משה.
התקדמות בעולם הבא - צדיקים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא.
וראה בחגיגה טו: לגבי השפעתם של רבי מאיר ורבי יוחנן על אחר.
ומלבד זאת, איני רואה את ההבדל לענייננו אם זה הובטח או לא.
וכן מצאנו "נוצר חסד לאלפים", וכן למען דוד עבדי [אמנם שם גם יש ברית].
תפילת משה, אני מדבר על תפילת משה בעגל ובמרגלים, שהגנה על עם ישראל.
אני לא מפרש את אין להם מנוחה מילולית, אבל כן שיש התקדמות.
אני חושב שזה מאוד מאוד מתבקש רעיונית על פי תפיסתו של הרב קוק, ונראה לי שהוא מתייחס לזה במפורש באורות הקודש.
אני לא חושב שמדובר על משהו שמנותק ממה שאחר היה, אבל מפורש שמה בגמרא שר"מ ור"י פעלו על אחר. זה לא אומר שהם היו יכולים לעשות את זה בלי זכויות שלו.
פוגעים בעיקרי היהדות.
אתה מניח שאם קיים מושג של העלאת נשמה, הוא מוחק את כל שאר המושגים האחרים.
זה לא נכון.
העולם מורכב, יש השתדלות, ויש שכר ועונש, ויש י"ג מידות של רחמים וכו' וכולם משתלבים ביחד.
כנראה, כחלק ממידות החסד רחמים, יש אפשרויות לאדם אחד להיטיב רוחנית לאדם אחר.
ברור שגם לבקש בבית הכנסת. טוב, אני אישית מגיעה לבית כנסת פעם בחצי שנה בערך. אבל לבקש ולהתפלל, תמיד ובכל מקום. זה ברור.
האמת שאני ממש לא הולכת הרבה לקברי צדיקים. בעלי הולך פי כמה ממני, הוא גדל על זה וזה פשוט לו וטבעי לו הרבה יותר ממה שזה טבעי לי. (הבדל בין ספרדים לאשכנזים. מה לעשות..)
בקבר של ר' נחמן יש ענין מיוחד. אפשר כמובן להתנגד לענין הזה ולא להאמין ולא לקבל, אבל עובדה היא שיש שם ענין מיוחד שרבינו דיבר עליו עוד לפני מותו.
ב. אני לא חולקת על הענין של להפוך רשע לצדיק. לא הבנתי איך זה נכנס לדיון. כתבתי איפשהוא שר' נחמן או מישהו אחר הופך רשעים לצדיקים?
ג. ברכה של הרב אליהו, למשל, לא הייתה ממש איחול. היא הייתה יותר בגדר "צדיק גוזר והקב"ה מקיים". לפחות בחלק מהברכות. חלק מהברכות מן הסתם הוא נתן אחרי תפילה.
ואיך זה קשור- הסברתי. שמי שהולך לצדיק חי לקבל ברכה, במובן שהתכוונתי אליו, אז גם יכול ללכת בשקט לצדיק שנפטר- זה אותו ענין ברמה העקרונית. ומכיוון שלהרבה מאוד אנשים נראה נורמלי והגיוני ללכת לקבל ברכה מצדיק חי- אין סיבה שאותם אנשים פתאום יתהו למה הולכים להתפלל על קברי צדיקים.
ביחס שצריך לתת רק לבורא. [אני לא בטוח זו הגדרה מדוייקת הלכתית, אבל זה ודאי הכיוון].
איך התייחסות לברוא מת, באופן ש[נניח] שייך רק לברוא חי יכולה להיות עבודה זרה?
יש יחס שטוענים אותו לבורא, לא נותנים אותו לברוא, אפילו בתור מתווך.
אבל אם מותר לתת יחס מסויים לחי, אז למה שיהיה אסור לתת אותו למת?
אם זה תיווך אסור, זה אמור להיות אסור גם כבקשה מחי.
לומר שיש אופן שמותר להתייחס לברוא אחד, ואם יתייחסו כך לברוא אחר זה יהיה עבודה זרה, מתמיה בעיני.
אתה הגדרת בקשה מחי כבקשה במילים, ובקשה ממת כתפילה. זו הגדרה שרירותית.
הכל, בלי תלות בשאלה האם יעיל לבקש ממת.
למה אנחנו מחכים לביאת משיח בן דוד?
אי אפשר להסתדר נטו אנחנו מול ה'?
לא נעים להגיד, אבל כנראה שלא.
ההסטוריה היהודית מראה שהיה צריך את משה כדי להוציא את בנ"י ממצרים, וכדי להעביר להם את התורה מהקב"ה.
ההסטוריה מראה שבתקופת השופטים, כאשר "אין מלך בישראל" היה קטסטרופה- אויבים, ירידות רוחניות, מנהיגים זמניים די מוזרים לפעמים (שמשון, יפתח..), ולכן היה צריך מלך. מה לעשות.
אז תודה לה' שנותן לנו בכל דור את ה"מתווך" שעוזר לנו. ואגב, ר' נחמן, כמו שאתה בטוח יודע ממש בענין שכולם ידברו עם ה' בצורה הכי ישירה.
הצדיק לא מבטל בכלל את ענין התפילה. להפך- ר' נחמן מדגיש תפילה והתבודדות.
אבל צדיק זה לא נביא. משה רבינו היה נביא אמנם, אבל לא לפן הזה התיחסתי, אלא לפן שהוא היה מעין "מתווך" בין העם לבין ה'.
והקשר לאומן- ששם ר' נחמן קבור...וישנה הבטחה שלו, ההבטחה הידועה, שמשמעותה, בין השאר היא, שיש קשר בין הקבר לבין נשמתו.
והעקרון הזה מראה שיש צורך במתווך כלשהוא.
גם אם היה צריך איזון ביחס למשה- עדיין היה בו צורך. הוא הוביל את בנ"י 40 שנה במדבר, הוא הנהיג אותם, הוא לימד אותם את פרטי המשפטים וההלכות שהיה צריך ללמד וכו' וכו'. זה לא שהוא נעלם מהשטח אחרי חטא העגל.
חוצמזה שהערצה וביטול זה לדעתי ולתחושתי דברים שקיימים הרבה יותר כלפי רבנים או צדיקים שחיים, ופחות אצל אלו שנפטרו....
ויש גם עוד הסברים ללמה לא נודע מקום קבורתו.
ספר שופטים הוא נסיון אחד גדול לעם ישראל- שיחיו בקשר ישיר מול הקב"ה. ואת זה למדתי אצל רב "גושניק" למהדרין. כשהנסיון הזה נכשל- אז נוצר הצורך במלך. אחרת למה צריך מלך? למה צריך משיח? בשביל מה?
מהווה תחליף לקשר ישיר לקב"ה בעניינים הגשמיים ובפרט המלחמות.
מפאת השעה אני לא עושה מאמץ להסביר יותר, ואולי אני צריך גם לעצמי לברר את הנקודה יותר.
יעויין בגערתו של שמואל לעם על בקשת המלך.
הצדיק בחסידות הוא לא רק מורה דרך ומנהיג. הוא לא רק מתווך בין ידיעות על הקב"ה לבינינו. זה הרבה יותר מזה. ההתקשרות עמו היא עצמה התקשרות עם הא-לוהות. כאן הבעיה.
בגלל ששם שמים תמיד שגור על פיהם של האדמו"רים, לא שוכחים את ה'. אבל שיתוף בהחלט יש כאן.
אגב, מצבם של חסידי חב"ד לא יותר טוב. שרשור בנושא הזה, כמו שראיתי, הוא לא פחות סוער.
די"ממותר לבקש מהם כסף?
מה הקשר לכוכבים צדיקים או עשירים?
ונניח שהפירה שלי מארוחת צהרים היה צדיק. מה הקשר בכלל?
"כדי שיבקשו עלינו מתים רחמים" [מסכת תענית איפה שהוא, ציטוט מהזיכרון מקווה שמדויק].
הענין הוא שאתה מתנגד (ככה נשמע) לעצם הענין של קברי צדיקים. יש לך באמת ענין להבין את זה? אז תשמע שיעורים בנושא, תלמד.
לך תלמד חסידות. מתגובות פה אי אפשר להסביר את הנושא.
שזה נובע מחוסר ברגשות. גם לנו יש רגשות ואנחנו יכולים לחוש אקסטזה ודיבוק רוחני בצדיק אבל אנחנו פשוט תוהים האם זה רגש אמיתי והאם במקרה זה הרגש אכן אמור להוביל.
כלומר לאלו שלא מסוגלים להבין את ההסבר האמיתי.
מה ההבדל בין העזרה ללאס וגאס?
כך משמע מכמה מקומות בתנ"ך, ובהם מלכים ב יג כא.
1. אני מפריד בין שני מישורים: המישור האחד הוא התחום של אמונות ודעות. הראייה בצדיק כ"צינור דקדושה" הוא דבר שקשור לחסידות באשר היא ולא רק לברסלב. הדיון על כך הוא בהחלט קשור לע"ז, וההתלהבות שיש בחסידות מעמעמת את הדיון וגורמת לטיוח של הבירור הזה.
המישור השני הוא התרומה שיש לחסידות בהוצאת אנשים מהרפש הרוחני. ההתלהבות והפרקטיקה של החסידות באמת מתאימה לנפש האדם. על כך אני לא מתווכח.
אלא שכאן יש בעיה שנובעת משילובם של שני המישורים. החסידות היא לא רק קואוצ'ינג. היא מערכת שלמה של אמונות ודעות בעניינים שהם לב ליבה של היהדות. הטעות בעשיית הצדיק למליץ ולפועל ישועות היא קריטית. אתה מוציא אנשים מהרפש, ומכניס אותם למדמנה אחרת. הם באמת מרגישים יותר טוב, אבל הרגשה טובה לא קשורה להבחנה שבין אמת ושקר. זה תפקידו של השכל.
אם זה לא היה קשור לע"ז, גם אני הייתי אומר כל אחד ודרכו. מאחר שזה כן קשור, אסור לפטור את הדיון כך.
אם קוראים ברמב"ם את שורשיה של הע"ז ואיך התפתחה, מבינים שהגבול הוא בכל מקרה דק מאוד. משה רבנו אמר: "אנוכי עומד בין ה' וביניכם", ולחסידות יש פרשנות משלה על הפסוק הזה.
2. אותו הדבר שאני אומר על אומן, אני מחיל גם על מירון. אני לא חושב שא"י משככת את מה שנעשה שם.
כתבתי שהדברים מקפיצים. אני יודע שלא את כולם זה מקפיץ מהסיבות הנכונות. אני לא משלה את עצמי.
דווקא בציבור הדת"ל מאוד אוהבים את החסידות, ולר' נחמן יש מקום של כבוד ובולעים את כתביו. נכון, לא אני. זה לא מתוך שנאה לציבור או לאישיות, חלילה.
אגב, בצומת הזו של ע"ז וחוקות הגויים הפופולריות של הרמב"ם ודעותיו היא לא משהו. כמובן בלשון המעטה.
אני גם מסכים אתכם שהדרך של שלב אחרי שלב אינה מתאימה לפורומים. ראו במברקים אלו המלצה לבחון את הגישה מחדש. גם אני בודק את גישותיי.
אבל אומן משאירה חוויה דתית שיש לה ערך.
מי שטס לאומן בשביל החוויה (ויש כאלה הרבה) עלול או להתאכזב קשות כשלא תהיה לו חוויה מסעירה.
אומן מצד עצמה תהיה מיותרת כשעצמות ר' נחמן יועלו לא"י.
יש שם בעייה של שמירת עיניים לכן אפילו שזה דבר גדול יחשוב טוב אן כדאי לו לעמוד בניסיון הזה..
אני אומר מידיע יש לי שני אחים שהיו באומן

אתם אולי מכירים את המנהלים של פורום ישל"צ? אני רוצה להכנס אליו והוא נעול
הלכות ריבית – שיעור 2 - ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
דוגמאות בשיעור:
האם מותר ללוות בקבוק יין מהשכנים?
האם צריך לדייק כשמחזירים חצי כוס סוכר?
מתי מותר להחזיר טיטול יוקרתי במקום הטיטול שלויתי?
ועוד...
נושאים בשיעור:
איסור הלוואת מוצרים מחשש ריבית בשינוי מחיר | היתר הלוואה כש'עושהו דמים' וגדריו | היתר הלוואה כשיש ללווה ממין ההלוואה וגדריו | היתר הלוואה בדבר מועט וגדריו | היתר הלוואה במוצרים בעלי מחיר ידוע קבוע | כללים בהחזר מוצרים לאחר הלוואה.
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
ריבית בהלוואת מוצרים בין שכנים
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
הלכות ריבית שיעור 3 – ריבית ברכישה בתשלום דחוי
נושאים בשיעור:
ההבדל בין אשראי בשכירות לאשראי במכירה | איסור רכישה באשראי במחיר גבוה | ריבית קיימת גם כשהמוכר לא נזקק לתוספת | תנאים להיתר רכישה באשראי כשהריבית לא ניכרת | מכירה באשראי בהצמדה למדד לדולר או למחיר המוצר | הגדרת של 'מחיר קבוע' | מכירה באשראי במציאות של הנחות למזומן | הצעת מחיר למזומן לאחר גמר המכירה | עסקים שדרכם במכירה באשראי | קיום מכירה באשראי שנעשתה באופן האסור
לצפיה והאזנה באתר ולדפי מקורות מפורטים:
לצפיה ביוטיוב:
לחצו כאן לצפייה בסרטון ביוטיוב
בנוסף למעוניינים יש שיעורים ב הלכות שבת
וכן ב הלכות ברכות
בהצלחה בלימוד