שאלה חשובה מאוד.
ראשית המקור לעניין הזה הוא בליקו"מ ח"א כ"ט
כִּי צָרִיךְ לִשְׁמר מְאד אֶת הַבְּגָדִים
שֶׁלּא יְבַזֶּה אֶת הַבְּגָדִים
רַק לְשָׁמְרָן כָּרָאוּי
שֶׁלּא יָבוֹא עֲלֵןכִּי הַבְּגָדִים הֵם בְּחִינַת מַלְכוּת
כִּי רַבִּי יוֹחָנָן קָרָא לְמָאנֵהּ מְכַבְּדוּתָא
שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מַלְכוּת
כדי להבין את העניין של בגדים נקיים, צריך להבין בקבלת האר"י וזה דבר שמעטים מסוגלים לו, לכן ניתן הסבר כללי, שלדעתנו הוא גם מספק.
האדם מוגדר, לפי בחינת המלכות שלו, כלומר לפי הדברים שהוא שולט עליהם.
זה דבר מאוד מהפכני, שהאר"י קבע, זה בניגוד לכל תורת הקבלה שהייתה לפני האר"י, אבל זו המציאות , אדם לא מוגדר לפי מה שמעליו אלא לפי מה שמתחתיו.
אפשר למשול כאן משל, יש שני אנשים , אחד מהם הוא בן אהוב של מלך, השני הוא עבד מאלף כלבים.
אומר האר"י שלא משנה בכלל מה האנשים חושבים.
מבחינה רוחנית בן המלך שלא שולט על אף אחד, הוא במדרגה נמוכה יותר מאשר אותו העבד שישנם עשרה כלבים שמצייתים לו ונאמנים לו.
זה עניין בחינת מלכות.
רבינו היה זה שהפך את קבלת האר"י לתורה רוחנית מעשית. הוא מדבר הרבה על הנושא של בחינת מלכות, לדוגמא בתורה נ"ו – "וביום הביכורים".
עכשיו לעניין הבגדים.
הבגדים הם בחינת מלכות של האדם, כי הם הולכים לאן שהוא הולך, וזזים לפי התנועות שלו, זאת אומרת, שלפי קבלת האר"י, יש להם השפעה מאוד חזקה על האדם.
לכן כל פגם בבגדים יוצר פגיעה גדולה במי שלובש אותם, כי הם בחינת המלכות שלו וצריך להקפיד מאוד על שלמותם של הבגדים וגם על איכותם וגם על התאמה של הבגדים לנסיבות, כלומר בגדים לעבודה, בגדים חגיגיים , בגדים לטיול, בגדים לשינה וכן הלאה.
לכן בברסלב תמיד היה עניין, שלא יהיה "ביגוד אופייני" לחסידי ברסלב, שלא יהיוו מדים כמו בחסידויות אחרות, כי בגדים שהם מוכתבים , הם גם פוגמים בבחינת המלכות, ואנחנו רואים באמת של חסידי ברסלב בעבר, שלעולם לא הלכו בבגדים בסגנון מסויים, אלא כ"א התלבש באופן אחר.