מה אתם חושבים על לימוד עיון?אריאל דל"ת

כאילו- למה זה חשוב ללמוד עיון, [ואני לא מדבר על אליבא דהילכתא- אלא שיטת הפלפול]

מה יוצא לי מזה שאני יושב שלוש שעות ביום על תוס' וריטב"א ומנסה להבין את הסברא שעומדת מאחורי כל מילה או משפט, מה אני מקבל מחפירה בסברא עיונית בסוגית עבד קונה לרבו בזמן שהדעה של אותו תנא\ אמורא בכלל לא נפסקה להלכה..

 

ואל תגידו תשובות של- "אני נהנה מזה" כי אני צריך תשובה עניינית יותר..

מה זה מוסיף לי בעבודת ה', מה זה עושר לי במחינה נפשית וכו'.

 

 

במקום לענות..אדם כל שהוא

1. מה כן מובן לך? למה אתה קורא לימוד אליבא דהלכתא, ולמה עליו אתה לא שואל?

2. אפשר לפרק את השאלה לשניים, למה לנסת להבין את הסברא (אפילו במה שנפסק להלכה), ולמה להתעסק גם במה שלא נפסק.

3. הערה, המושג 'שיטת הפלפול', מתייחס בעיקר לדרכי לימוד שאתה כנראה לא מדבר עליהן.

אז תלמד אליבא דהלכתא..א"י זה קשה

בתור אחד שלומד אליבא דהלכתא - אני נהנה עד הגג וחושב שזה הרבה יותר בונה ומשמעותי מאשר פלפול..

כאשר אתה לומד את התורה הקדושה ועמל להביןלשם שבו ואחלמה

מה בעצם התורה אומרת בזה אתה מקיים את עיקר מצוות לימוד התורה

ועיקר סגולת התורה שמשפיעה על האדם

מרוממת אותו

מקדשת אותו

וכל הדברים הנפלאים הכתובים בפרקי אבות 

בעיקר זוכים לזה על ידי עמל התורה

ועמל התורה זה בעיקר בעיון 

וכמו שאמר החזון איש

"רוח הקודש היא יגיעת העיון ברוב עמל ובמשנה מרץ"

 

גם דעה שלא נפסקה להלכה היא חלק מהתורה הקדושה

וכמו שנאמר "אלו ואלו דברי אלוקים חיים"

וכי יעלה על דעתך כשאשר אתה לומד את דברי בית שמאי זה לא תורה וזה לא מצווה?!

 

ואדרבא ככל שאתה עמל להבין גם פינות יותר נידחות בתורה כגון סברא של ראשון בדעה של תנא שלא התקבל להלכה זה רק מראה כמה חשוב לך דבר ה'

 

ואמנם כמובן שעיקר מעלת העיון זה כאשר הוא נעשה אליבא דהלכתא 

כי עצם זה שאתה לומד אליבא דהלכתא זה מכוון אותך ללימוד תורה לשמה

כי אתה לומד על מנת לעשות וזה ההגדרה של לימוד לשמה

 

אבל גם אם זה לא אליבא דהלכתא

כל עוד זה לא פילפולי סרק אלא עמל אמיתי להבין את דעת חזל 

זה לימוד תורה במעלה גבוה מאוד יותר מכל לימוד אחר

 

מעבר לכל זה

אי אפשר לגדול באמת בתורה בלי לימוד עיון 

כי לימוד עיון הוא עצמו השימוש של תלמידי חכמים כי בזה את לומד את טעמיהם וסברותיהם

יש היום לא מעט רבנים שיודעים לצטט פסקי הלכות ותו לא

כדי לגדול באמת בתורה אתה חייב גם לקנות שכל של תורה ודעת של תורה

וזה רק על ידי לימוד עיון

 

יש עוד הרבה מאוד מעלות ללימוד העיון ואני כתבתי רק מקצתן, אלו שאני זוכר

אחרי שאתה לומד הרבה עיון אתה תדעובצאתי
לבד את ההלכה, בלי לפתוח אפילו ספרי הלכה. ואתה תבין היטב למה כך היא ההלכה. ותדע מה ההלכה לא רק במקרה הספציפי עליו מדבר השו"ע אלא גם בעוד מקרים שונים ומשונים מאותו תחום.
חוץ מזה, אתה תדע להעלות סברות והסברים לבד. כמו האמוראים!
אל תשכחטוביה2

שמי שאמר את זה חשב שזה כן להלכה ולכן זו תורה

אבל בלי קשר זה יכול להיות מאוד משמעותי כי לפעמים יש יותר מדרך אחת להסביר דעה ולכן בלימוד המחלוקת אתה מבברו טוב יותר את שתי הדעות

לא מדויקנפתלי הדג
עיון בריסקאי הוא מנותק מפסיקת הלכה
יש להדגיש שזה מתוך אידיאל...ארץ השוקולד
אמנם אינני מסכים איתו, אבל בעיקרון התפיסה היא שזה "לשמה" - לשם התורה ולא "לשמו"- לשם הקב"ה ועיינו בנפש החיים כדי לראות את התפיסה
לא מדויקטהר ליבנו

עיון בריסקאי אמנם לא עוסק בהלכה, אבל הוא המבוא לפסיקת הלכה נכונה

רב חיים בפירוש לא הגדיר עצמו כפוסקנפתלי הדג
השילוב (הנוראי) הזה הוא מאוחר ממנו. פסיקה נכונה? הייתי אומר פסיקה חרדית.
למה זה רלוונטי מה רב חיים אמר? (בהקשר הזה)טהר ליבנו

המתודה קיימת גם בלעדיו

נוראי זה עניין של טעם... אני דווקא די אוהב את הקונספט

השאלה היא לא מה אוהביםארץ השוקולד
השאלה היא מה האמת ומה הקב"ה רוצה מעימנו?
זאת שאלה אמיתית, הדורשת הרבה מחשבה בתחומים רבים וכאן ספציפית בשאלה, האם דרכה של פסיקה אמור להיות לפי משקל רבני, מחשבה של רב אחד או שילוב כלשהו ואולי לפי מסורת?
אוי נו באמת...טהר ליבנו

שאמרתי שאני אוהב התייחסתי למילה הטעונה השלילית שנפתלי הצמיד לשיטת הלימוד הזו... כמובן שאני חושב שמתודה הזו טובה לגילוי האמת, אולי אפילו הטובה והמדויקת ביותר

שים לב לאיזו אמירה הגבתינפתלי הדג
הגבתי לטהר ליבנו, באתי לתמוך בךארץ השוקולד
גם אני, טעות שלי נפתלי הדג
הפוסק הבריסקאי הבולט ביותר שאני מצליח לחשוב עליו..אדם כל שהוא

הוא הרב סולובייצ'יק מבוסטון.

הפוסקים החרדים הקלאסיים אינם בריסקאיים, [אמנם זה לא שהם מתנזרים לחלוטין משימוש בעיון בריסקאי בפסיקה].

יש עוד מה להאריך בנושא, אבל אני מתלבט האם לעשות את זה.

מצד אחד, אני לא מרגיש מספיק מבין בזה, אבל יש לי בכל אופן דברים לכתוב, וכנראה שלפחות חלקם יהיו גם נכונים במידה כזו או אחרת.

להבין וללמוד על האופן שבו התורהשכחתי ניק
חושבת.

כשאני רוצה לדעת מה התורה תגיד בכל מצב בחיים שלנו אני צריך לדעת מה כתוב בתורה ומה הטעם והסיבה של כל דבר. רק על ידי לימוד עיון אפשר להבין לעומק את מחשבתה של תורה.
ומצד שני זה גם הפוךמרדכי
בס"ד

(תגובה גם לקודמים: @לשם שבו ואחלמה @היועץ )

צריך את הבקיאות, כי בסופו של דבר לכל תנא, אמורא בגמרא יש מהלך קבוע שהוא מעביר, יש לו את הדרך ולפעמים כאשר משקיעים יותר מידי בעיון והפילפול, מפספסים את הדבר הפשוט הזה, כי אין זמן לעקיף וללמוד. כך שזה ממש לא נכון שרק דרך העיון, ועצם העובדה שמתעמקים זמן רב בכל סוגיה, רק כך ניתן להגיע לעומקה של תורה.

כשאנחנו שומעים על גדולי הדור שהיו מסיימים פעם בשנה לפחות את הש"ס (הרב עובדיה, הרב אליישיב, הרב גורן וכו') אז מובן שהם לא שקדו זמן רב בפילפול ובעיון, אחרת הם לא היו מסיימים לעולם. ובכל זאת זה לא גרע מהם להיות פוסקי הדור.

יש ספר בשם 'שלום ירושלים' (לא הזה שמדבר על א"י) שמלקט את ההדרכות של גדולי ישראל איך ללמוד ובאיזה צורה. אני ממליץ מאוד לקרוא בו, למרות שקשה מאוד להשיג אותו.

לפי מה שקראתי על הרב אלישיב..אדם כל שהוא

(אולי בספר שנכתב על ידי תלמידו, 'גדולה שימושה').

כל הלימוד שלו היה עיוני. לא היה לו לימוד שבו הוא מזדרז, ולצורך כך מוותר על הבנה לעומק. כך הוא למד מסכתות מתחילתן לסופן, והתעכב על סוגיות כפי שהיה נצרך לו.

 

על הרב גורן באמת שמעתי שהוא היה לומד הרבה בבקיאות, ושגם בהדרכה שלו לתלמידים היה דגש גדול על הבקיאות. אבל אני מניח שגם הוא עסק לא מעט בעיון. (לדוגמא - http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40626&st=&pgnum=6).

 

כמובן שצריך להגיע גם להיקף, הן מצד ידיעת התורה, והן מצד שבלעדי זה חסר לאדם במה שהוא לומד.

יש דרכים שונות לשילוב - חלוקת זמן הלימוד, לימוד עיוני מהיר (ואולי דרכים נוספות).

פתחת נושא ענק...היועץ
כל קיום המצוות מטרתו התקשרות עם הקבה, ולימוד התורה הוא ההתקשרות החזקה ביותר עם הקבה כיוון שאתה מתעסק לא רק ברצון ה אלא בחכמתו של הקבה. "קודשא בריכו ואוריתא חד הוא"
עצם לימוד העיון, הגמ אומרת שבעל קרי שאסור בלימוד תורה אבל בלימוד בקיעות מותר. ולשון הרמבם שלימוד בעיון והעמקה זהו לימוד גמרא.
הלימוד בעמל המחשבה מזכך ומטהר אותך ובעיקר מטהר את המחשבה.
ידוע שהחזון איש היו מקומות שלא היה לו ראיה לדין שלו אבל כתב "וליבי אמר לי כך" שזה בעצם שליבו זך וטהור מעמל התורה וליבו לב התורה הוא לכן הוא סמך על ליבו.,,
זה מה שהתאפשר במסגרת פורם.,,
מעניק לך שכל של תלמיד חכםאריק מהדרום
ולא כולם צריכים את זה, גם לא כולםזוכים לזה.
אם אתה לומד עיון ביושרעוגי פלצת
אז זה אומר שיהיה לך יותר קל לעיין בסוגיות קשות
מתוך הבנה

תורת ה' זה דבר די חיובי
אז גם להבין אותה זה לא רע בכלל
אם בחוקותי תלכו - שתהיו עמלים בתורה.סתמישוו
ברור שזה לאו דווקא לימוד בעיון..
אבל ע"י לימוד בעיון אפשר להיות עמל בתורה.

וחוץ מזה, צריך להיכנס לעומק התורה, לשבת, לחקור, לפלפל.. זה חלק מהתורה
מתנגד ללימוד עיוןארץ השוקולד
אחר המחילה מכבוד תורתכם, אני אגיב מעט עד כמה שיד כהה שלי מגעת...

חז"ל מדברים על הלימוד המעולה ביותר, שהוא הלימוד על מנת לעשות, להבנתי מדובר בלימוד הלכה. אין הכוונה רק להבין סברות, אלא להבין ולדעת את ההלכות על ידי לימוד הלכה ותשתית ידיעה תורנית בסיסית.
בשולחן ערוך נפסק שישלש אדם לימודו, דהיינו ששליש מזמן לימודו יוקצה לתנ"ך, שליש נוסף משנה ושליש תלמוד. מה כל אחד כולל, תעיינו שם (הלכות תלמוד תורה, יורה דעה רמה-ו).
הארחות צדיקים כותב בשער התורה, שאנשים לא מצליחים לגדול בתורה בגלל שהם מתעסקים בסברות.

לגבי החזון איש שהתייחסתם אליו לעיל, הוא אמר שאסור ללמוד עיון לפני שסיימו את הש"ס פעם אחת, כי כל עוד אדם לא סיים ש"ס הוא יעלה סברות של הבל.
המשך התייחסותארץ השוקולד
לגבי רבני זמננו ובכל דור, במקום סיפורים, תקראו את הספרים שהם כתבו וכך תראו את דרך לימודם.

הרב עובדיה יצא בתוקף כנגד לימוד בצורת הסברות.

לגבי לימוד העיון מול בקיאות, ידועים דברי חז"ל בש"ס (הוריות יד.) שסיני עדיף, משום שהכל צריכים לבעלי חיטים.

ואמירה מעניינת נוספת, חבר חרדי סיפר לי שבגור לומדים בישיבה בקיאות ולא עיון כדי שימשיכו ללמוד גם כשהם לא בישיבה. אחוזי הלומדים אחרי הישיבה נמוך יותר, אצל לומדי העיון, משום שזה לוקח זמן ובתור אדם עובד יש פחות זמן לכך.
התייחסות לעמל תורהארץ השוקולד
לדעתי מי שהציג עיון כעמל תורה, לא הבין את המושג נכונה. אמנם כאן, אין לי ראיות שאני צודק, אבל כך נראה לי נכון.
עמל תורה זה המוכנות ללמוד כשקשה, אין צורך להקשות על עצמנו, אלא אף אם זה דורש מאיתנו ללמוד באמצע הלילה, כי אנו רוצים ללמוד כמה שיותר זה עמל תורה.
באותו כיוון, כך היא דרכה של תורה פת במלח ומים במשורה תשתה, אין הכוונה שתצומו בזמן שאתם בישיבה, אלא שאם אלו התנאים אל תפסיקו בשל כך ללמוד.

שנזכה ללמוד לאמיתה של תורה מתוך רחבות והצלחה.
בגור לומדים בקיאות כיוון שבחור נמצא בישיבה עד גיל 18היועץ
ואז מתחתן כך שלא יספיק ללמוד כלום עם ילמד בעיון. והיא חסידות יחידה שזה סגנון הלימוד שלה.
גם לגבי הרב עובדיה התנגדו לסגנון לימוד שלו. את בניו הוא שלח לישיבות אשכנזיות שהלימוד בעיון שם הוא העיקר.
אתה אומר לקרוא את הספרים שהם כתבו...אדם כל שהוא

תקרא את הציטוט, ותבחן האם אתה קורא לזה עיון או לא-

"(א) וראיתי להרב עולת תמיד (סי' לב) שתמה על פסק הש"ע הנ"ל... ולכאורה י"ל לפמ"ש בתוספתא.. ולפ"ז א"ש... ולא מבעיא לשיטת הראשונים ... אלא אף לשיטת הרמב"ם ודעימיה... 

(ב) איברא דבהאי מילתא... איכא למידק ממ"ש בקידושין ... אלמא דספק הל"מ לחומרא. וראיתי שכבר עמדו בזה האחרונים.. ובאמת שכבר עמד בזה הרמב"ן בספר המצות (שרש א') והוכיח מההיא דקידושין (לט)... וא"כ הדרא קושית העולת תמיד לדוכתה...

(ג) ונראה לתרץ עפ"ד הר"ן... ולפ"ז א"ש קו' העו"ת... 

 

(ו) ומעתה נדון ונובין לענין דינא, הנה בהשקפה הראשונה הדעת נוטה לומר... והן אמת דמצינו למרן הב"י ... מ"מ שאני התם ... ואף על פי ש... מ"מ י"ל ד.. משא"כ בנ"ד.... "

 

זה לקוח מהתשובה הראשונה בשו"ת יביע אומר של הרב עובדיה.

אמנם הרב עובדיה הקשה, אבל לפי דרכו ההלכתיתארץ השוקולד
כמו כן, למדתי כמה ספרים מתורתו של מרן, סגנון הלימוד שלו שונה מאוד מסגנון הלימוד הישיבתי הן בקושיות, בקריאה ובתירוצים...
אז צריך להבדיל..אדם כל שהוא

העיון של הרב עובדיה הוא לא בסגנון לימוד ישיבתי ליטאי. [וגם לא בסגנון פלפול פולני, אגב].

יש צורות עיון שמקובלים בישיבות שהוא התנגד אליהם במפורש. [ראה הקדמה ליביע אומר חלק א' למשל].

 

אבל, יש עיון שהוא חלק בסיסי מפסיקת ההלכה, ואין אפשרות להיות פוסק רציני בלי לעסוק בו.

להבין טוב מה כתוב בתוספות, להבין איך כל ראשון למד את הסוגיא, לשים לב לחילוקים פשוטים ומתבקשים, להקשות סתירות בין מקורות, לעסוק בסברות בסיסיות ומוכרחות - זה ודאי חלק מהעיון הנדרש.

 

עד כמה ללכת לסברות מופשטות, לחילוקים דקים, עד כמה אפשר לבנות על דקדוק לשון קל, עד כמה לבנות מהלכים ארוכים ומורכבים שנפילת שלב מהם תפיל את המהלך, עד כמה ללכת רחוק עם סברות לא מפורשות - כל זה נתון לויכוח.

הסבר יפה וטובארץ השוקולד
אבל הייתי מוסיף את האבחנה אם יש יעד הלכתי
שליש התלמוד כפי שמוגדר ברמב"ם הוא עיוני..אדם כל שהוא

"יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו, ויוציא דבר מדבר, וידמה דבר לדבר, וידין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שיידע היאך הוא עיקר המידות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה--ועניין זה, הוא הנקרא תלמוד."

 

ובהמשך - "מתבונן בדעתו להבין דבר מדבר"

כתבת שאתה מתנגד לעיוןגעזלאן

וכמה שורות אחר כך כתבת עיינו שם,

מה לעשות אי אפשר בלי עיון

אם טענות כאלו קשה להתמודדארץ השוקולד
אבל ברור שהתכוונתי "אגב לישנא" וזה לא מדויק, אינני תנא שניתן לדייק בלשונו.
מוזמנים לקרוא
אני לא חושב שמשהו סובר שאפשר בלי עיוןמרדכי
בס"ד

אלא השאלה היא איזה סוג של עיון לומדים
תגדיר עיון שאתה אומר שאי אפשר בלעדיו?ארץ השוקולד
גם אליבא דהלכתא זה לימוד עיוני, אבל המטרה שלו שונהמרדכי
אבל ניתן ללמוד להלכה גם בלי ה"אליבא דהלכתא"ארץ השוקולדאחרונה
שאלתי פעם את אחד ממורי ורבותי, הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל אודות לימוד הלכה למעשה של טהרות, כי צריך לדעת את הדינים הללו כשיהיה מקדש במהרה, אמן.
הוא דיבר כהרגלו על תורת האפשרויות (חבל על דאבדין, לא מכיר עוד כאלו באותה מידה) שיש אפשרות א ואפשרות ב ושניהם אפשריים, כל אחד עם היתרונות והחסרונות שלו.
א. ניתן ללמוד סוגיה ועליו את מה שכתבו.
ב. ניתן ללמוד משנה עם פרשן א, סבב ב עם פרשן אחר, אחרי זה רמבם על הסדר וללמוד פשוט בצורה בקיאותית כל פוסק ואחרי זה ךהגיע למסקנות בצורה הזו.
הרב אמר לי שהוא מעדיף את צורת העיון, אבל גם צורת הבקיאות יכולה לעבוד
מאמר עיון מול בקיאות - מה עדיף? הרב משה צוריאלמרדכי
בס"ד








(צילום מתוך המאמר המובא בהקדמה לספרי שיטת הסימנים שאנחנו מוצאים בישיבת שבי-שומרון)
לימוד עיון בשביל ספורט אינטלקטואלי = בזבוז זמן.פרש יהודי
ישיבת הסדר בסגנון מכינהSnoopy821

הי

 

מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.

 

תודה

לא עולה לי מקום כזהפתית שלג

אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.

יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.

ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.

 

ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.

יש בברוכין "ישיבה קדם צבאית"ברגוע

לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת

עד כמה שידוע לי זה בדיוק להפךהסטורי
(גם לא מכיר מבפנים) מבחינת המסלול זה מכינה, מבחינת התוכן - ישיבה.
מנסה להבין מה בדיוק ולמההסטורי

ומה הוא רוצה?


אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?

(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)


כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.

תגובהSnoopy821

הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.

אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.

ומה הוא מעדיף?הסטורי

סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.

 

זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.

 

טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.

 

אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.

 

תגובהSnoopy821

ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.

מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה

אז כדאי שיתייעץ עם הר"מ הנוכחי שלוהסטורי
בד"כ יש להם מושג.


ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.


אגב, מאוד ממליץ לעשות שבו"שים אמתיים, של כמה ימים טובים כולל שבת. אם מגיעים למקום רק לכמה שעות, כמו שעושים הרבה חבר'ה היום, לא באמת מתרשמים מאווירה של מקום.

ממה שאני מכיר0IQ4U

נהריה - יש אפילו חדר כושר

איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,

 

 אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר  בלי 3 סדרי גמרא.... 

 

האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו' 
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה 

יש בדבריך לא מעט אי דיוקים ואולי אפילו הוצאת שם רעהסטורי

יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.


(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).

מה שתגיד .0IQ4Uאחרונה

אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה 

מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה 

אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....

ביינישיםהרשפון הנודד

אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני

היעדים הקבועים, האפשרות להעמיק, החברותאפתית שלגאחרונה
החייאה?טעמי🍫
בס"ד


אז מנסים להחיות את המקום?

יופיטעמי🍫
בהצלחה לנו✨️
איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
באזור ירושליםטעמי🍫

מעדיף לא לפרט

 

אתה?

גם באיזורשמיניסט באמ"ש
לא מפרט
גם באזוראיגנוטוס פברלאחרונה

לא מפרט

למה לא?פתית שלג

רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..

יש כזה, אני יודע איך מתקינים לטלפוןשמיניסט באמ"ש
אגב, איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
זה נראה פורום מענייןמקפיצים נטושים

אולי נחייה אותו?

אני בעדשלג דאשתקד
יאללה לעבודה, תעלה דברים מעניינים ונגיב לך
אני במשבר. עמוק.מקפיצים נטושים

יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.

איך יוצאים מזה?

לפי ההקפצות שלךשלג דאשתקד

נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.

אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.

אני כאן

לאלא סד"ב לא הייתי פהמקפיצים נטושים
בלאגן, צריך לחשוב..מקפיצים נטושים

תחילת גיטין.

תקנת בפנובפ"נ,

מה קורה אם לא קויימה?

סחתן עליך!שלג דאשתקד

זה מסובך אחי,

לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).

לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.

מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.

הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).

לכבודך פתחתי את הגמרא בפנים שלג דאשתקד

מתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...

אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.


ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".

וואו, רצינימקפיצים נטושים

מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;

לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
 

לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!

לא נראה לי שחכמים כזה סבבהשלג דאשתקד

הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.

מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?


(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר )

אשריך אתהשלג דאשתקד
יאללה תשתף מחר בחידושי סדר בוקר!!
אח... היה שיעור, עם המון חידושיםמקפיצים נטושים

אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,

 

לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!

תקשיב נשמה טהורהשלג דאשתקדאחרונה

מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!

יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.

נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???

עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!

אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...

תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!

ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)

חברים, אני בסגנון של ישיבות ברמה משכלית מאוד גבוההיונתןzxcv
עבר עריכה על ידי שדמות בחולות בתאריך כ' בשבט תשפ"ה 11:58

אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר, 

כרגע מחפש באזור הצפון.

מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות 

אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי 

תודה רבה לכולם

למנהל היקר שמחק את התגובה שליפשוט אני..

היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך

..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ב בשבט תשפ"ה 16:38

..

אתה מחפש ישיבה בסגנון של שיח?קעלעברימבאר
אם הדגש העיקרי הוא על הרמה ההשכלתית הגבוההקעלעברימבאר

אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).

במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.

אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו

יש לך עוד פרטים על מעלה גלבוע?יונתןzxcv

וכן מחנים

לא יודע עוד. אפשר לבדוק באתר שלהם. אני יכול לשאולקעלעברימבאר

מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב

או שיש כאן מישהו שמכיר את ישיבת מחנים טוב?קעלעברימבאר

או מעלה גלבוע?

בסגנון שיח יצחק יש את מעלה גלבועפתית שלג
מעלה גלבוע הם בסגנון הרב שגר?קעלעברימבאר
נשמע לי שכןפתית שלג

אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..

אגב ברוח השכלתית רוחנית ויותר שמרניתפתית שלג

יש את ישיבת ראש פינה

בית מדרש ראש פינה 

דוד שלי שם, כדאי לךימח שם עראפת
הצלחת לברר על ישיבה?קעלעברימבאר
מגדל העמקyys

ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!

למה אתה מתכוון רמה משכלית גבוהה?קעלעברימבאראחרונה

אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים

ויתוראנונימי404

מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?

לימוד בשפת אמתפלוני אלמונ

מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441

רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש

דיכאוןאנונימי404
אני שנה א ואני ממש לא מתחבר להסדר, זה עושה לי דיכאון... מה לעשות? אם אני חותם וויתור ישר מגייסים לצבא?
אם זה עושה לך רע, כדאי לעבורארץ השוקולד
אולי לצבא ואולי לישיבה אחרת, תלוי מה עושה לך רע.


אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.

^^פתית שלג

ואולי למכינה

כדאי להתייעץ עם דמות בעולם האמיתי ..אגוז16
בהצלחה
דרוש כובד ראשנקדימון

ההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.


כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:

1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.


2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.


3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.

אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.


ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.


בהצלחה רבה!

^^^ אם כי ההחלטה בסוף שלךארץ השוקולד
תתייעץ עם דמויות שמכירות אותך ואת המקומות אבל ההחלטה שלך
תמיד ההחלטה בסוף היא של האדםנקדימון
אבל מכיוון שמדובר בהחלטה שיכולה להיות בלתי הפיכה ויש לה משמעויות לשנים קדימה אז כדאי לעשות את זה בחוכמה, בשיקול דעת, ועד כמה שאפשר מתוך יישוב הדעת.
מסכיםארץ השוקולדאחרונה

אולי יעניין אותך