בס"ד
איך שאנשים מצטטים סמך לדבריהם מהרמב"ם ובטוחים שזה ראיה מוחצת שאין עליה תשובה, ממש "כאילו קפאו הדעות במאמר האיש הזה" (ספר המצוות בתרגום הרב קפאח). ודאי שהרמב"ם היה גדול ועצום שכל מה שאני אומר עליו יהיה "כהאי מרגניתא דלית לה טימי כל כמה דאת משבח לה את מגני לה" (שאגב אני אשמח אם מישהו ימצא לי את מקור הביטוי), אבל מצד שני ברור שגם הוא לא חשב שצריך לקבל את דבריו כתורה מסיני בלי לבדוק, והראיה- מה שהוא אמר בספר המצוות על היחס לבה"ג (הציטוט קודם).
ועכשיו באופן ספציפי (גם אם באיחור של שבוע)- הדבר מלמעלה נכון לא רק לגבי פסיקת הלכה במספר החוטים בתכלת, אלא אפילו בעיקרי האמונה. כלומר- מותר לר' נחמן לחלוק על הרמב"ם בגדר של עבודה זרה, וגם על זה נאמר אלו ואלו דא"ח. גם אם לדעתי ראוי (בטח בעניין כ"כ חמור) להחמיר, (ובאמת לדעתי ראוי להחמיר בע"ז אפילו כשיטת הרש"ר הירש) זה לא הופך את המקילים לעובדי עבודה זרה על כל המשתמע, רק לטועים בשיקול הדעת, וזה הגיוני שזה יקרה, עובדה שיש קרבן שנועד למקרה כזה.
- לקראת נישואין וזוגיות