@שפיפול @ארץ השוקולד @איגרא @ויואל משה @אלעד @נפתלי הדג @ענבל
שלום לכולם, יש לי שאלה מאד חשובה שמטרידה אותי ולא נותנת לי מנוח כלל.
אני ילד רך ומסכן, בודד ועני, ואני מאד רוצה לקחת מישהי איתי לאכול גלידה, ולשוחח איתה על ענייני העולם וכו'.
אני לא מבין כלום בהלכה - ובכלל גם כן, לכן הלכתי לי לתומי לשאול רבנים וביניהם גם הרב אבינר וכו', האם מותר הדבר?
הם ענו לי שיש בכך משום איסור עריות, ויש להתרחק מן העריות מאד מאד, ושפנויות [נידה] הן בכלל עריות.
תמוה לי הדבר מאד, שכן אני יודע שאיסורי עריות הן מהתורה והן מדברי חכמינו נוגעות לקרובים ולקרובות בלבד.
מה גם, הכיצד התירו פוסקים גדולים כמו הרב פינשטיין חתונות מעורבות, ולימוד מעורב גם כן הותר, ויש המון פעילויות משותפות בין נשים וגברים ואין כלל בעיה. אז הכיצד זה הגיוני שיש להתרחק מאד מאד, הלא פוסקים התירו מגוון פעילויות מעורבות של נשים וגברים יחד.
מה גם, יש לי מעט ידע היסטורי כללי לגבי החסידות, וידוע לי שחסידים הרבה פעמים נהגו לשוחח ולדבר עם הבנות של הצדיק שאצלו הם למדו. חסידים היו נוהגים לומר: 'בנות הצדיק וכלותיהן דין גברים להם.' אני לא חושב שהצדיק או החסידים היו עוברים על שולחן ערוך מפורש, וגם אם כן, לא היה הדבר מתועד באינספור מקורות. וגם כן ידוע לי מתיעוד שקראתי שמגדולי החסידות היו נוהגים לשמוע שירת נשים וללכת לתיאטרון, ואף דיברו עם נשים וכו'.
משום מה גם נראה לי תמוה הדבר שיש להתרחק, הרי אנחנו חיים בעולם הפתוח והמתקדם, מחילה ממעלת כולם אם טועה אני בהבנתי, אך להתרחק מן העריות [העריות שמגדירים אותה כ:נידה, אשת אישה, גויה] נשמע לי כמו הלכה שמתאימה לאיראן במקרה הטוב.
בצר לי, פניתי למרשתת ובדקתי הדבר, ואכן נראה שאכן איסורי עריות זה אך ורק למשפחה ולקרובים ולקרובות, ואין קשר לשאר הדברים שאנשים אומרים ומוסיפים.
כך ראיתי כאן:
http://www.yhy.co.il/content/view/450/168/lang,he/
http://www.yeshiva.org.il/midrash/1941
וגם פה בספר זה בדין הלכות עריות, אין זכר לנידה ואשת איש וכו', אלא רק לעריות ושניות לעריות:
כך שנראה לי שאין שום בעיה לקיים קשרים ידידותיים טהורים, ולא ברור מאין באו כל התוספות הנ"ל שנאמרו לי.
אך גם ראיתי שהמשנה הברורה כותב:
...וזמר אשת איש וכן כל העריות לעולם אסור לשמוע וכן פנויה שהיא נדה מכלל עריות היא ובתולות דידן
כולם בחזקת נדות הן משיגיע להן זמן וסת" (משנה ברורה על שו"ע אורח חיים סימן ע"ה סעיף ג' ס"ק י"ז
מה פירוש, נידה מכלל עריות היא?
כותב הגרא"י וולדינברג זצ"ל:
א. שמדובר בפנויה שאינה נדה שאיננה בכלל עריות ומותר לשמוע קול זמר ממנה וכמדגיש גם המ"ב בסי' עה ס"ק יז וכותב בפנויה שהיא נדה בכלל עריות וכן כי קול זמר של פנויה רק בשעת קריאת שמע אסור אבל שלא בשעת ק"ש שרי, ולכן אסור רק משום כבוד הציבור.
נראה לי כי הכוונה שנידה היא רק בגדר גילוי עריות, ולזו הכוונה, ואין הכוונה להתרחק וכו'.
אשמח להסברים! כפי שאמרתי איני מבין כלל שום דבר בכלל, אך לפי השכל הישר שלי נראה לי כי בוודאי ובוודאי אני יכול ומוטב לי לקיים קשרי ידידות עם בנות בכדי להתפתח ולשמוח, ובודאי שאני יכול לצאת עם ידידתי הנחמדה והמאירה לכל לגלידה. אך מתירא אני שמא אני עובר עבירה חמורה ביותר.


עפה ענבל על עצמה.
:








