מישהו מכיר רב פוסק שמתיר סמארטפון כהוראה לציבור?אנונימי (פותח)
אני מחפש כבר הרבה זמן.
מי שחושב שמותר, לא טורח להוציא פסק בנושאארץ השוקולד
אבל תרצה שנברר איזה טלפון יש לרבנים?
ציינתי כהוראה לציבור ולא לבודדים.אנונימי (פותח)
אבל לזה כיוונתי בהודעה הראשונהארץ השוקולד
מי שחושב שמותר, חושב שמדובר בדבר פשוט שלא צריך להיאמר...
לא משכנעת הטענה שלך.אנונימי (פותח)
אבל אמיתיתארץ השוקולד
לא היא לאאנונימי (פותח)

אם הייתי שואל על פסיקה אם מותר לאכול לפת, זו היתה שאלה אמיתית.

אם אני שואל על פסיקה אם מותר לאכול תותים או תאנים מיובשות זו שאלה אחרת מכיוון שיש לא מעט אוסרים.

כנ"ל כאן.

אבל כל רב שאני מכיר עם סמארטפוןארץ השוקולד
לא חשב שיש צורך לכתוב על זה משהו, ואני מכיר די הרבה רבנים...
אני מחפש היתר כפסיקה לציבוראנונימי (פותח)


תבדוק אם זה סמרטפוןגעזלאן

או מכשיר בצורת  סמרטפון שאפשר רק להתקשר איתו

בדקתי, אני מכיר רבנים מכובדים שמסתובבים עם סמארטפוןארץ השוקולד

לכל דבר ולא בבחינת "נראה כמו"...

אני מקווה שהוא מסונן כי אחרת הם לא רבנים כלל,אז אין להביאלעד חיה בלבבנו

מהם ראיה.

זה היה ציני או רציני?ארץ השוקולד
זו חוצפהאיש השקים
לא כ"כ..... יש בפורומים פה דברים גרועים מזה....נחמיה17

גם לרבנים אין אפוטרופוס לעריות.

כמובן שחייבים לדון ת"ח לכף זכות גם כשנוטה לחובה

מסכים איתך , אבל מאתגר:אורח כלשהו

תביא לנו את זה כתוב.
ואם התשובה שקיבלת זה שהוא לא רוצה להכנס לפוליטיקה תביא לנו גם את זה.

ומי אמר שזה עם אינטרנט?אנונימי (5)


אני מכיר את אותם רבנים טובארץ השוקולד
אז אני יודע שיש להם אינטרנט על הטלפון והם משתמשים בו.
ארחיב מעט:ארץ השוקולד
ישנם שתי גישות כלליות ביחס לאסור ולמותר בעולם הזה:
1. מי שחושב שהכל אסור עד שיוכח אחרת, ממילא הוא צריך פסק שסמארטפון מותר.
2. מי שחושב שהכל מותר עד שיוכח אחרת, ממילא לא צריך לכתוב שסמארטפון מותר, כי זה פשוט.
>>>אנונימי (פותח)
הגישה השניה לא נכונהגעזלאן

בהמה שהיא ספק כשרה היא בחזקת פסולה עד שיוכח אחרת (עין שוע יוד לא זוכר איזה הסימן)

וסתם בהמה שחוטה כשרהארץ השוקולד

בחזקת שמישהו שחט כראוי.

 

מה לגבי סתם אוכל?

מה לגבי חלק, שזה ספק?

בה האשכנזים נהגו היתר וכתב השו"ת תפארת צבי שמדובר בחומרא בעלמא לאשכנזים, לעומת זאת ספרדים נהגו בכך איסור.

 

או ברירת מחדל בעוף שהגמרא אומרת שהוא כשר?

אנו לא נוהגים כך בעוף, כי אנו לא מכירים את הסוגים.

 

אבל הגמרא אומרת ביחס לעופות, חיות וכד', שהתורה פירטה את המספר הקטן יותר. כלומר, רוב בעלי החיים אינם כשרים, לכן ניתנו סימני זיהוי לחיות כשרות. לעומת זאת, עופות שרובן כשרות, לא צריך לפרט את כולן.

 

אולי זה קשור למדרג בין "ספקא דרבנן לקולא" ל"ספקא דאורייתא לחומרא"?

ולפי מה שהרב אליהו אמר סמארטפון זה דאורייתאגעזלאן


מדוע זה דאורייתא?ארץ השוקולד

הרי גם אם מדובר ביכולת לראות דברים לא צנועים, על עצם ראיית דברים לא צנועים כתב הרב פיינשטיין באגרות משה (אבן העזר ג, נו) שאפילו הרמב"ם לא סובר שיש בכך איסור דאורייתא.

 

אז איזה איסור דאורייתא יש כאן ולמה?

של לא תתורוגעזלאן


המילים "לא תתורו" אינן קסםטהר ליבנו

איך בדיוק סמארטפון הוא "קיום" של "לא תתורו"?

מצחיקים כל אלה שסמארטפון זה דאורייתאאיש השקים
מבחינתם אך הם כותבים את זה באינטרנט חח
כותבים בחסוםמוטי m
טעיתי בהפניהארץ השוקולד
אגרות משה אבן העזר חלק א סימן נו
אשמח להפניהאסטרו
אגרות משה אבן העזר א נוארץ השוקולד
פעם אחרונה שבדקתיאסטרו
את האגרות משה לא כתב הרב אליהו...
אבל תודה בכל מקרה
הופיע אצלי שההודעה נשלחה אלי, טעות...ארץ השוקולד
אוי, נו באמת...טהר ליבנו

זה בגלל שהיא בחזקת שאינה שחוטה מקודם (חולין ט. תוס). הסמארטפון (או מה שהוא היה קודם, ערמת מתכות) לא מוחזק כאסור מהתורה...

כולכם! לעזאזל, מה הסיפור שלכם?נחמיה17

באופן כללי הכל מותר חוץ ממה שאסור. אבל כשהסברא נוטה לאסור- פשוט שצריך לבדוק וקו"ח אם המון רבנים כתבו לאסור אז רב שמתיר צריך לקום ולומר!

גישה 1 לא קיימת ביהדות, לא להלכה. וגישה 2 לא מדוייקת-נחמיה17

מי שחושב שהכל מותר חוץ ממה שאסור ויש דבר שמאד מסתבר שיהיה אסור- צריך לבדוק את זה וקו"ח אם יש פוסקים שאוסרים, אם חושב רב להתיר- צריך להודיע!

אני עברתי על כל השלחן ערוךארץ השוקולד
ולא ראיתי שכתב רק דברים המותרים, אם כל דבר אסור אלא אם כן יוכח אחרת, לא צריך לכתוב על דברים אסורים...

אבל תודה על הבקיאות העצומה בכל ספרי ההלכה, כדי לדעת איזה גישה קיימת...
משום מה ענית למשהו שלא אמרתי. פרשת אותי הפוך...נחמיה17

חבל. התבלבלת... יום טוב.

אם אתה רוצה לטעון שאתה מכיר הכלארץ השוקולד
כמה ספרי הלכה למדת מכריכה לכריכה?
כמה סימנים בשולחן ערוך למדת?
כמה תשובות למדת?

יש המון פסיקות לא מוכרות ורק בקיאים מכירים, זה שאתה לא מכיר לא אומר שאין...
את דברי אלו שמעתי מת"ח שבקיא. אינני מתיימר להציג עצמי כמביןנחמיה17

החלק של  "כשהסברא נוטה..." זה משכל פשוט.

ולא שחלילה אומר אני אותו מדעת תורה שכביכול יש בי. לא אמרתי זאת מעולם.אכן איני יודע.

-הלואי וההיתי עם הארץ (זה אחד המוטוים שלי)...

יום טוב.

זה ששמעת מתלמיד חכם בקי לא אומר שאין דעה אחרת!ארץ השוקולד


אתה מכיר רב שאוסר עם סיבה הלכתית?טהר ליבנו


בטחאנונימי (פותח)
הנה דוגמהאנונימי (פותח)
סיבה הלכתית?טהר ליבנו
אז הוא אמר שלדעתו זה אסור, הוא לא ציטט שום מקור או משהו...
מקור למה?אנונימי (פותח)
משה רבינו לא ידע מה זה סמארטפון, גם לא השולחן ערוך וגם לא הרב אויירבך.
מה ציפית שיכתוב כדי שיכנס לקטגוריה שלך ל"סיבה הלכתית"?
לא יודע...טהר ליבנו
נהגו ישראל להביא מקור לדבריהם בבחינת דימוי מילתא למילתא ולא סתם להמציא. אם הוא רוצה לאסור, שיוכיח שאסור. המוציא מחברו עליו הראיה
משהו כמו "איסור דאורייתא של לא תתורו"אנונימי (פותח)
כמו שהרב שמואל אליהו הביא?
ובכן?טהר ליבנו
מה גדר הדין? איך הוא מתקיים הפלאפון? האם זה אסור מכוח וודאי או מכוח ספק?
למה לחפף? ממתי יהודים הרשו לעצמם להתייחס לשאלה הלכתית כל כך בזלזול ובחוסר עומק?
זילזול אתה אומראנונימי (פותח)
טוב מחילה מכבוד תורתו, אתה מוזמן לעשות חיפוש קצר בגוגל ולמצוא בין אלפי הפסקים שם פסק בליגה שלך, למה ששאעשה את כל העבודה לבד?
אני לא אצליח למצוא...טהר ליבנו
כי אין, אתה מבין?
בליגה שלי? יצא לך לקרוא פעם תשובה בשו"ת כלשהו? זה לא סטנדרט גבוה במיוחד... אל תנסה לעשות ממני גאוותן. אפשר לחשוב מה כבר ביקשתי...
כן יצא לי לקרוא ספרי שו"תאנונימי (פותח)

כאלה שחוברו לפני ואחרי המצאת הסמארטפון.

ואני לא צריך להפוך אותך לגאוותן כי אתה כבר כזה.

אתה רוצה רשימת רבנים שיש להם סמארטפון?ארץ השוקולד
או שמי שיש לו, הוא לא בליגה?
שובאנונימי (פותח)

אני מחפש פסיקה לציבור, גם הרבנים שלי הולכים עם סמארטפון אבל זה לא מה שאני מחפש, אני מחפש היתר לציבור.

שאלת אותם?אורח כלשהו

לענ"ד הגיוני שלא תצא כזאת פסיקה לציבור כי זה לא אחראי כלפי מי שלא סגור על עצמו מבחינה דתית, ורוב הציבור בארץ כזה-גם חלקים ניכרים בציבור החרדי והדתי. אם תצא הוראה שסמרטפון מותר וזאת תהיה הכותרת אחוזי הסינון יהיו נמוכים. לכן תמצא תמיכה בסינון ולא במכשיר.
בעניין באיסור: לא קראתי מה הרב אליהו כתב, אבל אני די בטוח שאם תלמיד שלו ישאל אותו הוא יענה לו יותר עניינית למה זה גדר חשוב והכרחי ויש בו מצווה ולא איסור בפני עצמו. לא נראה לי שהוא יגיד שחתיכת המתכת אסורה כמו שעיתון ממוחזר לא יהיה אסור. 

אממ...טהר ליבנו
קצת קשה לקיים דיון ענייני כשאתה מתעקש להעליב אותי במקום לדון כמו בן אדם...
נכוןאנונימי (פותח)
תתמודד.
זו לא גאווה גדולה, אתה יודע...טהר ליבנו
אני בסדר, אני לא אצטרך להיתקע בלי סמארטפון בגלל שטויות
אין לי עניין בגאווה גדולהאנונימי (פותח)
למה זה דאורייתא?ארץ השוקולד
עבר עריכה על ידי ארץ השוקולד בתאריך א' בתמוז תשע"ו 22:13
הרי גם אם מדובר ביכולת לראות דברים לא צנועים, על עצם ראיית דברים לא צנועים כתב הרב פיינשטיין באגרות משה (אבן העזר א, נו) שאפילו הרמב"ם לא סובר שיש בכך איסור דאורייתא.

אז איזה איסור דאורייתא יש כאן ולמה?
הוא הביא כמה כאלהגעזלאן


לא תתורוגעזלאן


לכן הפניתי לאגרות משהארץ השוקולד
אבן העזר חלק א סימן נו
הרב אלישיב.קן ציפור
בס"ד
הןא מביא את הגמרא בברכות שלא מלמדים תינוקית הרבה מקרא כי זה מושך את הלב ויקשה עליהם ללמוד גמרא בהמשך וקל וחומר שאם מקרא שהוא לימוד תורה החמירו כך סמרטאפון וסרטים ומשחקים(הצנועים שאין בהם בעיה של לא תתורו) גם מהם צריך להימנע לפחות בגיל צעיר.
בגיל מובגר שכבר שקוע בתורה אם הוא חסום זה כבר דיון אחר...ולא מצאתי אליו התייחסות כך כך.
זה כבר יותר מענייןטהר ליבנו

אבל ע"פ הסברא הזו גם אסור לשחק כדורגל... 

כדורגל דומה יותר למקרא ואסבירקן ציפור
בס"ד
כמי שבתור ילד כן ראה סרטים ומשחקים רובם בנוים על מנת לבטל זמן ולהיות בהם מספר שעות סדרות טליווזיה מגיעים מינומם שנצפות ל25 פרקים ככה כפול 25 דקות וההשקעה בהם היא כלום.
ההשקעה בכדורגל זיעה וכושר וכו היא דומה במידה מסיומת לכך שגם בלימוד מקרא יש מאמץ ואכן אמרו בדבר מסוג זה לא להרבות.
בדברים כמו משחקי מחשב וכו' הביזבןז זמן יותר גדול ופחות מורגש ולכן לכאורה יותר עדיף לאוסרו לגמרי.
(אני עדיין בבירורים עם עצמי בנןשא אבל לביינתים)
לא חושב שזה שטויותdanielo

רב גדול זה רב גדול.

אפשר לומר המון דברים מסביב ולהתחיל לעקם דברים כמו שלצערי כבר ראיתי לא מעט,רחמנא ליצלן.

אבל אם יש לך ספק איסור?אז מה?אדם צריך לשאול את עצמו האם הוא הולך בדרך האמת.

וכמו ששאלתי מישהו שלומד איתי פעם,"ואם הרב שלך היה אוסר סמראטפון אז מה?"

והתשובה הייתה "אז מה,שיאסור".

אז אם אדם את הרב שלו הוא לא מכבד,מה אפשר לצפות לגביי רבנים אחרים.

השאלה אם רב מבחינת אדם הוא בגדר ממליץ,או בגדר רב.

האמת שגם לי יש סמארטפון,אבל זה רק עניין של זמן עד שאיפטר ממנו.

אני אשמח אם תוכל לפרט על מה אתה מדבר.אנונימי (פותח)


אני מדבר על דעות שהציגו כאן.danielo

על גישה פשרנית שאני רואה לא מעט ביחס לפוסקים בני זמנינו.

אולי יותר נכון לומר שזאת טעות חינוכית,פשוט חריפה מאוד.

הבנתיאנונימי (פותח)
בסדר, סליחה.
אגב אני לא דיברתי בכלל על פסיקות ליחידים אלא פסיקות ליחיד.
באופן כללי אדם יעשה מה שרבו אומר ואם אינו יכול הוא יכול לחפש לעצמו רב אחר, כל עוד זה לא פסק של הסנהדרין אבל זה נושא לדיון אחר.
אני לא מחפש מי שיתיר לי להשתמש בסמארטפון או מעשה רב זה או אחר, יש מספיק רבניםמשאני מכיר שמורים היתר לעצמם והיתר לאחרים כיחידים, אני מחפש משהו אחר: פס'ק היתר לציבור.

גילוי נאות:הכותב משתמש בסמארטפון ולא ממש מתכוון להפסיק, זה לא העניין.
ממה שאני מבין מהכותבארץ השוקולד
הוא ראוי להתעלמות!

לא ברור מה הוא מחפש חוץ משלילת רבנים ואנשים בתור ברירת מחדל...

ואפילו לא מוכן להציג את עצמו, מדוע אתה לא עומד מאחורי הניק שלך???
אתה מוזמן להתעלםאנונימי (פותח)
אני לא שולל אף רב ולא שואף לכך, אני מחפש את זה הרבה זמן כי זה מעניין אותי ולא ברור לי איך הגעת לכך שאני רוצה לשלול מישהו אבל ניחא.
אם זה יעשה לך טוב אתגלה אליך באופן אישי.
התייחסות ברצינות תהיה באישיארץ השוקולד
כן. האדמו"ר מקרליןאנונימי (3)

אבל נראה לי שרק מוגן

הרב מלמד מבית אל סובר שזה לכתחילהישיבע בוחר
אבל עם סינון טוב
מענייןאריק מהדרום
אפשר מקור?
כן.אני יוסף

יש לרב זלמן בעצמו סמארטפון עם סינון טוב.

ובשיחות שלו על הנושא הזה זה מה שהוא אומר.

ןמקור כתוב יש?אריק מהדרום
לא שראיתי.אני יוסף


אני מכיר כמה רבנים עם סמארטפוניםנפשי תערוג
הם מפחדיםshir20

כל רב שיפסוק היתר להשתמש סמארטפון יספוג מתקפה של רבני הציבור החרדי ועסקניו כמו גם לא מעט רבנים בציבור הדתי לאומי. בניגוד לנושאים כמו עלי הלהר הבית שיש כאן עיקרון ומצוה לקרב את הגאולה, או קולות בנושא גיור שנועדו לאפשר לצאצאים של יהודים  או לבני זוג של יהודים להתגייר ולהפחית את ההתבוללות, כאן לא מושג שום ערך דתי או מצווה כלשהי מאחזקת סמארטפון, אז למה צריך להלחם עם רבנים אחרים ולספוג עלבונות.

אבל,כל ראש ישיבה או אולפנה שרואה שתלמידיו/תלמידותיו מסתובבים עם סמארטפונים, לא מעיר להם על כך ולא אוסר על אחזקתם /הכנסתם למוסד בעצם מביע את דעתו שלדעתו זה מותר.

הרבה דרכים לטהר את השרץמוטי m
על מה בכלל הדיון יש פה איסור גמור כמו שאין שום רב שיתיר ללכת לחוף מעורב כיוון שוודאי יש שם פריצות מאותו סיבה אין. רב שיתיר את זה הרי גם אם נגיד שאתה נשמר ( למרות שאין אפוטרפוס ) תמיד קופצים תמונות ללא שמישהו חפץ בכך
לרוב רבותי יש סמרטפון.בן של מלך
ב"ה
גם לי יש ססמרטפון, בלי סינון. מספיק הבנה קטנה כדי לעקוף את זה.
אין אפוטרופוס. מליוני רבנים שמחזיקים בזה (אולי..) לא יעזרוהכל תפוס...

בנפילה הכי קטנה, שתהרוס לך את הנפש ואת החיים.

 

אפילו אם רק 20 אחוז היו נופלים היה עניין גדול להזהר! אז קל וחומר כשהרב נופלים.

יש דברים שלא משחקים בהם!!!

 

זה הדברים הכי עדינים בנפש, שהמהירות בה הם מתרחשים בסמרטפון לא מאפשרים לחשוב ולבחור!

תחשוב על זה..

 

 

חוץ מזה- קיימת גם הפגיעה האישיותית!

אנחנו נהיים אנשים שלא חושבים. שאין להם שעות פנאי. שאין להם מושגים של חשיבות בזמן, שלא יודעים לשוחח שיחה של עומק עם אנשים, 

שסולם הערכים המאוד ברור של האנושות התערער אצלם..

מה יותר בסיסי מזה??

התורה מדברת יותר גבוה! אלו דברים ברורים (שוודאי מופיעים גם בה-שהכל בה)

יש משהו מאוד חולה היום.. עד כדי כך שלא מבינים את הדברים הכי בסיסיים!!

 

אגב, זה שהדמויות החינוכיות בציבור שלנו שותקות זה לא כי הם מסכימים. 

הם פשוט מפחדים. מפחדים להיות שונים, להכנס לתוך תבנית הדור הישן, 

הם מפחדים להתעמת מול משהו שהם בעצמם רוצים- אז נח להם לברוח ולא להלחם על דברים 

שהם תמצית יהדות.. 

על מלחמת תרבות מסרו מליונים את הנפש!! רק בדור שלנו מפחדים אפילו לדבר!

כי הציבור שלנו לא יכול להרשות לעצמו להרגיש באמת מוגבל. אז מה שחייב- חייב ואין ברירה.

וכל שאר הדברים ש ה ר ו ח  היהודית מחייבת- זה ישאר לדוסים, לחרדים..

יתחיל בצניעות בגדים, בהפרדה או לא שכל קומונרית מרגישה שיש לה מה לומר בנידון..

איזה עצוב!

אז בחמישה חומשי תורה, במשנה ובגמרא הסמרטפון לא מוזכר כמשהו שאסור, אבל בתורת משה , בתורת ד' הוא מוזכר ועוד איך!!

מסכן את נשמתך, תתרחק מזה כמו מאש!!!

 

סליחה על האריכות, בוער לי לגמרי!!!

 

אוקי, כל מה שכתבת ידוע וכנראה גם נכון.בן של מלך
ב"ה
אז מבחינתך, לזרוק את הסמרטפון לפח? או לשים סינון שניתן לעקוף?
קשה לעקוף רימוןחוני המעגל פינות
אפילו לא קצת.. חחבן של מלך
אם אתה אומרחוני המעגל פינות
כנראה אתה יודע
לזרוק לפח! אני לא כותבת בנאיביות. שכל אחד יבדוק בעצמו.הכל תפוס...

עוד לא פגשתי משהו שהיה אמיתי עם עצמו ולא הסכים שזה עושה לו רע..

כולם פשוט מאמינים שאם הם ילמדו להשתמש בזה - אז זה יהיה טוב מושלם..

לזרוק לפח. אבא שלי קנה, לצרכי עבודה אמנם, אבל זה לא עזר לוהכל תפוס...

כשאחותי הקטנה החליטה לקנות, כי זה משהו שיש בבית!

ממליץ לכל לשמוע את הרב אסף נאומבורגmaorx15

ראש ישיבת נוה. ממצה את הסוגיה כולה בצורה בהירה ומרתקת.

 

חפשו ביוטיוב "הרב נמבורג אינטרנט"

לא קראתי תגובותהרוזן!
מי שאוסר, לא אוסר מטעם זה, שהלכה כזו וכזו אוסרת. אלא, שבעיניו מזיק, ובד"כ מוסיף כרע בעיניו (על משקל כטוב בעיניו - אלא, שזה לא טוב).
ולכן, אין שום טענה הלכתית, ואין שום צורך להגיב בטענה הלכתית.
מותר, ויש איסורים שאסורים - ומהם צריך להימנע.
מספר הערות קטנות ולא קשורות באופן ישיראנונימי (4)
1. סמארטפון זה כלי אין בו בעצמו איסור
2.התוכן בסמארטפון בעייתי גם מסור חשמלי זה כלי ובכל זאת לא תיתן לילד לשחק בו כי זה יכול לפגוע בו
3.כן תיתן לו אם הוא יודע להשתמש ולהזהר
4. אם המסור לא צפוי אז תגיד לו שישתמש האמצעי זהירות מתאימים (גם אם זה כולל לא רק התנהגות אלא גם דברים חיצוניים כגון קסדה וכפפות משום שהכלי לא צפוי)
5. הבנתם למה אני מתכוון .....
6. חלק מהשירשורים היה צל של פגיעה בכבוד רבנים תדאגו שלהבא זה לא יקרה
7.סליחה שחפרתי
סמארטפון משמש לדברים טובים אבל לא אמור לשמש לגלישההרב יאיר

סמארטפון משמש לטלפון - לווטאסאפ - לאימייל ולצילומים.להתמצאות בוועייז  וזהו !!! לא לגלישה. או אז הסמארטפון ישמש אותך למצוות טובות לתפילה לאמירת תהילים לזמני היום וכו. אבל לא לגלישה.

גלישה באינטרנט לא אמורה להיות איתך בטלפון. 

 

מי שנגמל מזה מותר לו סמארטפון !

שניהםנתן.1
האינטרנט/סמארטפון הוא דבר שאפשר לנצל לטוב ולרע היום רוב האנשים בחיי היום יום זקוקים להם כי הכל הופך להיות באמצעות דברים כאלה מקניית מוצרים ועד שידוכים הבעיה היא ההתמכרות ופורנוגרפייה כמו שהרב אמר אך אני לא בטוח אם יצא פסק הלכה אנשים יקיימו אותו
א-אנשים לא יקשבו לזה גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה (אין אופצייה לשליחת s.m.s שזה דבר בסיסי סתם דוגמא אם צריך לשלוח רשימת קניות כאשר אחד מבני הזוג בחוץ או במצבים שאי אפשר לדבר )לדעתי כן זה צריך לבוא בהדרגה אלף לוודא שכולם יסתובבו עם הגנות כאלה ואחרות והסברה עד כמה חשוב לשים את ההגנות האלו ולהשתמש בזה לדברים טובים
ב-גם בציבור החרדי יש אנשים(חלילה לא מוציא לעז אך זו המציאות) המחזיקים שתיים אחד כשר כלפי חוץ ואחד לשעות הפנאי אז מה זה הועיל ומה זה עושה לילדים שרואים שאבאמא מחזיקים שניים זה פוגע ביראת שמיים(בבית ככה ובחוץ ככה) זה כמו הורה שמעשן ואומר לילד שלו אל תעשן כי ככה וככה בסופו שלדבר ברוב המקרים הילד יעשן. (דברים שראיתי בעיניים ילדים חרדים שבאים לספריה העירונית במקום מגורי וגולשים ורואים תוכניות טלוויזה וסרטים אומנם לא פורנוגפייה אך איזה סרט יש היום שהוא צנוע אפילו הסרטים המצויירים וכו אז בבית הכל כשר וטוב אך הרחוב הפרוץ הכל מותר? או אולי עם היה בבית אינטרנט מוגן לא היו צריך לברוח אלא להסביר להם שיש דברים טובים לילדים לבני נוער כמו מאיר לילדים וכו ושיעורים).
מה שכן צריך לחנך את הציבור למנע מהתמכרות (אגב מחקרים גילו שיש אנשים שקל להם להיות להתמכר לדברים)ולצאת להתקפה נגד היצר ולא רק להיות במגננה נכון אין אפוטרופוס לעריות אך צריך ללמד איך להלחם ולהתמודד אם וכאשר אדם נופל כי הרחוב היום הפך לחוף ים והים למקום עוד יותר גרוע אז לא נצא מהבית לא, מתמודדים עם שמירת העיניים וגם הרחקות ממקומות כאלה ואחרים אז במקרה שלנו ברירת המחדל צריכה להיו שגם משתמשים בדברים שיגנו עלינו וגם ללמוד איך לא להגיע להתמכרות והבין שזה רק אמצעי שיעזור לנו ולהשתמש בו לדברים טובים.
החלום שלי שברירת המחדל שכל בית בישראל ושל הספקים הראשים של האינטרנט בין בנייד בין בבית צריכים להיות כמו רימון (לא שאני עובד אצלם) שזה גם למנוע גישה גם לפרסומות לא ראויות אך זה לא ראלי בתקופה הנוכחית כי תהיה פה מלחמת אחים קשה אך לאט לאט אנשים מבינים שזה מוביל להתמכרויות ולבעיות בתקשורת בין בני הזוג וחיי המשפחה (גם בעולם ולא רק פה )והפורנוגרפייה גורמת גם לבעיות נפשיות וסטיות כאלה ואחרות.
באמת כדי להמנע ממחלוקות והעלבנות רב המשותף על מפלג לכולנו יש מטרה אחת שתהיה פה מדינה שמתנהלת עפי תורת ישראל וחכמי ישראל שנזכה למשיח צדקנו במהרה בימינו אמן
הרב שמואל טל שליטא מתיר סמארטפון והוא מאוד מחמיר בעניינילשם שבו ואחלמה
סינון וצניעות באינטרנט.
כמובן הוא מחייב סינון יעיל וטוב
הרב שמואל אליהו לא אוסר סמרטפון ואינטרנטMp9
הראיה שהוא עצמו מפיץ דברי תורה בוואצאפ ובערוץ ביוטיוב ואפילו בפייסבוק. זה הכל כלים והאחריות היא על המשתמש, כמו סכין, אדם יכול להחזיק ברשותו סכינים ולבשל ולהחיות ולעשות בזה רק טוב ואדם יכול חלילה להשתמש בזה לרעה. זה תלוי ב משתמש. והרב חיבר תפילה לגלישה באינטרנט.
זו לא ראיה לשום דבראריק מהדרום
ממש לא.
מהראיה הזו הבנת שהוא לא אוסר??הכל תפוס...

הוא לא תמים ויודע שיש, אז הוא מוסיף איזה נופח חיובי..

אינני נוהג להגיב אבל..איש ימיני
מורי ורבי הרה"ג שמואל אליהו שליט"א, לא אוסר סמארטפון באיסור גורף בשל העובדה שהוא משמש לדברים חיוניים ונצרכים. עם זאת הוא מחייב להתקין סינון לפלאפון, ממליץ מאד למע שלא חייב סמארטפון לצרכי עבודה וכד' שלא להחזיק כזה. בוודאי שהוא אוסר בתכלית האיסור לתת אחד כזה לילדים שזו ממש דחיפה בידיים לתוך החטא.
גם מי שמחזיק סמאטרפון לצורך עבודתו והוא נפל ל"ע במקומות לא ראויים, שוב אסור לו להחזיק אחד כזה.
הראיה שהובאה לעיל על הפצת סרטונים בווצאפ ודף פייסבוק של לשכת הרב, אינה מדויקת, הרב הסביר שהוא לא מחבב את השימוש בפייסבוק אבל הוא מבין את הצורך שיש בו ולכן לשכתו מחזיקה דף פייסבוק לצורך הפצת תורה.
חשוב להבהיר: דרכו של הרב איננה דרך של כפייה, אלא דרך של אמונה באדם ובישרותו, הרב אומר את דעתו - דעת תורה אך לא פוסל דרכים אחרות.
המשך יום טוב.
האם יש מקור כתוב לכך?אנונימי (פותח)
כןאיש ימיני
שלח הודעה ל beni151526@gmail.com
תגובה ללשם. לא קשור לדיוןאנונימי (6)

למיטב ידיעתי הרב טל ביקש במפורש בעבר לא לומר ולא לפרסם דברים בשמו בגלל מיקרים רבים שאנשים כותבים בשמו דברים לא נכונים או לא מדוייקים...

זה דברים שהוא פרסם בעצמולשם שבו ואחלמה
וזאת מעבר לכך שיש כאלה שהוא התיר להם
זה איסור מפורש מדאורייתאמ.ת.ש.

ולכן מאז שהתורה ניתנה גם אם יהיה לנו נביא הוא לא יוכל לבטל את האיסור.

ההודעה רצינית או צינית?ארץ השוקולד
אם היא רצינית, אשמח להסבר איזה איסור יש?

ביחס לאיסור בהרהור, כתב הרב פיינשטיין באגרות משה (אבן העזר חלק א, סימן נו) שאף לדעת הרמב"ם אין בהרהור איסור דאורייתא אלא דרבנן.
פלאפון זה איסור דאורייתא?אורח כלשהו


לא מכיר איסור כזה...ארץ השוקולד
אתה מכיר?

אולי בבראשית פרק נא
אולי זה הבן של החזון איש פסק..;)אורח כלשהו

סביר להניח שהכונה היא לאיסור עריות.

טועים ומטעים. ..מוטי m
עדיף למי שיש לו סמרטפון פרוץ לומר שהוא עושה טעות וקשה לו להתגבר על תאוותיו ויצריו, אולי יעזרו לו ויתגבר על כך. מאשר להמשיך בטעותו ועוד לטהר אותה.
קודם כל, לא דברתי על פרוץ.אורח כלשהו

חוץ מזה :

כולם מסכימים שאינטרנט פרוץ זה לא טוב, מסוכן. אבל להאשים את הסמארטפון?

דברים כב, חמ.ת.ש.

למרות שאף אדם לא מעוניין ליפול מהגג (או מהסמרטפון), אם הוא לא שם מעקה (חסימה) הוא עובר בלאו מדאורייתא גם אם בפועל מעולם לא נפל!!

 

ע"ע ב"ק טו:

וכן ב"ב נז:

וכן קידושין פ:

וכן שמות לב, לא

וכן כתובות יג:

יפה מאוד!!הכל תפוס...


ו..?אורח כלשהו

אם אדם גר בעיר שיש בה בית בושת הוא עובר בלאו של לא תשים מעקה? או באיסור דאורייתא של 'לא תתורו'?
לומר על החזקת מכשיר חשמלי שזה איסור "מפורש" מדאורייתא זה כמו לקרוא לכל בייניש 'הרב' או לומר שאסור לגעת בעץ הדעת. אנלא מאמין גדול בסמרטפונים, אבל מפה ועד 'איסור דאורייתא מפורש?

 

מה הקשרמוטי m
בין עיר שיש בה בית בושת לבין זה שיש לך בית בושת בכיס.?
מי ערב לך שלא תעבור שם בדרך למכולת?אורח כלשהו

הבית בושת שבכיס חסום.

לא מדברים על חסוםמוטי m
אלא על פרוץ
מדברים על הוראה לציבור בעניין סמרטפון.אורח כלשהו

וגם אם מדובר בפרוץ, אתה מבין שמאותו איסור אפשר לאסור על אדם ללכת לחוף הים/טיילת או לכל מקום שאנשים לא דתיים הולכים אליו כדי להכיר 'סטוץ'(וסליחה על המילה)? כי אולי הוא יתפתה ומי ערב לו?
אז אני מבין וחושב שירא שמיים ישמר מזה ולא יכניס את זה אליו הביתה. אבל לאסור, מדאורייתא במפורש?

הגדר ברורמוטי m
אין אפוטרוס לעריות זה גדר שנקבע. בכל מקום בו יש פיתויים וגם בחוף או בטיילת אם יש פריצות אין שום היתר ללכת לשם.
אז אסור לגור בתל אביב?אורח כלשהו

ולנסוע באוטובוס שמגיע לים, או ללמד בתיכון לא דתי?
או לעבוד במקום לא דתי, או לאבטח טיולים לא דתיים, או לשבת במפגש של תנועות נוער/גשר עם בנות לא דתיות?

שמעתי שיש מי שטוען שאסור ללכת ברחוב. בכונה שאלתי על מקומות מורכבים יותר מסתם רחוב.

הלכה מפורשתמוטי m
כל מקום שאפשר להגיע אליו בדרך ללא פריצות צריך ללכת שם "איכא דרכה אחרינא" ועוד שיש הבדל גדול בין רחוב למשהו שנכנס איתך לחדרי חדרים
ומה זה דרכא אחרינא?אורח כלשהו

להגיע לחולון דרך גהה ולא דרך איילון כי באיילון יש פרסומות לא צנועות זה דרכא אחרינא, אם אתה בא מהבורסה? או שזה סיבוב גדול מידי?
מסכים לגמרי. בגלל זה סמרטפון הוא מסוכן.

לא אני כתבתי את זה. .מוטי m
אז עכשיו יש לך בעיה עם הגמרא שכתבה את זה?
מה, דרכא אחירנא?אורח כלשהו

לא ענית לשאלות שלי. וזו הבעיה שלי.
אני חושב כמוך, בגדול, אבל בודק מה גורם לך לקבל החלטה-תחושת בטן וסיסמא מהמקורות או טיעון הלכתי מבוסס .
*נכתב אליך ולכל מי שלא מביא מקור באשר הוא, במיוחד בנושאים שההגיון שלי אומר שהוא צודק*

בכ"א אני מתכוון למכשירים חסומים שהם מותרים ושימושיים למרות שהחסימה שלי עדיין מינימלית מידי.

אז כדאי מאודמוטי m
שתשים חסימה טובה מכיוון שזה הדרך היותר טובה שאתה יכול ללכת בה
ובסך הכל לא התכוונתי לפגוע
פשוט יש הרבה שטועים והטעות הכי גדולה שלהם שהם מנסים לטהר את האסור בשביל להשתיק את מצפונם. ..
אני ממש לא חושב שזה בסדר!אורח כלשהו

הסיבה שעוד אין לי היא בין טכנית מובהקת לעצלות שגורמת לטכנית. אבל העניין זה לא אני ואפילו לא ההוראה לציבור אלא הדרך בה אנו מחליטים מה מובהק.
לא נפגעתי וסליחה אם תקפתי או פגעתי.

ועיקר הטענה שלי היא לא כלפי האיסור עצמו. אנלא פוסק.אורח כלשהו

אלא כלפי האמירה "מפורש" מדאורייתא.
רק חסר שנכתוב שזה לאו או שיש על זה מיתת בית דין.

הרבה דברים לא כתובמוטי m
מה לעשות שזה לא היה מתי שכתבו את השולחן ערוך?
לא דברתי אפילו על שולחן ערוך. "מפורש" הוא אמר.אורח כלשהו

ולכן הדוגמה היתה של בית בושת, זה היה כבר הרבה שנים.
אני מסכים שזה לא טוב בכלל ומסוכן.
ובטח לא כהוראה לציבור, אם בכלל ליחידים.
ואם לא היו פה דברים חסרי ביסוס לא הייתי מצדד במי שבעד. 

מה הקשר?ארץ השוקולד
זה פיקוח נפש ופה אולי מדובר על פחד מאיסור...
וכפי שאמרתי לעיל, אולי איסור דרבנן.

אודות הרחקה מאיסורים, ראוי להפנות למחלוקת אחרונים, האם צריך לחשוש ל"מראית עין" באיסורי דרבנן? (יורה דעה סימן פז, סעיף ד)
הרמ"א, בעל ההפלאה, אור יצחק והרב ליאור - לא.
ש"ך, ט"ז ופת"ש - כן (תלוי במקרה).
לדעתי, המחלוקת הזו מלמדת אותנו על מדרג, אמנם צריך להיזהר לא לעבור איסורים.אבל עד כמה? זה כבר תלוי בחומרת האיסור.
לא צריך רבניםסלמון

כיום, כל אחד פוסק מובהק.

הולכים אחרי מה שנראה לי, מה שנוח לי, מה שנדמה לי, מה שיותר יראת שמים לי - ופוסקים.

י--------ם של פוסקים יש כאן.

 

הייתי מציע לכולם את מאמר חז"ל הנדוש: עשה לך רב. ומכאן והלאה, תשאירו את הויכוח לרבנים.

 

השואל הראשי - שאל את רבך. אם אין לך רב - "עשה לך רב" או שתפסוק לעצמך (לא מומלץ בעליל...).

 

שאר המתדיינים כאן, תבינו שאחת מן השתיים:

או שתסתמכו על אחד הרבנים הפוסקים (רק מומלץ להיות עקבי.. וד"ל).

או שתסתמכו על הקישקע שלכם (לא כדאי).

 

וזהו. כל שאר התוספות וה"הוכחות" הן ייצור של מה שמתאים לנפשכם. נקודה.

אמת מוחלטת תיוודע בהמשך (אם העוה"ז מסוגל לספוג אחת).

 

נ.ב. סמארטפון לא מסונן (לכה"פ) זה חתיכת מכה-גרועה-שלא-להאמין!

"השואל הראשי"אנונימי (פותח)
כבר שאל את רבו, זה לא העניין וזה לא מה שהוא מחפש, הוא מחפש הוראה לציבור דווקא, למה? כי זה מעניין אותו, ואת זה "השואל הראשי" כבר הסביר כמה פעמים בשירשור זה עד שנמאס לו שאנשים לא מבינים מה הוא רוצה מהם.
חלאס.
אם הרבה אנשים לא מבינים אותך...סלמון

... יש סיכוי גם שאתה זה שלא מבין אותם.

תסביר כמה פעמים שאתה רוצה, השאלה שלך לא נכונה מעיקרא.

 

יש רב פוסק שמתיר לציבור ללכת לים?

יש רב שמתיר לציבור לקנות עוף?

יש רב שמתיר לראות סרטים?

יש רב שמתיר לקרוא עיתון?

יש רב שמתיר לקנות רכב?

 

בכל אחת מהשאלות הנ"ל יש מקום לאסור... אבל זה ברור שזו שאלה שכל אחד צריך לשאול את רבו מה הגדרים שבהם מותר, במידה ויש מקום לטעות או לעבור על איסור.

 

חבל שאתה נתקע חביבי. פשוט התבלבלת מזה שיש רבנים שאס

קח בחשבון שהעולם שלנו לא בנוי בצורה שהבנת כאןותן טל
בהנחת היסוד בשאלה.

העולם שלנו בנוי בצורה שמה שצריך לאסור אוסרים. לא להיפך -שצריך להתיר.

כלומר כל עוד משהו לא נאסר.הוא מותר ולא צריך לחפש בכוח היתר.

זה שיש כאלו שאוסרים זה עניין שלהם, לאשל רבנים אחרים.רב שלא מתייחס לזה ולא נותן פסיקה שאסור,בלאו הכי אין לך מה להרהר האם הוא "מתיר"- הוא לא אסר!אז מה בכלל צריך להתיר כאן? מבחינתו זה לא אסור ואתה כעת תעשה עוד שיקולים שלך ובנוסף תלך לפי הרבנים שלך.
קח בחשבון שזה לא מה ששאלתיאנונימי (פותח)
שאלתי שאלה פשוטה: האם מישהו מכיר הוראה לציבור להתיר סמארטפון, שאלה של כן/לא.
ואם כן אז אשמח להפניה.
זה הכל.
אז כןאנונימי (3)

האדמו"ר מקרלין מתיר לציבור

קח בחשבון שעניתי לשאלתך. לא צריך "להתיר"ותן טל
משהו שלא אסרת.אם אסרת לעשות איקס, יש היגיון שאם תרצה אחרי זה להגיד שזה כן בסדר, ש"תתיר" את זה.

מה ההיגיון בלהתיר דבר שמעולם לא אסרת?

למה לא שמעתי מעולם רב שהתיר ללמוד בספר שופטים, או התיר לקנות ארון בגדים עם שתי דלתות ומגירה לנעליים?
יש הרבה שאסרו. המון אפילואנונימי (3)

ולכן הוא שואל מי כן מתיר. לאחר שהרוב (לפחות בציבור החרדי) אסרו, כבר כן יש צורך בהיתר

לא נכון. מי שאסר אולי צריך להתיר.ותן טל
מי שלא אסר למה צריך לתת היתר רק כי יש רב אחר שאסר? מי החליט?

אם היה מדובר בסנהדרין זה היה משהו אחר.
לא ענית לשאלתי וזה לא כל כך משנה.אנונימי (פותח)
בהחלט עניתי. כל אחד שלא אסר, למעשה "מתיר"ותן טל
את זה לפי הטרמינולוגיה שלך, והוא ממש לא צריך לפרסם את זה או להסביר את זה (מי שאוסר משהו הוא זה שצריך להסביר)
אתה לא הראשון בשרשור זה שהביא את הטיעון הלא רלוונטי הזהאנונימי (פותח)
אני שאלתי שאלה פשוטה והרוב פה מתעקשים ללכת מסביב, אם אתה לא יודע על פסק כזה פשוט תגיד שאין או שלא ידוע לך, זה כל מה שהתבקשת.
כל הטעמים והתרוצים האלה לא רלוונטיים ולא מעניינים אותי, שאלתי שאלה פשוטה של כן/לא ואם כן איפה, זה הכל.
אבל די נמאס לי להסביר את זה לך ולאחרים, זה לא נראה לי כל כך קשה.
הטיעון הזה מאוד רלוונטי. לא צריך היתר לסמארטפון.ותן טל

תן לי סיבה אחת למה צריך להתיר סמארטפון?

 

הטיעון הזה הוא הכי רלוונטי שיש כי עצם השאלה היא שגויה מיסודה ומקורה במחשבה נלוזה ומופרכת לפיה כל מה שלא התירו הוא אסור. זה כמובן שטות מוחלטת. שהרי אם לא זאת הייתה נקודת המוצא שלך לא היית צריך בכלל לשאול את השאלה הלא רלוונטית שלך.

 

ממתי רבנים מוציאים פסקים ש"מותר" משהו שלא היה אסור? תראה לי בבקשה 5 דוגמאות לרבנים שהוציאו פסק ש"מותר" משהו שלא היה אסור.

 

אז התשובה היא, שוב: כן. כל רב שלא הוציא פסק שאסור הוציא פסק שמותר. "פסק שמותר" לא צריך להיות כתוב. הוא כתוב במציאות ובכללי ההלכה. לא מתאים לך זה עניין אחר, אבל זאת בהחלט תשובה וטיעון רלוונטיים במיוחד. 

לא אמרתי שצריךאנונימי (פותח)

אמרתי שאני מחפש זמן רב.

אנא קרא את השרשור ותבין מה אני רוצה, אני רוב האנונימים פה.

אני הבנתי יפה מאוד, והסברתי יפה מאוד למה השאלה לא רלוונטיתותן טל

 

 

אז עניתי לה את התשובה הכי רלוונטית שאפשר לענות לשאלה הלא רלוונטית הזאת.

 

אבל שיהיה. תאמין לי שהבנתי אותך טוב מאוד. זה שברור לי שהשאלה, במחילה, מטופשת, ולכן אני עונה עליה בדרך שבוחר - לא אומר שלא הבנתי אותך.

אני שמח מאוד שהבנת.אנונימי (פותח)
אשקול אם למחול לך.
אני לא צריך מחילה מאף אחד על כך שאני מביע דעתי עלותן טל

שאלה. בטח לא מאדם שמתחבא מאחורי אופציית אנונימי ( אבל גם בלי קשר לזה).

לא אשקול האם למחול לך גם כן, כי אתה בכלל לא צריך את מחילתי כמו שאני לא צריך את שלך.

 

כל טוב.

לא יודעאנונימי (פותח)
כשאדם כותב את המילה "במחילה" אני נוטה להאמין שהוא מתכוון למה שהוא כותב.
לא רוצה? לא צריך.
"במחילה" זה סגנון דיבור. מעין "אמירה רטורית".ותן טל

אם הייתי רוצה לבקש ממך סליחה על משהו לא הייתי אומר אותו מראש... אפשר לקרוא לזה "מעין נימוס" וכו'. אבל שיהיה. מה שבא לך. 

 

בכל מקרה, השאלה אכן מטופשת. מותר לסבור את זה. 

חחחחח...אנונימי (פותח)
אתה לא יכול שלא להגיד את המילה האחרונה, נכון?
אני אוהב את שתיכםdanielo

כמו כל יהודי יקר,אבל אתם חייבים להפסיק.

ואתה? כותבים לי משהו, יש לי מה להגיב עליו - אני מגיב.ותן טל

אני מניח שגם אתה כזה. כשלא יהיה לך מה להגיב, אל תגיב. כל עוד אתה ממשיך להגיב זה מוזר שאתה כותב לי משפט כזה

 

(ואגב - הרבה יותר "קל" להגיד מה שאתה אומר כאשר אתה מאנונימי, כן?) 

 

עכשיו נראה אם אתה יכול שלא להגיד את המילה האחרונה  

אז בוא מעכשיו אתה אל תגיבאנונימי (פותח)
ואני שפתחתי את השירשור אמשיך להגיב אבל לא לך.
זהו מתחילים מעכשיו, אל תגיב, נראה אותך.
חחחחח הוכחת את מה שחשבתי שתוכיח.ותן טל

אתה טוען כלפי מישהו ש"הוא לא מסוגל לא להגיד את המילה האחרונה" ובעצמך "לא עומד באתגר". אז בבקשה, כשאתה אומר למישהו ש"מתחילים" משהו - תתחיל אתה ראשון. אני אין לי בעיה להמשיך אתה דיון הזה, ואני גם לא מתרגש מהקטע של "המילה האחרונה" לשום כיוון - אני רק לא אוהב שאנשים "משחקים אותה". אם יש לך בעיה עם זה שאנשים "רוצים להגיד את המילה האחרונה" אז תראה שאתה עצמך לא כזה.

 

זה משחק סכום אפס מבחינתך ידידי - אתה משחק למעשה עם עצמך. כי רק אתה זה שטוען שזה משנה לך משהו. לי זה לא משנה  

 

אגב - גם לי מותר להגיב בשרשור הזה, לך או לכל מישהו אחר. זה ש"אתה" (אם זה בכלל אתה. אתה יודע, זה בדיוק החיסרון בהיותך אנונימי. אתה יכול לשקר שאתה הפותח ואף אחד לא ידע את זה אולי חוץ מהמנהל שלא תמיד יש לו רצון או כוח לבדוק את זה) "פתחת" את השרשור לא מעניק לך "זכויות יתר".

 

בקיצור - די. אל תגחיך את עצמך. אתה טוען משהו שאתה לא עומד בו בעצמך, אתה מנסה להתנשא עלי וכו' - די....

מישהו מכיר רב פוסק שמתיר אינטרנט כהוראה לציבור?אודי-ה
כל מי שגולש פה, מתנגד לסמארטפון ולא בירר שיבדוק את עצמו...
האמת, כן, יש כמה וכמה כאלהאנונימי (פותח)
וגם כדאי לך לקרוא את השירשור כדי לא להגיב בצורה בלתי רלוונטית בעליל.
קראתי חלקאודי-ה
ואנימלא מבינה איך יש כאלו שמביאים פוסקים שאוסרים סמארטפון והם עצמן גולשים באינטרנט.
השאלה לא היתה כהתעניינות שלי אלא כמשקל נגד לשאלה שהועלתה בדיון. כי מי שמתפלפל בעניין סמארטפון שיבדוק את עצמו קודם כל לגבי אינטרנט בכלל.
יש אינטרנט חסוםמוטי m
תודה...
יש סמארטפון חסוםאודי-ה
גדול הפוסקים בדורנו אומרשאולי18
סתםם, אין לי ממש מושג מיהו גדול הפוסקים ומה הוא אומר.

רק שתי תובנות שלי: 1. לאינטרנט ולסמרטפון דין שווה. לכאן או לכאן.

2. עזבו מה אומרים רבנים אלו ואחרים- אם אתם שייכים לקבוצה הגדולה שהרסה הרבה חלקות טובות וראתה מראות אסורים ומטונפים באינטרנט- הרי שאסור לכם להחזיקו ללא סינון. מה המקור? השכל הישר. לא צריך להתחכ.ם צריך פשוט להבין שכל גלישה למקומות מטונפים זה פגם עצום שהורס ופוגע, לפני הכל באדם עצמו- הן בפן הנפשי, הן בפן הרוחני שמזלו נפגע.
מי שנזהר לא יפול, גם בלי סינוןMp9
הסינון האמיתי עובר בלב וב מוח! אנחנו משתמשים ברשת ובמחשב ומכשירים השונים ונכנסים רק למה שצריך ורק לאתרים שידוע שאין איתם בעיה וזהו.
נו באמת... להחזיק יצר הרע ולסמוך על עצמי?אנונימי (6)

אל תאמין בעצמך עד יום מותך...

אולי אבל זה בדבר שהוא צפויחוני המעגל פינות
אנטרנט זה בהחלט לא דבר צפוי
איזה שאלה שטותית, אחינו תחשוב, מה היחס שלך באמת להלכה.נחמיה17

מה יחסך לדעת תורה?

אתה מהאלה שיפתחו תוכנה שרושמים את השאלה, רושמים את התשובה- והתוכנה תענה את הרב שפוסק כך.

א. הרבה רבנים הם מה שנקרא 'מזרוחניקים' בקטע החזק למטה בפול גז...

כאלה שיעשו איזה סיבוב אגודל באיזה אחרון בפירוש על ראשון שמסביר הוה אמינא בדעה בגמ' של התקבלה להלכה- ויתיר לך מה שאתה רוצה.

רבנים כאלו אינם נותנים דעת תורה ביושר......

אם אתה רואה שמלא רבנים אומרים לא כך ולא מצאת רב שמתיר כנראה.....מוכן?.....שיש לזה סיבה!

שזו דעת תורה! טוב שמצאת דבר המראה התאחדות בין כל חלקי שומרי התורה לגווניהם. אשריך.

 

אבל, מה היחס שלך באמת להלכה?

בדעת הרב קוק- הבעייה המרכזית של הדור הוא שההלכה היא רדודה ושולית בחיי הדתי העיקר הרעיונות האידיאולגים הגדולים והיפים. לא כן! ההלכה היא התפרטות בתמצות מעשי של כל האידיאולוגיות של התורה הנוגעות לעולמנו!!!

מה יחסך באמת להלכה?....

מה יש לחפש היתרים, מה זה הרב נח? לך לפי הרב שלך וזהו!yagelאחרונה


ישיבת הסדר בסגנון מכינהSnoopy821

הי

 

מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.

 

תודה

לא עולה לי מקום כזהפתית שלג

אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.

יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.

ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.

 

ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.

יש בברוכין "ישיבה קדם צבאית"ברגוע

לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת

עד כמה שידוע לי זה בדיוק להפךהסטורי
(גם לא מכיר מבפנים) מבחינת המסלול זה מכינה, מבחינת התוכן - ישיבה.
מנסה להבין מה בדיוק ולמההסטורי

ומה הוא רוצה?


אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?

(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)


כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.

תגובהSnoopy821

הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.

אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.

ומה הוא מעדיף?הסטורי

סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.

 

זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.

 

טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.

 

אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.

 

תגובהSnoopy821

ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.

מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה

אז כדאי שיתייעץ עם הר"מ הנוכחי שלוהסטורי
בד"כ יש להם מושג.


ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.


אגב, מאוד ממליץ לעשות שבו"שים אמתיים, של כמה ימים טובים כולל שבת. אם מגיעים למקום רק לכמה שעות, כמו שעושים הרבה חבר'ה היום, לא באמת מתרשמים מאווירה של מקום.

ממה שאני מכיר0IQ4U

נהריה - יש אפילו חדר כושר

איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,

 

 אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר  בלי 3 סדרי גמרא.... 

 

האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו' 
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה 

יש בדבריך לא מעט אי דיוקים ואולי אפילו הוצאת שם רעהסטורי

יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.


(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).

מה שתגיד .0IQ4Uאחרונה

אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה 

מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה 

אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....

ביינישיםהרשפון הנודד

אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני

היעדים הקבועים, האפשרות להעמיק, החברותאפתית שלגאחרונה
החייאה?טעמי🍫
בס"ד


אז מנסים להחיות את המקום?

יופיטעמי🍫
בהצלחה לנו✨️
איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
באזור ירושליםטעמי🍫

מעדיף לא לפרט

 

אתה?

גם באיזורשמיניסט באמ"ש
לא מפרט
גם באזוראיגנוטוס פברלאחרונה

לא מפרט

למה לא?פתית שלג

רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..

יש כזה, אני יודע איך מתקינים לטלפוןשמיניסט באמ"ש
אגב, איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
זה נראה פורום מענייןמקפיצים נטושים

אולי נחייה אותו?

אני בעדשלג דאשתקד
יאללה לעבודה, תעלה דברים מעניינים ונגיב לך
אני במשבר. עמוק.מקפיצים נטושים

יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.

איך יוצאים מזה?

לפי ההקפצות שלךשלג דאשתקד

נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.

אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.

אני כאן

לאלא סד"ב לא הייתי פהמקפיצים נטושים
בלאגן, צריך לחשוב..מקפיצים נטושים

תחילת גיטין.

תקנת בפנובפ"נ,

מה קורה אם לא קויימה?

סחתן עליך!שלג דאשתקד

זה מסובך אחי,

לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).

לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.

מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.

הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).

לכבודך פתחתי את הגמרא בפנים שלג דאשתקד

מתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...

אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.


ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".

וואו, רצינימקפיצים נטושים

מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;

לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
 

לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!

לא נראה לי שחכמים כזה סבבהשלג דאשתקד

הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.

מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?


(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר )

אשריך אתהשלג דאשתקד
יאללה תשתף מחר בחידושי סדר בוקר!!
אח... היה שיעור, עם המון חידושיםמקפיצים נטושים

אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,

 

לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!

תקשיב נשמה טהורהשלג דאשתקדאחרונה

מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!

יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.

נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???

עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!

אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...

תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!

ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)

חברים, אני בסגנון של ישיבות ברמה משכלית מאוד גבוההיונתןzxcv
עבר עריכה על ידי שדמות בחולות בתאריך כ' בשבט תשפ"ה 11:58

אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר, 

כרגע מחפש באזור הצפון.

מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות 

אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי 

תודה רבה לכולם

למנהל היקר שמחק את התגובה שליפשוט אני..

היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך

..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ב בשבט תשפ"ה 16:38

..

אתה מחפש ישיבה בסגנון של שיח?קעלעברימבאר
אם הדגש העיקרי הוא על הרמה ההשכלתית הגבוההקעלעברימבאר

אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).

במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.

אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו

יש לך עוד פרטים על מעלה גלבוע?יונתןzxcv

וכן מחנים

לא יודע עוד. אפשר לבדוק באתר שלהם. אני יכול לשאולקעלעברימבאר

מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב

או שיש כאן מישהו שמכיר את ישיבת מחנים טוב?קעלעברימבאר

או מעלה גלבוע?

בסגנון שיח יצחק יש את מעלה גלבועפתית שלג
מעלה גלבוע הם בסגנון הרב שגר?קעלעברימבאר
נשמע לי שכןפתית שלג

אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..

אגב ברוח השכלתית רוחנית ויותר שמרניתפתית שלג

יש את ישיבת ראש פינה

בית מדרש ראש פינה 

דוד שלי שם, כדאי לךימח שם עראפת
הצלחת לברר על ישיבה?קעלעברימבאר
מגדל העמקyys

ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!

למה אתה מתכוון רמה משכלית גבוהה?קעלעברימבאראחרונה

אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים

ויתוראנונימי404

מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?

לימוד בשפת אמתפלוני אלמונ

מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441

רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש

דיכאוןאנונימי404
אני שנה א ואני ממש לא מתחבר להסדר, זה עושה לי דיכאון... מה לעשות? אם אני חותם וויתור ישר מגייסים לצבא?
אם זה עושה לך רע, כדאי לעבורארץ השוקולד
אולי לצבא ואולי לישיבה אחרת, תלוי מה עושה לך רע.


אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.

^^פתית שלג

ואולי למכינה

כדאי להתייעץ עם דמות בעולם האמיתי ..אגוז16
בהצלחה
דרוש כובד ראשנקדימון

ההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.


כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:

1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.


2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.


3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.

אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.


ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.


בהצלחה רבה!

^^^ אם כי ההחלטה בסוף שלךארץ השוקולד
תתייעץ עם דמויות שמכירות אותך ואת המקומות אבל ההחלטה שלך
תמיד ההחלטה בסוף היא של האדםנקדימון
אבל מכיוון שמדובר בהחלטה שיכולה להיות בלתי הפיכה ויש לה משמעויות לשנים קדימה אז כדאי לעשות את זה בחוכמה, בשיקול דעת, ועד כמה שאפשר מתוך יישוב הדעת.
מסכיםארץ השוקולדאחרונה

אולי יעניין אותך