בירור לגבי פרק ח בתהילים פסוק דלחפש את האור

בס"ד

 

אני מכיר את פרק ח פסוד ד כך:

 

"

ד  כִּי-אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ,    מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ--
יָרֵחַ וְכוֹכָבִים,    אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה.

 

"

 

שקראתי באתר של התהילים המשותף: http://tehilimyahad.com/

פרק ח' היה כתוב כך:

"

ד  כִּי-אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ,    מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ--
יָרֵחַ וְכוֹכָבִים,    אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה.

 

"

 

 

זאת טעות נכון? אני שואל כי ממש מוזר לי וחשבתי שאין סיכוי שתהיה טעות באתר, מצד שני אני בטוח שזאת טעות.

אולי יש מצב שיש כאלה שגורסים כך? אף פעם לא שמעתי על דבר כזה ולכן אני שואל אתכם...

 

?

מעניין. אצלי גם רשום ב-ה'כמעין הנובע
זה גם נראה לי טעות. בדקתי בשלושה ספרים כולל בתנך "סימנים"נפש חיה.

וכתוב "מעשה אצבעותיך" באות ה"א.

וכן "השמיים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע" [תהלים יט א]

זו גרסה שונהימ''ל

ע"פ כ"י לנינגרד.

 

שמתי לב שהרבה מהתנ"כים החופשיים מבוססים עליו.

נראה לי שזה שינו של המשכיליםחסדי הים
מה?ימ''ל

לא הבנתי מה רצית לומר.

כתב יד לנינגרד הוא בן יותר מ1000 שנה, ההשכלה היא בת 250 שנה (אם כבר היה אפשר לומר שזה שינוי של הקראים, אבל מה הקשר? ).

שאולי המקור הוא "מעשה" והם שינו ל"מעשי" ומכאן הטעותנפש חיה.

"מעשי ידיו" כביכול יש שתי רשויות 

או סיבה אחרת, לא יודעת בדיוק. כרגע זה סברא שיש לי עכשיו. 
נודה למי שיחכים אותנו בזה]



שהשי"ת ייתן לנו כח.
אמן.

 

היה מקובל בכל הדורות לכתוב 'מעשה', ויש משמעותחסדי הים
למסורת של עמ"י. נכון שיש כתב יד, אבל היה מקובל לא כמו הכתב יד הזה.
יש משכיל, אחד שכחתי את שמו, שעשה שינויים בתנ"ך ובסידור, והוא גם שינה את זה, ממה שהיה מקובל.
גם במלא מקורות של תושב"ע מובא 'מעשה'חסדי הים
בראשם הבבלי כתובות ה.
וכן כמה פעמים במדרשים (אתה תגדיר כמדרשים מאוחרים) מדרש תהילים, משנת רבי אליעזר, ילקוט שמעוני, זוהר
וכן במפרשי התנ"ך: אבן עזרא, אבברנאל, רד"ק, רלב"ג, רבינו בחיי, מלבי"ם
וכן בגדולי הראשונים והאחרונים: חובות הלבבות, רמב"ם- משנה תורה יסודי התורה ב,ב ובמורה נבוכים, של"ה
הוא לא שאל מה הגרסה הנכונה אלא על מה התבססו באתרימ''ל

מסכים איתך שהגרסה המסתברת כנכונה היא 'מעשה' (ולו מהסיבה שזאת גרסת כתר אר"צ, שמעיון בו נראה שייתכן שזו הגהה - דבר שלאו דווקא גורע מערכה ואולי אף להיפך כי כמו שכתב הרמב"ם "הגיהו בן אשר").

נכון שיש משמעות מכרעת לנוסח המקובל, אפילו מבחינה הלכתית (לעניין מסורת התורה למשל). אבל בהחלט יש משמעות גם לגרסאות ונוסחאות שונות.

ולגבי השאלה מה הגירסה הנכונה,סביון

כתב יד לנינגרד משובש מאוד בנוסח האותיות. רק בתורה יש כ120 טעויות(!) בכתיב האותיות (ההגדרה של טעויות היא: סתירה בין הערות המסורה בכתב היד עצמו לבין נוסח האותיות שבו), ובנ"ך יש עוד כמות נכבדה. כך שלא מן הנמנע שכאן יש עוד טעות. בניקוד ובטעמים הוא נחשב הרבה יותר מדויק.

להרחבה אפשר לראות ovi/%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90_%D7%A2%D7%9C_%D7%A4%D7%99_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%94/%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2_%D7%A2%D7%9C_%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%96%D7%95/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%92#.D7.A1.D7.99.D7.9B.D7.95.D7.9D_.D7.94.D7.AA.D7.95.D7.A6.D7.90.D7.95.D7.AA">כאן.

כתר ארם צובא לעומתו נחשב המדויק ביותר מכל הבחינות (אותיות, ניקוד, טעמים, הערות מסורה). רק במקומות שבהם הוא חסר נעשה שחזור לפי כתב יד לנינגרד ועוד כתבי יד הקרובים לכתר.

 

כך שסביר להניח שזו לא גרסה שונה אלא פשוט טעות סופר. גם מבחינה לשונית הגרסה "מעשה" מסתברת יותר.

ולגבי ההגההסביון

סופר הכתר הוא בן בויאעא, ובן אשר הוא המסרן (כלו', מי שכתב את הניקוד, הטעמים והערות המסורה או בקיצור כל מה שהוא לא נוסח האותיות). במספר מקומות הוא הגיה טעויות של בן בועיא, והיו אפילו שני עמודים שהוא כתב מחדש בשלמותם, כנראה שפשוט היו בהם יותר מדי טעויות. כנראה שזו אחת מההגהות שבן אשר תיקן את בן בויאעא.

למה אתה חושב שזו הגהה?ימ''ל
מה הכוונה?סביוןאחרונה
אתה אמרת שמעיון בכתר נראה שזו הגהה, אז בדקתי בצילום ובאמת נראה שהיתה שם י' ומישהו מחק וכתב ה'. מהכתב קשה לי לקבוע אם המגיה הוא בן בויאעא או בן אשר, אבל מסתבר שזה בן אשר כי היו עוד הרבה מקומות שהוא הגיה.
הבנתי נכון את השאלה?
מבדיקה מהירה~מישי~
לנינגרד אכן כתוב עם יוד. ברויאר גורס מעשה..
הרב ברויאר מתבסס על כתר אר"צ ושם הגרסה היא "מעשה"ימ''ל

הוא משתמש בלנינגרד בקטעים שאין את הנוסח של הכתר.

אז זה בסדר או שעדיף שישונה "למעשה"?לחפש את האור
לנינגרד וברויאר זה נוסחים? איך את מכירה את זה?לחפש את האור
בס"ד


אף פעם לא זכור לי ששמעתי שיש נוסחים כאלה?
מעניין אותי לידע כללי
כתבי יד, לא נוסחיםעוד סתם אחד

כתב יד לנינגרד הוא אחד מכתבי היד החשובים של נוסח המסורה, כיוון שהוא הקדום ביותר שיש לנו נוסח מלא שלו. ראה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%91_%D7%99%D7%93_%D7%9C%D7%A0%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%A8%D7%93

 

ברויאר מתבסס על כתר ארם צובא, כפי שכבר כתבו פה, שהוא כתב היד שנחשב לכתב היד המדויק ביותר של נוסח המסורה, ראה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%A8_%D7%90%D7%A8%D7%9D_%D7%A6%D7%95%D7%91%D7%90

וראה שם את סמיכת ידו של הרמב"ם על כתב יד זה. 

 

 

נוסחי המקרא זה דבר שונה לחלוטין, שלא לעניין לדבר עליו בפורום הזה בהרחבה. הכוונה היא לשינויי גירסאות בין נוסח המסורה (התנ"ך הרגיל שאתה משתמש בו - לא משנה על איזה כתב יד הוא מתבסס) לבין תרגום השבעים, מגילות קומראן, נוסח התורה השומרונית וכדו'. כל אלו נוסחים שהמסורה דחתה, וכתבי היד של נוסח המסורה אינם מתייחים אליהם כלל. 

ההבדלים בין כתבי היד של נוסח המסורה מזעריים ביותר (אותיות אהו"י, שינויי ניקוד, לפעמים אפילו שינוי אות שמשפיעה על הקריאה, כפי שמופיע בשרשור הזה - אבל לא יותר מזה), ואילו בין הנוסחים השונים יכולים להתגלות הבדלים מרחיקי לכת (למשל: בתורה השומרונית ישנו חיוב לבנות מזבח בכניסה לארץ... בהר גריזים! - במקום בהר עיבל כפי שמופיע בנוסח המסורה; ועוד הבדלים כאלו ואחרים). 

שלום לך!ימ''ל

התגעגענו... (אני לפחות ).

 

שתי שאלות:

א. למה נוסחי המקרא זה דבר שלא לעניין להרחיב עליו בפורום לדעתך? כי זה יכול לעורר שאלות על "תורה מן השמים"? (ואם כן אז מה?)

ב. לגבי ההגדרה של "שינויי נוסח/גרסה" - למה שינויים בן כתבי היד והמסורות המקובלות (כמו "בפניהם" ו"לפניהם" במגילת אסתר) לא נחשבים לשינוי נוסח? כי הם שינויים פחות משמעותיים משינויי מילים או פסוקים? (ואם כן אז מה?)

 

[בתור דוגמה - בפסוק "וַיְהִי אַבְרָם בֶּן-תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים" יש כתב יד שכתוב בו "תשעים ותשע שנה" (ונראה שיש נוסח כזה גם בחז"ל), האם זה נחשב שינוי רק כנוסח או הבדל בין כ"י או מסורות?]

שלום גם לך עוד סתם אחד
עבר עריכה על ידי עוד סתם אחד בתאריך ט"ז בתמוז תשע"ו 12:42

אני בחפירה בצפון הרחוק בשבועיים האחרונים, ואת מעט הזמן שיש לי לעצמי אני מנצל לשיחות עם חברתי היקרה ולכתיבת עבודות... 

 

א. כי זה ירגיז אנשים, ואין לי עניין להרגיז אנשים. 

ב. זה עניין של הגדרות שרירותיות, ואפשר גם לנסח הגדרות אחרות.

באמת היום מקובל להתייחס לרוב שינויי קרי-כתיב כאל גירסאות שונות שנמסרו, ושלא רצו לבטל אותן אז שימרו את שתיהן - האחת כקרי והשניה ככתיב. 

בגדול מה שבאמת משנה במחקר זה ההבחנה בין שתי תופעות שונות - 1. שגיאות במסירה (טכניות לרוב: טעויות סופר, קריאה לא נכונה של מלים, העתקה על פי השמיעה, השמטה מחמת הדומות וכו'), שהן בעיקרן 'טכניות'. 

2. שינויים מכוונים. 

בכל אחת מהתופעות הקריטריונים לקביעת הנוסח המקורי יהיו שונים, כמובן (לגבי 1 - איזו מהטעויות אפשר להסביר יותר בקלות; לגבי 2 - מה נראה כ'תיקון' ומה נראה כמקור, ועוד).

בבדיקת הטקסט השלם אם רוב ההבדלים הם מן הסוג הראשון יתייחסו אל שני הטקסטים כאל שני כתבי יד שונים של אותו הנוסח. אם רוב ההבדלים הם מן הסוג השני יתייחסו אל שני הטקסטיים כאל שני נוסחים שונים שנמסרו (כאשר מכאן ואילך בכל נוסח יכולות להתרחש גם טעויות מסוג 1). 

 

למשל: ישנם הבדלים בין התורה בנוסח המסורה לבין החומש השומרוני, שיש להתייחס אליהם כאל טעויות מסוג 1. ואז בהתייחסות למקרים הללו יש להתייחס לתורה השומרונית (מבחינת המחקר) כאל 'כתב יד', גירסה, ולא נוסח חדש. למרות זאת, מאחר שהטקסט השלם שונה מנוסח המסורה בכמה נקודות קריטיות ובעלות משמעות (כמו הדוגמה שהבאתי לגבי הר גריזים; אבל יש עוד דוגמאות רבות לכך, אני יכול לפרט אם אתה מעוניין), מתייחסים אל נוסח החומש השומרוני כאל נוסח בפני עצמו. 

כיוון שבין כתבי היד השונים של נוסח המסורה לא ניתן בכלל למצוא שינויים מכוונים שניתן להסבירם ממניעים אידיאולוגיים (ברמת הפשט; ייתכן שברבדים אחרים יימצאו הסברים עקרוניים לחילופים הללו), הם נחשבים פשוט להבדלים טבעיים שיימצאו בכל מסורת שתנסה להעביר במשך שלושת אלפים שנה, ולא לנוסחי מסירה שונים. 

הבנתי, תודהימ''ל
[ההגדרות הן אמנם שרירותיות אבל הבחירה בהן נובעת מתפיסה מהותית מסוימת, לכן שאלת למה בחרת להגדיר איך שהגדרת ואכן הסברת יפה]

שתי שאלות:
א. לגבי מה שכתבת שהבדלי הקרי והכתיב הם מחמת חילופי גירסאות - אתה מכיר דעה תורנית כזאת (למשל לגבי המילים/האותיות שנקוד עליהן זה כן מופיע באבות דרבי נתן)? והאם יש לזה סימוכין מחקריים (למשל - האם נמצאו נוסחאות הקדומות למסורת הקרי והכתיב המעידות על כך שאכן היו גרסאות שונות באותם מקומות)?
ב. לפי החלוקה שהגדרת בין שגיאות לשינויים מכוונים - האם שינויים דקדוקיים, שלא לומר הגהות, נכללים בראשון או בשני (למשל אם נקח כדוגמה את השינוי שפותח השרשור שאל עליו ונניח שהשינוי הוא כזה)?

מקווה שאני לא חופר לך מדי...
אני מתפרנס מחפירותעוד סתם אחד

ונהנה מהן. 

 

א. לא ידוע לי מקור תורני כזה. אבל מאחר שיש תפיסות כאלו לגבי דברים שלא נשתמרו בחומשים שלנו ("זאטוטי בני ישראל" וכדו') ניתן להחיל אותן גם על השינויים הללו (ולתלות את העובדה שהשינויים הללו כן נכנסו באיחורם / בכך שהם דקים יותר, לרוב - מלבד השינויים 'מפני הכבוד' וכדו'). 

 

ב. אני הייתי מכניס שינויים דקדוקיים והגהות בהבדלים מן הסוג הראשון, לפחות בספירה הסופית של ההבדלים כדי להגדיר את מהות ההבדל בין הטקסטים (אם הם 'נוסחים' או 'כתבי יד'): בכל העברה של מסורת במדויק עשויות ליפול טעויות סופר, ועשוי להתקיים מצב שבו מעתיק מבקש לתקן את מה שהוא סבור שזו טעות סופר. זה לא מעיד על ניסיון ליצור מסורת חדשה או משהו כזה. זה תיקון. 

במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויק
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
עבודה היא ברכה בלי קשר לתוכן שלהמשה

מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?

סיימתי לימודי ראיית חשבון ב"ה.צע
לא עולם שאני מכירמשה

בינתיים אני במקומך הייתי יושב בבית ולומד שני דברים לעומק

 

1.AI

2. אקסל

ולא פחות חשוב מזה את השילוב בניהם.

 

 

נשמע רעיון ממש טוב, תודה.צע

אקסל אני מכיר קצת, היה לא מעט בתואר..

וגם יודע שיש קורסים חינמיים..


 

איך לומדים ai? אתה מכיר דרך או קורס?

ותוכל להסביר מעט מה יש ללמוד בזה? 

אתה צריך בסוף ללמוד איך לעשות את העבודה שלךמשהאחרונה

כללומר. לנצל את הזמן כדי להתקדם מקצועית ולא רק "לחכות" שמישהו יואיל בטובו להסתכל עליך. כמובן גם הקו"ח שלך יתעדכנו  בהתאם.

 

לימודי AI ברשת - למה זה לא שורה? 

AI יש לא מעט חומר. הייתי מחפש ללמוד על השילוב בין AI לבין המקצוע שלך. כלומר  איך לשאול שאלות על טבלאות דוחות וחשבוניות וכל אלה. בסוף איך לעשות את העבודה שלך טוב יותר.

האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך