נושא:סולם התויםvig

שלום. היום נלמד קצת מהו סולם.

לפעמים הדברים נראים מסובכים אבל תכניסו לעצמכם את זה לראש בצורה יבשה, ולאט לאט הכל יתחבר. וגם, לא תמיד המושגים מוכרים, שזה לא יסבך אתכם, תקראו עד הסוף, הבנתם? לא משנה כל מושג מהו בדיוק, העיקר שהובן המהלך הכללי.

נתעסק בסולם המז'ורי (גם אם זה לא אומר לכם כלום, תדעו שזה מז'ורי ולא אחר).

הסולם הוא תבנית. תבנית שמחולקת ל-7, במרווחים קבועים. כדי שנבין מה הכוונה, לפני שנסביר מהו הסולם המז'ורי, נסביר מהו הסולם הכרומטי.

הסולם הכרומטי הוא הסולם המלא, הוא כולל בתוכו את כל התווים.

כך בנויה מערכת התוים של הסולם הכרומטי:דו,דו #(דיאז),רה,רה #,מי,פה,פה #,סול,סול #,לה,לה #,סי,(ובחזרה ל)דו.

כל מרווח במערכת תוים זו הוא חצי טון (1/2).

במוזיקה, רצו שיהיו סגנונות: עצוב, שמח וכו', וגילו, שכאשר מנגנים את הסולם בדילוג על תוים מסוימים, זה נותן אופי אחר לסולם, ומזה נוצרו הרבה סולמות בסגנונות מסויימים. כזכור, אנו עוסקים בינתיים בסולם הפשוט, המז'ורי(היותר נפוץ ושמיש).

סולם דו מז'ור בנוי כך(משמאל לימין):1,1,1/2,1,1,1,1/2. ונסביר.

כמו שראינו, בסולם המלא (הכרומטי), המרווח בין תו לתו הוא חצי טון (1/2), אך בסולם דו מז'ור דילגו על תוים מסויימים ועשו את זה כך: דו,רה,מי,פה,סול,לה,סי,(וחוזרים ל)דו. שימו לב! כל דילוג, מגדיל את המרווח. נניח מדו לדו # יש חצי טון(1/2), אז מדו לרה יש טון (1),כלומר, דילגנו על דו #. וכן הלאה.

יש שאלות?

גם אם זה נראה משעמםvig
כך מתפתח העולם המוזיקלי, ובסוף זה מתחבר לנגינה ממש.
יווושרון אבורביע

אם כבר, מזה 'צלילים אנהרמונים'?,

אני כ"כ לא מתמצאת בקמפוס במוזיקה...זה ממש שונה ממה שלמדתי..(מהמזרחי פתאום למערבי...)

האמת שזה נראהvig

כאילו זה צלילים שלא מסתדרים עם ההרמוניה של האקורד או הסולם, אבל אני לא מכיר את המושג..

 

במושיקה חשוב מאדvig
לא להוסיף למילון המושגים מושג,בלי להבין את משמעותו (וחשוב לבדוק שהוא לרמה שלך..), זה מאד מבלבל!
אנהרמוניים=המפוזר מכפר אז"ר

תואמים. כגון פה דיאז וסול במול. (שמות שונים עם צליל זהה)

מתוך מילון מונחים מוזיקאלי.

מקווה שעזרתי...

תודה..שרון אבורביע

(סליחה על העקשנות)

אז מתי עושים נגיד:דו דיאז כפול.?.כאילו מה זה הכפול הזה??

לא חשוב...שרון אבורביע
נראה לי שהבנתי ...תודה...
ניקח לדוגמה את סולם רה דיאז מז'וראריקל
כמו שלמדנו הדרגה השביעית היא חצי טון מתחת לראשונה, כלומר רה. אבל השם רה כבר תפוס לנו לדרגה הראשונה! לדרגה השביעית קוראים דו! אז מה זה יהיה? כמובן דו דיאז כפול
אין כזה סולם, הסולם הוא מי במול.vig
טעות שלי, אתה צודק, זה דו דיאז כפול.vig
זהו, שלא! מי אמר לך שלא תמצא יצירה שכתובהאריקל
בסולם הזה? אי אפשר להוכיח שלא
הסולם הזה מאד מוזרvig

אבל הוא אפשרי, לא אמרתי שאי אפשר להשתמש בו..

(בהתחלה טעיתי..)

או יותר מדוייק...אריקל
באמת קשה למצוא יצירה כזו. משתמשים בדיאז כפול בעיקר כשרוצים להעלות דרגה בסולם. למשל רביעית - רביעית מוגבהת - חמישית.
אחלה.. סופסוף מישהו שמבין..!יאירו
אשמח אם תשים את הפנטטוני ועוד..
כל הכבוד! יפה שאתה מעלה ת'רמהחזי .ש.
תודה, לשרון אבורביעvig

צלילים אנהרמונים זה צלילים שמשמשים למעבר בין סולמות. נגיד יש לי דו דיאז ששייך לסולם רה מז'ור (דרגה 7), ואני עדשיו עושה את התו הזה, באותו רגע יהיה מתאים מאד (אם אתה רוצה לעבור לסולם רה במול) לעשות מעבר לסולם רה במול, כיוון שאתה על התו הזה והוא משתייך לשני הסולמות, זוהי חלק מתורת המודולציה...

 

המשך:סולם תויםvig

איך סולם התוים קשור לגיטרה?

דיברנו על הסולם הכרומטי שהוא הבסיס של הכל והוא כולל את כל התוים.

בגיטרה, כידוע לכם, לכל מיתר יש שם (שזה בעצם תו): מי (העבה ביותר),לה, רה, סול, סי, מי (הדק ביותר). אלו הם תוים שנמצאים על הסולם.

כזכור, בין כל תו בכרומטי ישנו מרווח של 1/2 טון. ניקח את הסולם הכרומטי ופשוט נניח אותו על הגיטרה. ניקח לדוגמא את המיתר מי. אחרי מי בא התו פה, כך גם הגיטרה.אם נניח את האצבע על הסריג הראשון במיתר מי ננגן את הצליל פה. אם נמשיך לסריג השני יצא התו פה דיאז ובשלישי סול וכן הלאה.

מכאן אנחנו מבינים שבין כל סריג וסריג יש 1/2 טון, ואם נניח נעבור מסריג ראשון לשלישי (נדלג על השני), בעצם עברנו טון שלם.

כמובן אתם מכירים את שיטת הכיוון על פי הסריג החמישי. זה אותו עיקרון. שוב, ניקח את המיתר מי, הבא אחריו (סריג ראשון) פה, שני פה דיאז, שלישי סול, רביעי סול דיאז, חמישי לה, שזה בעצם המיתר הבא.

בשביל לבדוק אם הבנתם, קחו מיתר, ותתחילו ממנו (סריג ראשון שני והלאה) לכתוב את שמות התוים, ותראו שבסוף ייצא לכם כל הסולם הכרומטי מדו עד דו. אפשר גם לעבור מיתרים.

שאלות?

טעות קטנה..יאירו
לא בין כל התווים יש  טון.. בין סי לדו יש חצי טון וגם בין מיי לפה
איפה כתוב שבין כל התוים יש טון?vig
תודה רבה!שרון אבורביעאחרונה
מי כאן מנגן על קלידים (אורגנית)?נ א

אתם גם אוהבים את הכלי הזה?

אני מנגן על קלידים...

....צאצא

אני מנגן, וגם די עושה אירועים בקטנה, אבל האמת שלא אוהב את הכלי הזה

יש כלי אחר שאתה אוהב?נ א
יש כאן עוד מי שמנגן על זה?נ אאחרונה
20 שנה לגירוש מגושד קטיףשירים חדשים
תווים לחלילית לשיר מי אוהב את השבתאהבנו
היי זקוקה בבקשה לתווים מלאים לשיר מי אוהב את השבת. תודה ענקית!
הינה:מטרינולוגאחרונה

C  C  D  E  G   G  F  E  D  C

מחפש תווים לשיר 'שובי נפשי' בלחן של הרב קרליבךחופר
ולא לפסנתר
איך מפרקים אקורדים בליווי בפסנתר ביד שמאל?בית פרטי

היי לכולם,

אשמח לעזרתכם.

 

מנגנת בפסנתר קלאסי.

רוצה ללמד את עצמי לנגן שירים, כאשר יד ימין מנגנת את השיר ויד שמאל אקורדים.

מכירה את האקורדים עצמם, שאלתי - איך או איפה אפשר ללמוד לפרק את האקורדים וללוות איתם את יד ימין? יודעת שיש כאלה שעושים את זה משמיעה, אך לא ככ מצליחה.

מחפשת הדרכה איך להתחיל, מבחינת פירוק, קצב ועוד

אתכם מכירים אתר או סרטונים שמלמדים שיטות לזה?

תודה!

אפשר להתחיל מהפשוטאגוז16

קצב של 4\4 לעשות את התוים 4 פעמים בסדר עולה של האקורד, (לדלג כל פעם צליל כדי שלא ישמע צורם בנמוכים)

ושל 3\4 לעשות 3 פעמים

כשאת קצת מתקדמת אפשר לחזור אחורה באותו אופן בהתאם לקצב ולכמה פעמים שהאקורד חוזר

פירוק אקורדיםחובביםאחרונה

אפדר קודם לנסות לנגן את האקורד הפשוט, לדוג' אם זה אקורד C אז לעשות את המצב הבסיסי, כלומר, דו מי וסול ביחד, אצבעות 1 3 ו-5. לאחר שמצליחים לשלוט באקורד בצורה חלקה, אפשר לנגן את הצלילים אחד אחרי השני בארפג', כלומר דו נפרד ולאחריו מי נפרד ולאחריו סול נפרד ואז הדו שלמעלה, כי ארפג' מורכב מ- 4 צלילים. אם זה אקורד של 7, כמו D7, G7 וכדומה, קודם לשלוט באקורד ואז לפרק אותו לצלילים אחד אחרי הני. לדוגמא ניקח את G7, נפרק אותו לסול נפרד, סי נפרד, רה נפרד ולפה נפרד, שהוא בעצם התו השביעי של האקורד. כמו כן אפשר לפרק את האקור ד C ככה: דו, סול, דו ומי, וכך נקבל מרחב גדול יותר של צלילים.

מקווה שסייעתי לך.

משנכנס אדר - מרבים בשמחה!שירים חדשים
איך אפשר להרגע מהנגינה?אנונימי (פותח)

יש לכם רעיונות איך אפשר להשתמש בנגינה לריפוי, להרגע?

זה מה שהרבה אומנים עושיםשדמות בחולות

מנגנים את כל הרגש שלהם החוצה.

שאלתי את הAI:

נגינה יכולה להיות כלי ריפוי חזק מאוד! הנה כמה דרכים שבהן ניתן להשתמש במוזיקה ובנגינה לריפוי:

1. **תראפיה במוזיקה**: להיפגש עם מטפל מוסמך במוזיקה. טיפול במוזיקה משתמש בנגינה, שירה, יצירה והאזנה למוזיקה כדי לשפר את בריאות הנפשית, הרגשית והפיזית.

2. **נגינה באופן אישי**: אם אתה מנגן בכלי נגינה, נסה לנגן באופן קבוע. זה יכול להיות מרגיע ומספק לך דרך לבטא את רגשותיך.

3. **האזנה למוזיקה**: שמיעה למוזיקה שאתה אוהב או למוזיקה מרגיעה יכולה לעזור בהורדת רמת הלחץ ובהגברת התחושות החיוביות.

4. **יצירת מוזיקה**: לכתוב שירים או ליצור מוזיקה חדשה יכולה להיות דרך מעולה לבטא רגשות ולהתמודד עם חוויות קשות.

 

לנגן מלודיות מאוד פשוטות, מרגיע אותיאחו

מלודיה פשוטה ורגועה, במיוחד על כלי נשיפה, משהו שלא מצריך יותר מדי מאמץ, זה מרגיע.

מחפש כלי לכתיבת תוויםחופר
ואם הכלי יודע להעביר סולמות ולשנות מקצבים- זה בכלל בונוס

אולי יעניין אותך