שכוייח על פתיחת השרשור!!
הערות:
כתבת:
"מים אחרונים חובה!!!".
אך:
התוספות(קבוצה גדולה של גדולי חכמי אשכנז לפני קרוב לאלף שנה) כתבו ש"אין אנו רגילים ליטול אחר הסעודה", "דווקא להם(בזמנם) שהיו רגילין ליטול ידיהם אחר הסעודה מפני מלח סדומית, אבל אנו אין מלח סדומית מצוי בינינו"(ברכות דף נ"ד ע"א).
נכון שהשו"ע פסק בסימן קפ"א סעיף א': "מים אחרונים - חובה", אך גם הוא בעצמו הביא באותו סימן בסעיף י': "יש שאין נוהגים ליטול מים אחרונים".
והרב שלמה גאנצפריד(בעל הקיצור שו"ע של האשכנזים) כתב בסימן מ"ד סעיף א': "בדין מים אחרונים, הרבה מקילים[אבל נכון לכל ירא שמים ליזהר בהם]".
ולכן נא לא לרצוח את מי שלא מקפיד על מים אחרונים. עיקר הטעם בימינו הוא משום שכך יש לנהוג סוד, אך ע"פ הפשט אם הידיים נקיות אין צורך בעשיית מים אחרונים.
----------
כתבת:
"והמקל בהם מקילין לו ימיו ושנותיו".
מקור דבר זה:
שו"ת מן השמיים לר' יעקב ממרויש (סימן כ"ה): [היה שואל ומשיבין לו מן השמיים ש]מים ראשונים ואחרונים דבר שבקדושה הם, וכל דבר שבקדושה - המקיל בו מקילין ימיו ושנותיו.
----------
כתבת:
"יש מי שכתב שיש ליטול מים אחרונים במעט מים".
על זה יש להעיר שהרב מרדכי אליהו כתב:
"לא די שירטיב את קצות אצבעותיו, כמו שרוב העולם מביאים לשולחן כלי קטן עם מים, אלא יש ליטול עד הפרק השלישי של האצבעות, וראש הפרק השלישי בכללם".
----------
כתבת:
"סכנה להפסיק בין מים אחרונים לברכת המזון ואפילו בדברי תורה".
בוודאי שגם זה רק ע"פ הקבלה, אך ע"פ הפשט אין בעיה עם זה.
----------
כתבת:
"לא ילך במנעל דחוק!".
איני בטוח שאדם שיעשה זאת יקבל גיהנום; אדם שיעשה זאת בסה"כ יכאב לו כף הרגל...
ושוב שכוייח!
בצ"ל אריאל!