עזרה בבקשהשקט רועם
שלום לכולם!
אשמח מאוד לעזרה אני מתוסכל.

הרבה תהיות עלו לי לאחרונה (בעקבות בין הזמנים הקרוב ) בעניין המקום של הכסף בחייו של האדם בכלל, ובחור ישיבה בפרט.

למשל, הציעו לי לאחרונה עבודה לבין הזמנים. כסף כמובן יכול לעזור לי, אבל יש לי בעיה שלהיכנס למסגרת זמנים לא מוכרת שהכתיבו לי זה קשה לי. ואז אני מגיע לבין הזמנים יותר לחוץ מאשר בישיבה(! ). וכמובן שהלחץ מונע ממני לתפקד כמו שצריך, ועוד יותר להתכונן לחג החשוב..
מצד שני, אני מרגיש שיש כאן סוג של ויתור. הרי צריך לדעת להתמודד עם פחדים ולחצים.. ובטח כשחיים יתקדמו יותר יהיו לחצים.
אך אולי כרגע זה לא אמור להעסיק אותי. אני כולי קודש לה' כרגע לא? ובכללי מותר לי קצת נחת ויישוב הדעת בבין הזמנים..
והבעיה הכי קשה זה שאחרי ההתלבטות, לא משנה מה אעשה, לא אהיה שלם עם מה שעשיתי..

אז אשמח ממש לעזרה בכמה דברים:
א. מי שבא לו להציג כיוון ולעשות לי סדר במחשבות.
ב. אם אפשר שתביאו לפה כל מה שקשור לנושא שהבאתי. מקורות בנושא כסף ועבודה (עדיף כמה שיותר קדומים ), ואם ידוע לכם הדרכות ואמירות מגדולי ישראל בעניין (בעניין הזה דווקא עדיף רבנים מהמאתיים שלוש מאות שנה האחרונות ).
תודה ממש!
יש לך צורך בכסף?אניוהוא
בערך..שקט רועם
כאילו יש לי כסף ברמה שאוכל לדברים בסיסיים שאני צריך ולהסתדר. למותרות פחות...
מה הכוונה המותרות?אניוהוא
ספרים כדי ללמוד?
בגדים - כדי לכבס פחות
או לביזבוזים כמו לאכול בחוץ וכו'?
ביזבוזיםשקט רועם
עיין מסכת אבות פרק ו משנה דאניוהוא
מעניין מאודשקט רועם
כתוב שם (לגבי חי חיי צער בתורה ) "ואם אתה עושה כן אשריך וטוב לך" וכו'.

אבל מצד שני כתוב (זוכר רק בערך ) שגדול הנהנה מיגיע כפו יותר מתלמיד חכם, שעל תלמיד חכם נאמר אשריו ועל הנהנה מיגיע כפיו נאמר "אשריך וטוב לך".

זה בדיוק הפסוק שנאמר על תלמיד חכם! ולכאורה המצופה מתלמיד חכם שיעשה תורתו קבע ומלאכתו עראי (אם אני לא טועה זו ההגדרה של הט"ז לתלמיד חכם ), אז מדוע כתוב שנהנה מיגיע כפיו גדול ממנו?
שאלות מצויינות.אניוהוא
אני לא יכול לענות עכשיו. אשתדל בערב.
האמת שעכשיו חבר אמר לישקט רועם
שזה גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמים. ולא ת"ח..
אנסה להסביראניוהוא
יש מח' בפרשני המשנה האם המשנה הזו התכוונה לומר שאפילו ככה לומדים - כלומר אם יש לך - תהנה. אם אין לך - אתה עדיין מחוייב ללמוד אפ' פת במלח וכו'.
ויש אומרים שגם עשיר גדול - כדי לקנות את לימוד התורה - צריך להמית עצמו עליה- פת במלח וכו'.
וכך מסבירים רוב הפרשנים וכן משמע מעוד מקורות. (אם תרצה אנסה להאריך מחר או לפחות לשלוח מראה מקום)

כמו שכבר כתבת -
גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמים
יש בזה הרבה דרשות על לימוד תורה

מה שעוד קשה מאד-
איך אפשר לומר על 'חיי צער תחיה' - אשריך בעולם הזה?
מסביר ר' אליהו לפיאן -
תנסה להסביר למי שלא שתה יין מה הטעם של יין - תגיד לו 50٪ חמיצות ועפיצות 20٪ מתיקות 30٪ ענבים
הוא יבין?
ככה זה גם בתורה...
התנא אומר לך זה 'חיי צער' - לפני שלמדת.
אחרי שתלמד תראה - אשריך בעוה'ז.
כמה דבריםזה אני

דבר ראשון מה שלא תחליט בסוף אתה חייב להיות שלם עם עצמך.

יש הרבה החלטות קשות בחיים אבל כדי לעשות דברים כמו שצריך חייבים ללכת עם ההחלטה עד הסוף. 

איך עושים את זה, זה כבר עבודה פנימית שלך.

דבר שני אם אתה צריך כסף אז תנסה למצוא דברים שאתה מכתיב לעצמך את המסגרת (נגיד בסוכות מכירת ארבעת המינים) עכשיו אתה יכול למכור דגלים (בשבוע לאחר פסח), לנקות בתים - אתה מחליט כמה ולמה.

לגבי כסף ועבודה קצת קשה לי לחשוב על מקורות. אולי מי שלא מלמד את בנו אומנות כאילו מלמדו ליסטות? בעולם הזה חייבים כסף וחייבים עבודה 'בזעת אפך תאכל לחם'. אין אפשרות לחיות בלי זה השאלה שצריכה תמיד להיות היא על המינון.

 

כסףרוזן
אני לא חושב שיש כל כך הבדל לצורך העניין בין נער בן 15 לבין בחור ישיבה (שיעור א+) אני חושב שהיחס לעבודה ולכסף הוא זה שזה נותן לך תעסוקה, בונה אותך גם מצד האישיות וגם נותן לך כסף לדברים שאתה צריץ וזה לגיטימי וחשוב, זה חלק מלקבל עצמאות. לגבי הרגשת השלמות, אל תבוא בגישה של לחץ, יותר נכון תנסה להבין מה כל כך מלחיץ אותך ? ובכל אופן אתה יכול עבודה שמתאימה לך מבחינת שעות, ואופי העבודה...במשך זמן קיץ והלימוד בישיבה עולים ד רים שצריך לקנות ותמיד טוב שיהיה כסף לשבוע מכירות של הרב קוק. בקיצור מאחל לך המון בהצלחה ואם יש משהו שצריך לחדד אתה/ם מוזמנים לשאול
שב תלמדפילאטוס

בחור יקר, דע לך שכל שנייה שלא תלמד בבחרותך תתחרט עליה אחרי החתונה וכשיהיו ילדים ובכלל לא תהיה במסגרת ישיבתית אלא בעבודה.

עוד 10 שנים אולי תמצא את עצמך יושב בעבודה ונחשב התלמיד חכם הכי גדול והפוסק היחיד בכל המשרד וזה שעונה בענייני אמונה לכל הלייטים/החילונים/הגויים שבאים אתך במגע.

ואז אתה תאמר מה רוצים ממני, אני בחור ישיבה לשעבר שמצא את עצמו בגלות של עמל כפיים ובקושי מוצא שעה ביום לעסוק בתורה. למה הם חושבים שאני זה שבאמת יודע לענות? למה הם חושבים שכל תלמודי פרוש לפני כמו לפני 10 שנים?

ותתמלא חרטה עמוקה למה לא ישבת ללמוד בבין הזמנים הרבה לימודים שאתה לא יכול בישיבה. מסכת קצרה ובלתי נלמדת, או מסכתות משניות שלמות בע"פ, או מדרשים ופירושים לחומש, או קבלה, או הלכה, או לתפוס נושא מסוים ולפרק אותו לגורמים מהחל ועד כלה.

למה חשבת שאם בין הזמנים עכשיו אז תלך להרוויח 100 שקל ולקנות בהם ארטיק, או שתרוויח 200 שקל ותלך לראות סרט (יהודי, דתי, כשר, כמובן!)

וכן הלאה. לכן העצה היעוצה היא לשבת וללמוד תורה, לחזור על זמן חורף, ללמוד דברים חדשים, לפתוח אופקים חדשים.

 

את הדברים האלה אני כותב מתוך מה שאני עצמי עובר בימים אלו ולא סתם שולף מהבטן.

 

אבל יש לדעתי דבר אחד יוצא מן הכלל:

לך תעבוד במה שגם תעבוד בו בעתיד. צא מנקודת הנחה שאתה לא תהיה כל חייך במסגרת ישיבתית. מה תרצה לעשות כשתחליט שאתה יוצא מהישיבה?

תתן שיעורים פרטיים באנגלית, או תהיה מדריך כושר גופני, או שתהיה איש תחזוקה - מה שנראה לך הגיוני תתחיל כבר עכשיו. זו תהיה בשבילך התנסות להבין איך אתה מתפקד בעוד 10 שנים.

ודבר חשוב מאוד מאוד שזה נותן - חוץ מעצם העבודה וזה שיש לך כסף לכל מיני בזבוזים - יש 2 ניסיונות גדולים וקשים מאוד בכל מה שקשור לכסף: לעבוד ביושר, ולתת צדקה.

וכאן אתה נדרש להוציא לפועל את מה שלמדת בישיבה, איך עליך להיות עובד ביושר. איזה סוג בזבוז זמן נקרא גזל של המעסיק; איזה סוג של שימוש באוכל ושתייה נקרא גזל המעסיק; איזה עבודה לא מושלמת נקראת גזל המעסיק וכו'.

ואיך אתה מצליח כשיש אצלך 100 שקל לבוא ולהוציא 10 למעשר כספים.

ובוא תנסה להוציא לא 10 אלא 20, תתן חומש מכספך שעמלת להרוויח במשך שעות ארוכות. איך ההרגשה? נכון שזה קשה? תתרגל ותתרגל ותדמיין את עצמך כשיש לך משפחה של 10 ילדים ואתה חושב על כל שקל שאתה מביא הביתה ופתאום - הופ! מוציא מעשר כספים. מתוך 10000 שקל שהרווחת נשארת עם 9000. זה ניסיון נורא ואשרי מי שעומד בו.

 

אם תלך לעבוד ותיישם את הנקודות האלה ניצלת את בין הזמנים היטב. ולך תקנה לך ארטיק ותראה סרט בכסף שנשאר לך, זו מתת אלקים היא.

 

בהצלחה.

אז הבעיה היא לא שהוא לא לומד בזמן הישיבהקוד אבל פתוח
אלא שהוא לא קובע עיתים בזמן שהוא עובד.

מי שלומד שעה ביום במשך 50 שנה, זה הרבה יותר מכל הזמן שהוא ילמד בכל שנותיו בישיבה.
טעות בחשבוןפילאטוס

מי שקובע עתים לתורה בזמן שהוא עובד ומצליח ללמוד שעה ביום במשך 50 שנה מה שהוא יספיק זה ללמוד קצת דף יומי או חומש עם רש"י ורמב"ן או משנה או הלכה.

אי אפשר בשעה ביום להספיק ללמוד את כל התחומים.

אי אפשר בשעה ביום להיות שקוע בתורה.

מי שלומד בישיבה במשך הרבה שעות ביום כל היום אז בלימוד שלו הוא מקיף את כל התורה והיא מונחת לפניו, הוא יכול ללמוד בעומק ובעיון, הוא יכול לגעת בכל מקצועות התורה בו זמנית.

 

זה הבדל גדול מאוד.

גם אם מבחינת זמן זה יהיה יותר בשעה ביום במשך 50 שנה, זה לא אותה תורה.

 

וחוץ מזה אני מדבר על זה שעכשיו הוא חייב ללמוד כמה שיותר, וגם אם הוא יקבע אח"כ עתים לתורה שעה ביום רצוי שעכשיו ילמד עוד ועוד ועוד ועוד עד בלי די

מי שלומד 5 שניםדוד100
יותר מ10 שעות ביום, מגיע ליותר שעות לימוד מאשר שעה בחמישים...
תסלח לי אבל מי לומד 10 שעות?קוד אבל פתוח
(לא כולל הפסקות, תפילה, אוכל וכו')

מי שכן. וואו! מעריץ אותו... הרוב לא כאלה מההיכרות שלי...
חשבון פשוטדוד100

סדר בוקר + אמונה 4 ושלושת רבעי

 

סדר צהריים +3 שעות

 

שיעור אמונה שלושת רבעי שעה

 

סדר ערב שעתיים וחצי

 

הגענו ל11 שעות לפני לימוד בהפסקת צהריים ועם סדר ערב יחסית מקוצץ.

 

כמובן שלפחות על עצמי (כלומר בעברי) אני יודע לומר שהרבה פעמים הזמנים הם ברוטו והנטו הוא קטן יותר אבל זה הכיוון.

היו אצלנו גם שלמדו כ14 שעות, אצלם גם הפער בין הנטו לברוטו הצטמצם מאוד. 

 

יש מכתב של הסטייפלראניוהוא
שבו הוא מגדיר 'מתמיד' - שהוא אחד שלומד כשלומדים, ישן כשישנים ואוכל כשאוכלים.
כלומר יש לו לו'ז מדוייק והוא עומד בו. - לא פתאום נשאר ללמוד עד אמצע הלילה ולמחרת אין סדר בוקר... אלא מתמיד בקביעות שלו.
ואז הוא מחשב -
8 שעות לשינה ביממה.
2- תפילות וברכת המזון
2- ארוחות, לנוחיות

נשאר 12 שעות ללמוד!
מכיר את הביטוי - 12+12 לא שווה 24.?אניוהוא
אסביר.

ר'ע הולך לבקשת אשתו ללמוד 12 שנה.
בסוף השנים האלו הוא חוזר הביתה ושומע את אשתו מדברת עם השכן- והשכן מקניט אותה. והיא עונה לו שאם בעלה היה שואל אותה היא היתה אומרת לו להשאר עוד 12 שנה בישיבה.
ר'ע מסתובב והולך ללמוד.
אפילו חיבוק קטן , או אמרית שלום פיצית לא...
ככה מתנהג ר'ע??

אומר ר' חיים שמואלביץ- 12+12 כלומר לימוד 12 שנה הפסקה ועוד לימוד של 12 שנה - לא שווה ללימוד של 24 שנים רצוף..
אתה לא רוצה לעבוד? אל תעבוד.אריק מהדרום
בכיס.. וקשה לו לצאת משם...ארץ_אהבתיאחרונה
ישיבת הסדר בסגנון מכינהSnoopy821

הי

 

מחפש לבן שלי ישיבת הסדר בסגנון קרוב יותר למכינה, פחות לימודי גמרא ושילוב של הכנה פיזית.

 

תודה

לא עולה לי מקום כזהפתית שלג

אם הוא מחפש דוקא הכנה פיזית לצבא הוא יוכל למצוא את זה בעיקר במכינות.

יש מכינות בסגנון קרוב לישיבה, עם רמות לימוד שונות. ישיבות בסגנון של מכינה אני לא בטוח שקיים.

ישיבות לעומת זאת בדרך כלל מתמקדות בהכנה הרוחנית והערכית לצבא ופחות בפיזית.

 

ואם הוא מחפש בעיקר פחות לימודי גמרא, יש ישיבות הסדר שאפשר למצוא בהן את זה. או פחות לימודי גמרא, או הנגשה משמעותית הרבה יותר, וסגנון שונה של התלמידים.

יש בברוכין "ישיבה קדם צבאית"ברגוע

לא מכיר אישית, אבל נשמע מתאים למה שכתבת

עד כמה שידוע לי זה בדיוק להפךהסטורי
(גם לא מכיר מבפנים) מבחינת המסלול זה מכינה, מבחינת התוכן - ישיבה.
מנסה להבין מה בדיוק ולמההסטורי

ומה הוא רוצה?


אם לא מתאים לו לשבת ולשקוד על תלמודו, למה לעשות מסגרת של הסדר?

(כמעט אשאל, מה ההצדקה לעשות פחות מכולם צבא, למי שלא יושב ושוקד על תלמודו?)


כמובן, יש ישיבות הסדר פחות עמוסות ושיש בהן יותר לימודי אמונה וכד'. אולי מעלה אפרים תתאים, אבל צריך לדייק מה רוצים.

תגובהSnoopy821

הוא פחות מתחבר ללימודי גמרא, אני מעדיף שיתגייס במסגרת הסדר כדי שיתגייס ביחד עם החבר'ה גם אם הוא יחליט לחתום ויתור בהמשך.

אם היתה מכינה עם גיוס של החבר'ה ביחד זה היה השילוב המושלם.

ומה הוא מעדיף?הסטורי

סליחה שאני לא בדיוק עונה לשאלתך, אבל עד כאן לא כתבת מילה אחת על מה הוא רוצה, רק על מה אתה רוצה. אם מה שאתה מחפש, זה מה שהוא רוצה, תתעלם מהמשך ההודעה שלי, תבדקו אולי ישיבת ההסדר מעלה אפרים יכולה להתאים.

 

זה יפה וטוב שאתה רוצה שהוא ילמד בישיבה, אבל צריך להפנים שלכיתה א' אנחנו רושמים את הילד, לכיתה ט' בשיח עם הנער, עדיין אנחנו רושמים. לשיעור א' הבחור בוגר ורושם את עצמו למקום שליבו חפץ.

 

טוב מאוד אם יש לכם שיח פתוח וכנה, כזה שאתה מצליח להיות קשוב לבנך ולמה שמעניין אותו, למה שמטריד אותו למה שמשמעותי לו בחיים ואתה גם יכול להכווין אותו, לעזור לו למקד נכון לשוחח על סדרי עדיפויות וכד'.

 

אבל, אין יותר גרוע מהורה שמנסה לכפות על ילדיו הבוגרים את חלומותיו שלו, כשזה לא מתאים לבחור עצמו. לאורך השנים ראיתי יותר מידי פעמים, שדווקא אלו שלהורים שלהם היה מאוד ברור מה הבחור אמור לעשות כשלבחור זה לא התאים - בעטו הכי רחוק וההורים הפסיקו להיות בשבילם כתובת משמעותית, לא רק בנושא הספציפי, אלא בכלל.

 

תגובהSnoopy821

ברור שזה בתיאום אתו, אני לא יכפה עליו משהו שהוא לא רוצה.

מאחר ויש כל כך הרבה ישיבות בסגנונות שונים, חכמת המונים והמלצות אישיות זאת דרך לףשיכולה לעזור לקבל החלטה

אז כדאי שיתייעץ עם הר"מ הנוכחי שלוהסטורי
בד"כ יש להם מושג.


ישיבות גם שולחות נציגים לדבר בישיבות התיכוניות ולהציג את עצמן, שינסה לראות למה הוא מתחבר.


אגב, מאוד ממליץ לעשות שבו"שים אמתיים, של כמה ימים טובים כולל שבת. אם מגיעים למקום רק לכמה שעות, כמו שעושים הרבה חבר'ה היום, לא באמת מתרשמים מאווירה של מקום.

ממה שאני מכיר0IQ4U

נהריה - יש אפילו חדר כושר

איתמר אווירה קרובה מאוד למכינה ישיבתית,

 

 אני לא רוצה להוציא שם רע אבל רוב ישיבות ההסדר אין לימודיפ רציניים אז הם דיי דומות למכינות (יש זמן לאימונים פייזים וכמובן מנטלים והכנה לצבא מכל הבחינות גם ההלכתית וגם תמיכה של רמים בזמן השירות) ... כמעט כל ישיבת ההסדר  בלי 3 סדרי גמרא.... 

 

האלה שיותר קרובות לישיבות גבההות (אווירה יותר רצינית) זה ישיבות כמו מעלה אדמים, הגוש, כרם ביבנה, מדברה כעדן שבי חברון וכו' 
החסרתי הרבה שיובת זה בהערכה גסה מאוד שהשם יסלח לי , כל השאר בערך זה באמצע בין ממש רציני לבין אווירה של מכינה 

יש בדבריך לא מעט אי דיוקים ואולי אפילו הוצאת שם רעהסטורי

יש כשבעים ישיבות הסדר, יש בהן סגנונות שונים ומגוונים. חלקן באמת עם הרבה לימודי אמונה ואווירה יותר משוחררת. בחלק גדול, רבות מאוד ממה שציינת יש בהחלט שלושה סדרי גמרא ולימוד רציני מאוד.


(לא שזה מאוד משנה, שבי חברון היא ישיבה גבוהה, גם מדברה כעדן מוגדרת כישיבה גבוהה, למרות שאפשר לעשות שם הסדר והרוב עושים בשלב מסויים מאוחר מהסדר רגיל).

מה שתגיד .0IQ4Uאחרונה

אך אין בכוונתי להוציא לעז וידוע שיש ישיבות עם יותר או פחות שבאבניקים ואווירה יותר או פחותץ לוחצת וכזה 

מכיר מלא שעשו הסדר משני הישיבות הנל ואני יודע שכל שיעור שם עושים יוצאים הרבה להסדר אח שלי היה איתם במחלקה . לכן אני הזכרתי אותם בתור ישיבות ההסדר , יש לי גם חברים שעזבו ישיבות כמו מרכז ובית אל בשביל לעשות ההסדר...
לכן אני אומר שמבחינתי ישיבה שאפשרי לעשות בה ההסדר בלי לעזוב את הישיבה היא הסדר לא משנה לי איך קוראים לה מבחוץ, לצורך הדוגמא ישיבת איתמר נקראת ישיבה גבוהה 

אך למעשה הרב יהושוע וון דייק יותר מסתם מעודד את הבחורים לעשות ההסדר (יצא לי לעשות איתו שיחה בנדון) ויוצא שבשיעור אולי אחד או שניים עושים גבוהה והשאר ההסדר....

ביינישיםהרשפון הנודד

אשמח לדעת מה נותן לכם מוטיבציה ללימוד גמרא בישיבה?-בתוך אחד שקשה לו ממש ללמוד לימודי גמרא והלכה בגלל שזה מרגיש לי קצת מנותק ממני

היעדים הקבועים, האפשרות להעמיק, החברותאפתית שלגאחרונה
החייאה?טעמי🍫
בס"ד


אז מנסים להחיות את המקום?

יופיטעמי🍫
בהצלחה לנו✨️
איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
באזור ירושליםטעמי🍫

מעדיף לא לפרט

 

אתה?

גם באיזורשמיניסט באמ"ש
לא מפרט
גם באזוראיגנוטוס פברלאחרונה

לא מפרט

למה לא?פתית שלג

רק צריך להתקין בוט שימנע מלכתוב הודעות בזמן הסדרים..

יש כזה, אני יודע איך מתקינים לטלפוןשמיניסט באמ"ש
אגב, איפה אתה לומד?שמיניסט באמ"ש
זה נראה פורום מענייןמקפיצים נטושים

אולי נחייה אותו?

אני בעדשלג דאשתקד
יאללה לעבודה, תעלה דברים מעניינים ונגיב לך
אני במשבר. עמוק.מקפיצים נטושים

יושב בזמן סד"ע ומסתכל בפורומים של ערוץ 7.

איך יוצאים מזה?

לפי ההקפצות שלךשלג דאשתקד

נראה לי שישבת כאן כבר מסדר בוקר.

אבל יאללה תעלה סוגיה שהיית אמור ללמוד היום, או הסוגייה אחרונה שלמדת לפני המשבר, ונתחיל להתפלפל כמו בני ישיבות.

אני כאן

לאלא סד"ב לא הייתי פהמקפיצים נטושים
בלאגן, צריך לחשוב..מקפיצים נטושים

תחילת גיטין.

תקנת בפנובפ"נ,

מה קורה אם לא קויימה?

סחתן עליך!שלג דאשתקד

זה מסובך אחי,

לפי רבה - אם בית הדין חושש שהגט לא נכתב לשמה, אז אין המון מה לעשות... והחשש מתעצם לגעת תוספות (ב שבני חו"ל חולקים על ההלכה "וכתב לה - לשמה". כמובן ש"לאחר שלמדו" זה יותר קל כמו שהגמרא אומרת בהמשך. (אגב נדמה לי שהראב"ד פוסק כדעת רבה, כלומר שרבה אית ליה דרבא אז תכלס חוששים לשני הדברים).

לפי רבא, בגדול העניין יותר קל, כי הבלגן הוא למקרה שיהיה ערעור (כי אם אין ערעור אנחנו לא חוששים מעצמינו, כי משום עיגונה הקילו בה רבנן, כמו שכותב התוספות בתחילת הדיבור האחרון בדף ב.). עכשיו תראה, בעיקרון רשי בדף ג. נותן שני פירושים מה עוזר הפנוב"נ לפי רבא: 1. מרגע שהשליח אומר, הבעל יתבייש לערער. 2. הבעל עצמו כבר לא יהיה נאמן. ככה שתכלס אם לפי הפירוש הראשון, אז אין כאן עניין גדול.

מצד שני, צריך לקחת בחשבון את מחלוקת התוספות בדף ג. (בדעת ר"י), שגם אם הבעל מערער לא מאמינים לו, לעומת דעת הכפתור ופרח (נדמה לי איפשהו בפרק י) שאם הבעל עודה בלגן אז מאמינים לו ופוסלים את הגט. כך שהאמירה של בפנוב"נ או הכרחית או כמעט חסרת משמעות, ואז זה בעיקר כמו שאומר התוספות ש"בעל מידק דייק" הכוונה שמתלכחילה הוא מדייק ונזהר, וזו המטרה של האמירה.

הקיצור, לפי רבא זו תקנה שבאה להגן על מצבים מסובכים ולא ממש פותרת בעיות ספציפיות. אז זה לא נורא כל כך. אבל לפי רבה זה די בלגן אם הבחור לא אמר... (למרות שבפיכח ונתחרש לא גזרו חכמים, כך שאולי זה לא סוף העולם, כי רוב בקיאים הם).

לכבודך פתחתי את הגמרא בפנים שלג דאשתקד

מתוך רצון לא רק לקשקש מהזיכרון...

אז ככה, אם השליח לא אמר בפני נכתב וכו', זו מחלוקת בין רבי מאיר לחכמים בברייתא בדף ה:, והלכה כדעת חכמים שזה לא נורא רק שיחזור ויעשה את הפעולה ויאמר.


ולגבי השאלה מה קורה אם הבעל מערער אחרי שאמר בפנוב"נ, אז ראיתי שכבר בירודלמי יש התייחסות לזה ונאמר כך: "אמר ר' יוסי: חומר שהחמרתה עליה מתחילה שיהא צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם, היקלתה עליה בסוף שאם בא ועירער עררו בטל".

וואו, רצינימקפיצים נטושים

מבחינתי באמת הדיון מתחיל מהמח' תנאים הזו;

לפי ר"מ כל המשנה בגיטין ממטבע שטבעו חכמים הגט פסול, שזה מעניין כי לכ' מדאורייתא כשר, בעצם, היא עדיין נשואה ומותרת לבעלה הראשון? רק כי השליח לא אמר בפנופ"נ,
 

לפי חכמים - כשר, אז מה התוקף של התקנה? מה קורה אם לא מקיימים אותה? הכל טוב?!

לא נראה לי שחכמים כזה סבבהשלג דאשתקד

הרי הברייתא בעצמה ממשיכה "כיצד יעשה...". השאלה היא מה קורה אם הוא לא עשה את זה.

מצד שני, באמת לא מובן מה הטעם של רבי מאיר. הרי תכלס מדובר בחשש רחוק, כי רוב הדיינים בקיאים בלשמה (וכאן רבי מאיר לא אמור לחשוש למיעוטא, כפי שמסבירה הגמרא), ומן התורה עדים החתומים על השטר נעשה כמי שמחקרה עדותם בבית דין. אז למה היא פסולה מן התורה?


(נדמה לי שיש תוספות בדף ה על חלק מהנושאים האלה, אבל אני כבר צריך ללכת לישון כדי לקום מחר לסדר בוקר )

אשריך אתהשלג דאשתקד
יאללה תשתף מחר בחידושי סדר בוקר!!
אח... היה שיעור, עם המון חידושיםמקפיצים נטושים

אבל לא מספיק הייתי מרוכז בו,

 

לפתע עלתה לי התובנה שבעצם הסוגיא שלי בסדרי בוקר בשבועות האחרונים היא זו; 'ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה'?!

תקשיב נשמה טהורהשלג דאשתקדאחרונה

מסכת גיטין אחת ה.... פשוט אחת המדהימותתת!!!

יש בה כל כך הרבה פרטים והיבטים, שהסיכוי להתעמק ולהבין הכל, זה כמעט אפסי. תסתכל רק על הסוגיה של רבה ורבא, איך אותה מדנה יכולה לקבל משמעות גם של שאלה הלכתית עקרונית (לשמה) וגם של שאלה עובדתית (קיום השטר) ואתה עומד מול משנה עם 100 דוגמאות (גבולות הארץ? סמוכות ומובלעות? עולי בבל ועולי מצרים - לפי רהינו תם?) ועוד משפטים דו משמעיים ושאלות טכניות של שליח להולכה, הבאה וקבלה; אישה שהביאה, עבד שהביא, בעל שהביא; עד נעשה דיין; עדי חתימה או עדי מסירה (וכמה שיטות מפשרות...). חתיכת סלט לא הגיוני, וזה עוד לפני שכל המצב מתהפך - לאחר שלמדו, מלתא דלא שכיחא וכו וכו.

נראה לך שאפשר לעשות את זה תוך כדי שינה? או תוך כדי ריחיים על צווארו???

עזוב אותך, אל תנסה לבלוע הכל. קח את מה שהכי הכי חשוב בישיבה: האווירה, החידוש, היצירתיות והרעיונות שעולים. אהבת תורה מהברק שלה. זה ימלא לך מצברים וזה מה שחשוב לך עכשיו!!

אתה הרי מכיר את הסיפור על "עולא אקלע לבבל" (בתענית וגם בפסחים), שבהתחלה היה מאוכזב איך אנשים שככה חוגגים לא לומדים תורה, אבל בדיעבד הוא הבין שהאנשים כל כך סובלים שצריך להודות שמישהו בכל זאת לומד תורה...

תשמח שאתה מנסה, שאתה משקיע, שאתה רוצה. תשמר את זה! בסוף תצליח ובענק!!!

ואל תשכח שאתה גם חייב: "וכי עני היית יותר מהלל?" (הסיפור הידוע ביומא)

חברים, אני בסגנון של ישיבות ברמה משכלית מאוד גבוההיונתןzxcv
עבר עריכה על ידי שדמות בחולות בתאריך כ' בשבט תשפ"ה 11:58

אני בן 25 מחפש עכשין ישיבה ברמה גבוהה כמו שיח יצחק באפרת למי שמכיר, 

כרגע מחפש באזור הצפון.

מבקש לא להכנס לדיונים על ישיבות ומה טוב ומה פחות 

אלא לגופו של עניין אם משהו יכול לעזור לי 

תודה רבה לכולם

למנהל היקר שמחק את התגובה שליפשוט אני..

היית יכול כבר לתקן את הטעות בכותרת, על הדרך

..קעלעברימבאר
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך כ"ב בשבט תשפ"ה 16:38

..

אתה מחפש ישיבה בסגנון של שיח?קעלעברימבאר
אם הדגש העיקרי הוא על הרמה ההשכלתית הגבוההקעלעברימבאר

אז בצפון נראה לי זה מעלה גלבוע (לא כזה מכיר אבל נראה לי).

במרכז יותר אז יש את הר עציון, מעלה אדומים, ירוחם, עתניאל, מחנים, אורות שאול בתל אביב.

אם אתה מחפש משהו כמו שיח (סגנון הרב שגר אם אני לא טועה?) אז נראה אולי מחנים או עתניאל? לא זוכר בדיוק. בצפון לא יודע אם יש כזה סגנון אולי יש במעלה גלבוע אבל לא יודע באמת. ולא יודע מה הסגנון בנהריה או עכו

יש לך עוד פרטים על מעלה גלבוע?יונתןzxcv

וכן מחנים

לא יודע עוד. אפשר לבדוק באתר שלהם. אני יכול לשאולקעלעברימבאר

מישהו שאני מכיר שלמד במחניים, אם זה חשוב

או שיש כאן מישהו שמכיר את ישיבת מחנים טוב?קעלעברימבאר

או מעלה גלבוע?

בסגנון שיח יצחק יש את מעלה גלבועפתית שלג
מעלה גלבוע הם בסגנון הרב שגר?קעלעברימבאר
נשמע לי שכןפתית שלג

אבל אני לא מספיק בקיא בהגותו ובישיבה הנ"ל..

אגב ברוח השכלתית רוחנית ויותר שמרניתפתית שלג

יש את ישיבת ראש פינה

בית מדרש ראש פינה 

דוד שלי שם, כדאי לךימח שם עראפת
הצלחת לברר על ישיבה?קעלעברימבאר
מגדל העמקyys

ממליץ מאוד לבדוק את ישיבת חב"ד במגדל העמק.
מקום שלומדים בו ברמה מאוד גבוהה, עם סגנון חשיבה שמדמה את הסגנון המקורי של חסידי חבד לדורות - עם חקירה מעמיקה ודורשת אמת מוחלקת... שווה לנסות!

למה אתה מתכוון רמה משכלית גבוהה?קעלעברימבאראחרונה

אם הכוונה לרמת לימוד גבוהה אז יש את קרית שמונה באזור הצפון והמון ישיבות באזור המרכז וירושלים

ויתוראנונימי404

מישהו יודע אם אני חותם ויתור ואני באמצע מיונים (ספציפית עתודה) אז יגייסו אותי ישר או שהצבא נותן להמשיך להתמיין?

לימוד בשפת אמתפלוני אלמונ

מי שבקיא יודע בכתבי בעל ה"שפת אמת" על התורה והמועדים(ואולי גם בספרים אחרים) ויכול להמליץ על בין 3-4 קטעים יסודיים וחשובים בלימוד תורתו לכבוד יום פטירתו ב-ה בשבט אשמח שישלח בהודעת וואטסאפ(ואם אין אז סמס) למספר 050-220-3441

רלוונטי עד ראש חודש שבט תשפ"ה, תודה מראש

דיכאוןאנונימי404
אני שנה א ואני ממש לא מתחבר להסדר, זה עושה לי דיכאון... מה לעשות? אם אני חותם וויתור ישר מגייסים לצבא?
אם זה עושה לך רע, כדאי לעבורארץ השוקולד
אולי לצבא ואולי לישיבה אחרת, תלוי מה עושה לך רע.


אם זה דיכאון אמיתי, כדאי לשתף דמות מקצועית וגם רופא צבאי.

^^פתית שלג

ואולי למכינה

כדאי להתייעץ עם דמות בעולם האמיתי ..אגוז16
בהצלחה
דרוש כובד ראשנקדימון

ההחלטות שתקבל יכולות להיות משמעותיות ובלתי הפיכות, ולכן קודל כל חשוב שתשים לב לזה ותשקול צעדים בזהירות.


כמו שאמרו פה, ייתכנו כמה סוגי קשיים:

1. קושי בלימוד ובסף הדרישות הישיבתיות - כנראה מרבית האנשים חוטפים איזה שוק כשהם מגיעים לזה, אבל זה טבעי. האם ניסית לדבר עם ר"מ בישיבה שרתה נמצא בה? יכול להיות שבירור פנימי כזה יעזור לך להתפקס ולמצוא את המסלול שיהיה טוב לך.


2. חוסר התאמה עם הישיבה - זה קורה. למרות שחיפשנו ועשינו שבושים, אולי בחרנו לא נכון. יכול להיות שמעבר לישיבה אחרת זה כל מה שאתה צריך. סגנון לימוד אחר, סגנון חברתי אחר, סגנון אחר של גישה, מיקום אחר, וכדומה. אולי ישיבה גבוהה ולא הסדר, אולי מכינה ולא ישיבה. יש כל מיני אופציות, ואולי אתה צריך משהו מהאפשרויות האחרות.


3. רצון לצבא - יכול להיות שפשוט הצבא מדבר אליך חזק. זו גם אפשרות. באופן אישי אני חושב שתקופה בישיבות/מכינות זה חשוב לעיצוב העולם הפנימי שלך (מידות, תפישת עולם, עולם רעיוני), להרחבת ההשכלה התורנית שלך (הלכה, גמרא, ספרות אמונית, וכו), וליציבות מנטלית שנולדת משני הדברים הקודמים.

אגב, אם בעניין הצבא מה שמפריע לך זה העניין של שירות מקוצר, אז זה פתיר. אחרי שתסיים את תקופת הישיבה שלך, אתה בהחלט יכול להתגייס באופן רגיל. אבל בשביל זה אתה צריך ישיבה גבוהה או מכינה.


ואם אף אחד מאלה לא נראה לך מתאים, אולי הבעיה היא אחרת ושווה לשקול לפגוש איש מקצוע. אבל אלה החלטות שלא כדאי לקבל לבד, כדי לא לעשות טעויות אימפולסיביות.


בהצלחה רבה!

^^^ אם כי ההחלטה בסוף שלךארץ השוקולד
תתייעץ עם דמויות שמכירות אותך ואת המקומות אבל ההחלטה שלך
תמיד ההחלטה בסוף היא של האדםנקדימון
אבל מכיוון שמדובר בהחלטה שיכולה להיות בלתי הפיכה ויש לה משמעויות לשנים קדימה אז כדאי לעשות את זה בחוכמה, בשיקול דעת, ועד כמה שאפשר מתוך יישוב הדעת.
מסכיםארץ השוקולדאחרונה

אולי יעניין אותך