המשנה אומרת שמותר לשתות בין ארבעת הכוסות, בין כוס לכוס-עוד יין,
אבל בין כוס שלישית לכוס רביעית לא ישתה. ובתלמוד ירושלמי מבוארת נקודת החילוק-
מדוע בין כוס שלישית לרביעית לא ישתה:
כי אם אדם ישתה יין בין כוס ראשון לשני-לא ישתכר, כי יין שלפני האוכל ובתוך הסעודה אין בו חשש שכרות,
אבל כוס שלישית שבאה לאחר המזון-עלולה לשכר. לכן לא ישתה יין אחריה.
אמר על הרב שלום שבדרון זצ"ל רמז עמוק:
הכוסות הם כנגד ארבע לשונות של גאולה, גאולות גשמיות ורוחניות,
ה' גואל אותנו מסבלות מצרים, ומציל אותנו מהעבודה זרה של מצרים,
ואחכ הוא גם הראה לנו את היד הגדולה -בזרוע נטויה ובשפטים גדולים-
ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי.
אפשר חלילה להשתכר, כי יבוא מישהו ויגיד: נו, הגעתי כבר! השגתי ככ!
נגאלתי ממצרים, אני צועד עם אהרן הכהן ומשה רבינו, מוקף בענני כבוד ואוכל את המן, נגאלתי כבר בשלמות. אומרים לו: לא! אל תשתכר כאן, הגאולה עדיין לפניך-
כוס רביעית: "ולקחתי אתכם לי לעם-מתן תורה".
כי רק אז "וידעתם כי אני ה' המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים" רק אז.
ללא קבלת התורה הגלות עדיין מקיפה אותנו.
לכן רמז הירושלמי כי אין לשתות בין כוס שלישי לרביעי, כדי לא להשתכר חלילה משלושת הגאולות, ולהישאר ללא הגאולה הרביעית. אל תפריד בין הכוסות ואל תבוא על סיפוקך לפני שקיבלת את התורה.
מתוך דרשה של הרב שלום שבדרון זצ"ל לפרשת וארא

תודה על הקישור
- לקראת נישואין וזוגיות