דעתכם? פתיחה לדיוןנקדימון
המדע מעניק לאדם נוכחות דומיננטית בעולם,
מנתק את הפאסיביות של האדם במציאות,
נותן לו שליטה על עצמו, על עצמיותו.

ההבנה של אלוקים מוכרחה להשתנות, כי כיום יש בו פחות ופחות צורך, כמדומני.

הארות? הערות? תובנות? מסקנות?
אשמח להכל, אבל בשפה מכובדת..
אדם כזה. נח לו שלא נברא. וגם מפסםס תנקודה פהנפש חיה.
אני לא מסכימה עם הפסקה האמצעיצ
אבהירנקדימון
התפיסה הוותיקה של אדם זקן בשמיים ועל זו הדרך אינה יכולה להחזיק יותר. יש צורך לעבור להבנה עמטקה יותר כמו שהרב זצ"ל מדבר בכתביו.
ההבנה של מי שלא הבין צריכה להשתנות.לך דומיה תהילה
זו הגדרה אחרת לגמרי, ולית מאן דפליג.

אבל לא חושב שהטכנולוגיה היא סיבה בלעדית לצורך הזה. אפילו לא העיקרית.
אכןנקדימון
אבל בעולם אחר, בתקופות היסטוריות רחוקות, לא היה צורך בהבנה אחרת ואפילו להיפך, היה צורך בהבנות הקודמות. המציאות והעידן המידע והמדע מבטלים במחי יד את התפיסה הקודמת. ההכרח להבין פרופורציונאלית את היחס של אלוהים ואדם נהיה קריטי יותר ויותר. אלוהים מפסיק להיות אנושי ככל שמתקדמים בשנים. זה הבדל עצום ממה שהיה.
אלוהים מבחינתנו משתנה מ׳אופיום להמונים׳ ל׳אלוהים׳.
מה פתאוםים חי מיה"ך

זה לא משנה לא פעם ולא היום אם אתה תופס את אלוקים כמו סבא זקן או כמו הרמב"ם במורה נבוכים, מה שמשנה זה שאתה מבין את המשמעות עבורך, וזה אותו דבר היום בדיוק כמו פעם, כמובן צריך להיות חכם גם פעם וגם היום

הבעיה מתחילה בהגדרת האמונה כצורך.לך דומיה תהילה
היא אמת וערך. התועלת היא רק נגזרת.

אך בפועל, גם ההבנה השטחית תתנפץ כשהמציאות תטפח על פניו של האדם ויגלה שיש צדיק ורע לו.

ההבדל הוא שהיום החילונות מאתגרת את הדת, לכן מי שחסר חשיבה מופשטת נשאר חשוף בשדה הקרב. צורנית, זה לא שונה מהמשבר האריסטוטלי בימי הביניים (שדווקא זימן לנו ספרים טובים לארון היהודי...).
הו! ^^^פסידונית

2 השורות הראשונות הן ניסוח מדוייק של מה שרציתי לומר. תודה.

תוכל להרחיב בבקשה?נקדימון
ולהסביר יותר את דבריך? בעיקר את הפסקה האחרונה..
נראה לי שאתה היחיד פה שמתחיל להבין את השאלה..
ראה בתנ"ך:לך דומיה תהילה
איוב, תהלים, ירמיהו, משלי, קהלת, איכה...

באמונה בקב"ה אין רק בונוסים. היא מאתגרת ודורשת. אנחנו מדמיינים שהדיונים האקטואליים שלנו לא היו אקטואליים לפני מאתיים שנה, 800 שנה, 2000 שנה ואחורה. אנשים הפגינו חכמה מאז ומעולם (אלו שיכלו לקרוא, לפחות).

הפחד מהלא נודע וחיפוש תקווה להיתלות בה לא מספיקים כדי שהאדם ישלה את עצמו בקיומו האפשרי של אלוקים. אנחנו נוטים לקבל את הסיכונים שהמציאות כופה עלינו ולהסתגל אליה (וזה לא משנה אם מדובר בפחד מבצורת או מהבנק).

אם אנחנו מחזיקים מהאמונה שלנו כרצינית, אפשר לתת קרדיט גם לדורות קודמים.
אילו היה לי מרץ הייתי מרחיב. אבל בשתי מילים:לך דומיה תהילה
הוא הנותן לך כוח לעשות חיל.

הוא המסובב הראשי לכל ההצלחות שאנו זוקפים לזכותנו. ואידך זיל גמור.

בינתיים אחשוב על זה עוד.
מה זה אומר ההבנה של אלוקים?רועה פילים

אם תצא לרחוב ותשאל אנשים מה התפקיד וההגדרה של אלוקים - מנסיון.. כל אחד יענה לך תשובה אחרת.

 

היהדות בכלל, והקבלה בפרט, נותנים מקום דומיננטי לאדם.חסדי הים
יש דרישה מהאדם לעשות ולפעול בעולם, והמעשים האלו יוצרים עולמות.
אנחנו שותפים לבורא.

האלוהים הוא ראשית המציאות ובוראה. הוא קובע כללים וסדר בעולם.
ה' הוא הטוב השלם, וכל המציאות שואפת אליו, והוא משגיח עלינו ועוזר לנו להידבק בטוב ובשלמות.
יוצרים עולמות?נקדימון
אנא באר דבריך, החבר
תלמד את הספר 'נפש החיים'- אנחנו בוראים עולמות רוחנייםחסדי הים
שנותנים חיות לUniverse הגשמי שכל הזמן מתרחב.
זה במבט הכללי.
יש פחות צורך באלוקים?בוז
התפיסה המקובלת היא שבתקופה שבה התחילו להאמין באלוקים היה צורך לאנושות להיתפס באיזשהי ישות מיסטית ולהאמין בה, וכיום, כשיודעים יותר על העולם, לא צריך את הישות הזו יותר.

זוהי מעולם לא היתה התפיסה של היהדות...
המדע מעניק לאדם מקום גדול יותר מאשר התורה מעניקה לו?
איזו שטות! להפך, המדע אומר שהאדם, מוטציה משוכללת ככל שיהיה, הוא רק מכונה משומנת הפועלת על ידי זרמים חשמליים אקראים ואינם ואינה שונה בהרבה מרובוט.
הוא נוצר באקראי ומתישהו קוף יותר מתוחכם יחליף את מקומו.
האמירה שאתה לא יותר מגרגר חול ביקום היא אמירה מפורסמת ונפוצה ואפילו משמשת כמשפט מוטיבציה והשראה. איפה יש כאן מקום לאדם?

(ומי מחזיק מאלוקים אדם זקן בשמיים? אפילו סבא שלי, שלא מאמין, גורס שיש לאלוקים חדר מחשבים.)

בתורה לעומת זאת יש מקום הרבה יותר גדול לאדם ולמעשיו.
הכל בהשגחה פרטית, לכל מעשה שלך יש השלכה, אדם יורד לעולם ל70 80 שנה רק כדי לעשות טובה ליהודי, לא נולדת סתם, יש לך תכלית, ומטרה.
יותר מכך- אלוקים צריך אותך, הוא לא יכול בלעדיך. לכן הוא ברא אותך.

מי שתופס את אלוקים כמשהו שנמצא למעלה ולא קשור אליו, ההבנה שלו שגויה. והתפיסה הזו שלו, והיא בלבד, צריכה להשתנות.
(יש לאלוקים חדר מחשבים?!?....נפש חיה.
סבא שלי טוען שאם אלוקים קיים,בוז
אז אנחנו חיים במעין סימולציה ממוחשבת והוא המתכנת. כאילו הוא משחק ב"סימס"...

תיאוריה מפגרת אבל מעניינת.
(תחפשי בגוגל את זה לעוד פרטים. אין כוח לפרט)
אז יש כאן מגרש טטריס ענק בעצם?נפש חיה.
אוליבוז
אולי יש לו כמה חשבונות במשחק ובכל אחד משפחות אחרות ודברים אחרים
אולי זו הסיבה שיש חייזרים, כי הוא משחק את המשחק ההוא המעצבן עם החייזרים וצעקות של קרב ברקע, מה שמו
משל יפה.לך דומיה תהילה
לא כזה מפגר...
בתור משל הוא לא מפגר.בוז
אבל בתור תיאוריה שמוחזקת ב90 אחוז וודאות אצל אנשים אינטליגנטים?
מפגר.
כמדומני היא של אלון מאסק. אבל לא בטוחה.
ובכןנקדימון
לא אנשי המדע דוגלים בדטרמיניזם, אפילו לא רוב, אתה וודאי יודע את זה..
איפה יש מקום לאדם?! הבט סביבך, תראה את כוחו של האדם, את שכלולו, האדם שולט בסביבה שלו בתוקף. אנחנו מעלים את תוחלת החיים ואת איכות החיים ואת ההירף אליו מגיע החיים. אנחנו לוקחים חומרים ויוצרים מהם עולמות מדהימים, אנחנו מבינים יותר ויותר את פעולת המציאות. מה אתה מדבר? לפני כן, האדם היה כבול לאמונות תפילות ול׳כוחות׳ הטבע, הוא היה ערום וחסר כל כח ושליטה.

ובעניין אדם זקן בשמיים, אכן זה לאו דווקא אלא העיקרון והדגשתי את זה. אנשים תופסים את אלוהים כישות בעלת תודעה, ומלבישים את זה בשמות שונים.

בתורה יש מקום יותר גדול לאדם ולמעשיו? תלוי. מורכב.
(ודאי שאנשי המדע דוגלים בדטרמניזם)פסידונית


(זה לא מחייב שזה דבר נכון. אבל יש קונצנזוס די גדול בנושאפסידונית

בדיוק אצל אנשי המדע)

עד כמה שאני יודענקדימון
זה הפוך. היום המדע נטש את התפיסה הדטרמיניסטית, בעיקר ואולי רק בגלל ההבנות של תורת הקוונטים. (דיון בפני עצמו).
מעניין.פסידונית

אתה אומר משהו שנשמע די הגיוני בסופו של דבר.

אולי זאת תפיסה שתלך ותתרחב. עד היום התפיסה הייתה בהחלט דטרמניסטית.

מוזמנת לבררנקדימון
אתה מוזמןפסידונית

לי אין כל כך מושג איך

אני קראתי על זהנקדימון
ולכן אמרתי מה שאמרתי..
אוקיי. כיף לך פסידונית


המדע לא אמור לדגול בדטרמניזם, אבל הוא כןהדוכס מירוסלב

וזאת נהייתה דת שלמרבה האירוניה דווקא הגדולים בה לא מאמינים בה

אלוקים לא צריך שיהיה לנו בו צורךפסידונית

עצם האמירה מצחיקה אותי קצת.

אם הוא קיים אז הוא רלוונטי, תמיד, להכל.

אם הוא לא קיים (רח"ל וח"ו הוסף-את-הלא-מיותר) באמת אין בו צורך מן הסתם.

איזה עדינים כולם פה... ישר כח הדוכס מירוסלב


אה?פסידונית

תודה אבל אין לי כל כך מושג למה אתה מתכוון.

 

עברתי על התגובות, ולאור מה שהוא אמר ("אין צורך" וגו') כולכםהדוכס מירוסלב

מאוד מאוד חמודים. הייתי צריך מאוד להתאפק כדי להגיב כמו שהגבתי, וגם זה לא היה בעדינות ממש

היה זה כבר פרותגוראס שאמרשפיפול
"האדם הוא קנה המידה לכל דבר"
זה היה בזמנו של סוקרטס עליו השלום ומאז זה לא השתנה כל כך.
בני אדם חושבים במושגים אנושיים, תמיד זה היה כך.

לגבי אלוהים, הוא לא פחות נחוץ.
צריך לנצל את העובדה שהדת כבר לא שולטת ולהפוך את הפרספקטיבה הדתית מ"מה מותר ומה אסור" לעניין של דוגמא לעריכת שנעשית מתוך חירות ובחירה.

הדת תמיד היתה עניין של חירות ובחירה.בוז
פסח הוא חג חירותנו מתמיד, ובחירה בין חיים וטוב למוות ורע היתה כתובה בתורה מלפני בריאת העולם.

זה שיש זרמים שהפכו את המצוות לספר חוקים נוקשה וקריפי שמי שלא יקיימנו ייצלה באש הגיהינום הרותחת כי ככה היה להם יותר קל לשלוט על הציבור זה לא אשמת העם.
ממ..נקדימון
יש זרמים? הלו? זה היה היהדות עד לרב קוק.
במשך דורות.
ואגב, מה זה אומר כתובה בתורה מלפני בריאת העולם? לא הבנתי את הסיסמא הזו..
יותר כמו עד לחסידות.פסידונית


יותר כמו, עד לחסידות, באשכנז הדוכס מירוסלב

החסידות באה לתקן את מה שהלמדנות קצת הרגה, וזה הזכות של כל יהודי להיות גדול...

מקבלת.פסידונית


פעם בפסח,בוז
אחד האדמו"רים הגדולים חצה מצה לשתיים והיה צריך לראות איזה חלק הוא הגדול יותר בשביל אפיקומן.
הבן שלו התחיל למדוד את שני החלקים, ואז אמר לו האדמו"ר, גדול שצריך למדוד אותו, הקטן גדול ממנו.

מילא אם כל אחד היה גדול לעצמו, בענווה, אבל כשזה הפך להשוואה והתנשאות על עמי הארץ, והיום הפך ל" כמה מטרים רבועים בדירה בירושלים אתה שווה", נראה לי שאין זו גדלות כלל.
לא הבנתי את התגובההדוכס מירוסלב

אגב הסיפור הזה קצת מוזר, כי כמדומני אסור למדוד ביו"ט ושבת (אלא כמתעסק בעלמא)

 

לא הבנתי מי ואיפה מדבר על מטרים מרובעים ואיך זה משליך על החסידות של הבעש"ט?

זה סתם סיפור שאתה אמור לקחת ממנו מסרבוז
לא זוכרת פרטים מדויקים.
וכנראה בגלל זה הוא לא נתן לבן שלו למדוד. כמו שמסופר בסיפור, אם קראת.

עניתי את זה כתגובה למה שאמרת, מותר לכל אחד לרצות להיות "גדול", כי הנחתי שאתה מתייחס למונח "גדול בתורה" שמוערך ומוערץ בקרב ציבור לומדי התורה.

והיום זה נמדד, בחור שלומד יותר יקבל דירה יותר גדולה בשידוכים, ושמעתי בחורים שמדברים על זה ברצינות שצריכים לעשות שטייגען למען יראו וייראו.
אה אצל החרדים? זה בדיוק הנקודה שהחסידות באה לתקןהדוכס מירוסלב

זה לא הצליח לגמרי, אבל התפשט מספיק בעמ"י כדי שזה ישתלם

אה, חשבתי אתה ליטאי...בוז
נכון. ובתוך החרדים יש גם את התפיסה שיהדות זה מערכת מתוסבכת של שכר ועונש עם אלוקים. פחות רגש. יותר גיהינום.
חחחח אני הכי לא ליטאי בכל רחבי תבלהדוכס מירוסלב

אם כי היו צוחקים עלי בישיבה בגלל שהייתי מקשה על סיפורי צדיקים תמיד

החרדים שאני מכיר, וזה די הרבה, לא רואים ככה את התורה ב"ה

הגיוני להקשות על סיפורי צדיקיםבוז
הם מגיעים לאנשים מצונזרים ומעוותים.
אני לא אוהבת שלא מביאים מקור או שמספרים סיפור בתור משהו שקרה באמת כשלא מודעים לעובדות.
לכן הסיפור שנתתי מקודם היה בתור משל למשהו.

וב"ה שאתה לא מכיר כאלה. סתם משרה דיכאון
יואו,לך דומיה תהילה
אני לא מסכים עם שניכם ואני לא יודע עם מי להתחיל!!!!111אחד

התורה היתה קיימת מלפני בריאת העולם.בוז
וגם נשמות ישראל. זה ידוע.
"אסתכל באורייתא וברא עלמא", הקב"ה הסתכל בתורה ולפיה יצר את העולם (כמו blueprint לעולם) ולכן מוכרח שהיא היתה קודם הבריאה.
ולכן עניין הבחירה תמיד היה קיים, כמו שהוא רשום בתורה, ולהגיד שזה דבר חדש זה מצחיק.

ויש עוד שיטות ביהדות פרט לרב קוק, ממליצה לך להעשיר את ידיעותיך בנושא.
הקבלה והחסידות ועוד קודם לזה במקורות בגמרא וכו'. אני לא איזה ת"ח עם רשימה מפורטת של ציוני מקומות אבל אני מכירה את הדיעות בכללי מספיק כדי לדעת שרוב היהדות לא היתה ככה, לא אמורה להיות ככה, והיתה ככה בדורות האחרונים כי עם ישראל מה שנקרא צריך טיפה ריסון.
אם שפיפול בצד שלך, כבר הפסדת הדוכס מירוסלב


"פסח זה זמן חרותינו"? הצחקת אותישפיפול
איזה חירות יש בפסח?
זו סתם סיסמא.
היא כל כך לא נכונה וגם לא קשורה לנושא.
העניין הוא באמת לחיות בתוך מציאות שבה הכל אפשרי ומותר ואז האלוהות נכנסת בתור מופת לבחירה ערכית.
החירות הפסח מתבטאת בקבלת התורה...בוז
לא ביציאת מצרים...

בחייאת, הבורות!
הפסח מתבטא בעיקר באין סוף מטלותשפיפול
שמזכירות את שעבוד מצריים
כדברי המשורר, עבדי הזמן עבדי עבדים הם וגו'הדוכס מירוסלב


כמו השיר, עבדים היינו לאמא במטבחבוז
כל מה שעשינו, היא זרקה לפח

עצוב שבזה מתבטא אצלך הפסח
או שאתה טרול שזה יותר עצוב, כי אתה
א. משועמם
ב. גוזל את זמנם של אנשים
ג. מנצלש שרשורים שיכלו להיות רציניים

ושלושת הדברים האלו בעייתיים בגלל שהשעמום מביא לידי חטא, בזבוז זמן הוא גזל, וניצלוש שרשורים ותגובות לא ראויות יכול להיות מעין לפני עיוור לא תתן מכשול.
קיצור, בעייתי
הפסח הוא באמת דבר עצובשפיפול

הוא גורם הוצאות רבות ולחץ נפשי רב.

 

כבר אמר החזו"א "אבק זה לא חמץ ואישה היא לא קורבן פסח"

 

אמר יפה וחבל שאיש לא שם לב.

הפסח הוא לא דבר עצוב...בוזאחרונה
זה שהוא הפך לכזה הוא בעיה של המקיימים אותו.
אתה למשל לא חייב לעשות אותו כזה.

אל תכעס על מהות של משהו בגלל מה שאנשים עושים ממנו, תתייחס לדבר בפני עצמו.
הפסח הוא דבר נעלה ועצום שחיבר בינינו לבין הקב"ה ע"י מתן תורה וברית מילה וניסים ונפלאות ויד גדולה וחזקה. הוא דבר גדול.

וזה שמחמירים בניקיון וכו' זה דווקא מחיבת הפסח וחיבת המצוות, זה מראה לך כמה זה חשוב!

ואצלנו הפסח הוא לא כזה טראגי כמו שאתה מצייר אותו, אולי הבעיה היא באיך שאתם חוגגים אותו ספציפית? תבדוק.
סליחה שאני אומרת אבל אתה מצחיק אותינפש חיה.
הדת, לפחות היהודית, היא כן מערכת חוקים של מותר ואסורפסידונית

ושם הכוח שלה

לפחות עפ"י הרב סולובייצ'יק.

מה שלא סותר את החירות והבחירה אלא מעביר אותם לשדה אחר קצת.

הדת היא לא מערכת חוקים. היא מערכת יחסים.בוז
גם במערכת יחסים יש מותר ואסור, אבל זה לא העיקר. העיקר זה שהחוקים מחברים אותך לאלוקים ואותו אליך, ושיש מטרה לכל זה, המטרה היא לא שכר ועונש בהתאם לחוקים.
ברור שלאפסידונית

הדת מתגלמת בחוקים. (שוב, היהודית)

יש לה חלקים אמוניים ופילוסופיים ומטאפיזיים והכל, אבל בשורה התחתונה היא נשמרת על ידי החוקים. אני הראשונה שאתייחס למטרה שלהם ולא אליהם עצמם בתור ערך.

היוצא מזה שהמצוות הן אמצעי?לך דומיה תהילה
"המצוות אמת,לך דומיה תהילה
לפיכך תכליתן - קיומן".
(רמב"ם, הק' לפ' חלק).

אבל גם אני חוכך בזה בדעתי. נראה.
ממ. כן.פסידונית

זה נושא שקצת קשה לי באמת להבין רעיונית.

פשש כיוונתם לדעת הזוהרהדוכס מירוסלב


בתרי"ג עטין?לך דומיה תהילה
גם וגם.בוז
אמצעי לקבלת שכר אצל חלק.
ושכר מצווה מצווה, כך שזה גם מטרה וגם אמצעי 😁
טוב שאת מתייחסת למטרה בעיקר.בוז
אבל אצל הרבה שאצלם זה נתפס כמערכת חוקים, בעיקר למשקיפים מבחוץ, זה נראה כמשהו יבשושי, כעין מערכת החוק והמשפט.
ועם זה אני לא מסכימה.
זה נכון.פסידונית


זה מזכיר לי מעשיה חסידית מקסימה על בעל התניאשפיפול

בא אליו חסיד ואמר לו שהוא היה עשיר ונכנס לאיזה עסק ביש ועכשיו לא מלווים לא כסף והוא בצרות ובקיצור הוא רצה איזו ברכה לחזור להיות עשיר.

 

אז התניא קדישא שאל אותו למה כל כך חשוב לו להיות עשיר

אז החסיד התחיל להסביר לו שהוא הבטיח לבת שלו בית והבטיח לחתן אחד שלו שיפתח לו חנות והוא צריך לארגן חתונה לבת הקטנה וכן הלאה וכן הלאה

 

האדמו"ר לא התרגש, נתן להוא לקשקש ולקשקש על כך ההתחיבויות שלו והרצונות שלו 

ואז הוא אמר לו "אתה יודע טוב מה אתה צריך, אבל בשביל מה צריכים אותך?"

 

זה שבשבילך או בשביל הרב סלובייצ'יק היהדות היא אותה טכנולוגיה הלכתית מפורטת כגון "האם מותר לפתוח חבילה של מגבונים בשבת חול המועד" , זו הנחה שרבים יחלקו עליה ובצדק  .

 

השאלה היא , נניח שאת צודקת, מה הצורך ביהדות כזו? איזו תועלת היא מביאה?

 

סיפור יפהנפש חיה.
באמת שאין לי כוח לפתוח את זה פהפסידונית

(מקווה שתאמין שזו לא התחמקות. מקסימום לא תאמין, לא נורא)

בשביל זה צריך לקרוא אותו

ובשורה התחתונה אתה צודק, צריך הצדקה ממש טובה למערכת חוקים נוקשה ומורכבת (שאני חושבת שיש).

נו נו, עכשיו אני מבין את הדיון שלנו. ישר כח שגילית לנו שאיןהדוכס מירוסלב

לך צורך בה' יתברך.

לי, ונראה לי שלרוב יושבי הפורום, יש.

אתה לא צריך להיעלב בשביל אלוקיםפסידונית

הוא קצת יותר גדול מזה.

לקנא לה' זאת מצווה. להזכירנו את פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהןהדוכס מירוסלב

אני שמח שזה טבעי לי. אולי קצת צר לי שזה לא טבעי לכולם פה

צר לנו שאתה פהשפיפול
צר לנו שאתה בעולם הדוכס מירוסלב


יש הבדל בין לקנא לבין להיבהל.פסידונית

לקנא לו צריך.

להיבהל בשבילו לא.

את חושבת שאני מבוהל? הדוכס מירוסלב


לא ברמה של התקף חרדהפסידונית

אבל התגובה עשתה עליי רושם של מתגוננת.

שזה בסדר גמור אגב. 

לא, אני לא מרגיש צורך להתגונןהדוכס מירוסלב


וודאי שיש לי צורך, אל תגזיםנקדימון
אבל אני שואף שההבנה תהיה עמוקה יותר.
סיסמאות גם אני מכיר. אני רק מחפש להבין את הסיסמאות.
אוכל להגיד לך משהו שאני למדתי עם הזמן, וזה שצריך להזהרהדוכס מירוסלב

בדיבור.

מי שאומר שאין לו צורך בה', או שיש לו פחות צורך, יגלה איך זה להסתדר בלי ה' בעולם.

לא ממליץ!

אתה יכול לחקור את האמת מכיוון אחר.

הלך רוח כזה, בערך: "ה' יש לי הכי צורך בך! למד אותי יותר".

מה שאני התכוונתינקדימון
זה שבעבר כשאדם היה חולה הוא היה מוכרח להתפלל. כשהוא היה צריך להביא פרנסה בקושי ובדוחק ומרחוק, הוא היה מוכרח להתפלל. כשהוא רצה ילדים, הוא היה מוכרח להתפלל. כשרדפו אותו הגויים, הוא היה מוכרח להתפלל. כשלא ידע מה קורה עם בנו שנמצא רחוק ואין לו איך לברר כלום, הוא היה מוכרח להתפלל. וכן על זו הדרך.

היום לעומת זאת, כל הדברים האלה יכולים להסתדר בקלות. כביכול אין צורך באלוקים.

ממילא, ההבנה מוכרחה להשתנות.
אני מבין למה התכוונת. עדיין, צריך להזהר בביטוייםהדוכס מירוסלב

כרגע לא עולה לי על הדעת, אבל אני חושש שבביטויים מהסוג הזה עוברים על כמה וכמה איסורים.

ובכלל, עצם השימוש בביטויים כאלה מחשיך את הדעת, ומונע מהאמונה להתחדד ולהתרחב.

 

אי אפשר לעשות דברים שאסור ולצפות לשכלול רוחני

קיבלתי.נקדימון
אתה רואה? אז טוב שהדיון הועלה..
בוז
והיום, בלי תפילות, אפשר להסתדר?
גם היום צריך תפילות!
איך דברים מסתדרים יותר בקלות? אין מחלות? אין בעיות? אין עוני? אין עקרות ורווקות?

ופעם, רק תפילות פתרו בעיות? תפילה לבד הביאה כסף? תפילה לבד הביאה ילדים?

צריך תמיד שילוב של מעשים ותפילות, כי צריך בהכל סייעתא דשמייא. זה לא התבטל.
ממנקדימון
עקרונית כן, מה שהמדע עושה היום הוא וודאי.
או שאפשר או שלא. בדר"כ.
פעם הכל היה בתוך סימני שאלה.
לחשוב שאפשר להסתדר בלי תפילה זה חסרון גדול באמונההדוכס מירוסלב

המהות של התפילה היא חיבור חזק יותר למה שלמעלה ממך, ומה שלמעלה ממך, במהותו, הוא האמונה.

איך תהיה יותר מאמין אם לא תתפלל?

אתה יכול להשקות את הגינה שלך בלי צינור?

מקסימום ישפכו לך קצת מים פה ושם

באמת צריך להבין מה זו תפילהנקדימון
יש לעיין בספר ׳ואני תפילה׳ (הרב שרקי)
ממליץ על השתפכות הנפש לפניהדוכס מירוסלב

הרב שרקי מלמד ליקוטי מוהר"ן (או היה מלמד)

ההבנה שלך לא יכולה לעולם להיות עמוקה,בוז
אם שאלת שאלה שכזו.

שאלת כדי לפתוח דיון, הדיון הוא על כך שאין צורך יותר באלוקים כפי שהוא מוגדר אצלך כאיש זקן בשמיים.

לאף אחד כאן אין כזו הגדרה לאלוקים, ולכן וודאי שאין צורך בה או בדיון, כי הטענה לא תקפה מלכתחילה (ולפיה יש תפיסה כזו)

אם רצית להבין, היית שואל איך אנחנו תופסים את אלוקים. או מה המקום שלו בחיים שלנו.
מקבלנקדימון
הניסוח לא טוב. מקבל.
יחד עם זאת רציתי להדגיש יחס מסויים שמשפיע על ההבנה.
ויחד עם זאת, מוזרה לי ההסקה שלך מכל מה שכתבתי שזו התפיסה שלי על אלוקים.. תמוה קצת.
איזו הסקה היתה מוזרה לך?בוז
כל מה שכתבתי שהבנתי ממך צוטט מתגובותיך מילה במילה.
אתה לא חושב שהעובדה שאתה מצליח להעלות ביטויים כאלה על הכתבהדוכס מירוסלב

מעידה קצת שיש פה קושי?

זה הזמן לעשות תשובה. אם אתה רוצה להעמיק באמונה, כדאי שתלמד איך היא עובדת.

המצוות הם עצות להתקרב לה' (לשון הזוהר תרי"ג עיטין), וכשמבטלים אחת מהן, נחשכים.

האמונה היא הפן הגבוה ביותר של היהודי, מעל השכל, מעל הרגש, מעל המעשים - ואי אפשר להשיג אותה בלי להתעלות במעשים, ברגש, בשכל. אחרת האמונה נשארת כמו חבר יקר שמלווה אותנו בלי שנראה.

 

האמונה היא היסוד היציב שקבוע לאדם ב"לב", לא הסרת השכל כמו שטועים המון העם לחשוב (זאת מחשבה ילדותית). אדם שהאמונה שלו חזקה, לא ישתמש בביטויים מהסוג הזה.

אדם שרוצה להתקדם באמונה, צריך לזכור את ה"סחור סחור אמרינן לנזירא" טוב מאוד.

אני משנה ניסוח..נקדימון
איך אתה תופס את אלוקים?
מה המקום שלו בחיים שלך?
אני תופסת אותו מאחורה. המקום שלו- מקום טוב באמצענפש חיה.
ומה זה אומר?נקדימון
לתפוס אותו מאחורה?
זה אומר שהייתי צכה לשים <צ> ושכחתינפש חיה.
כשתרצה תשובה אמיתית
תאמר.
י חושבת שזה בדיוק מה שהוא רוצה.פסידונית


חשבתי שזה מובן מאליונקדימון
מה הקושי לענות בלי לחשוש כל פעם מציניות? אני לא מבין את זה..
אני אחשוב ואכתוב. כרגע לא יכולהנפש חיה.
א. אני בת, ולכן אני תופסת. אמורה לתפוס.בוז
בתכלס, הוא מעבר לתפיסה והבנה שכלית שלנו. הוא הכל. הוא שולחן וכיסא וסלט ירקות.
והוא תורה וקדושה ומצוות.
והוא שמיים וארץ וגן עדן וגיהינום ורע וטוב וחושך ואור.
כפי שמבואר בתניא באריכות. ממליצה לך ממש ללמוד, בפרט את שער הייחוד והאמונה בו מדברים על האמונה בה'.

ב. המקום שלו בחיים שלי, שמבטא את התפיסה שלי, הוא שהכל לכבודו.
בשבילי נברא העולם, ואני לא נבראתי אלא לשמש את קוני. (קוני = יוצרי, ה'.)

המטרה שלנו בעולם הוא להשכין את הקב"ה בעולם, זו מטרת המצוות וזו מטרת הכל. לא גן עדן ולא עולם הבא.
ידוע שיש מלאכים שנקראים שרפים, כי הם מוכנים לשרוף את עצמם באור אינסוף ובלבד שיוכלו להתאחד עימו באמת.
זו לא המטרה. רצוא והתעלות אינסופית איננה שווה מאומה בלי שוב, לחזור לעולם ולעבוד. לא סתם נוצר האדם במקום כה שפל ומגושם. זו העבודה שלנו. לקחת דברים מגושמים ולהעלות אותם לקדושה.
אינטרנט? ללמוד תורה.
אוכל? שיהיה כוח לקיים מצוות.
בגדים? להראות מכובד ולייצג את ה' בכבוד.
מכונית? להגיע מהר למקומות ולא לבזבז זמן.
דירה נאה? מרחיבה דעתו של אדם שיוכל להתפלל בנחת. כמובן שעדיף להתפלל בבית הכנסת אבל הכוונה מובנת.

זה המקום שלו בעולם שלי.
שאלותנקדימון
אין כאן ציניות לכל החוששים. תרגעו.

א. אני לא מבין מה זה אומר שהוא הכל..
ב. מה זה בדיוק קדושה?
אמרתי לך מקור ללמוד. שער הייחוד והאמונה.בוז
העולם הוא לא משהו נפרד מאלוקים.
העולם הוא לא כמו ילד שמשחק בבית בובות, ומשגיח מהצד. לא.
העולם הוא- אלוקים.
זה מוסבר שם מאד באריכות.
זה כמו אור. אור יוצא ממנורה. נכון?
האור לא יתקיים אם המנורה נכבית. כי הוא נשלח בגלים כל רגע ורגע מחדש.
ככה גם העולם, הוא אורו של הקב"ה, ואם ח"ו הוא יפסיק שניה להחיות את העולם הוא יחדל. יפסיק להתקיים בו ברגע.

זה מאד עמוק ואבסטרקטי וקשה להסביר את זה בפורום.
תלמד לעומק. מעניין מאד, ואם אתה רציני אולי גם תקבל תשובות.
אני חושב שהלשון הפילוסופית שם עלולה להתקיל אנשים שלא למדוהדוכס מירוסלב

הייתי ממליץ יותר על אגרת הקודש בתניא אולי

הגיוני.בוז
רק ששם הוא מדבר ספציפית על זה.
ויש מקומות שמפשיטים ומבארים ממש טוב, ואם ידידינו בעל 12 עינות המים אכן מחפש תשובה רצינית כדבריו, שם הוא ימצא אותה.
האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויקאחרונה
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך