המקור בגמרא הוא בבבלי פסחים (כ
: לגבי דעתו של רבי יהושע, שמותר לטמא בידיים, תרומה ההולכת לאיבוד, כדי שבעל התרומה, לא יפסיד את החולין.כמה זה הפסד 'מרובה'?
בפתחי תשובה יורה דעה (לא, ב) הוא מביא שו"ת הר הכרמל יורה דעה (טו) שכותב:
שזה לפי הערכת המורה הוראה. המורה הוראה, צריך להסתכל בצורה כללית, על כמות הכסף והרכוש שיש לשואל, על חומרת האיסור, ואם יש עוד צדדים להקל.
בשו"ת נחלת שבעה (ב,נה) הוא מביא שיעור מסויים של 16.6% ביחס לקרן.
מקילים בהפסד מרובה:
באיסור דרבנן. (בדאורייתא פחות מקילים בזה.)
*אם יש מחלוקת פוסקים סביב זה, אז נוטים להקל.
*בדיעבד, שכבר נעשה האיסור.
הנה כמה נושאים הלכתיים אקטואליים שעולה ההיתר של הפסד מרובה:
*בהמה או עוף שיש שאלה אם הם טריפה.
*בשר וחלב
*עשיית מלאכה על ידי אבל או בחול המועד
*אמירה לגוי בשבת
(ביין נסך, לא אומרים הפסד מרובה, כי זה עבודה זרה).

