אז שיהיה בתיאבון,
שיתקיים בנו 'כל האוכל ושותה בתשיעי כאילו התענה תשיעי ועשירי'.
מהר"ל:
...אמנם עיקר הדבר הוא דבר נסתר מאד, מה שאמרו כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי, כי יום העשירי הוא קדוש, וכל קדוש הוא נבדל מן האחר, שזהו ענין הקדוש, ואם אין אכילה ושתיה ביום ט', אין יום העשירי קדוש ונבדל... (חידושי אגדות ראש השנה ט א, וראה עוד יום כפורים-כללי)
פרי צדיק:
אבל באמת דגם בערב יום כפורים יש מצוה בעונג ושתיה, ובזוהר הקדוש מפורש למענגא נפשיה במיכלא ומשתיא... אך ענין אכילת ערב יום הכפורים בא לתקן כל אכילת ועינוגי הגוף שיהיה בקדושה, כמו קודם החטא, שרק אחר הקלקול הכניס הנחש הנאת הגוף שלא לשם שמים... (ערב יום הכפורים א)

