דבר תורה- פרשת ויקהל-פקודירחל=)
עבר עריכה על ידי ענת=) בתאריך כ"א אדר תשס"ט 09:58

נראה לי שזה יהיה ממש יפה שכל שבוע לקראת שבת יהיה שירשור של דברי תורה על הפרשה... זה לא חייב להיות רק בחמישי-שישי, אפשר גם ביום שני ללמוד על הפרשה...

מי שרוצה מוזמן להגיב ואפשר להתחיל להכניס דברים על פרשת ויקהל\החודש.

פרשת ויקהלרחל=)
פרשת השבוע פותחת בפסוקים:
"וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם" (שמות לה, א).


אומר המדרש (ילקוט שמעוני שמות פרק לה רמז תח): "אמר הקב"ה, עשה לך קהילות גדולות ודרוש לפניהם ברבים הלכות שבת כדי שילמדו ממך דורות הבאים להקהיל קהילות בכל שבת ושבת ולכנוס בבתי מדרשות ללמד ולהורות לישראל דברי תורה איסור והיתר כדי שיהא שמי הגדול מתקלס בין בני" (הובא בדברי 'אור החיים הקדוש' - שמות לה, א).

ואומר רש"י: " ויקהל משה - למחרת יום הכפורים כשירד מן ההר".
שהרי ביום הכיפורים נתנו לוחות שניות, לאחר שמשה נעדר מהארץ כמאה ועשרים יום פחות יומיים. כי הוא עלה בז' בסיון וירד בי"ז בתמוז. עלה שוב בי"ח בתמוז וירד בערב ר"ח אלול. עלה בר"ח אלול וירד ביום הכיפורים שאז קיבלו לוחות אחרונות. ואמר לו ה': מעתה יקבע יום זה למחילה וסליחה.
עיין תענית דף ל' ע"ב ושם הגמרא אומרת: "בשלמא יום הכפורים משום דאית ביה סליחה ומחילה יום שניתנו בו לוחות האחרונות".

ועיין רש"י (שם ד"ה "שניתנו") שהאריך בחשבון הימים ששהה משה בהר סיני, וז"ל: "שבי"ז בתמוז ירד משה מן ההר תחלה ושיבר את הלוחות, ובי"ח טחן את העגל ודן את הפושעים ועלה למרום, נשתהה שם שמונים יום, ארבעים יום עמד בתפלה דכתיב (דברים ט) 'ואתנפל לפני ה' ארבעים יום וארבעים לילה', וארבעים יום עמד כבראשונה, חשוב מי"ז בתמוז עד יום הכפורים והוו להו שמונים יום, שנים עשרה שנשתיירו מתמוז דהוא חסר, ושלשים דאב, ותשעה ועשרים דאלול הרי אחד ושבעים, ותשעה דתשרי, הרי שמונים יום. וליל צום השלים כנגד לילו של י"ז תמוז דלא הוה בחושבניה דהא נפק ליה כבר בשעה שעלה השתא הוי להו פ' שלמין לילה ויום ובוקר יום כפור ירד שהוא עשרה בתשרי ואותו היום נקבע ליום כפור להודיע שמחל וניחם על הרעה אשר דבר לעשות לעמו ועל כן נקבע צום כפור בעשרה בתשרי כך שמעתי", עכ"ל.
[מאת הרב מרדכי אליהו]
שכוייח עצום. בעז"ה נשתדל לחזק.!~אהרלה~!נתניה
לדעתי כדאי לנעוץ ולעדכן כל שבוע.טוביה
אימצתי את דעתך.ענת=)
בעזר ד'!

רחל- ח"ח לך.
שנזכה להגדיל תורה ולאדירה
ויקהל- פקודירחל=)

"וְהַנְּשִׂאִם הֵבִיאוּ אֵת אַבְנֵי הַשֹּׁהַם וְאֵת אַבְנֵי הַמִּלֻּאִים לָאֵפוֹד וְלַחֹשֶׁן" [לה כז]

אמרו נשיאים, יתנדבו צבור מה שמתנדבים, ומה שמחסרים - אנו משלימים... ולפי שנתעצלו מתחילה נחסרה אות אחת משמם, "והנשאם" כתיב [רש"י, עפ"י ספרי במדבר מה ובמדבר רבה יב טז]

נראה לפרש שלא מידת עצלות שלילית היא ששלטה בם. הפגם היה שלא הכירו את הרצון, הכיסופים וכח ההתנדבות העצום, הגלום בכנסת ישראל לבנין המשכן. נשיא אשר אינו יודע את שאיפותיו של צאן מרעיתו, אינו מבין את הפוטנציאל הגלום בשבטו. משל למה הדבר דומה? לחקלאי חסר-הבנה בעל שדה משובחת שליד מעיין, היכול לזרוע בשדהו ירקות משובחים שיניבו פרות דשנים שהכנסתם מרובה, והלז, שלא קרא, לא שנה ואינו מבין את ערך שדהו, הולך וזורע בשדהו מאכל לבהמות... הפסד כה גדול גרם לעצמו!

איזהו נשיא? הנושא את שבטו והמרוממו. נשיא צריך להנחות, לרומם את שבטו ולהביאו לידי גילוי מושלם של יכולתו הפיזית והרוחנית בה ימלא את חלקו בכלל ישראל. אם אין הוא יכול להפעיל את השבט אין הוא ראוי לשמו. הוא נשוא ואינו נשיא. לפיכך נגרעה האות יוד משמם.

כך מסופר בתוספתא: "פעם אחת חל ארבעה עשר[ערב פסח] להיות בשבת. שאלו את הלל הזקן: פסח מהו שידחה את השבת? אמר להם... מה תמיד קרבן צבור ודוחה את השבת אף פסח קרבן צבור דוחה את השבת... אמרו לו: מה יהא על העם שלא הביאו סכינין ופסחין למקדש? [-כי חשבו שאין לשוחטו בשבת, שהרי כיצד יטלטלו את הסכינים?] אמר להם: הניחו להם. רוח הקדש עליהם, אם אין נביאין הן בני נביאין הן. מה עשו ישראל? באותה שעה מי שפסחו טלה - טמנו בצמרו [את הסכין, וכך טולטל ע"י הטלה], גדי - קשרו בין קרניו, והביאו סכינין ופסחים למקדש, ושחטו את פסחיהן. בו ביום מינו את הלל נשיא והיה מורה להם בהלכות פסח".

בגינה של תשובה זו דווקא ירדו בני בתירא מנשיאותם ומינו את הלל כנשיא. בדקו ותמצאו: לא בגלל הפתרון וההיתר ההלכתי נתמנה הלל לנשיא. הלל אשר חזה מראש כיצד תיפתר הבעיה, שמתוך הבנת יחודם של ישראל קבע: "הנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם", לבסוף התברר שהוא אכן צדק: "ראה מעשה ונזכר הלכה, ואמר: כך מקובלני מפי שמעיה ואבטליון". מתוך הכרת פנימיותו של הכלל וסגולותיו - בני נביאים הם - נתמנה לנשיא.

יהי רצון שנזכה כולנו תמיד להכיר הסגולות עם ישראל, ועל ידי כך להביא את הגאולה.


שבת שלום!

(הרב נריה)

הלימוד מוקדש לעילוי נשמת אהרון צבי בן דוד הלוי

ויקהל - פקודי..!~אהרלה~!נתניה
כוחו של מעשה גשמי


משה מציין דווקא את משקל התרומות ולא את ערכן. המשקל מסמל את הצד החומרי של הדבר, ולכן בתרומת המשכן נמנים הדברים דווקא לפי משקלם


אלה פקודי המשכן (שמות לח,כא)

פרשת פקודי נפתחת בפסוק1 "אלה פקודי המשכן", ובהמשך מופיע דיווח על כמויות הזהב, הכסף והנחושת שנאספו לצורך עבודת המשכן, ועל השימושים שנעשו בהן. מפרשים מסבירים2, שמשה רבנו ראה צורך למסור דין-וחשבון מפורט של כל הנדבות שעברו תחת ידיו, ובכך להורות לגבאי-הצדקה את חובתם להיות נקיים מה' ומישראל.

אולם עיון בדיווח זה מגלה מיד כי הוא חלקי ביותר. מופיע פירוט של השימושים בכסף ובנחושת בלבד, אך אין פירוט על שימושיו של הזהב.3 גם הסיכום של הכסף מתייחס רק לתרומת 'מחצית השקל' ולא לתרומות שניתנו כחלק מנדבת המשכן.4 אין דיווח של עשרה חומרים נוספים (תכלת, ארגמן וכו') שניתנו לצורך המשכן. כמו-כן, התורה סיפרה שהתרומות היו "והותר"5, ואין פירוט כמה היו העודפים ומה נעשה בהם.

ניהול חשבון

רש"י אומר, שכאן "נמנו כל משקלי נדבת המשכן". כלומר, אין כאן יומרה להגיש דוח מפורט של כל הנדבות ושימושיהן, אלא לפרט את משקל הנדבות העיקריות שניתנו למשכן.6

התורה מספרת לנו בכך, שמשה רבנו, כממונה על הקמת המשכן, ניהל חשבון של כל התרומות והנדבות. לכן אין צורך לפרט את כל הפריטים ואת כל החומרים ושימושיהם, אלא די בפירוט כללי של החומרים העיקריים. דוגמאות אלה מלמדות, שמשה רבנו ניהל את כל התרומות כראוי לממונה אמיתי.7

ביצוע וכוונות

ברשימה זו יש דבר בעל משמעות עמוקה. משה מציין דווקא את משקל הדברים ולא את ערכם. משקל מסמל את הצד החומרי של הדבר, ואילו ערכו מסמל את צידו הרוחני, ובתרומת המשכן נמנים הדברים דווקא לפי משקלם.

בחיי האדם, 'משקל' מסמל את עצם העשייה, וה'ערך' מסמל את הכוונות והמשמעויות הטמונות בה. כשיהודי מקיים מצווה, יש כאן עצם המעשה של קיום המצווה, ויש הכוונות והתחושות שעומדות מאחורי המעשה היבש. והנה, לגבי עשיית משכן לה' מציינים דווקא את ה'משקל' - את עצם המעשה.

מטבע של אש

יש כאן הוראה נצחית, שהמשכן שכל יהודי צריך לעשות לקב"ה אינו נעשה רק על-ידי פעילות רוחנית של כוונה ורגש, אלא גם על-ידי פעולה גשמית, ארצית. כשיהודי עושה מעשה גשמי אשר "פוקד על-פי משה" - נעשים המעשים הגשמיים שלו משכן לשכינה.

ועד כדי כך, שגם ה'מטבע' שיהודי נותן, נעשה "מטבע של אש"8 - הוא נעשה חדור באש הנשמה האלוקית שבקרבו.9 בכך אכן נבנה משכן פרטי לה', ודבר זה ממהר עוד יותר את בניין בית-המקדש הכללי השלישי, שבו יתגלה הקב"ה בעצמו תיכף ומיד ממש.

שבת שלום לכולם
הדבר תורה לקוח הפעם משיחותיו של הרבי מליבאוויטש
קצת אחרי אבל...מלכה=)
קפץ..מלכה=)אחרונה

אמרתי את זה בשבת אירוחי בשומריה

אז ככה:

כתוב על בצלאל שה' ממלא אותו רוח אלוקים חוכמה תבונה ודעת.. המדרש אומר שבצלאל כבר היה חכם. נשאלת השאלה: מה זאת אומרת שהקב"ה ממלא אותו חוכמה אם כבר היתה לו לפני זה?

משל: איש שבא ליקנות אצל החנווני ומביא כד ריק של שמן או יין או דבש.. החנווני לא שואל אותו מה הוא רוצה ליקנות אלא מריח את הכד ולפי הריח הוא נותן לאדם את המוצר!

ככה גם ה'- ממלא חוכמה את מי שחכם! מי שכלי לחוכמה הקב"ה נותן לו עוד... שבוע טוב 

האבולוציה המגזרית:מקפיצים נטושים

פעם ערוץ 7 היה נחשב הערוץ המגזרי הדוסי,
ואריאל נחשבה התנועה הדוסית של המגזר,
ולכן היה פה פורום תסיס ופועל,

אלא שהיום ערוץ 7 כבר נחשב פרוגרסיבי מדי,

וכל תנועת אריאל מתעדכנת באמצעים אחרים....

 

*הסיפור דמיוני ועל אחריותי בלבד*

למה ערוץ 7קעלעברימבאר
נחשב פרוגרסיבי מדי?
חחחחח לא באמת התכוונתי לזהמקפיצים נטושים

אבל אני יכול להמציא סיבות למה אם תרצה.

אני סתם נכנס לפורומים נטושים וכותב בהם משהו.

אגב מסתבר שהפורום הזה אפילו מופיע בתפריט הפורומים אז כנראה הוא דווקא פעיל כביכול...

המון להט"בים מסתובבים פה באין מפריעפשוט אני..
איך הגעת לפורום הנטוש הזה?קעלעברימבאר
קפץ לי ב''עדכני''פשוט אני..
אה בעצם הוא מופיע בראשי, כמו שאני הגעתיקעלעברימבאר
אפילו המנהלת של הפורום גאהפשוט אני..אחרונה
אתם יודעים איך הופכים סניף של עזרא לאריאל?דורין השמיני
אני רואה שהפורום צולע אבל אני ישמח שתענו מהרדורין השמיני
נראליהעי

מתקשרים לתנועה יש בטוח מספר בגוגל

לגרש את הבנות ניסית?פתית שלגאחרונה

😜

סניף בלי מבנהתורת חיים בעiז

מה עושים בחודש אגון לגבי צביעת קירות?

צובעים על דפים גדוליםתות"ח!אחרונה

מחפשים מבנה שלא אכפת לו שיצבעו עליו (אנחנו צבענו על איזה מחסן של בית כנסת ששימש לנו גם כחדר ציוד של הסניף....), הכי טוב לדוגמא מבנה שטרם צבעו אותו והוא עוד בבנייה ואז יש סיכוי גבוה שייתנו לצבוע. אפשר לנסות לדבר עם העירייה/מועצה ולצבוע ארונות חשמל או קירות בעיר (יש קירות בעיר שלנו שאיזה ארגון של נוער צבע אותם).

בהצלחה רבה

הרוב הולכים לאריאל בגלל אידיאל ההפרדהadvfb

או בגלל שזה הסניף שכל החבר'ה הולכים?

צופר לשבת קליל ואפילו מצחיק לשבת צוות דחוףףףףףףדמיינו שם
אני חייבת כמה שיותר מהר משו לא כבד
שלום חברים אני בחור חרדי שמאוד מחובר לחבר'ה הדת"ל2020דתל

מחפש מקום כמו ישיבה וכדו' שיש שם אהבת חברים באופן מיוחד ומכילים כל אחד כמו שהוא,

 

ולאו דוקא ישיבה אלא כל מי שיודע על מקום כזה אשמח2020דתל

מאוד

לא לגמרי ברור מה אתה מחפשאני77אחרונה

ישיבה קטנה? ישיבה גבוהה? מה זה "מקום כמו ישיבה"? 

בהנחה שהתכוונת למסגרת לימודית כלשהי, אז מה חשוב לך שיהיה שם?

מבחינת סגנון  דתי/חרדי, מה חשוב לך?

איפה אתה מרגיש שאתה עומד מבחינת הרצינות שלך? כלומר - בהנחה שאתה מתכוון למסגרת לימודית, יש מסגרות שמיועדות לאנשים שלא כל כך יש להם כח ללמוד, ורוצים יותר מקום עם אווירה טובה אבל מחובר לקדושה, ויש מסגרות שמיועדות לאנשים שרוצים ללמוד בכל הכח...

הכנסה נוספת 4נטע ברזני

דרושים לעבודה בהזנת נתונים והזנת תוכן (קלדנות) מהבית❗

(ללא השקעה) וללא ניסיון!

ניתן להגיע לסכומים של 3000-11,800₪ בחודש!! בזמנכם הפנוי במהלך היום! לקבלת פרטים וליצירת קשר איתי

👇👇👇 ניתן לשלוח לנו הודעה בוואטספ 050-6158874 נטע👇

זמינות מיידית!

יש פה איראלנקים?בת סוד

בואו נעשה מאגר פעולות

אולי יעניין אותך