פינת המושגים התלמודיים - הווה אמינאחידוש

@פה לקצת@רחפת.. @זוהרת בטורקיז@חיהל'ה @פסידונית @שמן פשתן @נפש חיה.@צריך עיון
@מבקש אמונה@איוושה@אניוהוא@חן,@המטיילת בארץ@דובשניה@ע מ@אור אש@סתם 1... @חסדי הים@אילת השחר@יצוראחד

@ארץ השוקולד @שריקה@לך דומיה תהילה@פוזמק מהוה@dawn

 

שלום רב לכולם

 

כולם מסתמא מכירים את הביטוי ולאו דווקא בהקשר התלמודי שלו, שהוא המקור.

התרגום המילולי של הביטוי הוא: "הייתי אומר".

 

בדר"כ הגמרא משתמשת בביטוי כשהיא רוצה להסביר מה החידוש שטמון בדברי המשנה (או האמורא), ואומרת שלולא דברי המשנה הייתי אומר כך וכך, והמשנה חידשה שאין זה נכון.

 

אולם, מקובל בקרב הלומדים להשתמש בביטוי זה דווקא לגבי השלב שבו הגמרא עצמה באמת מבינה באופן מסויים, ולאחר מכן דוחה את אותה הבנה או הנחה. (למרות שבמקרים כאלו הגמרא לא משתמשת במילים אלו).

א"כ, "הווה אמינא" (או הו"א בר"ת) משמש כביטוי להבנה שנדחתה.

 

לשם מה נכתבה בתלמוד ההוה אמינא?

מלבד שכך הוא סגנון הכתיבה תלמודי, המתאר את השתלשלות הדיון כולו, גם יש הרבה מה ללמוד מההוה אמינות למרות שהן נדחות. משום שעצם זה שהיה לגמרא מקום לחשוב כך, מלמד שהבנה זו אינה מופרכת לחלוטין, ויותר מכך, זוהי בעצם ההבנה הבסיסית, שלולא היתה סיבה שמורה שאינה נכונה, כך היה ראוי להבין.

מלבד זאת, הרבה פעמים ההו"א נדחית מסיבה צדדית או נקודתית, אבל ההגיון שעומד בבסיס ההו"א הוא נכון, אלא שבמקרה המסוים ההוא אין נכון ליישם את אותו עיקרון. לכן חלק מניתוח הסוגיה הוא הבחינה מהי הטעות בהו"א? מה נכון ומה לא נכון בה?

 

אחרונים כמו ר' חיים ור' שמעון הרבה פעמים משתמשים בהוה אמינות כדי לבסס סברות שהם מחדשים, ומסבירים שאע"פ שההו"א נדחתה, אין זה מפני שהיא משוללת יסוד, אלא שאע"פ שהיא נכונה ביסודה מכל מקום באותו מקרה שעליו דובר, יש סיבה נקודתית שאי אפשר להשתמש בסברה זו.

 

וידועים דברי בעל השל"ה שגם על דרך הנסתר אין בתלמוד דבר שנכתב ללא צורך, ובכל משפט שבו ישנה משמעות רוחנית, גם אם על דרך הפשט הוא נראה כמיותר.

 

ובשולי הדברים, אפשר גם לקחת מזה מסר לחיים. יש לכל אחד הרבה נסיונות ומעשים שלמפרע נראה לנו שהיו מיותרים או מוטעים וכד', וצריך לזכור שכל "הווה אמינא" שהקב"ה שתל לנו בחיים, יש לה תפקיד ומטרה, ויש לה מקום משלה בהשתלשלות מקרי החיים, ובסופו של דבר הכל מקדם אותנו. הדברים ידועים, ופשוטים 'על הנייר', החכמה היא לזכור אותם ולהשתמש בהם בזמן אמת (ואתם מבינים שאני רוצה להזכיר כאן את פורום .........., ודי לחכימא)

(וגם כשזוכרים לא תמיד זה משפר את ההרגשה, אבל יכול לעזור קצת

 

מקסים!! תודה רבה רבה רבנו!נפש חיה.
הרמב"ם כותב באיגרת שלא צריך להתעכב בלימוד הוו"אחסדי הים
אלא להבין הלכה למעשה.
בירושלמי בד"כ אין הוו"א.
לכאורה דברי הרמב"ם הולכים בכיוון המשנה בעדויותארץ השוקולד
(פרק א משנה ה)
"ולמה מזכירין את דברי שמאי והלל לבטלה, ללמד לדורות הבאים שלא יהא אדם עומד על דבריו, שהרי אבות העולם לא עמדו על דבריהם ."

(הרוצה לדון בדברים הללו ולהסתמך על המשנה הבאה (משנה ו) הנוטה כדברי @חידוש שהובאו לעיל, יכול לעיין במשנה שאחריה (משנה ז) שם הובאו דברי רבי יהודה החולק. כמו כן, יעיין בפירוש קהתי על המשניות המראה שאכן פשט המשניות שם הוא שמביאים את החולקים שלא נפסקו כדי לזכור שכך לא נפסק.

ביחס לדבריך על הירושלמי, לא סתם הלימוד בירושלמי הוא מתוק

(ולא סתם אני נוטה שלא ללמוד לפי עולם הישיבות )

אם כי הרעיון בכללי היה יפה
יישר כוח!שמן פשתן

האם תוכל להוסיף דוגמה, כדי לסבר את האוזן?

לכל מי שביקש דוגמהחידוש

@שריקה@שמן פשתן

הגמרא בפרק אלו מציאות (בבא מציעא כט ע"ב) מביאה ברייתא האומרת:

"השואל ספר תורה מחבירו, הרי זה לא ישאילנו לאחר".

ושואלת הגמרא, מדוע דין זה נאמר רק לגבי ס"ת, הרי הוא הדין לכל דבר, שכן אמר ריש לקיש:

"אין השואל רשאי להשאיל, ואין השוכר רשאי להשכיר"? 

 

עונה הגמרא, שבס"ת יש חידוש מיוחד בזה שאסור לשואל להשאילו לאדם אחר, שמא תאמר "נוח לו לאדם שתיעשה מצווה בממונו", וכיוון שהלימוד בס"ת הוא מצווה, הבעלים מסתמא מסכים שהשואל ישאילנו לאחר שילמד בו -

"קא משמע לן" -בא [התנא] והשמיע לנו (תרגום), שאין לומר כן, אלא אע"פ שמדובר במצווה, אסור להשאיל.

 

וכאן הלומד שואל את עצמו: מה חידש התנא ב"קא משמע לן"? מה בדיוק הוא השמיע לנו?

 

האם שלא נוח לאדם שתיעשה מצווה בממונו (יותר מכל שימוש אחר)?

או שדווקא נוח לו, אבל בכל זאת אי אפשר לסמוך על זה כי עדיין לא היה רוצה שתשאיל הס"ת לאדם שאולי אינו סומך עליו?

ואולי דווקא אפשר לסמוך על הסברה הזו, ורק לגבי ס"ת לא סומכים עליה, בגלל שהוא יקר מאוד?

ואולי דווקא בס"ת לא, בגלל שהוא עשוי להיקרע, ולא בגלל שהוא יקר?

 

וכמובן להבנת מסקנת הגמרא יש השפעה עצומה על פסיקת ההלכה:

האם מותר להשתמש בחפץ של חבר ללא ידיעתו, בהנחה שמסכים? ומה הדין בספר קודש, שמשמש למצווה? ומה הדין בשימוש למצווה שאינו ספר קודש - תפילין, טלית, אתרוג? האם זה משנה אם החפץ יקר או לא? רגיש או לא?

 

כל זה תלוי איך נבין את ההווה אמינא והדחייה שלה, מהו הפרט הלא נכון בהוה אמינא, ומהם שאר הפרטים הנכונים.

מנסה להביןשריקה

(ואני קצת עיפה, אז סליחה אם השאלות טפשיות או חוזרות על דברים שנאמרו)

 

כל האפשרויות האלה:

האם שלא נוח לאדם שתיעשה מצווה בממונו (יותר מכל שימוש אחר)?

או שדווקא נוח לו, אבל בכל זאת אי אפשר לסמוך על זה כי עדיין לא היה רוצה שתשאיל הס"ת לאדם שאולי אינו סומך עליו?

ואולי דווקא אפשר לסמוך על הסברה הזו, ורק לגבי ס"ת לא סומכים עליה, בגלל שהוא יקר מאוד?

ואולי דווקא בס"ת לא, בגלל שהוא עשוי להיקרע, ולא בגלל שהוא יקר?

 

כל אחת מהן היא בעצם הווא אמינא?

או שרק הבנה שתידחה תיקרא  הווא אמינא, וההבנה שתתקבל לא תקרא הווא אמינא?

 

אזחידוש

כל אחת מהאפשרויות היא הבנה ל- מה לא נכון בהוה אמינא

 

ההוא אמינא עצמה היא - שאומרים "נוח לו לאדם שתיעשה מצוה בממונו" לגבי השאלת ס"ת.

 

ודאי יש בזה משהו לא נכון, שהרי כתוב שאסור, והשאלה היא איזה פרט בהו"א לא נכון

עכשיו הבנתי שריקה

תודה רבה.

חזק וברוך!ע מ
כתבת טוב
תודה רבה שריקה

מצטרפת לבקשה של שמן פשתן לדוגמא

 

הא, והפעם אין שאלת בונוס,

את זה אני יודעת איך מבטאים

יפה מאד. יישר כח (מה ההווה אמינא שלא...)ד.


זה נראה ממש מענייןחיהל'ה
תודה
רק שאני לא מסוגלת להתרכז עכשיו😔
אקרא אח''כ בעז''ה
אשריך!מדרון
יפה מאודארץ השוקולד
והרעיון בסוף באמת מדהים👏👏👏💪

וכמובן, תודה על התיוג
איזה יופי !אור אש
ממש שמח שכתבת את הרעיון בסוף , כתבתי על העניין הזה קטע לעלון של הישיבה , כיף שעוד אנשים חושבים באותו כיוון
אפשר גם לקחת את זה לכיוון בלימוד תורה, התורה היא אור שמאיר בגוונים רבים ולכן ניתן ביטוי גם למה שלא מגיע להלכה למעשה, ואולי אותו גוון ייקבל ביטוי ויאיר במקרים אחרים כיוון שלא זנחנו אותו לגמרי.
נראה כאילו הפינה הזאת הומצאה רק בשביל ללמד את הבנותהשרוט
אםחידוש

עד עכשיו לא כתבת את זה, שמע מינה שעד עכשיו היה גם לך מה ללמודקורץ

תאמת שעד עכשיו רק רפרפתי את זה.. אפילו לא יודע מה הנושאיםהשרוט
🙈
וואו איזה קול אתההולם במיוחד
אני מתבייש את לא רואה..השרוט
תודה החיהל'האחרונה
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
^^^פ.א.אחרונה
לאמיצים בלבדזיויק
אתם מחזיקים פה פצלשים? [אני לא]
מי שאמיץoo

לא מפחד לדבר בשם עצמו

וכנראה לא פותח פצלש

לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
נשקול🙂
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
#גם_פצלשים_בני_אדם@


כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ

אבל היום אני כבר רק מפה כמעט

ולא כ"כ משתמש במקורי

כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
בעוד אני כיוונתי לכלל משתמשי הפורום. קפיש?
לאנפש חיה.

היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו

לפני הרבה שנים

יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
הבעיה שהוא תמיד מנצח בויכוחים.
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוט
בערךמבולבלת מאדדדד
יש לי כמה שפתחתי כל פעם לשאלה ספציפית. אבל הם לא פעילים (ואני לא זוכרת את השמות שלהם בכלל😂
לאארץ השוקולד

מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש

אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד

אוי, עלית עלינו🙈

@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?

אופס🫢מבולבלת מאדדדד
אני חושבת שנעבור להשתמש רק בפצלש השלישי שלנו, @די שרוט
רעיון טוב💪ארץ השוקולדאחרונה
נקווה שלא יזהו
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי

אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.

אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח

מעניין ממה זה נובעזיויק
האם פצלש בניקים נובע מפיצלוש בנפש? 🫢
זהו?זיויק
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עליאחרונה

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח

בס"ד

 

שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור

מה שאני מכיר בירושלים יש כמה  קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) , 
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה 
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה  ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך  מרכז בית אל  רמת גן  מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.

מחפש קהילות נוספות  בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד. 
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר . 
אשמח לשמוע.

וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
נגיד והשדר הוא "תבין לבד" כשזה באמת לא לגמרי מובן, או שמורגש שיש כאן משהו מעבר. מה עשיתם?
בטח, קרה ליפצלשי"ת

אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...

כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..

 

אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...

מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק

ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?

לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.

לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
אם רואים שאי אפשר לדבר- עדיף תמיד לקחת צעד אחורה.
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
מה שניסיתי להבין פה מכם זה אם יש ברירה כדי לא להשאר בפער עצוב כזה 🫥
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה


המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולדאחרונה

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים

שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"

(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')

איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?

הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..

כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.

או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
מלאי ביקורת עצמית על עצמינו, אכזבה מעצמינו, תחושת פספוס, כעס על עצמינו על דברים שעשינו/לא עשינו בעבר, רגשי אשמה. או קנאה באחרים והרגשה שאנחנו לא שווים, או שאין לנו מה שצריך להיות, או תחרות עם אחרים והרגשת נחיתות
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים

מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.

בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה

מקומות מהיבטים שונים.

בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.

אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:

"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".

ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים

כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.

משפט נכוןשם פשוט

הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך

זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.

וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.

בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים. 

כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים

אולי יעניין אותך