וזה בלשון מאד עדינה.
תואיל לא להגיד בשמה מה "היא רצתה"..
ואם מישהי היתה כותבת כמו ש"ציטטת" כעת כביכול שהיא רצתה - זה היה טוב בהרבה מלאָן שאתה הולכתָ את הדברים. ובוודאי שגם כדי לכתוב מה שכתבת בתחילה - שהיו בו גם דברים נכונים - קודם כל צריך לחוש בדיוק את מה שכתבת כעת שהיא כביכול "רצתה". בלי להרגיש, באמיתיות, את עומק הצער, אי אפשר לעזור לעלות ממנו. להגיד "תתפללי עליו", זה לא במקום בשלב כזה. היא הנפגעת.
אם רצית לא לומר "דבר שאינו נשמע", היית צריך לעצור מיד בהתחלה.
ודבריך לא נשמעו, לא רק בגלל ה"שומע", אלא בגלל האופן שבחר האומר לומר.
אתה התחלת כאילו אתה בא מלמעלה עם איזה מידע מיוחד. ו"הסברת" לה שכל מי שהיה מדבר כך, היה מתכוון לבגוד. לא נכון. בהחלט יתכן מי שלא היה מתכוון, ואת יצרו הכעור בענין זה, הוציא כך.
כתבת נכון, שאם הוא לא בגד, אז זה מצב פחות קשה - אבל המשכת בהשלכת דברים אליה. לכתוב לאשה שזועקת על דבר כזה, שהיא צריכה לעשות "בדק בית" ולמה הוא מחפש ריגושים מחוץ לבית, כשאינך יודע כלום על מה שביניהם, זה דבר חמור. כך עונין את המעוקות? מה שנתוּן, שקרה דבר חמור ביחס אליה, אין שום נתון על משהו שהיא לא בסדר. אמנם נזהרת שאתה רק זורק את הנקודה - לא כל נקודה זורקים בכל זמן, בפרט כשהנחת היסוד צריכה להיות שאינה קיימת.
הרי בעצמך כתבת אח"כ שבכלל מזלה שלא קרו דברים חמורים יותר שכאילו קורים "המון" (אצל כולם זה כי האשה לא סיפקה משהו?..); ושם כבר הגזמת לצד השני. לתאר כאילו כל העולם בעצם "מושחת" ושתגיד תודה שזה רק זה... כלומר, שתוריד את רף הציפיה כביכול.
כתבת לה שזו היתה טעות לערב את האמא, כי האמא לא תסכים לסלוח לו... בסוף התברר שההיפך - האמא היא זו שהרגיע את ביתה, ע"י הארת הטוב שבבעלה.
ומה אמרת אז? ש"אתה" היית יוצא מדעתך אם היו מערבים את חמותך במקרה כזה, והוספת, "קצת הזוי"... כלומר: לא הזוי מה שהוא עשה, אלא זה שהיא עירבה את האמא שלה - ולא כי היא לא עזרה, היא עזרה מאד - אלא כי היתה מדברת "עליך" איתה על דבר כזה. כלומר, שוב, כאילו זה משהו לא כזה "נוראי", שמצדיק בקשת עזרה כזו. המושגים המוסריים שלה בענין זה נכונים יותר.
אז אכן, בוודאי שלאיש שהגיע לכך, מאד לא נעים שחמותו תדע, אבל לאשה מאד לא נעים שזה קרה.. ואם היא במצב של חוסר אונים, פונה לאמא שלה - אז להגיב שזה "הזוי", היתה צריכה להתחשב בכך שבעלה "יוצא מדעתו שהיא מדברת עליו", זה עצמו דומני מה שהזוי..
אני לא יודע מניין הדברים הללו באים. ונכון גם שהיו דברים חשובים שכתבת, על התשובה וכו'. וגם ניכר שלכתחילה באת לגמרי מרצון לסייע. ונכון גם שלעיתים בגלל הערה על משהו בשרשור, אדם (כלומר אתה) נכנס למגננה ואז אומר דברים שאולי לא היה אומר בישוב הדעת. אבל כשמי שהעלה את הנושא, זה מי שנפגעה מאד, לגמרי בצדק, ורואים שלא הצלחת להיכנס מספיק לעומק צערה, טרם העצות, ושדרכת על דבר שבצדק רגיש במצב כזה - הכי טוב זה לתפוס צעד אחורנית.