הצבע האדום של העגבניה הנקרא ליקופן וחומרים דומים ממשפחת הקרוטנואידים הנמצאים בפירות ובירקות וידועים בשל פעילותם נוגדת-החימצון, נמנים על הגורמים המונעים את מחלת הסרטן וזאת באמצעות הפעלת ביטוי גנים ספציפיים שמקטינים סיכון לסרטן. כך חושף מחקר חדש, שמנהלים פרופ' יואב שרוני ופרופ' יוסף לוי מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון והמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע.

מדענים הוכיחו כי פיגמנטים אלו, המופיעים בפירות ובירקות, ניחנו בתכונות המונעות את מחלת הסרטן. מחקרים אפידמיולוגיים העלו כי ככל שצריכת מוצרי העגבניה עולה, כך פוחת הסיכון ללקות בסוגים מסוימים של מחלת הסרטן. מחקרם של פרופ' שרוני ופרופ' לוי, מתמקד בגילוי המנגנונים של פעילות זו, המסבירים את הקשר בין צריכת העגבניה ומניעת הסרטן.

במחקר, שחלקו פורסם בגליון החדש של כתב-העת Molecular Cancer Therapeutics ואשר יוצג במהלך כינוס האגודה האמריקאית לכימיה, שיתקיים ב-13-17 במרץ השנה, ידווח פרופ' שרוני כי הקרוטנואידים, ובעיקר אלו הנמצאים בעגבניה, בנוסף להיותם חומרים נוגדני חמצון, פעילים גם במניעת מחלת הסרטן על ידי הפעלת מערכת ביטוי גנים הנקראת ANTIOXIDENT RESPONSE ELEMENT. המרצת ביטוי הגנים הוא מנגנון מובנה לגיוס מערכת ההגנה של הגוף נגד חומרים מסרטנים ונגד תרכובות מזיקות אחרות. באמצעות הפעלת מנגנון זה, הקרוטנואידים שבעגבניה גורמים ליצירת אנזימים המסלקים רעלים ונקראים אנזימי Phase II. אנזימים אלה גורמים לשינוי כימי בחומרים מסרטנים אשר מביא להפרשתם מהגוף ולמניעת הנזק שהם יוצרים. ללא שינוי כימי זה, החומרים המסרטנים גורמים למוטציות ב-DNA ובדרך זו מביאים להתפתחות מחלת הסרטן. פעולה נוספת של הקרוטנואידים שבעגבניה היא עיכוב האיתות התוך-תאי של הורמוני האסטרוגן הנשיים, המהווים פקטור סיכון רציני לסרטן השד ולסרטן הרחם. הורדת איתות זה בצורה יעילה מרסנת צמיחה של תאי הסרטן.

בתשובה לשאלה בדבר חשיבותו של המחקר החדש, הדגיש פרופ' שרוני: "זו עבודת המחקר הראשונה המראה שהליקופן שבעגבניה ופיגמנטים דומים אחרים, מפעילים תגובת נגד לחומרים מסרטנים ובנוסף זוהי עבודת המחקר הראשונה שמסבירה כיצד הפיגמנט שבעגבניה יכול להשפיע בהורדת הפעילות האסטרוגנית וכתוצאה מכך לריסון ההתפתחות של סרטן השד והרחם. זהו גילוי חדש לגמרי".

חשיבותו של המחקר טמונה ביישום ממצאיו על הציבור הרחב. פרופ' שרוני טוען שדיאטה עתירת מוצרי עגבניות עשויה לסייע במניעה של כמה מנגנונים מחוללי-סרטן במקביל. לפיכך, לדעתו, אנשים צריכים להוסיף כמויות גדולות של מוצרי או תוספי עגבניות וירקות אחרים המכילים קרוטנואידים לדיאטה היומית שלהם.
(ש)