חובבי הרכבות בארץ, הפנו בימים אלו קריאה ליו"ר דירקטוריון רכבת ישראל משה ליאון ולמנכ"ל רכבת ישראל עופר לינצ'בסקי לשמר הקטר ההסטורי מספר 101
במכתבם הם אומרים כי "חוג חובבי הרכבת בישראל, הזדעזע לשמוע על כוונתה של רכבת ישראל לפגוע באחד מסמלי המורשת החשובים שלה, הקטר הראשון שקנתה". לדבריהם, קטר 101 מהווה נדבך קריטי בהיסטוריה של רכבת ישראל, מסמל את תחילת פיתוחה לאחר הקמת המדינה ואת 'תחילת הסוף' של תקופת הקיטור ברכבות בארץ.

החוג כותב עוד כי "רכבת ישראל פגעה בשנים האחרונות בלי הרף במגוון רחב של סמלי מורשתה, כגון הרס בנייני התחנה ההסטוריים בתחנות בתיר, בית שמש ורחובות וגשרי הרכבת בקו לירושלים, והזניחה שיטתית אחרים כמו תחנת ירושלים ומוזיאון הרכבת וארכיונו. רכבת ישראל יכולה וצריכה להתגאות בערכי המורשת החברתית, הכלכלית, הארכיטקטונית והטכנולוגית שלה, שהשפיעו ללא הרף על התפתחות ארצנו ועמנו מאז המאה ה-19 וצפויים להמשיך לעשות זאת ביתר שאת בעתיד הנראה לעין".

בפניה מודגש כי "ברחבי העולם המפותח נוהגות חברות הרכבת הציבוריות והפרטיות מזה עשרות שנים לטפח את מורשתן ללא ליאות, הן התשתיתית והארכיונית והן הטכנולוגית ומשתפות פעולה עם חובבי הרכבת וההסטוריה באופן שוטף".

החובבים מציינים כי "שלושת הקטרים 'הבלגים' (101, 102 ו-103 שנחתך לאחרונה לגרוטאות) הם היחידים מסוגם בעולם, ומלבד חשיבותם להסטוריית הרכבת בארץ היוו אבות טיפוס לשושלת מפוארת של דגמי קטרים שיוצרו באלפים רבים ברחבי העולם, וביניהם דגמים רבים ששירתו ומשרתים ברכבת ישראל".

לפיכך, "הם קוראים לרכבת ישראל ולהנהלתה לשמור, לשמר ולשקם את קטר 101 למען הדורות הבאים, במקום הראוי למעמדו ההסטורי, כגון תחנת ירושלים הישנה, אותה פקד תכופות מאז נכנס לשירות בשנת 1952, או בכל מקום ציבורי בולט אחר".


מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו