גורמי ההתנתקות היו הנחות שמאל שגויות, היגררות של הנהגת הציבור הלאומי לדיונים שגויים ולרטוריקה שמאלנית ותפיסת המדינה כענין קדוש. כך אמרה סגנית עורך בג'רוזלם פוסט קרוליין גליק, בכנס ירושלים.

לדבריה הגורמים לביצוע תכנית ההינתקות הם הנחת השמאל שהגבולות הדמוגראפיים הם הגבולות הביטחוניים של מדינת ישראל, ואימוצה בידי אריאל שרון. גליק הביעה תהייה מדוע למרות כשלון התכנית וההרעה הביטחונית שחלה בעקבות הגשמת התכנית, כעליית החמאס לשלטון והעמקת אחיזת גופי טרור עולמיים ברצועת עזה, עדיין מפלגת קדימה שמייצגת את התכנית זוכה לתמיכה כה גדולה.

היא מנתה שלושה גורמים לכשלון המאבק בגוש קטיף. לטענתה העדר בגרות בקרב הנהגת הציבור הלאומי בישראל, אשר נגררה בעקבות מנהיגות המדינה שהסיטה את נושא המאבק לעיסוק במתנחלים הפוגעים ביצירת הגבולות הדמוגרפים של מדינת ישראל. המנהיגות של המתנחלים עסקה בנושא זה במקום לעסוק בבעיה הבטחונית המטרידה חלק גדול בציבור. טעות נוספת לדבריה היא אמונת הימין ברטוריקה של השמאל על זכויות האדם וגם האמונה שתלו בימין בבג"ץ כגורם שילחם עבורם על שמירת זכויות האדם שלהם, דבר שלא קרה. שגיאה נוספת אותה מונה גליק היא תפיסת מדינת ישראל ע"י הציבור הדתי. לדבריה יש הרואים במדינה ענין מקודש ולכן או שמתמסרים אליה כענין מוחלט או מתנתקים ממנה. גליק אומרת כי היא רואה במדינה כלי המשקף את הנעשה בתוכה ויש בה דברים טובים ורעים. "אם נשכיל להבין דברים אנו יכולים להביט לעתיד, ואולי להוריד את הסכנה מיהודה ושומרון".


רב המועצה האזורית לשעבר של גוש קטיף הרב יגאל קמינצקי, הציג "כתב אשמה כבד כלפי ממשלת ישראל והזרועות הכפופים לה". המצב לדבריו יותר "סדום מחלם", לדבריו ההתנתקות לא ביטאה רק הרס של גוש קטיף אלא גם הרס של תפיסת עולם המהווה למעשה אלטרנטיבה למדינה אחרת עם אופי אחר.

"הרס גוש קטיף בא לקרוא תיגר על כל הציבור הזה, אין שום טעם ושום סיבה אחרת להרס גוש קטיף". הרב קמינצקי מתח ביקורת על גזל הרכוש של המתיישבים וקבע כי הדבר מעיד על כך שמדובר בניסיון להרס מכוון. הוא הצביע גם על כך שלא הסכימו לפתרון של ישובים חלופיים. אצבע מאשימה הפנה הרב קמינצקי גם כלפי הצבא והמשטרה. הוא דחה טענה כי תושבי גוש קטיף לא שיתפו פעולה עם המגרשים. ושאל "איזה קרבן מוכן לשתף פעולה עם הרוצח והאנס שלו?".

הדובר הבא בתור היה נשיא פניציה אמריקה ישראל עודד טירה שאמר כי ערב תכנית ההינתקות סבר כי התכנית נכונה. היא נועדה לדעתו למנוע סיכון מיותר של תושבי וילדי הגוש. כעת שינה דעתו והוא סובר כי הישראלים חיים באשליה והצעדים נתפסים לא כצעדים בוני אמון אלא ככניעה. ההתנתקות לא העלתה את אבו מאזן ולא נתפסה כהישג שלו אלא דוקא הורידה אותו 'שאולה' כמייצג הצד המתון ודוקא ההישג של ההתנתקות נזקף לזכות הצד הלוחמני ברש"פ החמאס.
טירה הוסיף ואמר כי עם ישראל צריך לשאול את עצמו מדוע לא ביכה את חורבן גוש קטיף שכן על פינוי חלקי ארץ ישראל צריך לבכות. כמו כן אמר כי במלחמה יש שני צבאות, המנצח הוא מי שמצליח בסופו של דבר להחזיק מעמד שתי דקות יותר מאשר יריבו.

עיתונאי הארץ דניאל בן סימון, תקף את הציבור הדתי על מה שכינה העיסוק שלו בעצמו. תכנית ההתנתקות הוצעה לעם ישראלי מותש, מלא כעס על הממשלה ועל המתנחלים. התכנית של שרון נראתה לעם כ'קרש הצלה' אמר בן סימון.

לדבריו, ההינתקות החדשה היא הלהיט התורן, משום שסבורים שהנוסחה הזו ניצחה. בן סימון הצביע על כך שבשבוע ההתנתקות נרשם שיא של נסיעות ישראלים לחו"ל. הציבור הישראלי לדבריו עייף ו"נמאס לו". הדבר אינו קשור למתנחלים ואינו מעיד על כשלונם. בן סימון התריע כי העייפות הישראלית זוחלת מכיוון שטחי יהודה ושומרון לכיוון ירושלים.

ח"כ בני אלון הזהיר מפני התנתקות חדשה שעל סיפה ישראל נמצאת. התנתקות שבה אין אפילו אשליה של שלום או ביטחון, כפי שהיה בהסכמים הקודמים, אלא "זו תכנית שבאה להראות מי בעל הבית במדינה ומי הם דיירי המשנה, לא יכול להיות שאחרי 56 שנה המדינה היא דבר שמשתנה, צריך גבולות קבע".

אלון גילה כי בשיחה שקיים עם רה"מ שרון הסכים שרון עם דברי אלון לפיהם יש בהתנתקות מעין
"תסביך המייסדים". בוני מפעל אינם מוכנים להוריש את מפעלם לילדיהם אם אינם מוצאים חן בעיניהם, והם הורסים את כולו. אלון סיים דבריו בנימה אופטימית של תקווה כי בעבודה קשה של גוש הימין ניתן יהיה להצליח בבחירות ובכך למנוע תכנית ההתנתקות.