יו"ר מפלגת תפנית, עוזי דיין, התייחס בדבריו בכנס ירושלים ליום שאחרי ההתנתקות ואומר כי במהלכה קרסו שתי קונספציות: ארץ ישראל השלמה ושטחים תמורת שלום. עכשיו יש להציב בצורה ברורה את התכנית לנסיגה. המסרים המעומעמים של המפלגות במערכת הבחירות טורדים את מנוחתו, הוא אומר. מדובר לדבריו במשאל עם ולכן העם צריך לדעת בבירור מהו הכיוון. הרי מתכוונים להפרדות יזומה אבל לא אומרים מה זה.

לדברי דיין, הגבול שישראל תיצור הוא גבול דמוגרפי שיאפשר לה להיות מדינה יהודית מוסרית וליגלית שתחיה בדו קיום עם השכנים. חשוב להבהיר היכן תתקיים נסיגה אומר דיין. אם המתיישבים לא יקשיבו ולא ישתפו פעולה תהיה התנתקות נוספת נוסח גוש קטיף.

דיין צופה כי 20 אלף יהודים ייעקרו מבתיהם ו'מחלומם' "זה הכרחי ולא פשוט ואין לי טיפת שמחה". הוא מוסיף כי מ ט ' באב שהה בגוש קטיף. "הטרגדיה של גוש קטיף היתה שלמרבית האנשים בארץ לא היה אכפת מה קורה שם". לדבריו מי שמבטיח כי אריאל תשאר בידי ישראל עם כביש כניסה אינו מתכוון להבטחותיו ויש לשים לב לפרטים.

במהלך דיון בסוגיה הבטחונית למול סכנות החמאס אמר דיין כי יש להפסיק את מה שכינה התגובה ה'מטומטמת' של צה"ל, ירי לעבר שטחים פתוחים בעזה.

"יש לפעול נגד הטרור באמצעות סיכול ממוקד וגם אם יש צורך, להתערב באמצעות כוחות צבאיים. לישראל לדבריו יש אפשרות להפעיל לחץ על האוכלוסיה כמו למשל באמצעות פגיעה באספקת החשמל", אמר.

צריך לומר בבירור שיש להפרד מהפלשתינים ולא מהיהודים וצריך למנוע מנסיגה שתביא לכך שאנשים יסתובבו כמו פליטים. לבסוף אמר דיין כי הדרך שבה מטפלת הממשלה במשבר שפעת העופות מעורר דאגה ביכולתה לטפל בנושאים אחרים.

"יתירה מכך", אמר, "אחרי הבחירות חייבים לומר בדיוק לאן הולכים משום שבעוד 100 שבועות צפויות בחירות בארה"ב ומאחר שאין פרטנר ברמאללה אלא רק בוושינגטון צריך לערוך תיאום מסויים עם וושינגטון".

להאזנה לרדיו

לצפייה בכנס