הרב אברהם שפירא זצ"ל
הרב אברהם שפירא זצ"לפלאש 90

תופעה בציבור הדתי-לאומי: עשרות תינוקות שנולדו מסוכות האחרון כבר נושאים את השם 'אברהם אלקנה', כשמו של הרב שפירא זצ"ל. אחת המשתתפות בבריתות לאחרונה, סיפרה לערוץ 7 כי השתתפה בכמה בריתות שבהן קראו לבן הנולד בשם אברהם אלקנה.

"כששוחחתי עם עוד משתתפות, הם אמרו לי כי גם הם מכירות עוד תינוקות רבים שנולדו מחג סוכות האחרון שלבניהם קראו על שם הרב שפירא זצ"ל", יצוין כי מנהג זה של קריאת שם על מנהיג הרוחני והגדול בתורה שנפטר, נפוץ בקרב חוגים רבים ואף ניתן לראות תופעות של מספר ילדים גדול ממחזור מסוים הנקראים באותו שם. במקרים אלו לא נותרת למורה ברירה אלא לקרוא לתלמידים בכיתה בשם המשפחה.

עוד יצוין כי דבר זה היה מצוי במסורת היהודית במשך כל הדורות שנהגו לקרוא את הרך הנימול על שם אדם גדול בתורה שנפטר, "כדי שהתינוק שלנו יגדל לאורם של אבותינו או לאורם של רבותינו".

הרב הראשי לישראל לשעבר וראש ישיבת מרכז הרב, הרב אברהם שפירא, הלך במהלך חג הסוכות לעולמו. הרב שפירא הגיע לתפילות ראש השנה בישיבת מרכז הרב, כשהוא ישוב על כסא גלגלים ומחובר לבלון חמצן. בתום התפילה, פרש לביתו, ומאז לא הופיע לתפילות, וחלה הידרדרות במצבו הבריאותי.

שעות ספורות לפני פטירתו, בערב סוכות, בכוחותיו האחרונים, חתם הגאון הרב אברהם שפירא זצ"ל על כרוז, כנגד יוזמותיו המדיניות של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, "ארץ ישראל כולה, על פי גבולות התורה – הייתה שייכת בעבר ושייכת בהווה ובעתיד אך ורק לעם ישראל, ואסור באיסור תורה חמור לוותר על שטח כלשהו מארצנו הקדושה", נכתב בכרוז.