השר דניאל הרשקוביץ
השר דניאל הרשקוביץפלאש 90

בדרך לשטיח האדום בלוס אנג'לס ולאחר שזכה לתמיכה כספית מהמדינה, בוחר במאי הסרט סקנדר קובטי לצאת נגד מדינת ישראל. שר המדע, דניאל הרשקוביץ, קורא היום (ראשון) לשרת התרבות לימור לבנת, לערוך בדיקה כיצד מימנה מדינת ישראל את הסרט עג'מי. "מי שביים את הסרט בעזרת מימון ישראלי עלול להתעטף הלילה בדגלי חמאס. אם הסרט יזכה באוסקר הדבר עלול להיות ניצחון פירוס של מדינת ישראל", אומר השר הרשקוביץ.

שרת התרבות והספורט, ח"כ לימור לבנת, מותחת גם היא ביקורת על דבריו של במאי הסרט עג'מי, סקנדר קובטי, "בזכות כספי מדינת ישראל, ממנה מנסה כעת סקנדר קובטי להתנער, הופק הסרט עג'מי והגיע למועמדות לאוסקר".

לדבריה, "ללא תמיכת המדינה, קובטי לא היה צועד הלילה על השטיח האדום. בשם החופש האומנותי והפלורליזם, תוקצב הסרט בלמעלה משני מיליון שקלים. עצוב שבמאי שנתמך על ידי המדינה, מתנכר למי שאפשרו לו ליצור ולהתבטא".

"לשמחתי, כל השותפים האחרים לעשיית הסרט רואים עצמם חלק ממדינת ישראל וגאים לייצג אותה בטקס האוסקר כשגרירים של עשייה תרבותית חופשית", מוסיפה לבנת.

בעקבות דבריו של קובטי יוזם ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי תיקון לחוק הקולנוע המהווה את הבסיס להקצאת הכספים לקולנוע הישראלי ממדינת ישראל.

על פי הצעת התיקון  לחוק שבן ארי יוזם, "מתן תמיכה בסרט, לא תינתן,  אלא אם כן עורכי הסרט,  מפיקיו הבמאים, והשחקנים שמשתתפים בסרט, יחתמו על הצהרת נאמנות, למדינת ישראל, לסמליה ולערכיה היהודים והדמוקרטיים".

לדברי בן ארי, לא ייתכן כי יוצרי סרט שאינם נאמנים למדינת ישראל דוגמת יוצרי הסרט עג'מי, יזכו בתקציבים מטעם המדינה בשעה שהם מצהירים מעל כל במה אפשרית כי הם כלל לא מייצגים את ישראל וכלל לא שייכים למדינת ישראל.

"אין לי בעיה עם חופש הביטוי של כל יוצר ויוצר המתגורר בישראל, אך מי שרוצה לזכות גם בתקציב של המדינה חייב להביע נאמנות לעריכה, מוסדותיה, ויסודותיה" דברי בן ארי.

הלילה תתקיים הכרזת זוכי הפרס ולפנות בוקר ייוודע אם 'עג'מי' הוא הזוכה בפרס למרות ההערכות ולפיהן דווקא הסרט הגרמני הוא הסרט שיזכה. אמנם הסרט מוגדר כסרט ישראלי אולם בראיון קצר לערוץ 2 אומר בימאי הסרט, סכנדר קובטי, כי הסרט שלו אמנם מוגדר ככזה, אך זאת רק כעובדה טכנית כיוון "שהכסף הגיע מישראל אז כותבים ישראל, אבל הסרט הוא לא ישראלי ולא מייצג את ישראל".

הוא גם מזכיר שהן בצוות ההפקה והבימוי והן בצוות השחקנים משולבים ישראלים ופלשתינים, כלשונו, גם יחד. קובטי מחדד את דבריו ומבהיר כי "אני לא מייצג מדינה שלא מייצגת אותי".

זוהי הפעם התשיעית בה מועמד סרט ישראלי לקבלת אוסקר בקטגוריית הסרט הזר. הראשון שעשה זאת היה "סלאח שבתי" של אפרים קישון בשנת 1965, והאחרון היה הסרט "וואלס עם באשיר" שלא זכה בסופו של דבר.