צילום:
צילום:דו"צ

לקראת יום העצמאות ה-62 של מדינת ישראל ביקשנו מסדרת אישים מרחבי העשייה הישראלית לציין רגע או אירוע, אישי או כללי, המהווה עבורם חיבור והתקשרות לישראליות. במהלך חג העצמאות נביא בפניכם את תשובותיהם.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שגם ממנו ביקשנו רגע אחד כזה נזכר במפקדו האישי בצנחנים, מיקי, ובהוריו פנינה ושמואל ניצולי השואה. ברקת מספר על הקרב בו נהרג מוקי, קרב בו נפצע הוא עצמו. בסיפורה של המשפחה הזו הוא מוצא את תמצית סיפור המחיר של תקומת עם ישראל בארצו:

פנינה קנישבך, ניצולת שואה, עלתה לארץ עם הקמת המדינה יחד עם אחיה. כאן פגשה את שמואל, ניצול שואה בעצמו ויחד הקימו בית בישראל. פנינה איבדה את אחיה היחיד שנהרג בעת מרדף אחר מחבלים במדבר יהודה ב- 1959. פנינה אף איבדה את בנה יחידה, את מוקי, שנהרג בקרב בלבנון. בעלה, שמואל, נפטר מספר שנים אחר כך משברון לב.

בנה מוקי התגייס לחטיבת הצנחנים באוגוסט שנת 1975. עם השנים הפך ללוחם ולקצין מצטיין והיה למפקד פלוגת המסייעת בגדוד 890, בה זכיתי לשרת תחתיו כמפקד מחלקה. בלילה שבין השמונה עשר והתשעה עשר באוגוסט, 1980, השתתפה הפלוגה שלנו במבצע ''מוביל'' בדרום לבנון. פוצצנו את שני היעדים הראשונים, כאשר מוקי בראש. כשהתקדמנו לקראת המבנה השלישי, חטף מוקי צרור מִיֵרִי מחבל, ונהרג במקום. הייתי שני מטר מאחריו, ניהלתי קרב רימונים מטווח קצר וכשקמתי להסתער נפצעתי מאותו מחבל. כוח המג''ד שהגיע אֲחֳרָי הרג את המחבל והקרב הוכרע.

מוקי היה מפקד נערץ אשר תמיד ביקש וקיבל את המשימות הקשות בגדוד. אובדנו של מוקי היה קשה וְהֳאֶבֶל בגדוד ובחטיבת הצנחנים כּוּלה היה כבד.  מוקי חָסֶר לי מאוד באופן אישי.

לימים, כשחזרתי לגדוד לפקד על פלוגה, עמדה דמותו של מוקי לנגד עיני ועיצבה את תפיסת עולמי, כפי שרבים מהנופלים מעצבים את תפיסת עולמנו.

גורלו של העם היהודי, טרם קום המדינה ומאז כינונה, הביא את פנינה לאבד את יקיריה, לִשְכוֹל את בני משפחתה.  היום המשפחה של פנינה קנישבך היא אנחנו, משפחת הלוחמים, מפקדיו ופקודיו של מוקי.  מערכת היחסים האמיצה שהתפתחה בינינו ובין פנינה היא צידו השני והמנוגד של אותו גורל אכזר, קשר שמאפשר מעט נחמה.

חוט אחד, סְפוּג דם וחזק מאין כמוהו, מקשר בין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וליום העצמאות, יום חגה של המדינה היהודית העצמאית והחופשייה.

מוקי קנישבך, בן יחיד להורים ניצולי שואה, שנפל בקרב בלבנון, הוא החוט המקשר בין ימים אלו. מוקי הוא תמצית הסיפור של מחיר תקומת עם ישראל במאה האחרונה. זִכרו וסיפורו אינם מרפים ממני, והם מלווים אותי בכל אשר אפנה.