הרעיון של “חנוך לנער)ה( על פי דרכו” קיבל ברבות הימים משמעות שונה מזו שהתכוון לה החכם מכל אדם בספר משלי. במקור כוונת הדברים היא שיש לחנך את הנער בתחילת דרכו )על פי - בפתח דרכו( כדי שהדברים יופנמו כבר בעודו צעיר, ויהפכו להיות חלק מובנה מאישיותו עד כי “גם יזקין לא יסור ממנה”. ברבות השנים עבר הרעיון שינוי וכיום משתמשים בו להדגיש את החינוך על פי דרכו, היינו על פי אישיותו הייחודית של התלמיד.
באולפנת אמנה כפר סבא מצאנו ששני ערכים אלו ראוי שידורו בכפיפה אחת, ועל כן ייחודה של האולפנה הוא בכך שאנו מחנכים את דור הבנות כבר מגיל צעיר ברוח ישראל סבא, אך גם תוך כדי התבוננות מעמיקה באישיותה של כל תלמידה ותלמידה.
האולפנה הוקמה בשנת תשכ”ד על ידי קבוצת אנשים ששמה לה למטרה להקים בית ספר פנימייתי איכותי שייתן מענה לצרכים חינוכיים ופדגוגיים, ויהווה ביסוס לתפיסה שהותוותה עם הקמתה של אולפנת כפר פינס, אם האולפנות. במשך למעלה מ 40- שנה הנהיג את האולפנה, הרב יהודה רוזנברג זצ”ל, בנועם ובמסירות מופתית שעיצבה את רוחה ואת דמותה של האולפנה.
אולפנת ‘אמנה’, שבראשה עומדים הרב יוסי כהנא והמנכ”ל מר אברהם וייס, היא בית ספר שש שנתי. בכל מחזור, בדרך כלל, שתי כיתות מקבילות מאוכלסות במלואן. האולפנה נחשבת כמוסד חינוכי ערכי ואיכותי, והיא מובילה בין האולפנות והתיכונים הדתיים הן בתחום הערכי והן בהישגים הפדגוגיים.
כיום לומדות באולפנה כ 500- תלמידות, המספר המרבי שביכולתה לקלוט. עניין של השקפה השקפת העולם באולפנה מושתתת על תפיסתו של הראי”ה קוק זצ”ל, שעיקריה הם קדושת התורה, העם והארץ. שלושה יסודות אלו המשולבים זה בזה קובעים את משנתו החינוכית של בית הספר, והיא חינוך הבנות בדרך היהדות באופן שתעוצב דמות המושתתת על ערכי התורה והאמונה, אהבת העם והמדינה, דמות הנושאת את חזונה של האם היהודייה בכל הדורות ולאורה מגשימה את ייעודה כאישה, כאם כמחנכת. אחד הכלים החשובים בעבודה החינוכית הוא חינוך לעבודת ה’ מתוך שמחה, דרך ארץ וחדוות יצירה.
שאיפתה של אולפנת ‘אמנה’ היא לעצב דמות של נערה ישראלית מושרשת היטב בתורת ישראל, נעימה בהליכותיה, גאה בדתה ובדתיותה ופניה כלפי האומה. האולפנה מחנכת את תלמידותיה לערכי היהדות לאורם של גדולי ישראל, בשילוב הכוונת התלמידות לעצמאות והשתלבות בחברה. כמו כן, הצוות החינוכי ב’אמנה’ שואף למצות את הפוטנציאל הטמון בפנימיותה של כל תלמידה, ולהתוות את דרכה ביחסים שבין אדם לחברו, תוך מתן ביטוי מרבי לכישרונותיה וליכולותיה של כל אחת ואחת.
כתר מלוכה
האולפנה זכתה להצמיח עם השנים תלמידות ובוגרות המובילות בתחומי החינוך, המדע והמשפט. בשנה האחרונה זכתה למידת האולפנה אור אשואל בכתר כלת התנ”ך העולמית, לפני כ 9- שנים זכתה תלמידתנו יעל קהלת בכתר כלת התנ”ך הארצית וסגנית לחתן התנ”ך העולמי. האולפנה נמנית באורח תדיר בין המוסדות המובילים בארץ בהישגי הבגרות, הן ברמת הזכאות )למעלה מ 90- אחוזי זכאות(, הן באיכות תעודת הבגרות ) 32 יח”ל בממוצע( והן באחוז המצטיינות בהישגי הבגרות, עובדה המאפשרת לבוגרות לבחור את המסלול המקצועי שלהן בעתיד ללא קושי מיוחד.
צוות האולפנה עמל ללא לאות להצלחתן הפדגוגית והחינוכית של הבנות, ועושה לילות כימים להשגת הצלחה זו. מגמות האולפנה הן: פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מחשבים, לימודי ארץ ישראל, פסיכולוגיה וסוציולוגיה, אמנות ותיאטרון.
פעילות חברתית
הפעילות החברתית הענפה באולפנה מהווה את הבסיס לערך המוסף אותו מקבלות הבנות. חיי חברה עשירים ומגוונים תורמים להעצמתן של הבנות, מפתחים את נקודות החוזק שלהן ומעשירים את חייהן. לפעילות החברתית משקל מאזן חשוב מאוד לדרישות לרמה לימודית גבוהה. טיולים, סמינריונים, חוגים, הרצאות, וכמובן, הערך המיוחד של השבת באולפנה, כולם יחד מרוממים את התחושה ויוצרים אווירה ייחודית ושמחה.
האולפנה שמה דגש על חינוך למעורבות בחיי הקהילה תוך אחריות וערבות הדדית המיושמת בהתנדבות התלמידות בבתים ובמוסדות סיעודיים וחינוכיים בקהילה.
גאוות יחידה
כלי מרכזי להגשמת חזונה של האולפנה הוא הפנימייה. ההימצאות בפנימייה מאפשרת פעילות והעשרה ערכית וחברתית נוספת מצמיחה בוגרת איכותית, בעלת אישיות דתית ערכית משמעותית התורמת לכלל ישראל. בוגרות האולפנה נושאות ‘גאוות יחידה’ כיוצאות המקום שהפך את פרק הזמן החשוב בחייהן למצמיח ומשמעותי. הקשר עם הבוגרות נמשך אל תוך השירות הלאומי שלהן ולמעשה מתקיים לאורך ימים ושנים.
האולפנה משקיעה משאבים רבים בפעילות הפנימייה ותוצאות השקעה זו ניכרות היטב בתפקודן של הבנות. השהות בפנימייה מכיתה ט’ היא חובה שהיא זכות לכלל הבנות. הבנות יוצאות פעם בשבוע לערב חופשי ואחת לשלוש שבתות מתקיימת שבת אולפנה שמחה ומעשירה. בכיתות ז’ וח’ הבנות יוצאות בכל יום לביתן באמצעות הסעה מסודרת.
מזה כ 10- שנים חוברת האולפנה לגף הניסויים והיזמות במשרד החינוך והיא מפתחת עם גף הניסויים תוכניות למידה מתקדמות, הן בתחום פיתוח החשיבה - מהמורה החוקר אל התלמיד החוקר - והן בתחום החינוך החברתי - הטיול כמנוף חינוכי.
אולפנת ‘אמנה’ רואה בחשיבות רבה את הצורך בסובלנות בין חלקי העם, דבר המיושם בקיום מפגשים בין בנות ‘אמנה’ לבין נוער ממגזרים שונים. במפגשים מועלות סוגיות שונות והצדדים לומדים להכיר זה את זה בלי מחיצות.
באולפנת ‘אמנה’ שמים דגש מיוחד על חינוך לחיי משפחה בשילוב ההכרה בחשיבות פיתוח הפוטנציאל האישי הטמון בכל תלמידה, והגשמה אישית מתוך ראייה של כלל ישראל.
