נתניהו מתעלל. כצל'ה
נתניהו מתעלל. כצל'ה

בעקבות העלאתו המחודשת של הדיון בצמידותו הקשה של יום הזיכרון וליום העצמאות שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ח"כ יעקב כץ, כצל'ה, על הקושי שבמעבר הקיצוני בין שני הימים. כצל'ה, שחווה בעברו פרידה מחברים לנשק רואה בצמידות זו הכרח עקרוני ומהותי.

לטעמו, ההחלטה להצמיד את שני התאריכים היא החלטה טבעית ובריאה המבטאת את הקשר בין גוף ונשמה בחייו של עם. כצל'ה אף סבור שההחלטה התקבלה בימים בהם לא העמיקו במחשבות והתפלפלויות סביב כל דבר, ימים בהם רוחו הטבעית של העם דיברה.

כצל'ה מוסיף ורואה בצירוף הימים זה לזה הוכחה לבריאות חייו של עם שאינו חושש מפגיעה בגופו בהבינו את חיי הנצח שבו, כפי שקיים בגופו הפרטי של אדם – עולם הזה לעומת העולם הבא. החיבור מבטא לטעמו הסתכלות שלמה של שכל הגובר על הרגש, הוכחה לכך שאומה יודעת להתנחם כשם שהיא יודעת להיעצב.

"הפרדה בין שני הימים הללו היא הפרדה בין גוף ונשמה", הוא אומר ומספר על המשפחות השכול שעימן הוא מצוי בקשר ואינן מבטאות כל תחושת אי נוחות בשל צמידות זו בין הימים, אלא להיפך, הפנמת ערך ההקרבה בדרך לבניין גאולתו של העם בשלושת המצוות שנתחייבו ישראל בכניסתם לארץ – בחירת מלך, מלחמת עמלק ובניין המקדש.

מוסיף כצל'ה ומתאר את הוויית החיים הטבעיים במדינת ישראל כחלק מהמלחמה והניצחון על הכוחות הבאים עלינו לכלותינו, כך בחגיגת השבת והפסח על אף הטרור, כך גם בנסיעה במרכזי הערים ללא מורא, כל אלו בעיניו הם המשך ישיר למאבק על חירות העם.

כצל'ה מספר על שיחה רדיופונית שקיים עם אנשי ציבור מהמגזר החרדי ובה קבע באוזניהם כי אם יכול היה היה אומר הלל בכל יום ויום, על הזכות שניתנה לדור זה, זכות לה ייחלו גדולי דורות קדומים ולא זכו, אם היה זה ריה"ל ואם נרדפי כל הדורות ברחבי העולם, אולם בני שיחו לא קיבלו את דבריו. "כשהבית גדול גם הצל שלו גדול", הוא אומר ומבאר: "מדינת ישראל היא גדולה והצל שלה גדול גם הוא. יש מי שמחפש את הצל, את השלילה. יש מי שרואה את השמחה ויש מי שרואה את העצב. יש שנעצבים מכל דבר גדול ורואים את הבעיות שבו, אבל אנו, כך הוא אומר, מצווים להתרחק מעין רעה ולידבק בראיה החיובית והמברכת על כל הנס שסביבנו.