מלך הצ'ולנעט אשתקד
מלך הצ'ולנעט אשתקדאלי שטיין

בישוב אפרת שבגוש עציון תתקיים הערב (חמישי) תחרות בישול יהודית וחורפית.

בתחרות יתמודדו 12 גברים אשר יוכיחו את כישורי הבישול האיטי שלהם כאשר יעמידו את סירי הצ'ולנט שלהם בפני שלושה שופטים אשר בקיאים ברזי הבישול היהודי. השופטים, עירית לינור, חנוך דאום וח"כ אורי אורבך יטעמו מכל סיר של כל המתמודדים ולאחר שיכלול של ציוני הטעם, ההגשה והפרזנטציה בעל פה יכריזו על זוכה ה"מאסטר צ'ולנט".

הצ'ולנט (החמין) מתאר מגוון מאכלים שיחודם הוא בכך שבישולם אורך זמן רב ומתבצע על מקור חום נמוך יחסית. רכיביו של החמין משתנים לפי מנהגי העדות השונות, ובדרך כלל החמין מכיל תפוחי אדמה, בטטות, בשר, שעועית, גריסים, חיטה, חומוס, ביצים ופשטידה של עיסה מתובלת. בעדות אשכנז מקובל להוסיף קישקע - מעי ממולא. לאחר שעות רבות של בישול והנחה על האש הופך צבעו לחום כהה, ורכיביו מקבלים גוון אחיד.

אוריה שוחט מיוזמי התחרות מספר בשיחה עם ערוץ 7 על הסיבות לתחרות, "ליל פורים זה באופן מסורתי לילה מאוד גברי, ובקהילת זית רענן החלטנו דווקא שבליל פורים הנשים הולכות לבית הכנסת, והגברים עושים בייביסיטר. התחרות זה מעין פיצוי גברי שאנחנו נותנים לעצמנו. מידי שנה אנחנו עושים את תחרות הצ'ולנט. והאנשים מתגייסים בשיא הרצינות לתחרות, ומדברים בגאווה על מה שהם הולכים להכין".

לסיום מספר שוחט על הפרס בתחרות, "מלבד הכבוד הגדול לזוכה במקום הראשון יוענק סינר מיוחד שמוכתר באופן רישמי כמלך הצ'ולנט תשע"ב בקהילת זית רענן". באשר למזג האוויר החורפי אומר שוחט, "אני לא יודע מה יהיה בחוץ, אבל בפנים יהיה חמים ונעים".  

תמונות מהתחרות אשתקד- צילם אליי שטיין