חביות יין ביקבי רמת הגולן
חביות יין ביקבי רמת הגולןאתר היקב

בימים אלו חוגגים ביקבי רמת הגולן 30 שנה להקמתו.

מנהל השיווק, ארנון הראל, מספר בראיון לערוץ 7 על הקמת היקב שהתחיל ב-1983, "שמשון ולנר תושב מרום גולן הצליח לשכנע שמונה ישובים להקים את היקב על ידי תקציבים מהסוכנות היהודית על אדמות מינהל של מדינת ישראל".

"היין הראשון שיצא מהיקב היה ירדן קברנה סוביניון ושווק לחו"ל. אחרי שהיינות זכו בפרסיים בין לאומים, התחילו ביקב לשווק את היינות גם בארץ, בתקופה בה היו בחנויות ובמסעדות רק יינות 'פטישים'".

לאחרונה זכה היקב בתואר "היקב החדש הטוב בעולם".

איזו שינויים עבר עולם היין ב-30 שנה האחרונות?

"השוק השתנה מאוד גם ברמה וגם שיש הרבה יותר מסעדות", ציין הראל, "האינטרנט שגרם לחשיפה ישירה הביא לתחרות שגרמה להגדלת הצריכה והקמת יקבי בוטיק. כמו כן יש מעבר מיינות זולים ליינות יקרים ואיכותיים".

הראל מדגיש כי יש גם יינות צעירים זולים ואיכותיים אבל הם לא יודעים להתיישן כמו היינות היקרים.

צריכת היין לנפש עלתה בשנים האחרונות?

"אנחנו עדין רחוקים ממדינות כמו צרפת ואיטליה שם הצריכה עומדת על 40 ליטר בשנה לנפש. המטרה היא לא רק להגדיל את הצריכה אלא להפוך את צריכת היין לתרבות ודבר כזה לוקח זמן".

איך ביקבי רמת הגולן מסתכלים 30 שנה קדימה?

"אנחנו רק בני 30 והיקב לא מסתכל בנוסטלגיה אלא מסתכל קדימה. אין לי ספק שב-30 שנה הבאות נעשה דברים גדולים ונעשה יינות יותר איכותיים". 

כמעט בכל תחנת דלק מוכרים היום יין, זה לא קצת מוזיל את הייחודיות של היין?

"היין הוא לא שתייה קלה יש בכל בקבוק ובקבוק סיפור של אדם ואדמה. יש עדין ביין קסם של נדירות  וזוהר. יש ביין משהו חגיגי שמקדשים עליו. הייתי רוצה לראות יותר אנשים נהנים מיין איכותי".

אחד המותגים ומבין היינות שהכי נמכרים הוא "הר חרמון אדום". לאחרונה החליטו למתג את סדרת "הר חרמון" כמותג בפני עצמו ואף הכניסו לסדרה את "הר חרמון אינדיגו" בלנדר של קברנה וסירה שיצא בבציר 2012 לחנויות. "הפיכת  חרמון  לסדרה", מסביר הראל, "מציב את הר חרמון כמותג בפני עצמו ומצד שני לא מושך את סדרת 'ירדן' למטה ומתיר אותה יוקרתית".

"הציבור הדתי לאומי נחשף יותר ויותר ליין איכותי", אומר הראל, "הציבור רוצה יותר לדעת וצריכת היין שלו היא לא רק בחגים או בשבתות".

המחאה החברתית פגעה בשוק היין?

"לא ראיתי מישהו שכועס על מחירי היין בישראל - מחיר מאוד סביר ומשתלם. מצד אחד הלקוח הישראלי לא פראייר ומאוד מתוחכם אך מצד שני הוא לא מספיק יודע על יין. אנשים יודעים שלשתות יין, להבדיל ממשקאות אחרים, זה גם בריא. לא סתם נכתב בפסוק 'ויין ישמח לבב אנוש' - אנשים יודעים שעל ההנאות הקטנות של החיים לא מוותרים".

לסיום אומר הראל, "אנחנו עומדים ערב חג הפורים, אנשים שותים הרבה יין ואנחנו מרגישים את זה במכירות. כמעט כל משלוח מנות מגיע עם בקבוק יין מהודר כזה או אחר" . 

לאחרונה התחילו ביקבי רמת הגולן להציע חבילות אטרקטיביות למבקרים בצפון. מנהלת מרכז המבקרים רות שדה מספרת על היוזמה, "פתחנו חדר טעימות V.I.P חדש, כמו כן מרכז טעימות מותאם למשפחות בעלות של 10 ש"ח בלבד. מארז האהבה לזוגות שכוללת יין, גבינות ושוקולד שיעלה  כ-120 ש"ח".