סופרלנד
סופרלנדצילום: פלאש 90

"הגזענות" בפארק השעשועים סופרלנד הגיעה היום לועדת החינוך והתרבות.

כזכור בשבוע שעבר פרצה בערה תקשורתית נגד הסופרלנד לאחר שהתברר כי  ילדים מתיכון ערבי לא הורשו להיכנס למתחם הפארק יחד עם קבוצות יהודיות.

יו"ר הוועדה ח"כ עמרם מצנע אמר בפתח הישיבה "מדי פעם אנחנו נחשפים באופן כה מכאיב ומוכר לתופעה הזו. לא צריך להסביר שגזענות ותופעות הלוואי שלה היא מחלה ממארת, מסוכנת מאוד ופוגעת בחברה שבה לא מוקיעים אותה ולא עוסקים בהדברתה".

"לא מדובר רק בסופרלנד, אלא בתפישה מקוממת שקיימת במקומות נוספים", הוסיף מצנע. "השתיקה על הגזענות מעודדת גזענות. ההפרדה הזו פסולה ואסור שמקרים כאלו יישנו בישראל".

מנהל התיכון הערבי אמר כי בית הספר שלו מחנך לסובלנות ועל כן הופתע מאוד מהמקרה. "יש להפסיק את עניין הגזענות וההפרדה - ולא רק במקומות הבילוי. אני מעודד מהתגובות המחממות שקיבלנו שמראות שעדיין יש שפיות במקום הזה", הוסיף.

מורים ערבים נוספים הצטרפו לדיון ומחו על התופעה אך התעלו מהשאלות שהופנו נגדם בדבר החיכוך הבלתי פוסק בין תלמידיהם לתלמידים יהודים בפארקים שונים.

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) תקפה את הנהלת הסופרלנד "מערכת החינוך מטפחת גזענות. כולם ידעו שהנוהל קיים ואף אחד לא התקומם ולא צעק. זו שערורייה. לא רק שבתי ספר ערבים לא התלוננו, אלא גם בתי ספר יהודים. מדובר במציאות קשה, זה אינו מקרה. לא מדובר בתופעה אלא במציאות קיימת. אנו נתקלים בגזענות בכל מקום - בכנסת, בספורט ובכל מקום".

ח"כ שמעון אוחיון (ליכוד-ביתנו) יצא נגד השימוש במילה גזענות "השימוש במילה גזענות היא אבסורדית. האם קיימת כאן גזענות בעקבותיה הושמד שליש במבני עמי? אנו חייבים להילחם בדה-לגיטימציה המתמדת על אף הקונפליקט בו אנו מצויים. אך אל לנו לתת יד למצב בו אויבי מדינת ישראל משתמשים במונחים מוטעים שהוטמעו בדרך קלוקלת".  

סמנכ"לית הסופרלנד פאני ברוך אמרה כי מדובר בסך הכל בימים נפרדים למגזרים שונים כפי שנהוג בכל מקום אחר. "הנהגנו מדיניות של ימים נפרדים בחודש יוני, בו נערכות מסיבות הסיום עקב פנייה של בתי ספר אלינו. בזמן הזה התלמידים נוטים לא להיות ממושמעים - ונקטנו במשנה זהירות. קרו מקרים בעבר שהיו חיכוכים בין ערבים ליהודים. אנחנו לא גזענים ושירתנו את בקשת הלקוחות שלנו".

לדבריה בסופרלנד נערכים גם ימים נפרדים לחרדים על פי בקשתם. נציגת משרד המשפטים אמרה בדיון כי היועץ המשפטי לממשלה מתכוון לפעול בכלים העומדים לרשותו כדי להילחם לתופעה.

יו"ר הוועדה מצנע התנצל בפני הערבים על המקרה וקרא להנהלת הפארקים השונים בישראל לחדול מהפרדה למרות החיכוכים הרבים בין הקבוצות במהלך ימי הכיף.

בשבוע שעבר חשף ערוץ 7 שיחות של מורים והורים שמחו בתוקף על העליהום התקשורתי נגד הסופרלנד. ההורים והמורים סיפרו על תגרות והתנכלויות חוזרות ונשנות בפארקים השונים מצד קבוצות ערביות נגד תלמידים יהודים. "הערבים הופכים לנו את ימי כיף לימי סבל".