סלולארי. אילוסטרציה
סלולארי. אילוסטרציהפלאש 90

השופט בדימוס עו"ד דניאל ארנסט מתייחס ביומן ערוץ 7 לסוגיית האזנות סתר שאולי הפעילה או מפעילה המשטרה נגד עורכי דין וקבע כי מדובר בפגיעה חמורה בערכי הדמוקרטיה, במידה ואכן הדברים נעשים.

את הדברים אמר עו"ד ארנסט בעקבות הדיווח לפני מספר ימים ולפיו ניהלה המשטרה חקירה סמויה בקשר  לעורך הדין משה שרמן, סנגורו של ריקו שירזי. בעקבות החשדות פיטר, כך על פי הפרסום, שירזי את עורך דינו.

בעקבות הדיווחים אמר אז מפכ"ל המשטרה כי "למשטרה אין סמכות להאזין ללא צו של נשיא בית משפט מחוזי". בין היתר טען המפכ"ל דנינו כי לעורך דין אין חסינות לבצע עבירות פליליות, וכי בשנים האחרונות קיימת תופעה שפוגעת מאוד באמון הציבור - "שיש הרבה עורכי דין שאנחנו חוקרים פלילית ועוצרים", הוסיף אז המפכ"ל.

בדבריו בערוץ 7 קובע ארנסט כי תופעה של האזנה וציתות לשיחות טלפון בין עורכי דין ללקוחות היא תופעה מסוכנת האופיינית יותר למדינות טוטליטריות המנסות למנוע ייצוג הולם ממי שבעיניה הוא מתנגד לשלטון.

הוא מזכיר בדבריו כי אחד הכללים החשובים בדמוקרטיה הוא זכות הייצוג של הפרט מול הרשות ע"י עורך דין, וכלל בסיסי בייצוג שכזה הוא החיסיון שבין עורך דין ללקוח. הוא מזכיר כי מציאות בה מפטר לקוח את עורך דינו מחשש שמאזינים לו ויוצר קשר עם עורך דין אחר שאין עליו חשד להאזנה גורר מציאות בה הוא אינו יכול להיות מיוצג על ידי העו"ד הטוב ביותר לתפיסתו, עובדה הפוגעת בזכותו הדמוקרטית.

כמו כן מזכיר ארנסט כי מול כל עורך דין עומד עורך דין המייצג את המדינה וכשם שעורך הדין של המדינה אינו "זוכה" להאזנה, כך אין לאפשר מציאות בה פרקליטו של נאשם או חשוד יקבל האזנה שכזו.

עם זאת גם הוא מזכיר כי במקרי קיצון חריגים יכולה המשטרה לבקש אישור להאזנת סתר מנשיא בית משפט מחוזי.

בהמשך דבריו נשאל עו"ד ארנסט אם שלילה מוחלטת זו שלו את אפשרות האזנת המשטרה לשיחות שבין עו"ד ללקוח נוגעת רק לתחום הפלילי, או שמא מדובר בעמדה התואמת גם את הזירה הביטחונית. שאלה זו מתחדד לנוכח החשש מ"פצצות מתקתקות" ודיווחי פעילות חבלנית עויינת המועברים אך ורק בשיחות שכאלה.

לדבריו הוא עצמו אינו מתמצה בתחום הביטחוני, אולם למיטב ידיעתו תחום זה שונה בתכלית. בזירה הביטחונית לא המשטרה היא המאזינה אלא גורמים אחרים שאינם נצרכים לבקש את אישורו של שופט מחוזי ומשום כך גם אינם מבקשים אישור שכזה. לדבריו מדובר במערכת שונה בתכלית של גורמים מאזינים, לרוב מדובר גם בגורמים בינלאומיים ותיאומים ביטחוניים רחבים הרבה יותר.