
שר החינוך, שי פירון, התייחס הבוקר (שלישי) בדף הפייסבוק שלו לעדויות התלמידים לפיהן בחינת הבגרות בהיסטוריה שנערכה אתמול הייתה קשה מדי.
השר מדגיש, "אני מתחייב לבחון כל טענה הנוגעת להגינותן של הבחינות. הבדיקות תהיינה חדות ושקופות תוך הפקת לקחים לעתיד. בד בבד, במידה והבחינות היו קשות יתר על מידה, נמצא דרך שלא תפגע בתלמידים".
על בחינות הבגרות באופן כללי אמר, "אני מבקש להתייחס לשאלות המהותיות: זה לא סוד. יש לי בעיה עם עודף מדידה הבוחנת שינון. תלמידים רבים מידי עסוקים בלימוד מתוך "מיקודיות" או "תשובונים" - והם מצפים לשאלה שכבר ראו. הדקלום, השינון המוגזם אינם חשובים בעיני. אכן - הם הבסיס אבל הם לא מטרת הלמידה. צריך לשנות את השיטה, מן היסו... יותר עבודת צוות, עבודות חקר, דו""חות וכו'. יותר הצגת נושאים - כהרצאה בפני הכיתה".
השר הבהיר, "אני לא נגד בחינות. אני לא מאמין בבחינות במתכונתן הנוכחית. הן הפכו למהות הלמידה. הייתי שמח אם היינו משוחחים יותר, חושבים יותר. זה לא במקום הבקיאות בחומר הנלמד. אבל - הפרטים צריכים להיות בסיס לדיון עומק. ובעיקר הם צריכים לעורר השראה ולכוון את החיים העתידיים שלנו".
לדבריו, "ניסוח השאלות הוא עניין חשוב, אך חשובים יותר שאלות העומק המעוררות ומניעות אותנו למקומות אחרים. כיצד תשפיע היווצרותה של הלאומיות החדשה באירופה על תפיסתם של התלמידים את מדינת ישראל? כיצד ישפיע חזונו של הרצל על עולם החלומות ("אם תרצו אין זו אגדה")? על הנאמנות של האדם לחזונו (אלטנוילנד) ובעיקר - על הבנת שורשיה של הזהות הלאומית שלנו? זה צריך להשתנות. ואנחנו נשנה".
לסיום כתב, "הערת שוליים, לא רק התלמידים שלנו 'אשמים'. הרגלנו אותם. הכל "לעוס", "ערוך", "מוכן לעיכול". אבל החיים מאתגרים ויש בהם קשיים. אולי שגינו?".