חוקה גם בלי הסכמה. לבני
חוקה גם בלי הסכמה. לבניפלאש 90

שרת המשפטים, ציפי לבני, התארחה היום בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת והתבטאה בנושאים מדיניים, משפטיים ופוליטיים שעל סדר היום הציבורי.

השרה לבני הביעה את דעתה בנושא חוקה ואמרה "הרצון היה להגיע לחוקה בהסכמה, אולם, אני חושבת שלא ניתן להגיע להסכמה. החוקה אמורה לשמור על זכויות המיעוט, אולם באופן אבסורדי, דווקא המיעוטים החרדים והערבים, מתנגדים לה, וזו טעות מבחינתם. גם אם לא נגיע להסכמה, הגיע הזמן לחוקק חוקה. בעבר הייתי עסוקה בלהגיע להסכמות, הגיע הזמן להכרעות. בפועל, כל אחד קובע לעצמו חוקה ותפיסה חוקתית. יש מאבק מהו מקור הסמכות שלנו, האם זה החוקה והחוק, והפרשן הוא בית המשפט. או שהבסיס הוא ההלכה, והפרשן, הוא הרב. אני נמצאת בצד של החוקה ובית המשפט. גם אם אני חולקת לעיתים על פסיקה כזו או אחרת, עדיין אגן על זכותו. אני לא מקבלת את הדעה שמדינת ישראל היא קודם כל מדינה יהודית, והמשטר דמוקרטי". לבני סבורה שחוק השבות, צריך להיות הסעיף הראשון בחוקה.

השרה דיווחה שהיום הפיצה תזכיר חוק שקובע ענישה פלילית להדרת נשים. וכי היא החליטה שמשרדה יהווה כתובת לפניות ציבור בנושא אפלייה והדרת נשים.   

בנושא חוקי המשילות, לבני סבורה כי על מנת למנוע סחטנות אידאולוגית ותקציבית, ראש הממשלה צריך להיות ראש המפלגה הגדולה, בתנאי שמפלגתו תזכה לסך מינימלי של מנדטים. ובהעדר המינימום הנדרש, יערך סיבוב שני בין שתי המפלגות הגדולות. בנושא הצעת אי אימון בממשלה אמרה לבני, "לא נכון לדרוש 61 חכי"ם. משילות יכולה לייצר עיוות".

לבני אמרה כי על סדר יומה נמצא הטיפול בעגונות וקיצור ההליכים בבתי המשפט. להערת ח"כ רותם כי צריך לטפל בשופט שאינו עומד בהוראות החוק ולקרוא לו לסדר, השיבה לבני, תוך שהיא מתייחסת להתבטאויות של שופטים "המערכת אינה מועדון חברים ששומר על עצמו. וכאשר קורה דבר כזה, מתנערים ואותו אדם צריך לשלם בכיסאו".

ח"כ עדי קול קראה לשרה להניף את הדגל המדיני "צריך להוביל את הנושא המדיני ולא להיות מובלים". אמרה קול. לבני קראה לחבריה לקואליציה התומכים בתהליך המדיני, להיות אקטיביים. "אם לא נגיע להכרעות, נגיע להתנגשות, כיון שיהודים יהיו פה במיעוט" אמרה לבני.

ח"כ שולי מועלם-רפאלי ביקשה מהשרה להביא לשדרוג משמעותי של המבנים של בתי הדין הרבניים שלדבריה אינם מכבדים לא את הדיינים ולא את הציבור.

ח"כ אורית סטרוק קבלה על היכולות הנמוכות של המחלקה לחקירת שוטרים, שלדבריה כבולה בהנחיות פרקליט המדינה.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, שאל את השרה מה בדעתה לעשות עם התלונות על לשכת עורכי הדין. לבני השיבה "הלשכה מסוכסכת עם עצמה ומחובתנו להתערב. גם אם ידרשו שינויי חקיקה". אולם, היא ממתינה למסקנות וועדת השופטת פרוקצ'יה, ועדה שמינה קודמה בתפקיד השר נאמן.

לבני השיבה לח"כ מיקי רוזנטל כי היא מתנגדת להפרטת שירותים משפטיים וע"כ היא מתנגדת לחוק בוררות חובה. לדבריה "זה צעד אחד יותר מידי". עוד אמרה לבני כי בקרוב יחל פיילוט של סיוע משפטי שיינתן בבתי המשפט, כדי לחסוך את ההגעה של הנזקקים לשירות, ללשכות. הפיילוט יחל בפריפריה, ואם יצליח, הוא יורחב לכלל בתי המשפט.