בעוד שר האוצר יאיר לפיד מדבר לא מעט על חשיבות שילובם של בני המגזר החרדי בתעשייה ובכלכלה, פורסמה בימים האחרונים בדיקה שנערכה בערוץ השני של הטלוויזיה ממנה התברר כי בעלי מפעלים ועסקים לא מעטים מעדיפים שלא להעסיק צעירים בעלי חזות חרדית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על התופעה עם מנכ"ל 'נובו מטבחים' המעסיק בני מגזרים שונים בהם גם חרדים.

המנכ"ל, אבינועם אילוז, סבור שהכתבה חטאה מעט למציאות שכן תועדו בה בקשותיו של צעיר חרדי להתקבל לעבודות מלצרות וקשרי לקוחות, עבודות בהן עשויה להיווצר סתירה מסוימת בין חזותו של העובד החרדי לבין התדמית שאותה מבקש העסק לייצג.

לעומת זאת, אומר אילוז, בעבודות אחרות בענף התעשייה לא צפויה בעייתיות מסוג זה למעט סוגיית ההכשרה המקצועית שלעיתים אינה קיימת אצל צעירים חרדים, אך את הבעיה הזו ניתן לפתור בתקופה קצרה של הכשרה ממוקדת.

כמעסיק של צעירים חרדים רבים במפעליו ממליץ אילוז על שילובם של בני המגזר במפעלים בשל היושר המסירות והרצון הרב ללמוד ולעבוד, ערכים המוטמעים בהם ומהווים יתרון משמעותי עבור מעסיק ובעל מפעל.

באשר לצורך להתאים את סביבת העבודה לצרכיו הדתיים והאישיים של העובד החרדי, מציין אילוז, כי במפעליו שלו לא היה צורך להתאמות מיוחדות שכן לבוש צנוע היווה חובה בשל כבוד הלקוחות ללא קשר לסוגיה הדתית, המזון שעובדים במפעליו מביאים מהבית אינו כולל מזון שעשוי לפגוע בעובד אחר, ונושא הצניעות מסתדר באופן טבעי שכן הנשים עוסקות בתחומי השיווק בעוד הגברים עובדים במפעל עצמו.

עם זאת באשר למפעלים אחרים סבור אילוז כי יתכן ויהיה צורך בהתאמות מסוימות על מנת לאפשר עבודה משותפת, אך לדבריו התאמות אלה והיערכות זו משתלמת בסופו של יום עבור בעל העסק שכן "יש בעובדים החרדים ערכים מוטמעים 'בילד-אין' וזה יתרון למעסיק. הם לא יגזלו דקה או שקל ללא קשר לחוק  כי זה איסור פנימי אצלם. כמעסיק זה סוג של יתרון גדול, וזו רק דוגמא אחת מרבות אחרות. מגיע אליך למפעל אדם עם סט ערכים מובנה".