תאונת אופנוע
תאונת אופנועפלאש 90

שופטי בית המשפט העליון קיבלו את ערעורם של המאגר הישראלי לביטוחי רכב ("הפול") ואבנר - איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ וקבעו כי פוליסת ביטוח חובה נכנסת לתוקף רק מרגע ששולמה והוחתמה.

פסק דינם של השופטים אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר ונעם סולברג, ניתן בערעור על פסק דין בתביעה שהגיש רוכב אופנוע, אשר קנה אופנוע בבוקרו של יום, הוציא תעודת ביטוח חובה, והיה, לפחות לכאורה, בדרכו לשלם אותה בסניף בנק הדואר.

בית המשפט המחוזי קבע, כי הוראת החוק לפיה "דמי הביטוח ישולמו עם כריתת החוזה או תוך זמן סביר לאחר מכן, ואם נקבעו לתקופות קצובות – בראשית כל תקופה", גוברת על התנאי המופיע בתעודת ביטוח חובה, לפיו היא איננה נכנסת לתוקף עד לרגע התשלום.

שופטי בית המשפט העליון דחו את קביעת בית המשפט המחוזי, וקבעו כי לא מדובר בהוראת חוק הגוברת על כל הוראה אחרת, אלא בהוראה שניתן להתנות עליה, ועל כן התנאי המופיע בתעודת ביטוח החובה תקף.

לאור זאת קבעו השופטים, כי רוכב האופנוע נסע למעשה ללא ביטוח בתוקף ועל כן חברת הביטוח כלל איננה חייבת לפצותו על הנזק שנגרם לו.

למרות זאת, מאחר שחברת הביטוח כבר שילמה לרוכב האופנוע פיצוי בשיעור של שליש מהסכום שנפסק לטובתו, אשר עמד במלואו על 1,793,784 ש"ח, ביקשו השופטים מחברת הביטוח להותיר את חלקו הזה של הפיצוי בידי רוכב האופנוע וזאת לפנים משורת הדין.

"במערכת משפטנו אין כופין על האדם לנהוג לפנים משורת הדין, והדבר מסור ליוזמתו ולרצונו של בעל הדין. אך דומה כי הבעת משאלה כזו, בנסיבות מסוימות, יפה לה שתבוא מצד השופט היושב על מדין", ציטט השופט סולברג דברים שכתב לפני למעלה מ-30 שנה השופט המנוח מנחם אלון ז"ל.