ועדת פרי
ועדת פרייואב דודקביץ'

ועדת פרי קיימה היום (ג') את דיונה האחרון טרם הגשת חוק הגיוס החדש לאישור הממשלה ולועדת השרים לענייני חקיקה.

הועדה דנה היום בהסתייגויות וההערות שהוגשו על ידי משרד הממשלה והציבור במהלך 21 הימים האחרונים אשר הוקצו לפניות הציבור.

במהלך הדיון הציג היועץ המשפטי לממשלה את חוות דעתו ובעקבות אימוץ מסקנותיו המרכזיות הודיע כי הוא סומך ידו על החוק, "אני מתרשם מהמאמץ  שעשתה הוועדה בייצוג ערכי השירות והשוויון.  הוא אמנם השוויון איננו מוחלט, מושלם וישנם קשיים, אך הוא בר הגנה בבג"ץ".

בעקבות חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה התווספו שני סעיפים להצעת ההחלטה שאושרה בועדה.

ראשית הוחלט, כי שני הסדרים יחודיים שנקבעו בחוק בנוגע לתלמידי הישיבות, דחיית השירות לגיל 21 ואפשרות לשירות אזרחי כחלופה לשירות צבאי, יחוקקו רק כהוראת שעה ולא כהסדר קבוע. תוקף הוראת השעה יפוג בשנת 2020 ואז תצטרך הכנסת להחליט האם להאריך אותה.

בנוסף, בעקבות חוות דעתו של היועץ בעניין ישיבות ההסדר, נקבע בהצעה כי בתום תקופת הביניים, בשנת 2017, יידון מחדש מסלול ישיבות ההסדר ואורך השירות הפעיל של תלמידיו.

השר יעקב פרי, העומד בראש הועדה, הודה לשרים על העבודה המאומצת, והדגיש כי מדובר בצעד דרמטי להגברת ערך השוויון, אך המלאכה לא תמה וכי המבחן כעת הוא העברת החוק בכנסת, "לציבור המשרתים יש רוב מוחץ בבית המחוקקים, אני מאמין שאנחנו בדרך לחוק היסטורי".

ח"כ יוני שטבון, רס"ן ומעוטר צל"ש שלמד בישיבה, התייחס הבוקר (שלישי) לחוות הדעת של היועמ"ש על שירותם של בחורי ישיבות ההסדר בצבא.

"אל לנו להסיט את הדיון מהסוגיה האמיתית", אמר שטבון, "תהיה זו איוולת לפגוע כעת במנגנון ההסדר, שהוא מסלול ערכי של נשיאה בנטל. על ועדת פרי להתרכז בעיקר, שוויון בנטל והרחבת השותפות בחברה הישראלית. אך יש לזכור, שמהלכים היסטוריים לא נעשים באבחת גרזן".