37 שנים למבצע אנטבה

מליאת הכנסת ציינה היום (שלישי) 37 שנים ל'מבצע יונתן' לחילוץ חטופי המטוס מאנטבה שבאוגנדה ביוזמתו של ח"כ עומר בר-לב.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר במליאה "במותו, יוני עיצב דור שלם של צעירים שהלכו לאור ערכיו. הוא היה גיבור ילדותי, כילד קראתי את הספר 'מכתבי יוני' מקצה לקצה, כמדריך בבני עקיבא הקראתי את הספר לחניכי, כטירון הרגשתי שהוא מלווה אותי, וכל פעם הייתי קורא בדיוק את השלב שהוא נפצע ואיך הוא מטפל ביבלות".

"כמפקד העברתי את הערכים שלו, וכאבא קראתי לבני בכורי יוני", סיפר בנט.

יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז, שהיה במשך למעלה משנה סגנו של סא"ל יוני נתניהו ז"ל והשתתף במבצע, סיפר כי בעלייתם למטוס לקראת היציאה למבצע הוא שאל את יוני: 'איפה אתה תהיה בכח?'.

"הוא השיב לי", סיפר מופז, "אני אהיה בכח הפורץ".

ח"כ ריבלין אמר "יוני הפך לסמל לאומי. הוא הוכיח כי מי שלא נכנע לטרור הטרור לא יכול להכריע אותו, אך מי שנכנע לטרור הטרור עלול להכריע אותו".

אחרון הדוברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודה לדוברים וציין כי הוא התרגש מאוד מהדברים שנאמרו במליאה, "כששמעתי על המבצע כסטודנט בארה"ב צלצלתי מיד לאחי עדו ושאלתי אותו שאלה אחת בלבד: הם חזרו כבר? זה היה ברור מי זה 'הם'. הוא השיב לי: עדיין לא".

נתניהו סיפר כי היה ברור לו שיוני נמנה על חברי צוות החילוץ, "הוא היה בהרבה פעולות חילוץ". מה שקרה, סיפר נתניהו, שהיה לחץ מלמטה, מיחידות הצבא, שהביעו ביטחון ביכולתם לבצע את המשימה חרף הסיכונים, "צריך לתת את מלוא הקרדיט לראש הממשלה דאז יצחק רבין ושר הביטחון שמעון פרס שקיבלו החלטה נועזת".

הוא ציין כי המבצע הזה היה מלווה בסלקציה שביצעו גרמנים כשלושים שנים אחרי השואה, "האיומים על מדינת ישראל נמשכים, אבל הדוגמא של אנטבה מוכיחה כי אנחנו יכולים להם ואין מקום שהזרוע הארוכה של מדינת ישראל לא מגיעה או תגיע אליו כדי להגן על מדינת ישראל".