יהודים מבקרים בהר הבית
יהודים מבקרים בהר הביתFlash90

יהודי שיירצה לעלות להר הבית לבקר במקום בו עמד בית המקדש יימצא את עצמו עומד בפני מחסום משטרתי.

ערב תשעה באב, הצום המזכיר לנו את חורבן הבית, משיקה עמותת "לב האומה" את אתר www.HarHakodesh.co.il המציג בראשונה סיור וירטואלי ברחבי ההר הקדוש.

את הסיור מנחים אישי ציבור ובהם שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, הידוע מזה שנים כפעיל מרכזי בנושא העלאת המודעות לחשיבות הר הבית לעם היהודי, ד"ר אבשלום קור, הארכיאולוג חוקר ירושלים פרופ' גבי ברקאי, רב הקהילה האתיופית קריית גת שרון שלום, מדריכת הסיורים בירושלים רחל סלע ועוד.

הסיור הוירטואלי צולם בטכנולוגיית 360 מעלות המאפשרת למבקר באתר לראות את הר הבית מכל זווית שיבחר בה. הצילומים המיוחדים והנדירים הללו שמופיעים אך ורק באתר "הר הקודש", צולמו בנקודות בהן יהודי אינו יכול להכנס אליהן בשל איסור הוואקף המוסלמי. אך בחלק מהמקומות, גם כאשר יתיר הוואקף, קיים איסור הלכתי בשל קדושת המקום.

בחלקו המרכזי של האתר נערך ניסיון להפגיש את הגולש עם ארבעה מימדים שכל אחד מהם מבטא מפגש אחר של האדם עם עצמו, ההיסטוריה והזהות שלו, עם אלוהיו ועם סביבתו באמצעות הר הקודש.

נושא הר הבית הוא נושא טעון פוליטי, אך מטרת האתר היא אינה יצירת פרובוקציה אלא להעביר את המבקר מהמישור הפוליטי, ולחבר אותו מחדש למישור ההיסטורי והרוחני של הקשר בין הר הבית לעם היהודי. אתר הר הבית הוא לא פוליטי ולא ארכיאולוגי, אלא אתר שמדבר על ההיסטוריה ועל החשיבות התרבותית של הר הבית לעם היהודי ולאנושות. עמותת "לב האומה" הפועלת בתחום הר הקודש, הקימה את האתר כדי ליצור חיבור ראשוני לציבור הרחב עם המקום שהיווה לב הקיום היהודי מימי דוד המלך ועד לימינו אנו.

השר אורי אריאל ליווה את עמותת "לב האומה" עוד כשרעיון אתר HarHakodesh.co.il היה בחיתוליו וסייע להם בגיוס התמיכה הציבורית: “בתשעה באב התקשורת מלאה בכתבות על אנשים ממורמרים בתל-אביב כי סוגרים להם את בתי הקפה והמסעדות - ואני מבין אותם. לא לימדו אותם, אז הם לא יודעים דבר על חורבן בית המקדש. הם חושבים שהר הבית הוא זריקת אבנים ופרובוקציות של אנשי ימין קיצוני. איך נצפה מהם להתאבל בתשעה באב?.

"מערכת החינוך שלנו לא מלמדת אותם על חורבן הבית. מי שמבקר במוזיאון ישראל ועובר בין כל התערוכות, יכול לא לדעת בכלל שהיה בית מקדש. במוזיאון ישראל אלף שנים של בית מקדש הלכו לאיבוד בין כל אולמות התצוגה על אמנות נוצרית. וכך אין לנו מוזיאון שמראה את ההיסטוריה, שמציג את הממצאים מהחפירות, שמתאר את תפקיד הר הקודש בחוויית חייו של יהודי במשך אלפי שנים.

"אז לא מלמדים את זה בבית הספר, ואין מוזיאון או מסע תרבותי שמציג את ההיסטוריה. לכן אני מבין את זה שאנשים לא מבינים על מה להתאבל. ואת החלל הזה בדיוק באנו בצורה צנועה ומינימלית לתקן באמצעות אתר אינטרנט שיכול להיות תחליף חלקי לביקור מודרך במוזיאון, אם היה כזה, או ליחידות לימוד בבית הספר, אם היו כאלו.

השר אריאל הכריז שהאתר יהיה אבן ראשונה בדרך להכנסת נושא הר הבית לתוך מערכת החינוך והתרבות הישראלית: “אני שואף שבבתי הספר ילמדו יחידות חינוך ושיוקם כאן מוזיאון ממלכתי שיעסוק בבית המקדש ובהר הבית. בדיוק כמו שיש  יד ושם וכמו שיש בית התפוצות. חורבן בית המקדש היה אסון לאומי, ולא רק דתי, והוא חורבן בקנה מידה דומה לשואה, רק בימים קדומים מאוד”.