עשן הזבל
עשן הזבלצילום: נועם שרון

ישובי בנימין נאלצים להוציא בשבועיים האחרונים הרבה יותר כסף לצורך פינוי הפסולת שברשותם, זאת לאחר שאתר איסוף הפסולת סמוך לפסגות נסגר על ידי המנהל האזרחי בהוראת בג"ץ.

אולם, בניגוד לישובים הישראלים שקיבלו עליהם את הדין ומפנים את הפסולת לאתר מרוחק, הישובים הערביים ובראשם העיר "אל בירה" הסמוכה לרמאללה ממשיכים לפנות את הפסולת לאזור ואף שורפים אותה.

כעת מתברר שלטענת הפלסטינים סגירת אתר הפסולת, שבוצעה כאמור משיקולים סביבתיים וגובתה בפסיקת בג"ץ, נובעת מרצון להרחיב התנחלויות.

ח"כ דב חנין (חד"ש), פעיל סביבתי בולט בימים כתיקונם, ביקר באל בירה ובדף הפייסבוק שלו סיפר על רשמיו מהביקור.

"חשוב שתפיצו את הסיפור הזה", פתח חנין, "בעיר אל-בירה (80,000 תושבים, סמוך לרמאללה) התחילו התושבים לשרוף את האשפה שלהם. שריפת אשפה מזיקה לבריאות. אז למה הם שורפים? הסיבה פשוטה - ישראל סוגרת את אתר האשפה העירוני. אז אין מקום לאשפה. ולמה זה קורה? כי אתר האשפה ממוקם במרחב שבין ההתנחלויות פסגות ובית-אל והרחבה שלהן לטובת מתנחלי העתיד יותר חשובה לממשלה שלנו מצרכי הפלסטיניים של ההווה".

חנין הוסיף, כי "הוזמנתי הבוקר לאל-בירה לדבר בכינוס גדול שיזמו הפלסטינים - הרשות, העירייה והוועדים העממים באזור. אמרתי להם שבישראל יש אנשי מצפון שלא יסכימו שהפלסטינים יחנקו בזבל שלהם כדי שאפשר יהיה לבנות עוד התנחלויות. שמעתי שישראל מציעה עכשיו להעביר את האשפה לג'נין הרחוקה, עשרות קילומטרים בכבישי הגדה הצרים. אבל גם בג'נין אין מקום לאשפה הזאת, כך הודיעה השבוע העירייה שם. שותפות במאבקים כאלה היא הדרך לבניית אמון ויחסים אחרים בין שני העמים שלנו".