סוריה
סוריהרויטרס

ארגוני המורדים נערכים לקראת היום שלאחר שלטון אסד. באירוע רשמי שנערך היום (ראשון) הוכרז על הקמתו של "צבא האסלאם", המורכב מ-43 ארגוני מורדים בעלי אידיאולוגיה אסלאמית, ואשר מעתה יפעלו תחת הנהגה משותפת בפיקודו של המזכיר הכללי של חזית שחרר סוריה האסלאמית השיח' מוחמד זהראן.

יש לציין, ארגון ג'בהת אל-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעידה, וארגונים אסלאמיים נוספים הקרובים לו אידיאולוגית דוגמת אחראר אל-שאם וגדודי המהגרים, לא הצטרפו לצבא האסלאם, על אף שיעדיהם דומים וכולם חותרים ליישם את ההלכה האסלאמית – השריעה – כדת המדינה לאחר שחרורה מידי שלטון אסד.

במקביל, מתקיימים מגעים בקרב הצבא הסורי החופשי בניסיון ללכד את השורות בעקבות הודעה של מספר קצינים בכירים בשבוע שעבר על התנערותם ממפקד הצבא הסורי החופשי סלים אידריס והנהגת הקואליציה הלאומית, המתיימרת לייצג את העם הסורי בפני הקהילה הבינלאומית.

כוחות המורדים שולטים בחלקים נרחבים של סוריה, בעיקר באזורים הכורדיים בצפון המדינה, במרביתה של העיר חאלב והאזור הכפרי, באזור הכפרי של הערים חמאה, אידליב, חומס, במספר כפרים עלאווים במובלעת לטקיה, באזור דיר אל-זור המזרחי, באזור דרעא בדרום ובמובלעות סביב הבירה דמשק.

הלחימה בין כוחות המשטר למורדים הפכה למעשה לסטטית עם הישגים טקטיים של שני הצדדים, המסתייעים בלוחמים זרים רבים בשורותיהם. בקרב המורדים פרצו בחודשים האחרונים בעימותים בעיקר בין כוחות ג'בהת אל-נוסרה לבין מליציות כורדיות על רקע המאבק על השליטה בנפט המקומי וחתירתה של ג'בהת אל-נוסרה ליישם את ההלכה האסלאמית באזורים הכורדים. בעימותים אלה, שחלקם נמשך גם בימים האחרונים, נהרגו עשרות רבות של לוחמים משני הצדדים. 

סרטון ההכרזה: