עליזה לביא
עליזה לביאצילום: פלאש 90

"אם משכורות הרבנים הראשיים ורבני ערים היו פחותות, אולי היה נותר תקציב לפתיחת מקוואות ולמשכורות הוגנות לבלניות", אמרה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ ד"ר עליזה לביא בדיון היום על קשיים ומצוקות במקוואות.

"כל מה שקשור בעולמן של נשים נמצא בתחתית המדרגה. טהרת הנשים לאורך כל הדורות הופקדה בידי נשים. יש לתת גם לנשים בימינו משמורת על הטבילה ולא לקרוא למקווה 'מתקן הלכתי'. בשל בירוקרטיה מעוותת ועלובה נשים רבות לא טובלות. יש לי חברות שכבר חצי שנה טובלות בים. אם נחכה וניתן את הזמן לרבנים להחליט עבורנו, המצב לא ישתנה. ניכוס טהרת המשפחה לידיים גבריות דרדר את הטבילה למעמד משפיל ומבזה. הגיע הזמן להחזיר את המקוואות לשליטת נשים. כשאני שומעת חלק מהאנשים המופקדים על המערכת, אי מתחילה לחשוב שלא יהיה מנוס מהפרטת המערכת".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת אלחנן גלט אמר בדיון כי משרדו עוסק ברצינות בנושא, "יש לנו קשב כלפי הצורך לפתוח דיון עם כל השותפים, דיון שלא עלה מספיק בעבר. בחצי השנה האחרונה שיתפנו חלק מהארגונים. אנו רוצים לשמוע מה מפריע. הדלת פתוחה ונציע פתרונות. אני מבקש להפנות אלינו טענות על התנהגות לא ראויה של בלניות ואנו נטפל בכך במלוא החומרה. יש הנחיות ברורות על כך שאסור לבלניות לחקור את הטובלות ולשאול האם הן נשואות או רווקות, ולחקור אותן על מעמדן האישי. גם אם יש עמדה הלכתית, הטובלת תחליט אם היא מעוניינת לטבול או לא. אין לבלניות אפשרות למנוע טבילה".

עוד בישר מנכ"ל המשרד לשירותי דת: "תוך חודשיים יעלה מיזם חדש – אפליקציית waze  תציע מידע על כל המקוואות בארץ, כולל שעות פתיחה ומספר הטלפון של הבלנית. זה יענה על צרכי נשים ששוהות מחוץ לביתן, ועד עכשיו נאלצו לברר טלפונית היכן יש מקווה, כשהדבר כרוך במבוכה וחוסר צניעות. בעניין נגישות לנשים עם מוגבלויות – במהלך 2014 לא תהיה עיר בישראל שאין בה לפחות מקווה אחת נגישה לבעלות מוגבלות. אנו נותנים לכך תעדוף תקציבי".