שטרות כסף
שטרות כסףצילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (שני) בדו"ח המבקר על פעילותה של הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים.

יו"ר הועדה, אמנון כהן (ש"ס) אמר כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, כשל בתפקידו בשילוב המגזר הערבי, "חייבים לשלב את המיעוטים בייצור, תעשיה, לימודים ותעסוקה. הם אזרחים שווי זכויות וע"י שילובם גם המדינה תהנה מהם". לדברי כהן, המדינה אכן השקיעה תקציבים רבים אך הוא קרא להגביר במקביל את עצמאות הרשות לפיתוח כלכלי ולהגביר את השפעתה, כך שתתאם בין משרדי הממשלה, ותבצע מעקב אחרי תפקודם ועמידתם ביעדים מדידים לשילוב המיעוטים. "יש לסייע לתעשיינים הערביים לייצא, ולספק גם לרשויות הממשלתיות, לחברות ולמשרדים", אמר.

שמואל גולן, המשנה למנכ"ל המבקר הוסיף כי הרשות איננה גוף עצמאי אלא רק אגף במשרד ראש הממשלה, ועליה לתאם כל העת את צעדיה עם גופים נוספים. הוא הוסיף כי הרשות העבירה מידע לקוי אל ועדת השרים למיעוטים המפקחת עליה, וציין עוד כי מאז פרישתו מהממשלה של השר אבישי ברוובמן בשנת 2011, אין אחראי בממשלה על מגזר זה. הוא ציין כי המדינה השקיעה 700-800 מיליון ש"ח בפיתוח הכלכלי של המגזר, אך אין תיעוד במה הושקע תקציב זה.

לדבריו, תעשיות מזהמות רבות נמצאות במגזר באזורי מגורים, ועד כה נכשלו המאמצים להוציאם משם אל אזורי התעשייה הייעודיים שכבר הוקמו.

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) אמרה כי "הבעיה היא עצם הנחת היסוד של הרשות, שאיננה עוסקת בהסרת החסמים של פיתוח המגזר. לא ניתן לדבר על ההון האנושי והכשרתו, בלי לעסוק במימון הבינים של אנשי העסקים, ולתת מענה לתנאי ההלוואות שניתן לקבל מהבנקים".

לדברי זועבי, מוטלות על הרשות משימות רבות מדי, ועליה להתמקד בתמיכה בעסקים, בפיתוח אזורי תעשייה, ובעידוד יזמים ותעשיינים. זועבי קראה לאכוף על בתי עסק יהודיים הנתמכים או נחשבים ספקים של הממשלה – להעסיק גם עובדים ערבים.

מנהל הרשות, איימן סייף, סיפר בדיון כי הוקם 'שולחן עגול, בשיתוף נציגי המגזר הערבי ומנכ"לי משרדי הממשלה, המגבש יחדו תכניות עבודה ומבצע אותם. "ייצרנו כ 4000 מקומות עבודה חדשים בעיקר לנשים, ובשנים האחרונות הוענקו יותר מ 350 מיליון ₪ בהלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים במגזר. כמו-כן הוקמה קרן הלוואות קטנות לנשים בת 22 מיליון ₪, וכאלפיים נשים כבר השתמשו בה".

לדברי סייף, בכל לשכת מנכ"ל משרד ממשלתי ימונה בקרוב איש קשר לרשות, שיקדם את פיתוח העסקים והתעשייה במגזר, וכן כי בימים אלו מתגבשת החלטת ממשלה, על הענקת בונוס במכרזים ממשלתיים, למי שיעסיק עובדים ערבים. לדבריו, "יש תב"ע מאושרת לתכנון 4400 דירות חדשות במגזר, אך נחוץ שינוי תרבותי בחברה הערבית לעבור מבניה צמודת-קרקע לבניה רוויה".