בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בישיבת הממשלהצילום: פלאש 90

ציר ישראל לשעבר בוושינגטון, יורם אטינגר, תוקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ניהול משא ומתן מדיני שיוביל את ישראל לאסון, כלשונו.

"עצם הנכונות להיכנס למשא ומתן על מתן חלופה לשליטה של ישראל ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן בפרט, מחלישה את העמדה הישראלית ומרמזת על נכונות לקבל את ההנחה שיש תחליף לרכסים השולטים של יהודה ושומרון בכל מה שקשור לביטחון ישראל".

אטינגר אמר בשיחה עם ערוץ 7 כי "כל אותם הבטחות על הספקת מערכות נשק מתוחכמות לישראל אין להן ביטוח, כי תמיד הצד השני ימצא איום משוכלל יותר. אין תחליף לשטח שולט ועצם הנכונות לדון על חלופה, מעיד שמשהו פגום במוחות של מנהלי המשא ומתן בצד הישראלי".

לדבריו, ראש הממשלה נתניהו מנהל את המשא ומתן מתוך עמדת חולשה. "עצם העובדה שהוא מקיים מזה מספר שנים דיונים בין אותו גנרל אמריקאי לבין הצמרת הביטחונית של צה"ל, מעידה על נכונות לנסיגה מיו"ש, אין תקדים לעם שמוכן לשאת ולתת על ההיסטוריה שלו גם לא תמורת שלום... נכונות לרדת משטחים חיוניים בעת הזו מראה שמשהו פגום בשיקולים הגיאואסטרטגיים של מקבלי ההחלטות, מה שמעיד שאנשים מצטיינים שמחרפים את נפשם בצבא, עדיין לא מוכשרים לדון בעתידה של מדינת ישראל".

אטינגר סבור ש"מעמד העל" ממנו נהנית כיום מדינת ישראל, היה צריך לתת גב חזק לראש הממשלה. "מדברים על חרמות ובידוד, אבל כל מי שקורא היום את המאזנים האמיתיים, הצבאיים הכלכליים והטכנולוגיים, מגלה שישראל נמצאת היום בעמדת עוצמה, כולל שיפור שיטתי של מאזן הסחר עם תורכיה שאמנם ממשיכה לפגוע בנו דיפלומטית אך מייבאת מישראל בכמויות.

"משקלה של ישראל בארה"ב הוא אדיר", הוסיף אטינגר, "היא תורמת רבות לכלכלה האמריקנית ולכן יש לראש הממשלה את כל הכלים להדוף את הלחצים. מבן גוריון עד שמיר כולם עמדו מול האמריקאים, למרות שהיינו אז בעלי משאבים גמדיים לעומת המשאבים שעומדים היום לרשותה של ישראל. אז אולי ראש הממשלה לא יהיה אורח כבוד בבלייר האוס אם הוא יגיד לא, אבל הוא יזכה לתמיכה אדירה בקרב שאר זרועות השלטון בארה"ב".