לא משאירים אף תלמיד מאחור

זו השנה השלישית בה מינהל החמ"ד, צוותי הפיקוח במחוזות ומנהלי בתי הספר מובילים יחד את הטמעת היעד של "לָכֹּל אדם יִשנֶה".

הבשורה הגדולה בהטמעת יעד זה, באה לידי ביטוי בשינוי תהליך המעברים והרישום של תלמידי ביה"ס היסודי אל מוסדות החינוך העל יסודיים, התיכונים, הישיבות והאולפנות העירוניים והפנימייתיים כאחד.

מנהלי מוסדות החינוך העל יסודיים חידשו דרך בהטמעת יעד זה, בפתיחת מוסדות החינוך לקבלת תלמידים רבים, בהם תלמידים לקויי למידה, תלמידים עולים ואחרים. מנהלים ומחנכים העידו כי מהלך ביטול הבחינות הביא עימו שינוי לטובה הן עבור שיגרת החיים והלימודים בביה"ס היסודי, והן בגיוון המרקם החינוכי חברתי של בתי הספר.

"החידוש הגדול הוא שפשוט אין יותר מבחני כניסה לישיבות תיכוניות ואולפנות", מסביר רם זהבי, מפקח העל יסודי בחמ"ד. "טופס הרשמה מקוון אחד, מיישר קו עבור כל התלמידים בכל הארץ. מדובר במהפכה של ממש. לכל תלמיד\ה מותר להגיש מועמדות ולהתלבט עבור כמה מוסדות חינוך- אנו מקבלים זאת וזה לגיטימי בעינינו. ההורים מגישים בקשה אינטרנטית מקוונת ונתוניהם מועברים אוטומטית למוסדות החינוך שיוצרים איתם קשר".

הוא מסביר כי "כל מוסדות החינוך יבחרו את התלמידים ע"פ הנחיות מנהל החמ"ד כאשר בין עשרה לעשרים אחוזים מכלל התלמידים בישיבות ובאולפנות יהיו כאלו שביקשו בקשה להרשם במוסד והמוסד החינוכי חשב שהם שונים מהמאפיין הרגיל של התלמידים הלומדים בו, ולא היה מקבל אותם בשיטה הישנה, והשנה בכל זאת תינתן לתלמידים אלו האפשרות להתקבל לשם. העובדה שכל התלמידים נכנסים לתהליך רישום אחיד מאפשרת אינטגרציה חברתית ודתית שהיא ערך עליון מבחינתנו."

בחמ"ד מציינים עוד כי ערכים נוספים עמדו לנגד עיני המינהל בקיום הליך זה וביניהם - ערך הקלה על תלמיד במעברים, דיאלוג אחיד מול כל ציבור ההורים ובעיקר ערבות הדדית ודאגה לכל תלמיד באשר הוא שימצא את מקומו. כחלק מהתהליך ייפתחו השבוע משימות ההערכה אותן ניתן למצוא באתר משרד החינוך ועד חודש מרץ יקבלו כל התלמידים תשובות.

"כל התלמידים יקבלו תשובה באותו זמן רק אחרי שאנחנו נוודא שאף תלמיד לא נשאר 'פליט' במערכת האינטרנטית ללא מוסד שקלט אותו. זה דבר גדול מבחינתנו", סיכם זהבי.

עוד עולה מנתונים שחשף החמ"ד השבוע, כי השנתיים האחרונות שיועדו לבחינת תכנית ההכוון החדשה, הוכיחו עצמן כמוצלחות ביותר.

בפגישות רבות שהתקיימו עם מנהלי בתי"ס שתלמידיהם השתתפו במהלך זה בשנתיים האחרונות הסכימו כולם שהמהלך השיג את היעדים הבאים:

הלמידה בכיתות ח' נמשכה באופן רציני עפ"י תכנית הלימודים אף לאחר מועד ביצוע המשימה ולאור תוצאות הבדיקה של המשימות.

הלמידה הייתה מכוונת מטרות לימודיות מוגדרות ולא הכנה למבחנים פסיכומטריים כפי שהיה נהוג בעבר בחלק מן המוסדות.

המורים לקחו אחריות על הלמידה. התלמידים לקחו אחריות על הלמידה. ההורים היו שותפים מלאים למשימה ולא היו נבוכים בחיפוש דרכים שונות להכין את ילדיהם אל הבלתי נודע.

המוסדות הארציים ביטלו את בחינות המיון שהיו נהוגות אצלן עד עתה. (מלבד ראיונות והערכה בגמרא וכד').

באיגרת שנשלחה להורי תלמידי כיתות ח' נכתב, "אנו מזמינים אתכם לצאת למסע אישי - משפחתי, לבירור ואיתור המוסד החינוכי המתאים ביותר עבור ילדכם. שיח משפחתי, כמו גם התייעצות עם מחנכים ומורי הוראה יבטיחו בחירה מתאימה ומותאמת לאופיו של ילדכם, תוך התחשבות בכישוריו, חלומו האישי והחינוכי, ואורח החיים המשפחתי. אנו מאחלים הצלחה גדולה לתלמידים ולצוותים החינוכיים בבחירה מושכלת ומוצלחת, מתוך מחויבות לחינוך ילדי ישראל כולם".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו