לחצה. סטרוק
לחצה. סטרוקפלאש 90

בערוץ 7 דווח אתמול (שני) על השלמת ההליך שאיפשר את העברת כספי מיגון כלי הרכב ביו"ש.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חברת הכנסת אורית סטרוק, אחת ממובילי המהלך, המספרת על הנפתולים הפוליטיים שהיה עליה לצלוח כדי להביא לכך.

נזכיר כי מזה מספר שבועות לא יכולים היו תושבים ביו"ש למגן את רכבם בשל פקק תקציבי. בעיני סטרוק עצם הצורך לפתור את הבעיה שמלכתחילה לא היה לה מקום הוא צורך מגוחך ותו לא.

מדבריה עולה כי פוליטיקה קטנה ודאגה לאיוש משרה היא שמנעה את העברת הכספים לצורך הביטחוני כל כך.

ראשית הפרשה בהחלטת בית המשפט לזכות את אביגדור ליברמן מהאישומים נגדו ובכך התאפשרה חזרתו לתפקיד שר החוץ במקום כהונת יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, התפקיד בו החזיק עד תום המשפט.

כאשר כיהן כיו"ר הועדה שימש גם כיו"ר הועדה המשותפת האחראית לאישור העברת התקציבים למיגון. אישור העברת התקציב מתבצע לאחר שהוא עובר בועדת הכספים ואכן התקציב קיבל את אישורה של ועדה זו אך נבלם כשהגיע לאישור הועדה המשותפת בועדת חוץ וביטחון. כל עוד אין יו"ר לוועדה לא ניתן היה לקיים דיונים בהם יאושר התקציב למיגון.

כזכור בסוגיית איוש ראשות ועדת החוץ והביטחון מתגלע ויכוח חריף בין ראש הממשלה ושר האוצר לפיד המעוניין במינוי מקורבו, חבר הכנסת עופר שלח, לתפקיד. סטרוק הבינה שכל עוד לא ימונה יו"ר לוועדה לא יהיה גם יו"ר לוועדה המשותפת. כדי לנבות ולפתור את הפלונטר פנתה ליועצת המשפטית של ועדת הכנסת וזו הבהירה לה כי אין חיוב לכרוך את שני התפקידים וניתן למנות יו"ר לועדה המשותפת שאינו יו"ר ועדת החוץ והביטחון.

מצוידת בדבריה של היועצת המשפטית פנתה סטרוק לחברי הכנסת צחי הנגבי, יו"ר הועדה בעבר, וליו"ר הקואליציה חבר הכנסת יריב לוין והבהירה להם שמינוי זמני הוא שיוכל לאפשר את העברת התקציב שנועד להגן על חיי אדם בכבישי יהודה ושומרון. הנגבי ולוין הביעו את הסכמתם אבל הוסיפו הערה: ללא הסכמת ראש הממשלה שום דבר לא יתקדם. לכי אליו.

פנתה סטרוק לנתניהו שהסכים גם הוא למינוי זמני, אך כל עוד שר האוצר יאיר לפיד לא יסכים למינוי הוא לא יוכל לצאת לפועל. מספרת סטרוק על פנייתה ללפיד, פנייה שבה הבהירה לו שהמינוי הזמני לוועדה המשותפת יכול להציל חיי אדם, "בכל רגע יכולה להיות לנו עוד אדל ביטון", אמרה, אך לפיד הבהיר שהוא מסכים לחלוטין לנחיצות המינוי אך יתמוך בו רק אם יהיה מדובר בעופר שלח.

סטרוק מספרת כי לאחר יידוי האבנים בירושלים לפני כשבועיים שיגרה ללפיד מסרון ובו קבעה כי בכל רגע נתון יכול להתרחש אסון שיהיה על מצפונם של המסרבים. לפיד השיב בשתי מילים: 'עופר שלח'...

המהלך יכול היה להימשך עוד זמן רב אלמלא עופר שלח עצמו שמע על הסוגיה ונאות להסכים למינויו של חבר הכנסת צחי הנגבי לתפקיד יו"ר זמני לוועדה המשותפת, ובכך נסללה הדרך להעברת מיליון ורבע שקלים למיגון רכבי היהודים ביו"ש. ההסכמה התקבלה כבר ביום רביעי ואתמול (שני) הועבר הסכום.

"היה חבל שצריך זמן רב כל כך כדי לשכנע חברי כנסת, גם מתומכי ארץ ישראל, שישימו בצד את הפוליטיקה ושנתגייס יחד להצלת חיי אדם", אומרת סטרוק המציינת כי בויכוח קודם סביב מימון המיגון "יאיר לפיד היה בסדר גמור. הוא הסכים להעביר את התקציב, אבל כשזה הגיע לתפקיד היו"ר הוא לא ויתר".

לקראת תום השיחה עמה נשאלה סטרוק אם כשנכנסה לפוליטיקה האמינה כי תיתקל בתופעות מסוג זה. תשובתה של סטרוק חיובית. את מסדרונות הפוליטיקה שלנו היא מכירה כבר היטב עוד מהמבטים ששלחה לעברה בימים שקדמו לכהונתה כחברת כנסת. עם כל זאת היא מדגישה שבעבודתה ישנם גם צדדים חיוביים רבים של עבודה משותפת גם בין חברי מפלגות שונות וחלוקות. לנו כתקשורת היא ממליצה לשים עין גם על כך. נשתדל.